Gå til innhold

Støre: – Vanlige folk har ikke fått det verre

Gjest Athena Catalina

Anbefalte innlegg

Fillifjong skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke AP-velger, men han har jo rett. 

Folk flest har ikke endret en dritt, og merker svært lite til noe som helst. Det vi vil merke mest er renta, men den kunne jo ikke være kunstig lav særlig mye lengre, så den må selvfølgelig opp. Strøm, mat og bensin - folk klager og sutrer, men endrer ikke på en dritt. Forbruket vårt er fremdeles kvalmende høyt, og det er helt riktig det han sier; folk flest merker lite til dette, og faktum er at de færreste har måtte endre noe i det hele tatt. 

Alle kjenner visst noen, og mener så mye om at stakkars den og den. De som har fått det trangere har jeg full medfølelse med, og mener studenter, minstepensjonister og alle som allerede snur på krona burde fått noe hjelp, i velferdsstatens navn. Men alle vi andre klarer oss helt fint, og har bare veldig godt av å måtte prioritere litt og forsake en brøkdel av luksus-levevanene våre. 

De aller fleste jeg kjenner har endret en hel masse på adferden sin. Tør knapt dusje lenger, lager ikke varm mat hver dag, ingen karbad til barna, tibber-appen eller lignende apper styrer livet vårt og avsindig mye tid og energi går med til å planlegge og gjennomføre ting som oppvask, klesvask, matlaging, lading av bil, støvsuging etc, for man kan jo ikke lenger gjøre sånt samtidig. Og likevel, forsi de fleste ikke sløste særlig før heller, føles det ikke som det hjelper særlig på strømregninga uansett. 

I følge tibber ligger jeg på gjennomsnittet til boliger på de størrelsen, mao gjør de fleste andre de samme tiltakene. Det senker livskvaliteten helt enormt, og føles samtidig helt meningsløst siden strømprisen nå har gått opp nesten en krone hver dag. 

Jeg gruer meg så sinnsykt til vinteren at jeg bare har lyst å krølle meg sammen i fosterstilling og hylgråte. 

Renta har jeg ikke merket noe til, og det er vel ikke politikerene som bestemmer hverken renta eller matvareprisene. Strømprisene derimot, er det norske politikere som har bestemt at skal på børs og dermed potensielt bli skyhøye. DET må de ta ansvar for.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnnePåLande skrev (På 27.8.2022 den 15.25):

Sosialisme kan i noen tilfeller tippe over og ende opp i noe som minner om kommunisme.

Ja, vi vil kanskje ha en bedre fordelingspolitikk ved at staten tar inn fra del rike og gir til de som trenger, men dette er Jo  staten som tar fra alle til seg selv

Endret av Topsi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (30 minutter siden):

De aller fleste jeg kjenner har endret en hel masse på adferden sin. Tør knapt dusje lenger, lager ikke varm mat hver dag, ingen karbad til barna, tibber-appen eller lignende apper styrer livet vårt og avsindig mye tid og energi går med til å planlegge og gjennomføre ting som oppvask, klesvask, matlaging, lading av bil, støvsuging etc, for man kan jo ikke lenger gjøre sånt samtidig. Og likevel, forsi de fleste ikke sløste særlig før heller, føles det ikke som det hjelper særlig på strømregninga uansett. 

I følge tibber ligger jeg på gjennomsnittet til boliger på de størrelsen, mao gjør de fleste andre de samme tiltakene. Det senker livskvaliteten helt enormt, og føles samtidig helt meningsløst siden strømprisen nå har gått opp nesten en krone hver dag. 

Jeg gruer meg så sinnsykt til vinteren at jeg bare har lyst å krølle meg sammen i fosterstilling og hylgråte. 

Renta har jeg ikke merket noe til, og det er vel ikke politikerene som bestemmer hverken renta eller matvareprisene. Strømprisene derimot, er det norske politikere som har bestemt at skal på børs og dermed potensielt bli skyhøye. DET må de ta ansvar for.

Jeg har brukt 12 kwt mer enn forrige mnd til nå, det har kostet meg 400kr til nå mer enn forrige mnd. Dette er helt sykt, og til og med jeg som har svært god økonomi av ulike grunner, begynner å Grue meg litt. Så hvordan det blir for folk fleste tør jeg ikke tenke på

Endret av Topsi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoot skrev (1 time siden):

Med en oppslutning på fortsatt rundt 20% bekymrer ikke dette AP og Støre nevneverdig. Virker som om den gjengse AP velger syntes situasjonen i landet er helt greit. Hvis folk hadde sluttet å stemme AP på autopilot og AP meningsmålingene kommet under 15%, da ville nok virkelig AP og Støre fått ræva i gir og gjort noe. 

I andre saker har SP blitt straffet hardt av velgerne og det vises på meningsmålingene, men det samme gjelder ikke AP. 

Jeg kjenner folk som dette. For dem handler det om tilhørighet, de identifiserer seg som arbeidere, og da er det å stemme noe annet enn AP helt uaktuelt. Samme hvor mye partiet og partiprogrammet har endret seg siden de først fikk stemmerett.
Nå er disse jeg kjenner godt opp i årene i dag, og man skulle tro de tilhørte en utdøende gruppe, men det er jo også deres generasjon som har den høyeste valgdeltakelsen. Likevel har jeg vondt for å tro at de utgjør 20% av velgermassen, vanskelig å se for seg at de tipper 10%. Så jeg lurer på hvem de 5-10 resterende prosentene er...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (9 timer siden):

Jeg kjenner folk som dette. For dem handler det om tilhørighet, de identifiserer seg som arbeidere, og da er det å stemme noe annet enn AP helt uaktuelt. Samme hvor mye partiet og partiprogrammet har endret seg siden de først fikk stemmerett.
Nå er disse jeg kjenner godt opp i årene i dag, og man skulle tro de tilhørte en utdøende gruppe, men det er jo også deres generasjon som har den høyeste valgdeltakelsen. Likevel har jeg vondt for å tro at de utgjør 20% av velgermassen, vanskelig å se for seg at de tipper 10%. Så jeg lurer på hvem de 5-10 resterende prosentene er...

Har sett en oversikt over hvem som stemmer hva, og det er flere kvinner enn menn som stemmer AP, og gjennomsnittsalderen på velgerne er også noe høy. Oppslutningen kommer vel også av at de eldre er de som er flinkere til å avlegge stemmer ved valg. De er også en blanding mellom godt utdannede og de med lavere utdanning. (Høy og lavere inntekt) 

https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/valg-2021/hvem-stemmer-pa-ap.html

Endret av Knoot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/26/2022 at 3:49 PM, Athena Catalina said:

Statsministeren mener mange klarer seg bra om dagen til tross for renteøkning og høyere priser . 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/store-vanlige-folk-har-ikke-fatt-det-verre/15048065/

Wow, snakk om å være blind. Tåkefyrsten fornekter seg ikke som vanlig.

Men hva tenker dere om Støres uttalelser?

Han sier jo noe som er sant da. Han sier at det ikke er valg før om tre år, så i de neste tre årene så driter han i nordmenn og deres behov. Og det kan han jo trygt gjøre.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fillifjong skrev (11 timer siden):

...Strøm, mat og bensin - folk klager og sutrer, men endrer ikke på en dritt. Forbruket vårt er fremdeles kvalmende høyt,...

Dette er en påstand, og jeg vil hevde det er en påstand som er feil. Dette er i utgangspunktet forbruk som er konstant pr innbygger gitt infrastruktur og reguleringer. Dette er de kostnaden som i mye mindre grad er justerbare, i forhold til blant annet forbrukskjøp, som fortsatt er noe begrenset.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss perfect skrev (På 27.8.2022 den 10.15):

Altså samlet inntekt på 1mill.. men det er det fortsatt mange som ikke har..

Snittet har godt over 1 million i inntekt, uansett hva du mener.

Snittet er per def "Vanligste folk" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena Catalina skrev (På 26.8.2022 den 17.49):

Statsministeren mener mange klarer seg bra om dagen til tross for renteøkning og høyere priser . 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/store-vanlige-folk-har-ikke-fatt-det-verre/15048065/

Wow, snakk om å være blind. Tåkefyrsten fornekter seg ikke som vanlig.

Men hva tenker dere om Støres uttalelser?

Tenker han er en dårlig leder, som ikke vet hva vanlige folk er. Vanlige folk mener han sikkert slike som han, som har en inntekt på mellom 1 - 2 mill i året. Å jeg tenker jeg blir kvalm av slike uttalelser. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (11 timer siden):

Jeg kjenner ingen som har endret forbruket så mye at det går ut over livskvaliteten.

Det var en veldig dom formulering. Folk merker at strømmen er dyrere. Han burde sagt at det er blitt dyrere, men heldig vis har de fleste i Norge såpass bra økonomi at de klarer det fint.

For oss betyr økte priser bare at vi sparer mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fortsatt på hvem disse « vanlige folk « er. Er det de med median inntekt , i en familie med 2 i fullt arbeid? 
vedums eksempel med vanlige folk som har utbetalt 1 million i året er veldig fjernt, men nå har innrømmet at han tok feil, og tviler på at Støre var med på dette regnestykket. Problemet i landet er det økte klasseskille og at fler og fler blir fattige. Vi er fortsatt ikke der at « vanlige folk» er fattige , men det øker og mange sliter. Det blir dumt og dra inn at flere og flere står i kø for gratis mat, det er fortsatt ikke « vanlige folk» 

det jeg ser rundt meg at de fleste bruker penger mer enn noen gang, det et reiser og shopping og oppussing. Samtidig er det noen som knapt tørr og bruke strøm. Jeg synes Støre har rett i et « vanlige folk» har det ganske greit i Norge. Jeg synes det er på tide at han snakker om hele befolkningen. Før valget snakket han mye om vanlige folk, men også om en omfordeling for og få ned forskjellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støre kjenner bare familier med høy inntekt. Jeg kaller 1 mill + høy inntekt. I hans verden har ikke folk fått det verre.

Jeg skulle likt å se antallet husholdninger med 1 mill minimum i inntekt. Sies det ikke at 1 mill er gjennomsnittsinntekten? Er det ikke de 10% rikeste som påvirker det? Hvis 1/5 nordmenn bor i en husstand med 1 mill + inntekt, og 4/5 bor i en husstand med mindre, så er ikke flertallet nordmenn så rike.

Har du noen tall, @Druid? Det virker som om du er godt orientert.

Det er vel 6 millioner innbyggere i Norge, ikke sant?

Min familie har godt under 1 mill i inntekt. Vi er to voksne og to tenåringer. Vi er da 4 nordmenn som lever i en husholdning med inntekt under en million. En renteøkning blir på 1-200 kroner mer å betale hver måned. Får vi en strømpris på 8 kroner, så vil vi merke det. Jeg ser etter varer som kjøttdeig av billigste merke. Jeg ser mer på matprisene enn jeg gjorde i vår, da jeg gjerne kjøpte karbonadedeig av dyrere merke. Jeg kjefter på ungene hvis de legger mer på tallerkenen enn de spiser opp. Det er noe de ikke bør gjøre uansett, men det er viktigere nå. Å fylle tanken på bilen for 1000 kroner, føles kjempebillig nå.

Eldre som bor i en eldrebolig fordi de er for dårlige til å bo hjemme, betaler gjerne 10 000 i leie hver måned. De senker nok varmen.

Men vi har ikke senket levestandarden, fordi vi har alltid satt forbruk så det passer til inntekten. Lånet for husstanden tilsvarer inntekten. Men får vi 8 kroner i strømpris, så vil vi merke det godt.

Endret av ops2
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi klarer oss greit fremdeles her i heimen, men vi betaler jo mye mer enn vi gjorde før uten å få noe mer tilbake sånn sett, så jo vi har fått det verre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Jeg kjenner ingen som har endret forbruket så mye at det går ut over livskvaliteten.

Det var en veldig dom formulering. Folk merker at strømmen er dyrere. Han burde sagt at det er blitt dyrere, men heldig vis har de fleste i Norge såpass bra økonomi at de klarer det fint.

Ikke i vinter engang? Man får jo betraktelig dårligere livskvalitet av å skru ned innetemperaturen - man hadde den jo i utgangspunktet på det man anser som behagelig temperatur, så å skru den med betyr jo at man da småfryser hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 minutter siden):

Ikke i vinter engang? Man får jo betraktelig dårligere livskvalitet av å skru ned innetemperaturen - man hadde den jo i utgangspunktet på det man anser som behagelig temperatur, så å skru den med betyr jo at man da småfryser hele tiden.

Tar man på seg tøfler og en genser, fryser man ikke om temperaturen senkes fra 22 til 20 grader. Og selv om noen kanskje synes det er litt kjølig, er jeg helt sikkert på at flere i samme husstand er fornøyd. Jeg har faktisk flere venner som klager på at de har det for varmt hjemme, men kona har til nå nektet å gjøre noe med det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ops2 skrev (43 minutter siden):

Støre kjenner bare familier med høy inntekt. Jeg kaller 1 mill + høy inntekt. I hans verden har ikke folk fått det verre.

Jeg skulle likt å se antallet husholdninger med 1 mill minimum i inntekt. Sies det ikke at 1 mill er gjennomsnittsinntekten? Er det ikke de 10% rikeste som påvirker det? Hvis 1/5 nordmenn bor i en husstand med 1 mill + inntekt, og 4/5 bor i en husstand med mindre, så er ikke flertallet nordmenn så rike.

Har du noen tall, @Druid? Det virker som om du er godt orientert.

Det er vel 6 millioner innbyggere i Norge, ikke sant?

Min familie har godt under 1 mill i inntekt. Vi er to voksne og to tenåringer. Vi er da 4 nordmenn som lever i en husholdning med inntekt under en million. En renteøkning blir på 1-200 kroner mer å betale hver måned. Får vi en strømpris på 8 kroner, så vil vi merke det. Jeg ser etter varer som kjøttdeig av billigste merke. Jeg ser mer på matprisene enn jeg gjorde i vår, da jeg gjerne kjøpte karbonadedeig av dyrere merke. Jeg kjefter på ungene hvis de legger mer på tallerkenen enn de spiser opp. Det er noe de ikke bør gjøre uansett, men det er viktigere nå. Å fylle tanken på bilen for 1000 kroner, føles kjempebillig nå.

Eldre som bor i en eldrebolig fordi de er for dårlige til å bo hjemme, betaler gjerne 10 000 i leie hver måned. De senker nok varmen.

Men vi har ikke senket levestandarden, fordi vi har alltid satt forbruk så det passer til inntekten. Lånet for husstanden tilsvarer inntekten. Men får vi 8 kroner i strømpris, så vil vi merke det godt.

Gjennomsnittlønnen ligger for 2021 på 1.2 mil ca for hushold med 2 i jobb, dette er GODT dokumentert i SSB, men siden 60% tjener mindre en snittet er kanskje median lønn et bedre bilde på en normal lønn men er fremdeles 1.1 mill.

Grunnen til at såpass mange sliter er vel at det er en stor del av befolkningen som ikke jobber og dermed er avhengige av hva staten betaler i snitt som er betydelig lavere. Familier med vedvarende lav inntekt er i veldig stor grad våre nye landsmenn som går på sosialen/nødhjelp, men det er vel ikke de som klager mest da de har alle hus relaterte utgifter dekket uansett.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hva-er-vanlig-lonn-i-norge#:~:text=I 2021 var median månedslønn,000 kroner lavere enn gjennomsnittslønnen.

Endret av NakenPanda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Ikke alle forteller andre om hva de gjør hjemme. Det er til dels forbundet med noe skam å ha det trangt økonomisk.

Jeg hadde selv sjelden over 16 grader hjemme i vinter (10 - 16 var vanlig døgnvariasjon). Siden ingen bare dropper innom hos meg, så skrur jeg opp/fyrer mer når jeg vet noen kommer. Dermed er det få som vet at jeg går med flere lag ull de andre dagene og pulsvanter. Jeg har også kuttet ned på dusjing for å spare strøm. Siden jeg bor alene så tåler jeg også å bruke klærne mine litt lenger før jeg vasker de, selv om jeg føler det nærmer seg en grense. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VitaSana skrev (9 minutter siden):

Ikke alle forteller andre om hva de gjør hjemme. Det er til dels forbundet med noe skam å ha det trangt økonomisk.

Jeg hadde selv sjelden over 16 grader hjemme i vinter (10 - 16 var vanlig døgnvariasjon). Siden ingen bare dropper innom hos meg, så skrur jeg opp/fyrer mer når jeg vet noen kommer. Dermed er det få som vet at jeg går med flere lag ull de andre dagene og pulsvanter. Jeg har også kuttet ned på dusjing for å spare strøm. Siden jeg bor alene så tåler jeg også å bruke klærne mine litt lenger før jeg vasker de, selv om jeg føler det nærmer seg en grense. 

Å vaske tøy koster nesten ingen ting. En 40 graders vask bruker 0,5 kwh.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...