AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #1 Del Skrevet 26. august 2022 Jeg har skjønt det er forskjell på når og hvor man tok førerkort, mtp. om man lærte å blinke inn i rundkjøring eller ikke. Jeg har ikke lært det, og heller ikke sett behovet for å gjøre dette. Men, jeg har ved et par tilfeller sett bilister som kommer mot rundkjøringer, blinker til venstre, og så kjører rett frem! Dét kan vel ikke være noe de har lært på kjøreskolen? Eller er det noe her jeg har misforstått? Skjønner jo at det ikke er noe blinklys for rett frem, men jeg tenker jo da at man bare...ikke blinker? Anonymkode: 911b8...252 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #2 Del Skrevet 26. august 2022 Man blinker bare til venstre for «rett frem» om det er den siste avkjørselen. Men det hender jo folk ikke vet helt hvor de skal og ombestemmer seg midt i rundkjøringen da. Anonymkode: fda7a...2c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sessan_ Skrevet 26. august 2022 #3 Del Skrevet 26. august 2022 Forutsatt at det er en rundkjøring med fire inn/utkjørsler: - Skal man til høyre blinker man til høyre på vei mot rundkjøringen, og til man har svingt ut - Skal man til venstre blinker man til venstre på vei mot rundkjøringen. Når man har svingt 90 grader blinker man til høyre ut av rundkjøringen - Skal man rett frem blinker man ikke inn i rundkjøringen (men passer på å ligge riktig plassert). Når man passerer første avkjørsel, blinker man til høyre ut av rundkjøringen Altså: man skal ikke blinke inn i rundkjøringen hvis man skal rett frem. https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/ 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #4 Del Skrevet 26. august 2022 Har diskutert dette med en som mente at man skulle gjøre det, spurte en kjørelærer etterpå, han sa NEI! Det måtte vi ikke finne på å gjøre😆 fikk rett da 🤭 slenger med et bilde, står ingenting om blinking til venstre når man skal rett fram😌 Anonymkode: 17285...594 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #5 Del Skrevet 26. august 2022 Mange som ikke vet reglene, spesielt eldre som har hatt førerkort før rundkjøringer ble hverdagskost. Noen ganger en rundkjøringene så små så man nesten ikke rekker å endre blinken. Anonymkode: 400a2...e09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #6 Del Skrevet 26. august 2022 Det der har jeg også opplevd, men kun i Sogndal. Mulig det er et lokalt fenomen? Anonymkode: f03f4...12f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #7 Del Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det der har jeg også opplevd, men kun i Sogndal. Mulig det er et lokalt fenomen? Anonymkode: f03f4...12f Dette er på Østlandet 😅 Anonymkode: 911b8...252 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #8 Del Skrevet 26. august 2022 Blinking og plassering i rundkjøring skulle vært et eget kurs når man tar lappen. Der er det mange som synder 😬 Anonymkode: 776c0...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #9 Del Skrevet 26. august 2022 Blinker aldri inn, kun ut 😊 plasserer meg alltid rett både inn og gjennom rundkjøringen. Anonymkode: b9632...fc1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #10 Del Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Blinker aldri inn, kun ut 😊 plasserer meg alltid rett både inn og gjennom rundkjøringen. Anonymkode: b9632...fc1 Det er veldig nyttig for den som kommer i mot om du blinker til venstre dersom du skal helt rundt! Da slipper de som kommer i mot å stoppe opp for å se om du skal rett frem eller videre rundt. Anonymkode: f6f56...725 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #11 Del Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Blinker aldri inn, kun ut 😊 plasserer meg alltid rett både inn og gjennom rundkjøringen. Anonymkode: b9632...fc1 Slike som deg er en pest og plage i rundkjøringen! Anonymkode: 4ceda...89c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #12 Del Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er veldig nyttig for den som kommer i mot om du blinker til venstre dersom du skal helt rundt! Da slipper de som kommer i mot å stoppe opp for å se om du skal rett frem eller videre rundt. Anonymkode: f6f56...725 Man kan uansett ikke stole på venstreblinkingen til andre, og man må vente likevel. Jeg har opplevd flere ganger at biler har blinket til venstre som om de skal helt rundt, og gjort meg klar til å kjøre, og plutselig kjører de ut i en tidligere utkjøring. Og da hadde jeg sittet med skylden uavhengig av om den andre føreren blinket feil. Så så lenge ikke alle følger de samme reglene, blir det venting til man er helt sikker. Anonymkode: 9f3c4...0bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #13 Del Skrevet 27. august 2022 Har aldri blinket inn i rundkjøring. Og ignorerer det om andre gjør det. Det som irriterer meg desto mer er de som ikke klarer å plassere seg riktig. Eller som dropper å blinke ut. Anonymkode: 40cc0...e24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #14 Del Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slike som deg er en pest og plage i rundkjøringen! Anonymkode: 4ceda...89c Hvorfor det? Signalene er jo hovedsakelig for de som skal inn i rundkjøringen, og de ser jo uansett ikke hvem som blinker inn fra andre kanter. Anonymkode: 40cc0...e24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #15 Del Skrevet 27. august 2022 Når jeg tok moped lappen, ble vi lært at man blinker både inn og ut av rundkjøringen. Når jeg tok billappen 2 år etter, lærte jeg at man ikke blinker inn om man skal rett frem, men man bør blinke ut. Dette for å ikke la bilister tro at man skal «mer rundt» i rundkjøringen enn det man skal, og prøve å ha en bedre flyt i trafikken, men viktig å blinke ut. Jeg prøver å holde meg til det jeg lærte når jeg tok billappen. For jeg synes det gir mening. Tok billappen i 2009. Anonymkode: f11da...582 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #16 Del Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvorfor det? Signalene er jo hovedsakelig for de som skal inn i rundkjøringen, og de ser jo uansett ikke hvem som blinker inn fra andre kanter. Anonymkode: 40cc0...e24 Kanskje du skulle lære deg å se bedre etter? Dette var et ikke eksisterende problem for min del. Hvorfor lager du slike priblemer oppi hodet ditt? Anonymkode: 4ceda...89c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #17 Del Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje du skulle lære deg å se bedre etter? Dette var et ikke eksisterende problem for min del. Hvorfor lager du slike priblemer oppi hodet ditt? Anonymkode: 4ceda...89c Har ingen problemer jeg. Ignorerer de som blinker inn da det ikke gir noen verdi. Plassering er avgjørende. Anonymkode: 40cc0...e24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #18 Del Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ingen problemer jeg. Ignorerer de som blinker inn da det ikke gir noen verdi. Plassering er avgjørende. Anonymkode: 40cc0...e24 I mange rundkjøringer er plasseringen den samme om man skal rett frem eller til venstre. De som kommer fra motsatt retning får god informasjon om den som kommer fra motsatt retning blinker til venstre om de skal til venstre. Man slipper å stoppe for å se om den andre skal ut før deg eller etter der man kommer fra. Anonymkode: f6f56...725 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #19 Del Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har ingen problemer jeg. Ignorerer de som blinker inn da det ikke gir noen verdi. Plassering er avgjørende. Anonymkode: 40cc0...e24 Plassering er over hodet ikke avgjørende! Ser stadig vekk mange som plasserer seg feil, i forhold til hvor de skal. Anonymkode: 4ceda...89c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #20 Del Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I mange rundkjøringer er plasseringen den samme om man skal rett frem eller til venstre. De som kommer fra motsatt retning får god informasjon om den som kommer fra motsatt retning blinker til venstre om de skal til venstre. Man slipper å stoppe for å se om den andre skal ut før deg eller etter der man kommer fra. Anonymkode: f6f56...725 eh... nei. Man plasserer seg til venstre i veibanen og ligger til venstre rundt, om man skal ut siste avkjørsel. Motsatt om man skal til høre, eller rett frem. Og å se at folk blinker inn? Da er det nok snakk om en temmelig liten rundkjøring godt ute på landet, med 1-3 biler om gangen, og ingen fotgjengerfelt. Så der forstod jeg at vi diskuterer med to vidt forskjellige utgangspunkt.... Jeg har egentlig ikke så stort behov for at den ene bilen jeg møter i en rundkjøring den dagen blinker riktig, for den klarer jeg å følge med på uansett 😜😂 Anonymkode: 40cc0...e24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå