Gå til innhold

Løsningen på Mikke Mus-krim

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant et gammelt Mikke Mus-blad fra 80-tallet med en krimgåte på baksiden. Løsningen står i neste blad, men det har jeg ikke. Men mulig noen her skjønner hva løsningen kan være. Finnes sikkert flere muligheter også.

Inspektør Bein Holmsen var på oppdrag og ble slått ned kl. 10 om kvelden, og ble plassert i et rom uten vindu. Han våknet opp, hadde et gullur i lommen som viste tiden, og den viste at klokka var kvart over 10. Men det var umulig å se ut fra uret om det var gått 15 minutter siden han ble slått ned, eller om det var gått 12 timer og 15 minutter. Gåten var: hvordan kunne han finne ut om det fremdeles var samme kveld eller neste morgen?

Selv tenkte jeg på skjeggvekst, hvor tissetrengt eller tørst/sulten han var som muligheter, men det er vel litt for diffust.

Anonymkode: 755e9...f49

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var det et bilde / en tegning sammen med gåten? I såfall er det sikkert noe der.

Anonymkode: 9fbc2...09a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fant et gammelt Mikke Mus-blad fra 80-tallet med en krimgåte på baksiden. Løsningen står i neste blad, men det har jeg ikke. Men mulig noen her skjønner hva løsningen kan være. Finnes sikkert flere muligheter også.

Skriv hvilket Mikke Mus-blad det var. Kan være noen på forumet har det neste bladet. 

Anonymkode: 86d13...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han kunne se hva klokka var, så må det jo ha vært noe form for dagslys, derav at kl. er kvart over 10 på dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kira87 skrev (5 minutter siden):

Hvis han kunne se hva klokka var, så må det jo ha vært noe form for dagslys, derav at kl. er kvart over 10 på dagen. 

Et rom uten vindu kan vel ha lys på taket? 😜

Anonymkode: 3e2b5...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje gulluret var et opptrekksur som må trekkes opp hver 12. time. Om uret fortsatt går, har det bare gått et kvarter, om det har stoppet, har det gått minimum 12 timer. 

Anonymkode: 3abc6...b5e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cisco skrev (9 minutter siden):

Har sola gått ned? 

Hvordan mener du at han skal se det?

Anonymkode: 3e2b5...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm spennende  huller i veggen så han kan se lys/mørke ? Nils i mot i brøstet vet sikkert dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var medlem i Mikke Mus-klubben fikk jeg et kodekort som skulle legges over teksten for å finne skjulte beskjeder. 

Anonymkode: 20201...f6b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en perm med Mikke Mus-blader fra 80-tallet, så hvis du forteller hvilket år og nummer bladet kom ut kan jeg se om jeg tilfeldigvis har neste.

Anonymkode: d3f34...aad

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kanskje gulluret var et opptrekksur som må trekkes opp hver 12. time. Om uret fortsatt går, har det bare gått et kvarter, om det har stoppet, har det gått minimum 12 timer. 

Anonymkode: 3abc6...b5e

Ja, eller hvis uret fortsatt går så kan man merke forskjellen ut ifra hvor mye det må trekkes opp.

Anonymkode: 5b03d...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usannsynlig at man må tisse etter et kvarter, men veldig sannsynlig at man må det etter 12 timer ja.

Og støtter den med at gulluret kan ha vært et opptrekksur, finnes det tegning av uret?

Det pleier å være ting å gå etter i tegningene.

Anonymkode: 5b80f...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ha hørt kirkeklokker? Eller bussen som kjørte forbi utenfor, og siden han er super-detektiv så kan han busstidene utenat? 

Anonymkode: 97467...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for engasjementet! Dessverre tok jeg ikke med meg bladet, dette var i barndomshjemmet hvor jeg var i helgen, som nå er ubebodd. Men skal legge ut bilde eller oppgi nr. neste gang jeg er der mtp. de som kan slå opp fasit, muligens til helga.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...