Taluno Skrevet 31. august 2022 #41 Del Skrevet 31. august 2022 Vokste opp på 80tallet, mamma har alltid gått i koseklær hjemme, pappa har aldri det. Jeg selv har også alltid gått i koseklær hjemme, utenom den verste fjortis-perioden. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Herregud, er folk virkelig så opptatt av renslighet at man ikke kan bruke samme klær hjemme som man bruker ute? Hva er greia?? Trenger man å være SÅ redd for bakterier? Anonymkode: 78502...2db Jeg finnes ikke redd for bakterier, men klærne blir møkkete av å være ute. Det fester seg støv, eksos, pollen, og alt mulig annet på klærne. Jeg sitter også ofte med beina oppi kontorstolen, og tusler til kaffemaskin/toalett i sokkene. Jeg vasker når klærne er synlig møkkete, men selv om de ikke er synlig møkkete, så er de ikke akkurat rene heller. Møkk/renslighet handler om mye mer enn bakterier. Skjorter/topper må vaskes etter en dag på jobb. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #42 Del Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg er født på 60-tallet, og jeg er oppvokst med å skille mellom arbeidsklær/uteklær, og hjemmeklær (og pentøy). Det handlet ikke om renslighet eller frykt for bakterier, men om at klær var dyrt, og noe man måtte ta godt vare på. Nye klær ble brukt ute blandt andre folk. Når de ble falmet i fargen og slitt, ble de nedgradert til hjemmeklær, så arbeidsklær, før de ble filler. Vi har altså alltid hatt hjemmeklær, men "koseklær" hadde vi ikke før på 80/90-tallet en gang. Anonymkode: fd22c...48a Samme her. Da jeg gikk på skolen på 70- og 80-tallet hadde vi skoleklær som var mindre slitt og penere og så skiftet vi til hjemmeklær når vi kom hjem. Etter at jeg sluttet på skolen har jeg gått i samme klær hele dagen. Anonymkode: 54a31...62a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 31. august 2022 #43 Del Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Herregud, er folk virkelig så opptatt av renslighet at man ikke kan bruke samme klær hjemme som man bruker ute? Hva er greia?? Trenger man å være SÅ redd for bakterier? Anonymkode: 78502...2db Nå er det overhode ikke grunn nr 1 til å skifte klær for min egen del, det hører med i navnet "koseklær" at det er langt mer behagelig å ta på seg enn skinnyjeans eller strømpebukse og skjørt. En trenger ikke være Newton for å skjønne det. Så når jeg kommer jeg kommer hjem i bitch caven min så er det bh av og koseklær på av helt opplagte grunner som har lite med bakterier å gjøre. Meeen; kollektivtrafikk er ganske nasty business; det er småunger som kliner bugisene sine overalt (ja voksne også for den saks skyld) det er sko i sete, det er de samme bussene og trikkene som kjører drita fulle mennesker hjem kl 02 på en lørdagsnatt som kliner kebabdresingen sin både hit og dit som tar oss på jobb man til fre... Det er ganske mye i offentligheten, både i kollektiv transporten og ellers jeg ikke alltid er så veldig keen på å ha på klærene jeg skal sitte å slappe av i hjemme. Det er godt å ha et skille på uteklær og inneklær synes jeg. Men det er ingen her i denne tråden som viser tegn på å være livredd for bakterier... 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #44 Del Skrevet 31. august 2022 Jeg vet når jeg begynte med koseklær inne hjemme. Det var når jeg hadde fått sønnen min for over 20 år siden, og trengte å gå i myke klær pga sårt underliv, og inn og ut av sengen hele tiden pga amming osv. Da begynte jeg med joggebukse inne, og det var så behagelig at jeg fortsatte med det på hjemmebane. Av med harde og trange jeans, på med joggebuksen når jeg kom hjem fra jobben etc. Anonymkode: e53e4...401 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #45 Del Skrevet 31. august 2022 Født i 1966. Mine foreldre skiftet fra kontorklær etter jobb. Var ikke joggebukser den gang. De gikk ofte i skjørt/dress på jobb. Skiftet vel til noe mer slitt/mindre pent. Men på lørdag ettermiddag pyntet jeg og mamma oss alltid 🙂 Anonymkode: 0f9be...982 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 31. august 2022 #46 Del Skrevet 31. august 2022 Jeg skifter alltid til koseklær hjemme. For meg er koseklær det samme som kjole. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #47 Del Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Når var det vi begynte med dette? Kan aldri huske at Mamma og Pappa brukte koseklær hjemme, tror ikke de eide det engang. De brukte samme klær hele dagen. Vokste opp på 80 tallet btw Anonymkode: 3d0d0...2e7 Da jeg var barn husker jeg at min eldste tante pleide å ha på seg en pen bukse når hun skulle ut av huset, f.eks. en svipptur på butikken rett borti veien. Det første hun gjorde da hun kom hjem var å skifte tilbake til skjørt, som hun var mest komfortabel med å gå i når hun var hjemme. Anonymkode: 04db3...09f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 31. august 2022 #48 Del Skrevet 31. august 2022 Tror det har vært vanlig i mange år, og sikkert spesielt da man hadde mindre penger. Jeg har EN jobbukse, da er det klart jeg skifter når jeg kommer hjem. Sparer både vask og innkjøp i tillegg til at det er mer behagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruR Skrevet 31. august 2022 #49 Del Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er det noen som gjør det? Anonymkode: b5cfc...46d Vi er mange 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 31. august 2022 #50 Del Skrevet 31. august 2022 Jeg er født på første halvdel av 1970-tallet og bruker veldig sjelden koseklær. Foreldrene mine brukte heller ikke koseklær, men faren min skiftet klær etter jobb fordi det var formell kleskode på hans arbeidsplass. Jeg jobber i offentlig forvaltning og har en kontorjobb med uformell stil, så jeg skiller bare unntaksvis mellom jobbklær og hjemmeklær. Ikke kjøper jeg klær som er så ubehagelige å bruke at jeg ikke kan slappe av i dem, heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #51 Del Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Mamma og pappa har alltid skiftet når de kom hjem fra jobb. Jeg er født i 83. Besteforeldrene mine født på 20 tallet skiftet ikke. Men besteforeldrene mine født på 40 tallet skiftet. Anonymkode: f3ff1...855 mine bestemødre gjorde det motsatt av det vi gjør idag. Om formiddagen gikk de i noe de kalte "armforkle"; som var en slags arbeidskjole med knapper ned hele fronten, og så skiftet de til en pen kjole når husarbeidet var gjort og mannen kom hjem fra jobb. Anonymkode: f9727...feb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #52 Del Skrevet 31. august 2022 Jeg vokste opp på 70- og 80-tallet. Min mor begynte vel å skifte til koseklær/mer bekvemme klær da hun begynte å jobbe på 80-tallet. Når hun kom hjem fra jobb, vrengte hun av seg trange bukser, bh og bluser osv. Min far har begynt med det siste, tja, 10-15-årene. På 90-tallet har jeg inntrykk av at det var veldig vanlig, og mange gikk i Adidas-drakter hjemme + slippers. Jeg selv skifter med en gang jeg kommer hjem. Hater å gå med trange dongeribukser osv. Her går alt av; øredobber, klokke, bh, sokker og "jobbklær". Går med "finere" koseklær, som jeg kan gå med ute. Får på en måte enda mer energi når jeg har gode klær å bevege meg i. Anonymkode: 5cf8a...30b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #53 Del Skrevet 31. august 2022 Mine besteforeldre hadde på pentøy om de skulle noen ærender utenfor huset. Hjemme gikk de i vanlige klær. Forkle o.l. på bestemødrene. De kledde seg penere når ukens arbeidsoppgaver i hjemmet var ferdige på lørdags ettermiddag og på søndager. Min bestemor på 90 er fortsatt slik at hun går og skifter til finere klær om vi stikker uanmeldt innom og hun går i joggebukse. Mine foreldre hadde ikke koseklær. Pappa skiftet etter jobb da han hadde formell dresskode. Byttet da til jeans og tskjorte. Har knapt nok sett foreldrene mine i joggebukser - vet faktisk ikke engang om min mor eier en (er i midten av 60 årene) Jeg selv bytter sjelden klær etter jobb. Har halvformell kleskode. Bytter om det er varmt til shorts/skjørt/kjole. Og bytter om jeg ikke vil få flekker av små barnehender. Er født på 70 tallet. Anonymkode: 7fa68...f95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #54 Del Skrevet 31. august 2022 Mine foreldre byttet klær, men det handlet om å gå med de slitte klærne hjemme og spare de som var fint og skikkelige til de var ute blandt folk. Vi hadde ikke videre god råd, og jeg merker at jeg gjør det samme. Etterhvert som "uteklærne" er slitt blir det "hjemmeklær", men unntak av dongeribukser og dressbukser som aldri kan komme inn under "gå med hjemme"-klær. Anonymkode: 951e9...e6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #55 Del Skrevet 31. august 2022 Trodde det var ganske normalt jeg? Syns det er ganske ekkelt med atbeidsklær, eller klær man har hatt på bussen i sofaen jeg. Etter å ha sett folk på buss/tog, kline buser og andre ekle ting hvor som helst, tenker jeg at det er best å skifte ja. Veldig behagelig er det også. Noe av det første jeg gjør, er dessuten å fjerne den ekle bh-en. Mye deiligere å gå uten hjemme 😊 Anonymkode: 287f9...4be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #56 Del Skrevet 31. august 2022 22 hours ago, Anonym Brukar0 said: Vet ikke om noen som skifter til koseklær. Ikke jeg heller, aldri hørt om engang, bortsett fra på KG. Anonymkode: 58f2a...1b9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #57 Del Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke jeg heller, aldri hørt om engang, bortsett fra på KG. Anonymkode: 58f2a...1b9 Da kjenner du ikke så mange, evt har du en meget spesiell bekjentskapskrets Anonymkode: 9c2b8...8db 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 31. august 2022 #58 Del Skrevet 31. august 2022 Det var jo helt normalt for mange år siden å skifte fra arbeidstøy til litt mer hverdagstøy, besteforeldrene mine (pluss andre fra den generasjonen gjorde det) Jeg vokste opp på 80-tallet og når pappa kom hjem fra jobb så skiftet han også til hverdagstøy. Nå er det vel gått over til å bli kosetøy istedenfor hverdagstøy. Jeg antar at det har blitt mer vanlig nå som det er mer sjeldent med uvented besøk på døra. Nå tekster eller ringer man før man kommer Jeg har gjerne på meg litt finere tøy når jeg skal ut. Når jeg kommer hjem så skifter jeg. Når det er sommer så skifter jeg til litt mindre pene sommerkjole eller shorts når jeg kommer hjem for da pusler jeg gjerne i hagen og slikt. Om vinteren skifter jeg til mer koseklær, ev tar av turklær og går i ullundertøy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #59 Del Skrevet 31. august 2022 Eneste jeg skifter er fra jeans til joggebukser når jeg kommer hjem. Anonymkode: 8655b...655 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 31. august 2022 #60 Del Skrevet 31. august 2022 Født på på 80- tallet jeg og det var vanlig med koseklær/hjemmeklær når jeg var liten. Enten så gikk man fra arbeidsklær til hjemmeklær eller så var det koseklær etter bading. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå