Gå til innhold

Kastert hannkatt, kvalitetsfor og nyresvikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har to nydelige hannkatter som er kastrerte. Har skjønt det slik at kastrerte katter har lettere for å utvikle nyresvikt. Jeg er svært nøye med at disse får i seg nok væske ila dagen, vel så viktig som kvaliteten på maten de spiser. Hører så mye forskjellig at jeg nesten blir litt rådvill.

Har tidligere prøvd Royal C, men sluttet da jeg fikk inntrykk av at det ikke var det beste for kattene. Mine katter får nå mat for kastrere katter og Eukanuba. Veksler litt mellom ulike merker fra dyrebutikken. Men... er det ikke også slik at for mye proteiner kan gi høyere sjanse for nyresvikt? For det er jo slettes ikke bra for nyrene med kun proteiner, noe kjøtt i hovedsak består av.. eller hva tenker dere? Råd og innspill? 

Takk

Anonymkode: cb695...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har brukt Labb sitt fra Bondekompaniet/felleskjøpet i over et år nå, da Nettdyret la ned fysisk butikk her. Noen sier at det kan gi nyresvik. Jeg har en kastrert gutt på 3 år. Ingen tegn på noe sykdom så langt. Og han får bløtfor eller tunfisk fra dyrebutikken innimellom tillegg masse friskt vann 😊

På kattegruppe på Facebook, var det en mann som la ut masse til meg da jeg sa at pr nå bruker jeg Labb, pga de var kjent for og gi nyresvikt. Hadde det direkte vært farlig for pus, hadde de nok ikke solgt det heller tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre kastrerte katter som er råforet fra de var født, nå er de 11 og 12 år gamle og har aldri vært syke.

Angående Labb, så kan jeg fortelle at en venninne som hadde schæfer, opplevde at hunden hennes nesten klødde seg ihjel av dette foret, så det er både det ene og det andre med kommersielt dyrefor som er feil, uten at noen kontrollerer hva som er skadelig og ikke. Det er ingen produsenter som må lide for at dyr sakte blir syke over tid, dette gjelder heller ikke de som produserer fast food for mennesker.

Så jeg vil anbefale så naturlig foring som mulig, og i alle fall gi våtfor, da dehydrering er en forferdelig ting for nyrer. Her er litt info fra Dr. Becker. Jeg mener hun har sagt at hun mistenker tørrfor for å være en grunn til nyresvikt hos katt, og hun anbefaler råforing, og i det minste våtfor.

 

 

 

Anonymkode: 7295c...375

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har tre kastrerte katter som er råforet fra de var født, nå er de 11 og 12 år gamle og har aldri vært syke.

Angående Labb, så kan jeg fortelle at en venninne som hadde schæfer, opplevde at hunden hennes nesten klødde seg ihjel av dette foret, så det er både det ene og det andre med kommersielt dyrefor som er feil, uten at noen kontrollerer hva som er skadelig og ikke. Det er ingen produsenter som må lide for at dyr sakte blir syke over tid, dette gjelder heller ikke de som produserer fast food for mennesker.

Så jeg vil anbefale så naturlig foring som mulig, og i alle fall gi våtfor, da dehydrering er en forferdelig ting for nyrer. Her er litt info fra Dr. Becker. Jeg mener hun har sagt at hun mistenker tørrfor for å være en grunn til nyresvikt hos katt, og hun anbefaler råforing, og i det minste våtfor.

 

 

 

Anonymkode: 7295c...375

Min har ikke reagert på Labb. Ikke kløe, ikke trøbbel med mage, fin og glatt pels og en glad gutt. Eneste han fikk sånne, syke øyer! Viste det tredje øyet på begge øynene. Mest sannsynlig er det orm sa dyrlege. Han fikk ormkur og øyene detter sakte men sikkert på plass. 😊Ny tablett neste uke😊 (Er en god stund siden sist, han er ikke noe storjeger av seg for og si det slik. Mer chille, og jakte fluer og klatre på tak og i trær 😂) er noen ganger under biler ved regn sier huseier til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nyrekatter så sies det at de ikke skal ha mye proteiner, men det handler mye mer om hvilke type proteiner og fosfor. Friske katter tåler det helt fint og bør ha mye proteiner så nei, mye proteiner fører ikke til nyresvikt. Det som er verst når det kommer til nyrene er uansett tørrfôr. 

https://catinfo.org/#Kidney_Failure
 

https://catinfo.org/#Cystitis_

https://feline-nutrition.org/health/phosphorus-can-be-key-for-kidneys

https://feline-nutrition.org/health/diet-kidney-disease-and-the-urinary-tract

Anonymkode: 3e2c7...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt seint svar her, håper at det ikke er så farlig!

 

Katter skal naturligvis ha en god del proteiner fra kjøtt i maten sin, så proteiner er ikke grunnen for nyresvikt. Tørrfôr uten tilstrekkelig med vann attåt kan derimot øke sjansen for problemer med urinveiene, blære og nyrer.

Jeg er overhodet ikke en ekspert, så jeg kan bare snakke fra det jeg har gjort for mine egne to katter som nå straks er 10 og 9 år gamle (som er friske og raske). Jeg mater først og fremst ikke kun med én type mat/et type merke. Da er man litt sikrere på at kattene får et litt mer variert kosthold, og da må ikke ene maten ha 100% perfekt innhold om mat nr 2 kan dekke for det som mangler. Råaske og ulike tilsatte stoffer bør du være litt obs på sånn at maten du kjøper ikke har mye unødvendig "søppel" i seg.

Vårfôr, ut ifra det jeg har sett, pleier å inneholde mer taurin og andre stoffer som katter trenger, noe som tørrfôr ikke pleier å ha. Jeg pleier å blande tørt og vått sammen og legge til vann, fiskeolje, eller egg en gang iblant for å lage en slags suppe. Du skriver at du gir nok med vann, så da er det mest sannsynlig ikke noe galt med det du gjør. Mat for kastrerte katter er mest pga overvekt, men du kan alltids supplementere den vanlige maten med typer spesiallaget for nyrer/blære/urinveier, 50/50?

Anonymkode: 7d9f8...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...