AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #1 Del Skrevet 29. august 2022 Jeg har googlet dette temaet, men får opp veldig lite informasjon. Fikk nydelige gode poteter i år, men hvordan kan jeg lage en settepotet av de? Kan de ligge over hele vinteren? Hvilke temperatur forhold skal de stå i? Mørkt eller lyst? Fuktig eller tørt? Jeg regner med de krymper litt, bør msn velge poteter av en viss størrelse? Anonymkode: ba9b0...78e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #2 Del Skrevet 29. august 2022 Settepotetene skal lagres ved lik eller lavere temperatur enn knolltemperaturen fram til forbehandlinga starter. Lang lagring av settepoteter skjer best ved 3-4 °C. Dersom settepotetene tømmes over i en annen emballasje etter mottak er det viktig at denne emballasjen også er rein. Anonymkode: 421cc...8d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #3 Del Skrevet 29. august 2022 Det kom jo opp en del på hvordan lagre settepoteter. Prøvde du det? Anonymkode: 421cc...8d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 29. august 2022 #4 Del Skrevet 29. august 2022 Lest denne? https://no.green-encyclopedia.com/16921856-storing-seed-potatoes-conditions-and-variants Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #5 Del Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kom jo opp en del på hvordan lagre settepoteter. Prøvde du det? Anonymkode: 421cc...8d7 Nei, prøvde ikke med lagre, prøvde lage, men da fikk jeg mest om dyrking. Skal prøve med lagre. 👍 Anonymkode: ba9b0...78e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 29. august 2022 #6 Del Skrevet 29. august 2022 De lagres som vanlige poteter, mørkt, kaldt (frostfritt) og luftig. Poteter holder seg til våren i en god potetkjeller, og det eneste som skjer med dem når de blir for gamle er at de blir slappere og kan begynne å spire. Om man ikke har kjeller til å oppbevare poteter kan man bruke den aller kaldeste delen av huset (uten frost) og håpe på det beste. Jeg vokste opp med lagring av poteter og settepoteter i kjelleren, vi hadde poteter nesten hele året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 29. august 2022 #7 Del Skrevet 29. august 2022 Ramona1970 skrev (2 minutter siden): De lagres som vanlige poteter, mørkt, kaldt (frostfritt) og luftig. Poteter holder seg til våren i en god potetkjeller, og det eneste som skjer med dem når de blir for gamle er at de blir slappere og kan begynne å spire. Om man ikke har kjeller til å oppbevare poteter kan man bruke den aller kaldeste delen av huset (uten frost) og håpe på det beste. Jeg vokste opp med lagring av poteter og settepoteter i kjelleren, vi hadde poteter nesten hele året. Slik gjorde foreldrene mine og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #8 Del Skrevet 29. august 2022 Ramona1970 skrev (1 time siden): De lagres som vanlige poteter, mørkt, kaldt (frostfritt) og luftig. Poteter holder seg til våren i en god potetkjeller, og det eneste som skjer med dem når de blir for gamle er at de blir slappere og kan begynne å spire. Om man ikke har kjeller til å oppbevare poteter kan man bruke den aller kaldeste delen av huset (uten frost) og håpe på det beste. Jeg vokste opp med lagring av poteter og settepoteter i kjelleren, vi hadde poteter nesten hele året. Er det ok å bruke kjøleskap? Har to kjøleskap den ene brukes mindre enn den andre. Anonymkode: ba9b0...78e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 29. august 2022 #9 Del Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det ok å bruke kjøleskap? Har to kjøleskap den ene brukes mindre enn den andre. Anonymkode: ba9b0...78e Det vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå