AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #21 Del Skrevet 27. august 2022 Det er ikke påbudt å blinke inn i rundkjøring, kun ut. Er mange nok som ikke klarer å blinke ut av rundkjøringer (eller inn i kryss for den saks skyld). Men å blinke til venstre for å kjøre rett frem gir jo ingen mening. Anonymkode: b113c...7fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardrøm Skrevet 28. august 2022 #22 Del Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): eh... nei. Man plasserer seg til venstre i veibanen og ligger til venstre rundt, om man skal ut siste avkjørsel. Motsatt om man skal til høre, eller rett frem. Og å se at folk blinker inn? Da er det nok snakk om en temmelig liten rundkjøring godt ute på landet, med 1-3 biler om gangen, og ingen fotgjengerfelt. Så der forstod jeg at vi diskuterer med to vidt forskjellige utgangspunkt.... Jeg har egentlig ikke så stort behov for at den ene bilen jeg møter i en rundkjøring den dagen blinker riktig, for den klarer jeg å følge med på uansett 😜😂 Anonymkode: 40cc0...e24 To ting: Ja, det er hovedregelen for plassering, men du skal ikke ha kjørt mange rundkjøringer i Oslo før du finner unntak. Da er det f.eks. markert at de som skal rett frem skal ligge til venstre. Det er umulig for dem som kommer motsatt å vite, så blinklys gir nyttig tilleggsinfo. Jeg har lagt merke til at vogntog-sjåfører er veldig flinke til å blinke til venstre i rundkjøringer i byen. Når de som bruker mest tid bak rattet og har mest kjøreopplæring tenker dette er lurt, så har det nok noe for seg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 28. august 2022 #23 Del Skrevet 28. august 2022 Lå bak en idiot i dag som blinket til høyre rett før han kjørte inn (lå forøvrig helt noldus plassert, midt i feltet), kjørte så rett frem og begynte venstreblinking, før han blinket til høyre når han kjørte ut... som forøvrig var rett frem (var en 4-armet rundkjøring), aaaaargh!! Hadde forøvrig ligget bak han en stund, og det ante meg at han kom til å være like sløv i rundkjøringen som han var eller... Vet ikke om det var en han eller hun altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #24 Del Skrevet 28. august 2022 Mardrøm skrev (8 timer siden): To ting: Ja, det er hovedregelen for plassering, men du skal ikke ha kjørt mange rundkjøringer i Oslo før du finner unntak. Da er det f.eks. markert at de som skal rett frem skal ligge til venstre. Det er umulig for dem som kommer motsatt å vite, så blinklys gir nyttig tilleggsinfo. Jeg har lagt merke til at vogntog-sjåfører er veldig flinke til å blinke til venstre i rundkjøringer i byen. Når de som bruker mest tid bak rattet og har mest kjøreopplæring tenker dette er lurt, så har det nok noe for seg. Har kjørt i Oslo i 20 år. Markeringer følger jeg, selvfølgelig. Akkurat som jeg forstår at politi som gir signaler gjelder over lyssignaler 😅Som sjåfør vet man jo hva som "trumfer" hva. Men det som overrasker meg mest, igjen; Om man får med seg hva den som er på vei inn i rundkjøringen signaliserer, da er det enten en ekstremt liten og rolig rundkjøring, eller man har fokuset sitt på helt feil plass. Anonymkode: 40cc0...e24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #25 Del Skrevet 28. august 2022 Opplever det ofte i Trondheim! Veldig forvirrende, og det skaper mange nesten-bulker 🙁 Anonymkode: d2112...3a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #26 Del Skrevet 28. august 2022 Tror dette med å blinke til Venstre når de skal rett frem har kommet av at de har sett lastebiler og busser gjøre det, og dermed tror de de bør gjøre det med personbiler. Anonymkode: c3135...f52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #27 Del Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 16.18): eh... nei. Man plasserer seg til venstre i veibanen og ligger til venstre rundt, om man skal ut siste avkjørsel. Motsatt om man skal til høre, eller rett frem. Og å se at folk blinker inn? Da er det nok snakk om en temmelig liten rundkjøring godt ute på landet, med 1-3 biler om gangen, og ingen fotgjengerfelt. Så der forstod jeg at vi diskuterer med to vidt forskjellige utgangspunkt.... Jeg har egentlig ikke så stort behov for at den ene bilen jeg møter i en rundkjøring den dagen blinker riktig, for den klarer jeg å følge med på uansett 😜😂 Anonymkode: 40cc0...e24 Jeg er yrkessjåfør i Bergen, du er hjertelig velkommen til å være med meg på jobb en dag, kan hende du får noen aha-opplevelser… Anonymkode: f6f56...725 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #28 Del Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er yrkessjåfør i Bergen, du er hjertelig velkommen til å være med meg på jobb en dag, kan hende du får noen aha-opplevelser… Anonymkode: f6f56...725 Visste ikke det var så små rundkjøringer og lite trafikk i Bergen. Anonymkode: 40cc0...e24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #29 Del Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Visste ikke det var så små rundkjøringer og lite trafikk i Bergen. Anonymkode: 40cc0...e24 Kanskje du har dårlig overblikk, lav trafikkforståelse og treg oppfattelse? Anonymkode: f6f56...725 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå