Gå til innhold

Støre: – Vanlige folk har ikke fått det verre

Gjest Athena Catalina

Anbefalte innlegg

ops2 skrev (På 29.8.2022 den 23.07):

Støre hadde ikke holdt 6 mnd med min jobb før jeg endte på AAP. Hvis han måtte jobbe som meg - og ikke bare gå rundt i lokalet og hilse på folk.

Støre har aldri jobbet. Ingen karrierepolitikere, har jobbet. De aner ikke hva å jobbe og å leve av en lønn er.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ltfutt skrev (På 1.9.2022 den 17.46):

Vi har jo rekordinflasjon. Hvis makspris på strøm, eller drivstoff førte til lavere inflasjon pga. lavere produksjonskostnader så hadde jeg vært helt enig i dette. Ellers er makspris på strøm risikabelt nå før vinteren. Blir det en fuktig høst, slik at vannmagasinene får fylt seg opp litt så kan det vel tenkes at det kommer makspris. Ellers så er det jo bare å innse at landet har blitt rævkjørt inn i en drittpakke av en avtale som gjør at handlingsrommet er begrenset. 

Handlingsrommet er ikke begrenset. Bare fordi EU ikke liker et alternativ som går utover andre EU land, betyr ikke det et handlingsrommet er begrenset. 

Det er veldig enkelt å stoppe alt av eksport mens magasinene er tomme og produsere kun for norske bedrifter og privatpersoner. Sorry, vi har ikke nok strøm til eksport, så vi må stoppe midlertidig. Veldig enkelt. Men det vil ødelegge noens muligheter for internasjonal toppstilling etter at velgerne sparker dem ut av maktposisjoner. Så det handler om vilje eller nærmere sagt mangelen av vilje.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 minutter siden):

Handlingsrommet er ikke begrenset. Bare fordi EU ikke liker et alternativ som går utover andre EU land, betyr ikke det et handlingsrommet er begrenset. 

Det er veldig enkelt å stoppe alt av eksport mens magasinene er tomme og produsere kun for norske bedrifter og privatpersoner. Sorry, vi har ikke nok strøm til eksport, så vi må stoppe midlertidig. Veldig enkelt. Men det vil ødelegge noens muligheter for internasjonal toppstilling etter at velgerne sparker dem ut av maktposisjoner. Så det handler om vilje eller nærmere sagt mangelen av vilje.

Riktig at det ikke handler om vilje fra Støres side, nå handler det om svik. Han, og veldig mange av hans kollegaer, svikter oss. De er forrædere.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige folk er vel vedums eksempel på folk medninntekt på over en million til sammen. Oss andre driter han en lang i

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (På 1.9.2022 den 17.46):

Vi har jo rekordinflasjon. Hvis makspris på strøm, eller drivstoff førte til lavere inflasjon pga. lavere produksjonskostnader så hadde jeg vært helt enig i dette. Ellers er makspris på strøm risikabelt nå før vinteren. Blir det en fuktig høst, slik at vannmagasinene får fylt seg opp litt så kan det vel tenkes at det kommer makspris. Ellers så er det jo bare å innse at landet har blitt rævkjørt inn i en drittpakke av en avtale som gjør at handlingsrommet er begrenset. 

Forklar meg hvorfor maxpris på strøm før vinteren er risikabelt. Ingen har så vidt jeg ser foreslått maxpris uten å samtidig ha et toprissystem. Hvis jeg kun får lov å bruke f.eks. 6-800 kwt per måned i sommerhalvåret og max 800-1000 kwt per måned i vinterhalvåret, så er det vel det samme om jeg betaler 35 øre eller 35 kroner per kwt uansett? Så kan man heller ha fri markedspris på det som går over det satte taket. Da brukes det ikke mer strøm, men derimot mindre strøm, siden de 10 % av befolkningen som per nå har fastavtale og derfor tjener penger på å bruke 5000 kwt per måned, ville gått ned til ca 600/800 kwt. 8% var det vel forresten, ikke 10. Så 8 x 5000 = 40 000, mens 92 x 1000 = 92 000 De 8 % bruker nemlig nå i teorien nesten like mye som omtrent halvparten av resten av befolkningen til sammen.

Drizzt skrev (12 timer siden):

100 % dette

Topsi skrev (11 timer siden):

Vanlige folk er vel vedums eksempel på folk medninntekt på over en million til sammen. Oss andre driter han en lang i

bruttoinntekt på en million per år er faktisk under snittet. De fleste i sånne husstander har utgifter som gjør at de ikke nødvendigvis har råd til å betale mange tusen kroner ekstra i strøm hver måned. Og enda verre er det selvsagt for de som tjener enda mindre.

Kontantutbelingene i enkelte kraftkommuner slår også veldig urettferdig ut. En enslig person får 5000 kroner, en 4-barnfamilie får 30 000. Men en 4-barnsfamilie bruker ikke 6 x mer strøm enn en enkelt person, det meste av strømutgiftene er forholdsvis like samme hvor mange som bor i huset. Det går mer varmtvann, mer klesvask og oppvask, og litt, men ikke mye mer bruk av komfyr etc. Lys er det samme, oppvarming er det samme, kjøleskap og fryser er det samme, vedlikeholdsvarme av varmtvannstank er det samme (hvis man heller dusjer på sats f.eks.) samme om det er 1 eller 10 personer i boligen.

Blåttvann skrev (11 timer siden):

Riktig at det ikke handler om vilje fra Støres side, nå handler det om svik. Han, og veldig mange av hans kollegaer, svikter oss. De er forrædere.

👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 time siden):

Forklar meg hvorfor maxpris på strøm før vinteren er risikabelt. Ingen har så vidt jeg ser foreslått maxpris uten å samtidig ha et toprissystem. Hvis jeg kun får lov å bruke f.eks. 6-800 kwt per måned i sommerhalvåret og max 800-1000 kwt per måned i vinterhalvåret, så er det vel det samme om jeg betaler 35 øre eller 35 kroner per kwt uansett? Så kan man heller ha fri markedspris på det som går over det satte taket. Da brukes det ikke mer strøm, men derimot mindre strøm, siden de 10 % av befolkningen som per nå har fastavtale og derfor tjener penger på å bruke 5000 kwt per måned, ville gått ned til ca 600/800 kwt. 8% var det vel forresten, ikke 10. Så 8 x 5000 = 40 000, mens 92 x 1000 = 92 000 De 8 % bruker nemlig nå i teorien nesten like mye som omtrent halvparten av resten av befolkningen til sammen.

Fordi dette er argumenter ikke jeg har kommet på. Det handler om at hvis fyllingsgraden er for lav så må vi uansett importere strøm til markedspris, og med makspris så øker sjansen for dette. Det øker også sjansen for strømrasjonering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ltfutt skrev (55 minutter siden):

Fordi dette er argumenter ikke jeg har kommet på. Det handler om at hvis fyllingsgraden er for lav så må vi uansett importere strøm til markedspris, og med makspris så øker sjansen for dette. Det øker også sjansen for strømrasjonering. 

Rasjonering sånn at de som sløser mest ikke får mulighet til det er jo en bedre løsning enn økonomisk ruin for halve befolkningen. Jeg vil heller kun få lov å bruke så og så mye strøm enn å måtte betale de sinnsyke summene vi må nå for strømmen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (På 26.8.2022 den 22.16):

Noen som husker Erna "men hadde de egentlig råd til det før" Solberg? 

Folk må jo gjerne leve i den villfarelsen om at alt ville vært mye bedre med Høyre i førersetet. 

Hva som ligg under begrepet  "vanleg folk " virker noen uklart for mange

De som tror ting hadde vert bedre under borgerlig regime m/ Erna i førersetet må vera nokså blåøyde, og ha problem med hukommelsen.  Kanskje er det mange som enda ikkje har tatt "innover seg" at  2 år med pandemie vart avløst av krigstilstander  i Europa, og som  ingen politiske ledere i Norge har  ærfaring med å takle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (1 minutt siden):

Hva som ligg under begrepet  "vanleg folk " virker noen uklart for mange

De som tror ting hadde vert bedre under borgerlig regime m/ Erna i førersetet må vera nokså blåøyde, og ha problem med hukommelsen.  Kanskje er det mange som enda ikkje har tatt "innover seg" at  2 år med pandemie vart avløst av krigstilstander  i Europa, og som  ingen politiske ledere i Norge har  ærfaring med å takle. 

Joda,  vi vet det, vi synes bare støre har håndtert det ekstremt dårlig, og på en arrogant måte i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Joda,  vi vet det, vi synes bare støre har håndtert det ekstremt dårlig, og på en arrogant måte i tillegg

OK !  kom gjerne med noen  konkrete eksempler hvordan du eller andre villa håndtert krisen vi står overfor  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MFO skrev (På 27.8.2022 den 0.02):

Vel, vi i min husstand er det jeg vil kalle vanlige folk. Vi har det fint og merker ikke mye til det som skjer i økonomien nå. Vi bor dog i Trondheim hvor strømprisene er lave, men boligprisene er jo fortsatt i øvre sjiktet sett på landet som gjennomsnitt. To foreldre med tre små barn. Så kanskje Støre har rett? Kun de med minst fra før som har fått det verre. Betyr det så mye da?🫣

Bor også i Trondheim, er aleneforsørger for to barn og i full jobb, tjener rundt 600 000 før skatt. Merker heller ikke mye, lånet har vel blitt 8-900 kr dyrere i mnd, det går. Har bil, men kjører ikke mye, fyller nå for 400 kr i uka i stedet for 250 (ca). Har avtale gjennom borettslaget der oppvarming av hus koster 1000 kr i mnd uansett forbruk, prøver å være bevisst på hvor mye elektrisitet vi bruker ellers. Matprisene har gått opp, men for å være ærlig så sløste vi litt før. Nå prøver jeg å planlegge bedre og det har vi egentlig litt godt av også. Jeg er folk flest og dette er min situasjon, men jeg har selvfølgelig forståelse og respekt for at andre har det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (47 minutter siden):

OK !  kom gjerne med noen  konkrete eksempler hvordan du eller andre villa håndtert krisen vi står overfor  ?

Jeg ville stoppet eksport av strøm så lenge vi ikke har minst 90 prosent fyllingsgrad, innført maxpris på 35 øre per kwt for inntil 800 kwt per måned i sommerhalvåret og opp til 1200 kwt per måned i vinterhalvåret, markedspris på alt over det, og mulighet for å søke om økt kvote om man har særlig grunner, som f.eks. noen på hjemmerespirator eller annet helt nødvendig og strømkrevende. Strøm over kvoten kan gå for markedspris. Måtte fått hjelp til å tenke ut en ordning for næringslivet, for å unngå sløsing der, men matprodusenter måtte fått maxpris uten kvote for å sørge for fortsatt og helst økt matproduksjon i Norge. Hvis EU hadde ønsket å være kranglete på at vi ikke har lov å bestemme over vår egen vannkraft hadde jeg sagt at da kan de få skaffe sin egen gass.

Ville også startet opp produksjon av paracetamol, et par av de vanligste typene antibiotika og enkelte andre av de mest brukte og mest nødvendige medisinene her i Norge.

Ville hjulpet Europa med å eksportere så mye gass som vi klarer, så lenge de lar oss bestemme over vår egen vannkraft. Ville egentlig reforhandlet hele EØS-avtalen, og helst sagt den opp og laget en ny, bedre avtale, nå mens de er helt avhengige av gassen vår.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (9 timer siden):

Støtter @velociraptor i det hn skriver, samt at jeg ville umiddelbart fjernet moms på strøm

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skybe skrev (17 timer siden):

Vi i Norge skulle aldri havnet i denne krisen, det som ledet oss ut i denne krisen er at man eksporterte alt for mye fra tidlig i fjor, mange advarte sterkt mot det! Så når man står mitt i en krise så spør narren "hvordan ville du løst det" ! Svaret er da ved å forhindret at vi havnet i den krisen. Nå er det for sent. Det er bare solide "strømstøtte" som kan plastre såret. Da kan man betale tilbake til forbruker det man trekker inn uten at dette er en "utgift". Selv med 70 ør KWT tjener staten store penger på dette. Så ikke spill så forbannet dum!  Folk bruker ikke mye mer strøm fordi den er rimeligere! Bare å se på Nord Norge, selv om den nesten er gratis går ikke strømforbruket mye oppover, det er dønn stabilt. Folk kaster ikke pengene sine i dass, ikke de fleste i alle fall.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne907 skrev (17 timer siden):

Bor også i Trondheim, er aleneforsørger for to barn og i full jobb, tjener rundt 600 000 før skatt. Merker heller ikke mye, lånet har vel blitt 8-900 kr dyrere i mnd, det går. Har bil, men kjører ikke mye, fyller nå for 400 kr i uka i stedet for 250 (ca). Har avtale gjennom borettslaget der oppvarming av hus koster 1000 kr i mnd uansett forbruk, prøver å være bevisst på hvor mye elektrisitet vi bruker ellers. Matprisene har gått opp, men for å være ærlig så sløste vi litt før. Nå prøver jeg å planlegge bedre og det har vi egentlig litt godt av også. Jeg er folk flest og dette er min situasjon, men jeg har selvfølgelig forståelse og respekt for at andre har det verre.

Men dere merker jo ikke dette her!  Dere har billig strøm!  Du kan vel evne å sette deg inn i om du måtte betale 10 kr kwt! Da hjelper det ikke om ditt borettslag hadde tatt 1000 kr uansett forbruk. De ville gått dundrende konkurs! og du som medeier i borettslaget måtte ta tapet, eller rettere sagt utgiftene. Selv med strømstøtte her i sør stiger utgiftene 3-4 ganger i forhold til i fjor! Med langt mindre forbruk. Alle burde forstå at dette ikke går i lengden!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (52 minutter siden):

Men dere merker jo ikke dette her!  Dere har billig strøm!  Du kan vel evne å sette deg inn i om du måtte betale 10 kr kwt! Da hjelper det ikke om ditt borettslag hadde tatt 1000 kr uansett forbruk. De ville gått dundrende konkurs! og du som medeier i borettslaget måtte ta tapet, eller rettere sagt utgiftene. Selv med strømstøtte her i sør stiger utgiftene 3-4 ganger i forhold til i fjor! Med langt mindre forbruk. Alle burde forstå at dette ikke går i lengden!

Jaja, du trenger ikke bli forbannet, dette var bare ment som et innspill fra en person som også faller inn under kategorien "folk flest".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...