Gå til innhold

Glass på vegg bak komfyr


Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp fått oss nytt kjøkken. Vi har forløpig ingen ting (fliser etc) mellom benk og overskap og det har vi ikke tenkt å ha heller, men vi bør ha noe bak komfyren. På den veggn komfyren står har vi ikke overskap og det er kun en hette i stål over komfyren. Vi bør nok ha et eller annet bak komfyren som tar imot stekesprut ellers vil vel malingen slites bort fort. Jeg har tenkt at vi kunne ha en glassplate festet med en skrue i hvert hjørne. Er litt usikker på om denne platen bør være i glass eller plexiglass og hvor stor den bør være (bredde og høyde). Er det noen av dere som har dette eller har en formening om dette er jeg glad hvis dere vil dele det med meg. Også hvis dere vet om noen kjøkkenbutikker ( I Oslo) som har noe slikt i utstillingene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest WildThing

Plexiglass blir veldig fort ripete, men den har sine soleklare fordeler som gjør at du bør vurdere det. Vær oppmerksom på at det finnes forskjellige kvaliteter på glass, få skriftlig hva det skal tåle/ikke tåle hvis du bruker mye penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for glass. Plexi er mykt og blir veldig fort ripete. Fortere enn du klarer å vaske vekk maling av god kvalitet. Plexi er dessuten laget av acryl/plast, og kan smelte ved for høy temperatur.

Når det gjelder bredde og høyde fyller du den plassen du har, altså hele komfyrens bredde, og fra overskap til underskap hvis du har hel benkeplate med nedfelt koketopp. Hvis du har frittstående komfyr lar du plata gå litt under overkanten av komfyren. 2-5 cm bør holde slik at overgangen blir usynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt at vi kunne ha en glassplate festet med en skrue i hvert hjørne.
Tror det kan bli fint....kanskje med litt kraftige festemidler. Men hvordan har du tenkt å gjøre rundt glassplata? Silikon?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Vasker øynene og pusser brillene*

Går ventilatorhetta inn til veggen? I så fall ville jeg avslutta plata der.

Et annet alternativ er å avslutte plata i høyde med de andre overskapene, vinduet, kjøleskapet e.l. slik at det ikke blir for mange "løsrevne linjer".

Uansett: Stekespruten kan nå uante høyder, så jo høyere, jo bedre med tanke på å beskytte veggen. Det kan lett sette seg slik at det kommer inn bak plata også, så en avslutning med silikon kan være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så en avslutning med silikon kan være lurt.

Ja, og det er ikke noe pent....må jo sikkert ha det på sidene også. :sur:

Kan du ikke finne på en genial løsning Paige? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke en annen tråd her, hvor en hadde en glassplate festet med silikon, og hvor h*n spurte om råd fordi det kom skitt eller fett på innsiden og det var uvisst hvor det kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er ikke noe pent....må jo sikkert ha det på sidene også. :sur:

Kan du ikke finne på en genial løsning Paige? :ler:

Hva med å legge en streng silikon rundt kanten på plata (altså innenfor kanten på baksida) og avslutte det hele med lister?

Når det gjelder overkanten kan den for så vidt gå helt til taket. Noe sier meg at det ser bedre ut enn en tilfeldig avslutning midt på veggen. Sky is the limit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke en annen tråd her, hvor en hadde en glassplate festet med silikon, og hvor h*n spurte om råd fordi det kom skitt eller fett på innsiden og det var uvisst hvor det kom fra?

Om silikonen er lagt helt tett kommer det ikke inn noen verdens ting, så første bud er å tette skikkelig både rundt hele plata og der skruene sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det helt sikkert sixx.

Kan hende det er enklere å finne i en jernvare-/ byggevareforretning enn i en interiørforretning, btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...