Gå til innhold

Jubileumstråden for The Beatles - verdens beste musikkgruppe


- Brian

Anbefalte innlegg

Denne sangen skrevet av Paul og George er nydelig. En av de første sangene de skrev. 

En cover av sangen, demoversjonen hadde dårlig lydkvalitet. 

 

 

 

Anonymkode: db965...a6d

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den sangen In Spite Of All The Danger av Paul & George er en nydelig sang, vi to synes at det er synd at det er så dårlig lydkvalitet på den. Men sangen er skikkelig bra.💗💗💗💗

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 9/7/2022 at 3:35 PM, AnonymBruker said:

(...)Medlemmene i bandet Queen var store Beatles-fans og jeg tror Brian May er verdens største Beatles og John Lennon-fan. Brian May har skrevet denne artikkelen og overskriften på artikkelen er "Why I love John Lennon." 😄 Husker at de lagde en Tribute-låt etter Lennons død som het "Song For Lennon".

Brian May:  The Beatles were our bible. Absolutely at every stage in their career and their music development, they were models. And they still are to me, I must say. I love all those albums. To me, they are the greatest. They are the pinnacle of writing, performance and ethos of rock music. They broke down so many barriers, they changed the world many times. I will always love The Beatles without any reservation. ❤️

Anonymkode: db965...a6d

Nydelig sagt av Brian May. Jeg må bare si meg fullstendig enig i hvert eneste ord.

On 9/7/2022 at 4:07 PM, AnonymBruker said:

Paul var (er) også veldig eksperimentell og skrev låter som «Wild Honey Pie» og «Helter Skelter» (som var den første heavy metallåten noensinne), og det var han som var hovedgeniet bak albumet Sgt. Pepper’s. 

John Lennon skrev også melodiøse låter som «All You Need is love», «Imagine» og «The War Is Over.» De var allsidige.

Poster et sitat som jeg så for noen dager siden:

I can’t believe that Paul McCartney and John Lennon not only lived at the same period in time, but found each other. ❤️

Anonymkode: db965...a6d

"Helter Skelter" er jo bare så bra! The Who hadde lagd låten "I Can See For Miles", beskrevet av dem selv dengang som "the loudest, rawest, dirtiest song the Who had ever recorded". Paul hørte dette, og ble inspirert til å lage en egen låt med "the most raucous vocal, the loudest drums, et cetera". Man kan absolutt si han lyktes.

Sgt. Pepper-albumet er veldig preget av Paul og hans musikk, tittelen var også hans. Tilfeldigvis var dette det første "ordentlige" Beatles-albumet jeg noensinne hørte, bortsett fra diverse live- og samlealbum. Jeg var ni år og den plata "blew my mind", en forunderlig fest av et album fra begynnelse til slutt. Mange år tidligere hadde folk reagert likedan, da de hørte denne helt utrolige nye plata til The Beatles. Det går sikkert an å skrive en hel bok om hvor mye "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" betyr for historien når det gjelder musikk, popkultur, ungdomskultur. Det finnes sikkert minst én bok alllerede.

Albumet markerte et klart skifte i hvordan The Beatles lagde og spilte inn musikk, etter som de utforsket stadig nye sjangere, instrumenter og teknikker. Jeg postet "A Day in the Life" tidligere for den er et mesterverk blant komposisjonene deres; her er en annen fantastisk fin sang:

 

On 9/7/2022 at 4:11 PM, AnonymBruker said:

(...)Og selv om det kan gå lenge mellom Beatles-periodene mine nå (altså hvor jeg hører dem HELE tiden) er det som å møte den nærmeste familien når jeg hører dem igjen. Jeg har sett Paul live 10 ganger og alle de gangene har vært kjempestore opplevelser som har satt seg i sjelen 😊

Anonymkode: e1970...78c

10 ganger! Helt utrolig heldig er du, sånne minner for livet 🤩 Har dessverre aldri hatt den gleden selv, men føler det likedan når det gjelder å høre musikken: de er familie.

On 9/8/2022 at 8:52 AM, - Brian said:

(...)en viktig person som hadde mye å si for gruppens musikalske utvikling, nemlig George Martin, også kalt "Den femte beatle". Ikke uten grunn. Musikken til The Beatles hadde nemlig ikke vært slik vi kjenner den uten bidragene hans.

(...)Morsomt at du nevner Rutles og Monty Python - humoren i Brødrene Dal hadde neppe sett dagens lys om ikke Monty Python hadde åpnet helt nye dører i TV-bransjen. George Harrison var for øvrig også medgrunnlegger av Handmade Films, som blant annet produserte "Life of Brian" og "Withnail and I", særlig sistnevnte film anbefales.(...)

The Beatles er de største; ingen over, ingen ved siden.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

(Beklager å klippe i ett av dine sedvanlig solide og velskrevne innlegg. Skulle gjerne sjekket spilleinstruksjoner, men har ikke spilt noe instrument på lenge. At KLM ikke ville vært det de var uten Monty Python, er udiskutabelt.)

Selvfølgelig må Sir George Martin være med! Hadde ham også i tankene da jeg tidligere postet "Tomorrow Never Knows" og skrev at der får de alle skinne; det gjelder ikke minst ham. Der Beatles åpnet nye dører til hvordan man skaper musikk, åpnet han nye dører til hvordan man spiller inn musikk. Deres ønsker om hva slags lyd de ville ha, utfordret ham hele tiden til å finne opp nye måter å få til den lyden på, med den mildt sagt enkle teknologien som fantes den gang. Han må vel ha vært blant de første til å bruke såkalte "samples" i musikkproduksjon - på analogt vis - f-eks. med å bruke forskjellige opptak i produksjonen, eller klippe opp lydbånd, slenge dem ut over gulvet, plukke opp tilfeldige biter og sette sammen til ett lydspor.

Selvfølgelig nevner jeg The Rutles! Og selvfølgelig måtte det være noen fra Monty Python som parodierte selveste The Beatles! Hvem andre kan gjøre noe sånt, så vellykket? Den øvrige Python-gjengen var nok takknemlige for at George var med og sponset det som ble deres egen favorittfilm: "Life of Brian".

Det kan heller ikke undervurderes hvordan humor er knyttet til The Beatles, for det var blant annet med humor at de nådde fram til og traff så mange mennesker; dét, samt banebrytende stil og briljant utøvelse av musikk.

On 9/16/2022 at 10:15 PM, AnonymBruker said:

Hadde ikke sett denne før, John og George❤️

Anonymkode: db965...a6d

Så fine de var ❤️ Her er noen klipp med dem på amerikansk talkshow fra 1971; både interessant og morsomt(p.s. det er med dem hver for seg og ikke på det samme programmet, selv om bildet ser sånn ut):

 

Endret av Ichiko
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er den store dagen kommet; idag - 5. oktober - er det 60 år siden Love Me Do ble gitt ut, spilt inn blant annet med et stjålet munnspill; butikken satte antagelig ikke pris på John Lennons noe uortodokse lån av instrumentet der og da, men sett i ettertid kan en musikkforretning neppe få bedre reklame:

Love Me Do at 60: Six surprising things you didn't know about The Beatles' first single

https://www.liverpoolecho.co.uk/news/nostalgia/love-60-six-surprising-things-25165105

Quote

According to Allan Williams, The Beatles manager at the time, Lennon stole the harmonica used in the song from a music shop in Arnhem, a Dutch town near to the German border. This is all said to have happened while the Beatles were on their way to Hamburg in 1960.

Lennon had learned to play a chromatic harmonica that his Uncle George - late husband of his Aunt Mimi - had given to him as a child.

The Beatles: Love Me Do celebrated at Sir Paul McCartney's former home

https://www.bbc.com/news/uk-england-merseyside-63145207

The Beatles' first single Love Me Do was released 60 years ago — but it nearly didn't happen

https://www.abc.net.au/news/2022-10-05/beatles-60-years-since-first-single-love-me-do/101483172

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

1020617353fe9e0190a36aa2304c6503.jpg

9088463946ae0f6bd51dc3e96ba45144.jpg

9ccd2af9d9b108f3e4c3d9e8c72267b7.jpg

Endret av - Brian
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi to har feiret 60 årsdagen for Love Me Do med å ha spilt The Beatles sanger i hele formiddag.💗💗💗💗

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom på en liten anektode:

Faren min var i Liverpool i 62-63 og satt på en bar så kom det inn noen å spilte på gitar, de spilte nok ikke der vanligvis og det ble veldig stemning, han merket seg melodien "when i am 64" som han kjente igjen senere.

