Gå til innhold

Dere nolduser som ignorerer nedsatt hastighet på motorveier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 8/27/2022 at 8:41 AM, newman01 said:

Litt av problemet er at veivesenet setter opp et skilt med 60-grense fordi de planlegger arbeid, og så står det der i en uke før noe skjer. Og selv om det bare er arbeid på utsiden av veiskulder mandag -torsdsg står skiltet oppe i godt over en uke. 

Det gjør at folk mister respekten for slike skilt. og det er farlig 

Helt enig, om jeg kjører på en vei jeg ikke kjenner godt og det er redusert hastiget eller det plutselig dukker opp redusert hastighet på en vei jeg kjører ofte følger jeg den satte grensen. MEN om det er som med brofornyingen som ble gjort på motorveien jeg kjører til jobb hver dag følger jeg (og 90% av resten) ikke den midlertidige fartsgrensen. Der ble det satt opp midlertidige skilt som reduserte hastigheten fra 110 til 60 på en strekning på 100m før en liten bro over motorveien uka før ferien. Så stod det slik i halvannen måned før arbeidet begynte. og når arbeidet var ferdig og entrepenøren hadde pakket sammen og dratt så stod skiltene en uke til.

Anonymkode: c849b...170

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic

Når man lager et innlegg rettet mot noen og åpner med å referere til den som "dere nolduser"..  hva slags svar tenker du egentlig å få? I mine ører så hørtes det ut som du ønsker deg aggressive og sure svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå kom jeg på den Norway-bussen som lå og presset alle biler fra Liertoppen til Oslo tidligere i sommer. Det var så mange stygge forbikjøringer. Der det er nedsatt hastighet pga (ikke pågående) veiarbeid senket alle farten mens han peiser på i over 100 i kollektivfeltet. Det er sjeldent det koker pga andre sjåfører, men nå angrer jeg på at jeg ikke sendte Mail til selskapet. 

Anonymkode: b29eb...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tør å kjøre 200 km/t på motorveien så har du noe ikke der å gjøre.

Anonymkode: a0ea1...d04

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte av min kjørelærer at slike skilt kun gjelder når arbeidet pågår. Derfor fortsetter jeg å peise på dersom det er utenom arbeidstid.

Anonymkode: 8e092...01c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.8.2022 den 2.24):

Grunnen til at jeg ikke senker farten, er fordi det f.eks er søndag og veiarbeidet starter ikke før mandag morgen.

Anonymkode: 15b1c...aa9

AnonymBruker skrev (På 26.8.2022 den 20.03):

Fordi jeg har raskere reaksjonsevne enn et dovendyr, og fordi det erfaringsmessig ikke er grunn til ekstremt lave hastigheter for andre enn f.eks trailere

Anonymkode: 73b68...04a

Allikevel skal du holde fartsgrensen

Anonymkode: cb248...ed6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

theTitanic skrev (På 30.8.2022 den 8.44):

Når man lager et innlegg rettet mot noen og åpner med å referere til den som "dere nolduser"..  hva slags svar tenker du egentlig å få? I mine ører så hørtes det ut som du ønsker deg aggressive og sure svar. 

Forventer ingenting spesielt. Synes de son kjører sånn er nolduser, bare. 

Anonymkode: 5f4bc...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 27.8.2022 den 8.41):

Litt av problemet er at veivesenet setter opp et skilt med 60-grense fordi de planlegger arbeid, og så står det der i en uke før noe skjer. Og selv om det bare er arbeid på utsiden av veiskulder mandag -torsdsg står skiltet oppe i godt over en uke. 

Grunnen til at skiltene ikke tas vekk når de er ferdige for dagen er fordi veien ikke fyller kravene til den normale fartsgrensen. Enten fordi veibanen er smalere, man ser ikke så langt frem, nedfall i veibanen eller en haug av andre grunner. 

Så er det de digitale skiltene hvor det plutselig står 60 i 100 - sonen uten at det er en åpenbar grunn til det, alt ser likt ut. Som regel er det fordi det er vilt innenfor gjerdene eller verre, personer med ulike utfordringer som har uttalt at de vil hoppe ut i trafikken. Kjedelig å treffe noe i 100km/t når det er skiltet 60. Forsikringen slipper ihvertfall å betale så mye til eieren, så de går ikke så mye i minus. 

Anonymkode: cc549...cb7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.8.2022 den 2.24):

Grunnen til at jeg ikke senker farten, er fordi det f.eks er søndag og veiarbeidet starter ikke før mandag morgen.

Anonymkode: 15b1c...aa9

Veien fyller fortsatt ikke kravene til den "gamle" hastigheten. Så det du egentlig gjør er å ofre litt av trafikksikkerheten til de rundt deg så du kan komme frem 15 sekunder før 🙄

Anonymkode: cc549...cb7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 31.8.2022 den 15.41):

Hvis du ikke tør å kjøre 200 km/t på motorveien så har du noe ikke der å gjøre.

Anonymkode: a0ea1...d04

For et idiotisk utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobber som Bilberger innimellom så opplever jeg ofte slike nolduser dette skjer på motorveier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mye av det du sier. Så det finnes fler nolduser. Klassisk veiarbeidsfolk. Driter i å ta ned skilt, i alle fall ikke bytte ut når arbeid ikke pågår, altfor slitsomt. Som du sier, setter heller opp lang tid i forveien. Da kan de sitte på ræva i mellomtiden.

Typisk syn i den bransjen. Én jobber, og fem står eller sitter på ræva ved siden av og røyker. Når vi som bilister ser sånn gi f.. holdning så blir vi rett og slett smittet.

Anonymkode: eafe2...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fasit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når skiltene er oppe uten at det pågår arbeid er det ofte at det er farer utenfor vegbanen og at det derfor er skiltet ned selv om ingen fysisk står der og jobber. Nedsatt fartsgrense er ikke kun for arbeiderene som står der, og det kan være vanskelig å se hva som er grunnen til nedsatt fartsgrense når man bare kjører forbi. 

Anonymkode: 4b13c...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når skiltene er oppe uten at det pågår arbeid er det ofte at det er farer utenfor vegbanen og at det derfor er skiltet ned selv om ingen fysisk står der og jobber. Nedsatt fartsgrense er ikke kun for arbeiderene som står der, og det kan være vanskelig å se hva som er grunnen til nedsatt fartsgrense når man bare kjører forbi. 

Det er ikke vanskelig når man kjører forbi flere ganger om dagen i ukes-, ja kanskje månedsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/27/2022 at 4:03 AM, AnonymBruker said:

Fordi jeg har raskere reaksjonsevne enn et dovendyr, og fordi det erfaringsmessig ikke er grunn til ekstremt lave hastigheter for andre enn f.eks trailere

Anonymkode: 73b68...04a

Erfaringsmessig?  Har du vært veiarbeider når en bil kjører i 100 forbi deg isteden for 50 som de skal?

Anonymkode: 5c5de...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 10/19/2022 at 8:34 PM, Guppy88 said:

For et idiotisk utsagn.

Håper virkelig ikke noen som helst tok det seriøst. 

Anonymkode: 94202...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har nok rett i at dette er tilfelle. Og da legger jeg til, noen ganger. Av tilfeller jeg har sett er det ingenting av spor etter et begynnende arbeid på noe som helst. Hvis det skulle være så skjult som du påstår må det være miner som er faren. Minerydding starter om fjorten dager.

Ser ikke bort fra at du jobber i st.vegvesen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...