Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg mest på alt utenom velferden, som jo er meget bra. 

Jeg kjenner jeg har blitt litt lei av Norge, det er jo så innmari dyrt, samt at ikke alle er så varme og rause som i mange andre land. Ikke har vi spesielt " god mat", den er jo rimelig kjedelig, ikke spesielt varme somre (bortsett fra Sør Norge denne sommeren) 

Så fortell meg gjerne hva DU syns er så bra med Norge? Gjerne også andre land du liker .. Hva er IKKE bra med Norge i dine øyne? 

Fint å få litt flere perspektiver 🌞

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norge er kjedelig synes jeg også, ikke noe gøy som skjer i forhold til andre land, det eneste som er bra er at vi har tilgang til mange brae ting som dusj, mat, og det er ett trygt land. 

• Liker 2
Skrevet
Seluu skrev (32 minutter siden):

Norge er kjedelig synes jeg også, ikke noe gøy som skjer i forhold til andre land, det eneste som er bra er at vi har tilgang til mange brae ting som dusj, mat, og det er ett trygt land. 

Tenker du trygt iht kriminalitet? For det er vel Norge trygg på... Men det er da mange andre land som også har tilgang på mat og dusj? Som også er billigere? 

Skrevet

Jeg ligger her i Sør frankrike og sliter med å besvare ditt spørsmål

• Liker 1
Skrevet

Norge er et litt kjedelig land, men vi har mange goder og det er ganske trygt her mtp kriminalitet og fattigdom. Men disse problemene har økt endel i omfang på grunn av stor innvandring fra fattige land. Mange liker jo naturen, men jeg synes fjell og fjord kan bli litt voldsomt. Glad jeg bor på Østlandet. Er pent mange steder i Norge da, men klimaet er jo kaldt med lange vintre. Somrene kan være bra, men varierer mye. Folk her er jo ikke de mest varme og inkluderende folka i verden, så det er jo ikke det letteste landet å finne venner i voksen alder. Sosial trygghet, velferdsgoder, demokrati, rettsstat, offentlig helsevesen, likestilling og lite forurensning er jo store fordeler med Norge da. Og at vi ikke er så overbefolket som mange land og ikke så utsatt for tørke, jordskjelv og vulkantutbrudd. Så ja, mange land er jo mye verre på mange måter.

Anonymkode: f12c5...cbe

• Liker 2
Skrevet
Rucula skrev (2 minutter siden):

Jeg ligger her i Sør frankrike og sliter med å besvare ditt spørsmål

Ja nettopp! Vi tenker flytte ut av landet neste år .. 

Skrevet
Perfume skrev (Akkurat nå):

Ja nettopp! Vi tenker flytte ut av landet neste år .. 

jeg har dessverre ikke flyttet. Bare ferie

Håper å flytte etterhvert

Skrevet

Jeg liker at vi har fire årstider. 
Frisk og god luft. 
Ikke for varmt på sommeren, 30 grader er maks for meg. 
Fin natur, fjell og skog. 

Anonymkode: cb508...8a3

• Liker 4
Skrevet
Rucula skrev (Akkurat nå):

jeg har dessverre ikke flyttet. Bare ferie

Håper å flytte etterhvert

Ferie hjelper jo litt da .. Men vi er seriøse, neste år pakkes kofferten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg liker at vi har fire årstider. 
Frisk og god luft. 
Ikke for varmt på sommeren, 30 grader er maks for meg. 
Fin natur, fjell og skog. 

Anonymkode: cb508...8a3

Det er flere land som har det også? Sverige, Danmark, Tyskland, osv osv... Danmark mangler fjell da.. og mulig skog også 🤔

Skrevet

Frisk luft, rent vann i kranen og ikke overbefolket er tre gode ting jeg setter pris på i hvert fall, og jeg har oppholdt meg mye i utlandet.

Anonymkode: 8ecef...0f1

• Liker 5
Skrevet

Folk er greie. Vet at det er lett å klage. Men liker velferdssystemet. Tror eneste jeg tror vi kunne blitt bedre på det er mer desentralisering og mer arbeidsmarked. Men generelt klager jeg ikke. Hvis det er noe dårlig så er det miljøet man bor i, men selve Norge har jeg ikke noe å klage på

• Liker 2
Skrevet
Perfume skrev (52 minutter siden):

Da tenker jeg mest på alt utenom velferden, som jo er meget bra. 

Jeg kjenner jeg har blitt litt lei av Norge, det er jo så innmari dyrt, samt at ikke alle er så varme og rause som i mange andre land. Ikke har vi spesielt " god mat", den er jo rimelig kjedelig, ikke spesielt varme somre (bortsett fra Sør Norge denne sommeren) 

Så fortell meg gjerne hva DU syns er så bra med Norge? Gjerne også andre land du liker .. Hva er IKKE bra med Norge i dine øyne? 

Fint å få litt flere perspektiver 🌞

Det er jo på grunn av velferden det er dyrt her. Kutt velferd, og alt blir mye billigere. Det er bare et lite problem. Lønna blir mye lavere om varer og tjenester blir billigere.

Det beste med Norge er Vinmonopolet. Gir oss verdens beste vinutvalg til en rimelig penge (om man ser bort fra det billigste skvipet).

Jeg liker norsk natur. Er for så vidt glad i klimaet også når det er på sitt beste. En varm sommerdag i Oslo er verdens beste. Godt og varmt uten for mye luftfuktighet og samtidig kjølig nok på natta til at man sover greit. Og fine vinterdager med snø.

Maten er bra. Vi får mat fra alle verdensdeler i Norge. Og maten er sunn fra friske dyr. Det brukes ekstremt lite antibiotika i norsk landbruk (i alle fall sammenlignet med andre land).

• Liker 1
Skrevet
Woah0 skrev (10 minutter siden):

Folk er greie. Vet at det er lett å klage. Men liker velferdssystemet. Tror eneste jeg tror vi kunne blitt bedre på det er mer desentralisering og mer arbeidsmarked. Men generelt klager jeg ikke. Hvis det er noe dårlig så er det miljøet man bor i, men selve Norge har jeg ikke noe å klage på

Du vet at Norge er et av (om ikke) verdens mest desentraliserte land?

• Nyttig 1
Skrevet
Perfume skrev (20 minutter siden):

Det er flere land som har det også? Sverige, Danmark, Tyskland, osv osv... Danmark mangler fjell da.. og mulig skog også 🤔

Tyskland er mye  varmere enn Norge. I alle fall de delene som har fjell.

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker svært godt at de ulike offentlige etatene bruker samme systemer og samarbeider. Det offentlige systemet er temmelig vellfungerende, greit å navigere og tilgjengelig på nett. 

Jeg liker at jeg som enslig ung kvinne i hovedstaten nesten uten unntak føler meg trygg. Lite stirring og uønsket oppmerksomhet som stort sett er hverdagskost i virkelig storbyer. 

Jeg liker at religion spiller liten rolle i lokalsamfunnet mitt og politisk sammenlignet med mange andre land. Jeg liker at det er få hjemløse i byer, lite forsøpling, trygge veier. Religionsfrihet, ytringsfrihet, stor grad like rettigheter til marginaliserte. Natur og allmennsrett, tilgang til råvarer- vilt, fisk og bær. Godt vann i krana og gode meieriprodukter. Bedre dyrevellferd enn mange land (selv om vi har mye å gå på). 

Mye av det jeg ikke liker med Norge er like ille eller verre i andre land. Eneste jeg savner er varmere klima og bedre naboskap, som jeg nok kunne fått et annet sted. Har lenge hatt lyst til å flytte til Storbritannia, selv om mye i teorien er "verre" der. Får se hva som skjer. 

• Liker 3
Skrevet

Klimaet som gjør det lite gunstig for malaria og slike tropesykdommer. 

Friheten til å bruke naturen. Og DNT, for et fantastisk tilbud de har - til og med masse gratis.

Kunne sikkert ramset opp mer, men da kommer vi over på velferd.

• Liker 2
Skrevet

Bra med Norge: At det er mange fine områder.

Dårlig: At de ofte er utilgjengelig uten bil.

Så Norge har et veldig bra potensiale som ferieland, men får det ikke ut grunnet manglende transportmuligheter. Det er også dårlig utvalg av organiserte turer sammenlignet med mange andre land. 

Anonymkode: 5c7bd...b51

• Nyttig 1
Skrevet

Velferdssystemet og naturen. Det er alt jeg kommer på. Kunne godt tenkt meg å flytte faktisk, og helst til et varmere land. Men det virker som for mye styr for meg.

Anonymkode: 03489...3f5

• Liker 1
Skrevet

Jeg tilbringer store deler av året i utlandet, og det beste med å komme hjem er at det ikke er for varmt😅..  Jeg elsker kalde høstkvelder med fyr i peisen. Jeg liker også muligheten til å gå/stå på ski om vinteren.

Jeg blir aldri lei av Norge. Blir derimot fort lei av sol og varme, og det er vi jo ikke plaget med...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...