Gå til innhold

Støre: – Vanlige folk har ikke fått det verre

Gjest Athena Catalina

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Justlooking said:

Han er vokst opp i rikdom, er venner med eliten - inklusiv Haakon og Mette Marit. Han har ingen forutsetninger for å vite hvordan vanlige folk har det.

Støre hadde ikke holdt 6 mnd med min jobb før jeg endte på AAP. Hvis han måtte jobbe som meg - og ikke bare gå rundt i lokalet og hilse på folk.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Agnesjenta skrev (7 timer siden):

Vel jeg har faktisk ikke fått det mye verre ENNÅ fordi jeg visste hva som holdt på å skje (det grønne skiftet/Agenda 2030/Wef) så vi bandt strømprisen. Men dessverre fikk jeg bare mannen med meg på å binde den ett år.

Når avtalen går ut til vinteren får VI også det mye verre. Vi tjener greit og har lite lån igjen men merker jo at maten blir dyrere.

Vi har sagt opp alt av abonnementer og avtaler og betaler masse ned på gjeld. Sparer opp en buffer. Håper ingen av oss mister jobben (fordi bedriftene går konkurs) eller at det blir krav om jevnlig vaksine for å kunne få tilgang til vår egen bankkonto/jobb. Slik spådommene er videre for Agenda 2030…  For da er vi fucked…

Du får passe på å bruke 4990 kwt hver måned sånn at du får lagt deg opp en buffer til fastprisen går ut - det synes jo politikerene våre at er en rettferdig og god måte å fordele penger i samfunnet på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (7 timer siden):

eller at det blir krav om jevnlig vaksine for å kunne få tilgang til vår egen bankkonto/jobb.

Det kan du ta helt med ro, du. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (8 timer siden):

Han er vokst opp i rikdom, er venner med eliten - inklusiv Haakon og Mette Marit. Han har ingen forutsetninger for å vite hvordan vanlige folk har det.

Veldig rart at vanlig folk har stemt på hans parti og valgt ham som statsminister. Ap-velgere har seg selv å takke og bør unnskylde seg til oss, andre, som lider på grunn av deres tabbe.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okapi skrev (15 timer siden):

Han har jo på sett og vis rett. Folk med god helse, fast jobb, medianlønn, partner og kanskje et barn eller to, klarer fint prisøkningene om de har noenlunde kontroll på økonomien. De som virkelig blir satt i en skvis nå, er arbeidsledige, uføre og minstepensjonister. Det kan jo se ut som Jonas tenker at disse folka er, vel, uvanlige.

Ja, men er de ikke det da? Hva er « vanlige folk” ? Jeg vet ikke hva han mener, men tror han mener nettopp de du never. De det er flest av. Så det er « uvanlige folk» som sliter. Han kan begynne og snakke om « uvanlige folk» isteden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (19 timer siden):

Tar man på seg tøfler og en genser, fryser man ikke om temperaturen senkes fra 22 til 20 grader. Og selv om noen kanskje synes det er litt kjølig, er jeg helt sikkert på at flere i samme husstand er fornøyd. Jeg har faktisk flere venner som klager på at de har det for varmt hjemme, men kona har til nå nektet å gjøre noe med det.

Også er det de som må ha jevn  og god varme. Som meg blant annet. Jeg har leddgikt, og det beste for meg er å ha det godt og varmt. Men jeg har jo ikke råd til det. Ofte godt med et varmt bad, men det blir jo bare å glemme.. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (15 minutter siden):

Veldig rart at vanlig folk har stemt på hans parti og valgt ham som statsminister. Ap-velgere har seg selv å takke og bør unnskylde seg til oss, andre, som lider på grunn av deres tabbe.

Tja, ikke mer enn alle som stemte på Erna skal be alle andre om unnskyldning for de vanvittige og unødvendig langvarige corona-restriksjonene - jeg led faktisk mye mer da enn nå, og det gjorde veldig mange. Både økonomisk og psykisk.

Spesielt siden Erna også er medskyldig i strømprisene - hun ønsker også at vi skal være en del av det europeiske strømmarkedet. Situasjonen hadde ikke vært en prikk bedre med Erna.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (2 minutter siden):

Tja, ikke mer enn alle som stemte på Erna skal be alle andre om unnskyldning for de vanvittige og unødvendig langvarige corona-restriksjonene - jeg led faktisk mye mer da enn nå, og det gjorde veldig mange. Både økonomisk og psykisk.

Spesielt siden Erna også er medskyldig i strømprisene - hun ønsker også at vi skal være en del av det europeiske strømmarkedet. Situasjonen hadde ikke vært en prikk bedre med Erna.

Selvfølgelig bør de som stemte for Erna unnskylde seg også. 

For meg var det motsatt - jeg hadde det verre økonomisk under Stoltenberg og Støre enn under Erna. Det eneste som Erna gjorde bedre enn Støre i en krisesituasjon var å håndtere den bedre - snakke rett ut og handle adekvat. Støre er på en annen planet, handlingslammet og med tåkeprat og direkte løgn til befolkningen. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Støre burde fått tilsendt en lenke til denne tråden? 

Tar han seg tid til å lese den så forstår han kanskje.. Kanskje noe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Brunello said:

Tar man på seg tøfler og en genser, fryser man ikke om temperaturen senkes fra 22 til 20 grader. Og selv om noen kanskje synes det er litt kjølig, er jeg helt sikkert på at flere i samme husstand er fornøyd. Jeg har faktisk flere venner som klager på at de har det for varmt hjemme, men kona har til nå nektet å gjøre noe med det.

For mange er 20 grader en dyr luksus selv i vanlige vintre. Denne vinteren var det nødvendig for mange fattige å redusere den helt ned til 16 om de skulle klare regningen. Da er det neppe altfor mange i husstanden som er fornøyd, og livskvaliteten blir merkbart redusert.

Så kan man, selvsagt, spørre seg om hvorvidt minstepensjonister og uføre på minstesats kan regnes som "vanlige". Da vil vel egentlig jeg lure litt på relevansen av den definisjonen. Lider gjør de uansett.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okapi skrev (29 minutter siden):

For mange er 20 grader en dyr luksus selv i vanlige vintre. Denne vinteren var det nødvendig for mange fattige å redusere den helt ned til 16 om de skulle klare regningen. Da er det neppe altfor mange i husstanden som er fornøyd, og livskvaliteten blir merkbart redusert.

Så kan man, selvsagt, spørre seg om hvorvidt minstepensjonister og uføre på minstesats kan regnes som "vanlige". Da vil vel egentlig jeg lure litt på relevansen av den definisjonen. Lider gjør de uansett.

Jeg vil si at de som mottar minsteytelser ikke går inn under vanlige folk i denne sammenheng. Vanlige folk er de som jobber og tjener penger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (29 minutter siden):

Jeg vil si at de som mottar minsteytelser ikke går inn under vanlige folk i denne sammenheng. Vanlige folk er de som jobber og tjener penger. 

Dette er en interessant avgrensning i diskusjonen : er vanlige folk de 60 prosent av populasjonen som er sentrert rundt median/snitt lønn, eller er  det de 60-75 % av populasjonen som har minst inntekt ? Skal vi se på husstandsinntekt , eller anser vi individer som selvstendige økonomiske enheter? 

Hver og en av disse påvirker betydningen og innholdet av det økonomiske handlingsrommet til "vanlige" folk.

Og det er viktig å forstå at denne avgrensningen er viktig : Når vi diskuterer skatter, så er skattemotivasjonen kjent og den er designet for å utjevne over populasjonen. I det  perspektivet er det fornuftig å diskutere med grunnlag i den første gruppen. 

Når vi diskuterer grunnleggende økonomiske rammebetingelser, som er det vi snakker om når vi snakker energi, renter og mat (er tungt avhengig av de to første), bør vi se det ned på den nedre 75 prosentilen, og se på individuell  median-inntekt innen DENNE gruppen. 

Å diskutere min statistiske gruppe her, har ingenting nyttig å tilføre den politiske . For individet meg, er denne utviklingen irrelevant.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Brunello said:

Å jobbe 100% og tjene 400 000 i et tungt fysisk yrke, er også å arbeide. 

Jeg var altså en uvanlig arbeider. Ikke trygdet, men en av de under medianlønnen. Støre burde skamme seg over å la "vanlige folk" bli betegnelsen på de som har det godt nok til å ikke merke økte priser. 

• Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ops2 skrev (7 minutter siden):

Å jobbe 100% og tjene 400 000 i et tungt fysisk yrke, er også å arbeide. 

Jeg var altså en uvanlig arbeider. Ikke trygdet, men en av de under medianlønnen. Støre burde skamme seg over å la "vanlige folk" bli betegnelsen på de som har det godt nok til å ikke merke økte priser. 

Det er nok vanskelig å si noe som favner absolutt alle, jeg tolker Støre's utsagn som at det faktisk tross alt er veldig mange som har det ganske bra i Norge i motsetning til andre deler av verden. Men det er ikke det samme som at man ikke skal gjøre noe med problemet, og her kommer strømstøtten inn, samtidig som man bør jobbe med det overliggende problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (12 timer siden):

At folk i toppolitikken har en vanskelig bakgrunn er nok unntaket snarere enn regelen. Det er jo litt synd, men politikk på et visst nivå er et overskuddsfenomen som man må sette av mye tid til, og det er da de med fleksible jobber eller oppsparte midler som kan gjøre det. Det er en demokratisk utfordring på tid, men ikke noe som kun gjelder Støre, men de aller fleste politikere på stortinget. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/26/2022 at 3:49 PM, Athena Catalina said:

Statsministeren mener mange klarer seg bra om dagen til tross for renteøkning og høyere priser . 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/store-vanlige-folk-har-ikke-fatt-det-verre/15048065/

Wow, snakk om å være blind. Tåkefyrsten fornekter seg ikke som vanlig.

Men hva tenker dere om Støres uttalelser?

"Vi vet at de juger, de vet at de juger, de vet at vi vet at de juger, vi vet at de vet at vi vet at de juger, men allikevel fortsetter de med å juge."- Aleksandr Solzjenitsyn

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støre er landsfaderen vår. Hver gang han uttaler seg er det om Ukraina. Han er liksom Zelensky, bortsett fra at han har ansiktet til Støre. Uansett er jeg sikker på at det kommer til å gå litt bedre med Norge så snart Støre ikke bruker all sin våkne tid til å tenke på, bekymre seg for og donere milliarder til Ukraina.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (På 29.8.2022 den 16.33):

Stå på valgløftene sine som når det gjaldt drivstoff så sa han at SP aldri ville sitte i en regjering der dieselen kostet over 20 kroner, da må han stå for dette. Så bare sagt at vi innfører makspris på strøm på 50 øre, og redusere eksport av strøm når vi ikke har overskudd til å eksportere. Da ville SP lagt oppe på 20 prosent!

Vi har jo rekordinflasjon. Hvis makspris på strøm, eller drivstoff førte til lavere inflasjon pga. lavere produksjonskostnader så hadde jeg vært helt enig i dette. Ellers er makspris på strøm risikabelt nå før vinteren. Blir det en fuktig høst, slik at vannmagasinene får fylt seg opp litt så kan det vel tenkes at det kommer makspris. Ellers så er det jo bare å innse at landet har blitt rævkjørt inn i en drittpakke av en avtale som gjør at handlingsrommet er begrenset. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommuner og stat kan ikke gjøre annet enn å sitte med hendene i fanget og inndra innbyggerenes kjøpekraft nå som prisen skal følge det europeiske grønne eksperimentet. 10 kr kwt og Støre sier dramatisk at "det er krig i Europa". Kunne han ikke sagt, vi må skal nordmenn og norske bedrifter fordi politikere er korrupe og fullstendig ubrukelige i krig og fred. For en k*kk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver et hotell sammen med samboeren min, og nå har vi akkurat hatt et møte med eierne om at vi må stenge dørene og legge ned driften før vintersesongen om vi ikke får noe strømstøtte. Fy faen, vi har kjempa med nebb og klør for å komme oss gjennom pandemien, og nå må vi kanskje stenge pga skyhøye strømpriser. Om det fortsetter med prisnivået vi ligger på nå må vi ut med 3,7 millioner bare i strøm ila året. Og da med stengt basseng og lav varme i fellesområdene. Under pandemien fikk vi ihvertfall litt støtte. Ikke nok, for eierne har måttet inn med mange millioner, men ihvertfall litt for å dekke lønn og strøm. Omsetningen vår (ila et normalår) er mellom 6-8 mill, så det sier seg selv at 3,7 mill til bare strøm er økonomisk uansvarlig, for vi har en rekke andre utgifter og. 

Jeg har aldri stemt AP og holdt meg godt til venstre, men hva hjelper det når alt vi har av ressurser selges til utlandet. Hele stortinget er en gjeng av samme ulla. Helvete. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...