Han ble ingen Beatles fan, på tross av riktig alder, men det ble jeg (litt ihvertfall).

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Så er det gått noen måneder siden det sist var liv i denne tråden, men ettersom det på ingen måte er slutt på Beatles-jubileene, synes jeg at man like så godt kan fortsette å skrive her.

Låner man en tidsmaskin og går 60 år tilbake i tid til 1963, var dette året da navnet The Beatles virkelig ble kjent. Den tidligere utgitte "Love Me Do" fikk en viss suksess med 17. plass på den britiske singellisten; fortsatt var Beatles bare en relativ ukjent gruppe som holdt til i provinsbyen Liverpool, en annen planet enn metropolen London.

Men så begynte det å skje saker og ting, i et tempo som vi - i en tid der man er heldig om en artist klarer å gi ut ett album i løpet av året - ikke kan forestille oss. Den 11. januar 1963 kom singelen Please Please Me med Ask Me Why som B-side, som klatret opp på 2. plass på singellisten. 22. mars kom albumet med samme navn som klatret helt til topps på albumlisten i Storbritannia, ble en suksess og holdt seg 30 uker der før det ble avløst av gruppens neste album. Her er spillelisten for "Please Please Me" med alle sangene i rekkefølge.

Beatles hvilte imidlertid ikke på laurbærene - i mellomtiden hadde de vært i studio, og 5. mars spilt inn From Me to You som kom ut 10. april med Thank You Girl som B-side; nå begynte 1. plassene å komme på rekke og rad. Hvis vi går tilbake til mai 1963, var det fortsatt tre måneder igjen til utgivelsen av She Loves You, skrevet etter konserten 26. juni, fullført dagen etter, og spilt inn fire dager senere; det er bare å bøye seg i støvet for arbeidstempoet deres.

Avslutningssangen på "Please Please Me" var Twist and Shout, en coversang opprinnelig gitt ut to år tidligere og skrevet av Phil Medley og Bert Russel; dette er en munter tre-akkords-sang som de hadde på programmet da de spilte i Hamburg:

Her er sangen fremført på Ed Sullivan Show 23. februar 1964:

Her er "Twist and Shout" på et senere fargelagt opptak fra nederlandsk TV i 1964:

Sangen går altså i tre akkorder - omtrent som "La Bamba" med Ritchie Valens, med D-dur, G-dur og A-dur; gitargrepene er enkle for den som spiller selv, og her er en innføring på YouTube:

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Endret av - Brian
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (2 minutter siden):

Så er det gått noen måneder siden det sist var liv i denne tråden, men ettersom det på ingen måte er slutt på Beatles-jubileene, synes jeg man like så godt kan fortsette å skrive her.

Låner man en tidsmaskin og går 60 år tilbake i tid til 1963, var dette året da navnet The Beatles virkelig ble kjent. Den tidligere utgitte "Love Me Do" fikk en viss suksess med 17. plass på den britiske singellisten; fortsatt var Beatles bare en relativ ukjent gruppe som holdt til i provinsbyen Liverpool; en annen planet enn metropolen London.

Men så begynte det å skje saker og ting, i et tempo som vi - i en tid der man er heldig om en artist klarer å gi ut ett album i løpet av året - ikke kan forestille oss. Den 11. januar 1963 kom singelen Please Please Me med Ask Me Why som B-side, som klatret opp på 2. plass på singellisten. 22. mars kom albumet med samme navn som klatret helt til topps på albumlisten i Storbritannia, ble en suksess og holdt seg 30 uker der før det ble avløst av gruppens neste album. Her er spillelisten for "Please Please Me" med alle sangene i rekkefølge.

Beatles hvilte imidlertid ikke på laurbærene - i mellomtiden hadde de vært i studio, og 5. mars spilt inn From Me to You som kom ut 10. april med Thank You Girl som B-side; nå begynte 1. plassene å komme på rekke og rad. Hvis vi går tilbake til mai 1963, var det fortsatt tre måneder igjen til utgivelsen av She Loves You, skrevet etter konserten 26. juni, fullført dagen etter, og spilt inn fire dager senere; det er bare å bøye seg i støvet for arbeidstempoet deres.

Avslutningssangen på "Please Please Me" var Twist and Shout, en coversang opprinnelig gitt ut to år tidligere og skrevet av Phil Medley og Bert Russel; dette er en enkel, munter sang bygget på tre akkorder som de hadde på programmet da de spilte i Hamburg:

Her er sangen fremført på Ed Sullivan Show 23. februar 1964:

Og her er den på et senere fargelagt opptak fra nederlandsk TV i 1964:

 

♥️♥️♥️♥️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ja, da har det kommet en "ny" Beatles-sang:

Problemet er at det som kjennetegnet Beatles, var at sangene de ga ut da de spilte sammen som gruppe, var preget av høy kvalitet, og en John Lennon i live ville aldri ha samtykket til at en demo av dette slaget hadde blitt gitt ut som ferdig sang før han hadde fått utviklet den videre.

Kort sagt - man burde ha spurt John og George, og hørt hva de mente om dette. Noe som jo ikke er mulig; derfor kunne man alternativt ha gjort John Lennons originale demo tilgjengelig, kanskje med restaurert lyd. Men etter min mening burde man ha latt gruppeprosjektet Beatles ligge i skuffen, respektert at to av medlemmene er døde, og innsett at alt har sin tid.

Riktignok laget ABBA en ny plate nylig, men for det første var materialet gjennomarbeidet, og for det andre var alle fire gruppemedlemmene sammen om prosjektet; det er ikke tilfelle her.

Hvis denne sangen skal være slutten på historien, er det etter min mening en trist slutt for en så stor gruppe som The Beatles.

Endret av - Brian
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (31 minutter siden):

Ja, da har det kommet en "ny" Beatles-sang:

Problemet er at det som kjennetegnet Beatles, var at sangene de ga ut da de spilte sammen som gruppe, var preget av høy kvalitet, og en John Lennon i live ville aldri ha samtykket til at en demo av dette slaget hadde blitt gitt ut som ferdig sang før han hadde fått utviklet den videre.

Kort sagt - man burde ha spurt John og George, og hørt hva de mente om dette. Noe som jo ikke er mulig; derfor kunne man alternativt ha gjort John Lennons originale demo tilgjengelig, kanskje med restaurert lyd. Men etter min mening burde man ha latt gruppeprosjektet Beatles ligge i skuffen, respektert at to av medlemmene er døde, og innsett at alt har sin tid.

Riktignok laget ABBA en ny plate nylig, men for det første var materialet gjennomarbeidet, og for det andre var alle fire gruppemedlemmene sammen om prosjektet; det er ikke tilfellet her.

Hvis denne sangen skal være slutten på historien, er det etter min mening en trist slutt for en så stor gruppe som The Beatles.

🥰🥰🥰🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Brian skrev (2 timer siden):

Ja, da har det kommet en "ny" Beatles-sang:

Problemet er at det som kjennetegnet Beatles, var at sangene de ga ut da de spilte sammen som gruppe, var preget av høy kvalitet, og en John Lennon i live ville aldri ha samtykket til at en demo av dette slaget hadde blitt gitt ut som ferdig sang før han hadde fått utviklet den videre.

Kort sagt - man burde ha spurt John og George, og hørt hva de mente om dette. Noe som jo ikke er mulig; derfor kunne man alternativt ha gjort John Lennons originale demo tilgjengelig, kanskje med restaurert lyd. Men etter min mening burde man ha latt gruppeprosjektet Beatles ligge i skuffen, respektert at to av medlemmene er døde, og innsett at alt har sin tid.

Riktignok laget ABBA en ny plate nylig, men for det første var materialet gjennomarbeidet, og for det andre var alle fire gruppemedlemmene sammen om prosjektet; det er ikke tilfelle her.

Hvis denne sangen skal være slutten på historien, er det etter min mening en trist slutt for en så stor gruppe som The Beatles.

Enig enig enig.

 

Jeg synes at låten er mer en John Lennon-låt enn den er en Beatles-låt så for meg ble ikke dette noe wow-opplevelse.

Har ingenting imot solo-arbeidet til John Lennon, han lagde mye bra! Men låta Now and then kunne nok ha blitt liggende i skuffen. 

Anonymkode: 73403...427

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den er fin, jeg! Og var veldig rørt da jeg hørte den noen ganger i går. Jeg er enig i at den ikke er Beatles på sitt beste, men jeg tenker ikke på den som en alminnelig Beatles-sang. Mere som en fin, liten avslutning, hvor de har jobbet med en uferdig demo. En enkel og vakker hyllest til John. Sånn har jeg det også med Free as a Bird og Real Love, så jeg forventet ikke å få en ekte Beatles-følelse. 

Anonymkode: e1970...78c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg synes den er fin, jeg! Og var veldig rørt da jeg hørte den noen ganger i går. Jeg er enig i at den ikke er Beatles på sitt beste, men jeg tenker ikke på den som en alminnelig Beatles-sang. Mere som en fin, liten avslutning, hvor de har jobbet med en uferdig demo. En enkel og vakker hyllest til John. Sånn har jeg det også med Free as a Bird og Real Love, så jeg forventet ikke å få en ekte Beatles-følelse. 

Anonymkode: e1970...78c

Syns også den var fin og ble rørt da det jo er The Beatles❤️ Free as a bird og Real love er nydelige sanger, liker begge sangene veldig godt og de ble laget da George levde, så var bare John som manglet. 

Anonymkode: db965...a6d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Enig enig enig.

 

Jeg synes at låten er mer en John Lennon-låt enn den er en Beatles-låt så for meg ble ikke dette noe wow-opplevelse.

Har ingenting imot solo-arbeidet til John Lennon, han lagde mye bra! Men låta Now and then kunne nok ha blitt liggende i skuffen. 

Anonymkode: 73403...427

Det handler rett og slett om å vise respekt for avdøde kunstnere, og denne saken har enkelte likhetstrekk med sakene der man sensurerer og omskriver kjente forfattere for å få dette til å passe inn i en woke kontekst - menneskene som opprinnelig skrev dette, har aldri gitt sitt samtykke til at verkene deres skal endres.

Poenget er at John Lennon var en fri sjel som ikke var tilhenger av at andre tok beslutninger over hodet hans, og hans periode i Beatles tok slutt i 1970. Demoene til sangene han lagde, var derfor ment for prosjektet "John Lennon", og mens han levde ga han aldri sitt klare samtykke til å bli med i Beatles igjen - en beslutning man burde respektere, uansett hvor fint og nostalgisk det høres ut med "en ny Beatles-sang".

Så det man kunne ha gjort i 1995, var å utgi John Lennons originale demoer som "John Lennon", samtidig som man i tillegg kunne ha lagt ved de nye versjonene av Free as a Bird og Real Love også som et "John Lennon"-prosjekt (med hjelp av Paul, George og Ringo), og tatt dette med i Anthology-serien; teknisk sett ville det ha vært omtrent som å lage en ny remix. Men man prioriterte den kommersielle siden, og markedsførte alt som "The Beatles".

Noe tilsvarende kunne man gjøre med "Now and Then", og utgi dette som et "John Lennon"-verk, både med den originale demoen han i sin tid laget, og legge ved den nye versjonen der Paul og Ringo hjelper til (og man børster støv av Georges bidrag, selv om han ikke virket så begeistret ved å kalle sangen "fucking rubbish"). Da sitter man igjen med noe som gjenspeiler Lennons opprinnelige hensikt - en demo av en uferdig sang - og den nyere versjonen av dette.

En slik løsning ville gitt fanskaren nøyaktig de samme sangene og de originale demoene i tillegg, og man ville ha vist langt mer respekt for John Lennon enn ved å innlemme ham i The Beatles mange år etter hans død uten å først høre hva han mener om dette.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er virkelig utrolig å tenke på at det har gått 60 år siden The Beatles debuterte! De har virkelig satt sitt preg på musikkverdenen. Det er fascinerende å reflektere over hvordan tiden går og hvordan musikken har utviklet seg. La oss feire jubileet ved å høre på deres første singel og glede oss over deres fantastiske musikk! 🎉

Anonymkode: b65b4...1b4

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...