Gå til innhold

Støre: – Vanlige folk har ikke fått det verre

Gjest Athena Catalina

Anbefalte innlegg

Gjest Agent smith
Entern skrev (9 timer siden):

Jepp. Folk trodde Sp sto for et reelt alternativ. Tok feil. 😩

Ja vet om folk som droppet å stemme høyre da det jo var klart på meningsmålingene litt før valget at høyresiden kom til å tape.

Og de valgte da i stedet å stemme sp som de mente var det beste alternativet på venstresiden 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Agent smith
AnnePåLande skrev (9 timer siden):

Jaja, Vedum knegger ikke så mye nå.

Jeg gjennomskuet vedum lenge før valget 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jr.Garcon skrev (På 27.8.2022 den 1.36):

Det har f.eks. aldri vært bestilt så mange høstferier utenlands som nå i år, så du må lenger ut på landet med den at vanlige folk har det så jævlig.

Kilde. Dette tror jeg er direkte løgn. Ganske enkelt fordi kapasiteten til å fly mennesker rundt, enda ikke er tilbake i flybransjen.

Uansett om det hadde stemt: utenlandsreiser var en av de markedene som opparbeidet seg ordrereserve under pandemien. Dette er hva folk har spart til.

Hvis man flytter sparemidler og forbruk til grunnleggende kost, turbomater du resesjon og inflasjon.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Agent smith said:

Det gjorde ikke jeg, dessverre. :balltre:

Vedum må være det verste eksemplet, på å si en ting i valgkampen, og gjøre en annen ting i regjering.

I det minste må han være på topp-tre lista.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena Catalina skrev (På 26.8.2022 den 17.49):

Statsministeren mener mange klarer seg bra om dagen til tross for renteøkning og høyere priser . 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/store-vanlige-folk-har-ikke-fatt-det-verre/15048065/

Wow, snakk om å være blind. Tåkefyrsten fornekter seg ikke som vanlig.

Men hva tenker dere om Støres uttalelser?

Støre er en veldig rik person! Han har null sosialdemokratiske sider ved seg, en trojansk hest inne i AP er min mening. Men det er jo deres problem. En rik person som han merker jo selvfølgelig ikke dette her, og han har derfor ikke empati når han ikke daglig ser hva dette betyr for "folk flest".  De som er rike merker jo ikke dette, alle i den øvre middelklasse og rike folk tenker ikke engang over hva strømmen koster eller om matvarer blir dyrere, lån har de fleste av de heller ikke.

Men for alle i middelklassen og nedover, og da spesielt de som er alene vil merke dette enormt. Alt blir veldig mye dyrere og de som hadde kontroll og kunne spare litt, merker nå at de sliter med regningene.

Det grønne skiftet som man tvinger igjennom uten at man har stabil kraft som kan lagres gjør at hele vesten undergraver sine samfunn. Norge har koblet seg på dette, og det er kablene og mangel på styring av disse som er direkte årsak til at strømprisen har gått fra 40 øre i sør til 7 kroner kwt! Alle med litt vett forstår at samfunn aldri vil klare dette. Samtidig eksploderer prisene på mat og drivstoff som selvfølgelig er årsaken til at alt av varer og tjenester blir dyrere.

Fortsetter dette vil konkursene i privat sektor eksplodere, mange vil slite med å sitte meg hytte og boliglån og drifte dette over tid med påfølgende driftkostnader. Støre ser jo dette! Men det "grønne skiftet" er drivkraften og det er så intenst at det er like ille som all annen ekstremisme. Det er bare anerkjent som "godkjent" hos eliten. Ingen spør seg hva skjer om vi ikke har nok energi ! De bare kjører på med et gedigent eksperiment som kan går fryktelig galt, og ingen er voksne nok til å gi korreks! Så lenge nordmenn forsetter å stemme på partier som vi ha dette eksperimentet så vil det fortsette. Det vil ta generasjoner å kunne rygge tilbake og innse at man tok feil. Dagens maktmennesker vil jo aldri innrømme det. 

Da er Putin god å ha som syndebukk, og han har ikke skylden! Det er naive politikere i Europa som har skylden, som stolte på denne psykopaten av en leder angående egen energiforsyning til tross for mange advarsler mot det. Så kutter de ut egne stabile energikilder som atomkraft over en lav sko. Vind og solkraft klarer ikke å levere i nærheten av den stabile gode kraften som vannkraft, gass, og atomkraft kan klare. De vil aldri gjøre det. Det er årsaken, ikke Putin.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (7 minutter siden):

Det gjorde ikke jeg, deMssverre. :balltre:

Vedum må være det verste eksemplet, på å si en ting i valgkampen, og gjøre en annen ting i regjering.

I det minste må han være på topp-tre lista.

Mindre partier som får makt i allianse med de større, taburettene er fordelt og makt korrumperer. Gode lønnsbetingelser som Stortingsrepresentanter og ministere i en regjering. SV hadde akkurat samme opplevelse, så Frp og nå SP. De svelger kameler mothårs og risikerte å bli utradert. De bare håpte på at det var lenge til neste valg, og at velgerne ikke husker. I stor grad hadde de jo rett. SV uten for regjering svinger seg opp, det samme med Frp. Folk har hukommelse som maks varer noen måneder.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Druid said:

Kilde. Dette tror jeg er direkte løgn. Ganske enkelt fordi kapasiteten til å fly mennesker rundt, enda ikke er tilbake i flybransjen.

Uansett om det hadde stemt: utenlandsreiser var en av de markedene som opparbeidet seg ordrereserve under pandemien. Dette er hva folk har spart til.

Hvis man flytter sparemidler og forbruk til grunnleggende kost, turbomater du resesjon og inflasjon.

Jeg har spart veldig mye (i forhold til det jeg har i inntekt) på å sitte hjemme med familien. Men jeg bruker pengene til å betale ned på lånet, ikke til forbruk. Hva gjør det for inflasjon?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Antiviruset said:

Mindre partier som får makt i allianse med de større, taburettene er fordelt og makt korrumperer. Gode lønnsbetingelser som Stortingsrepresentanter og ministere i en regjering. SV hadde akkurat samme opplevelse, så Frp og nå SP. De svelger kameler mothårs og risikerte å bli utradert. De bare håpte på at det var lenge til neste valg, og at velgerne ikke husker. I stor grad hadde de jo rett. SV uten for regjering svinger seg opp, det samme med Frp. Folk har hukommelse som maks varer noen måneder.

Jo, jeg husker både SV og Frp. Men er ikke SP i særklasse, størst mulig sprik mellom løfter og det de gjør?

Ja, og så ble jeg vel lurt av hans image som "jordnær" og vil ta vare på landsbygda. Forbasket, jeg ender opp med å stemme på sofapartiet. Jeg skal drikke meg full ved neste valg og sitte hjemme og grine over mine tapte illusjoner om politikk.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (16 minutter siden):

Jo, jeg husker både SV og Frp. Men er ikke SP i særklasse, størst mulig sprik mellom løfter og det de gjør?

Ja, og så ble jeg vel lurt av hans image som "jordnær" og vil ta vare på landsbygda. Forbasket, jeg ender opp med å stemme på sofapartiet. Jeg skal drikke meg full ved neste valg og sitte hjemme og grine over mine tapte illusjoner om politikk.

Du har helt rett, SP er det nyeste og mest ekstreme eksempelet! Vedum er jordnær og sikkert en knakende grei kar. Men han har vist en side ved seg selv som ikke er pen. Når ting blir vanskelig ? Ja da stilner latteren og han forsvinner! Omtrent som klovnen i klassen! Jøgler og tuller, men når ting blir vanskelig får klovnen nervesammenbrudd. I alvorlige situasjoner nytter det ikke med tull og tøys og tro at noen kjøper det. Da blir Vedum usynlig og forsvinner.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (1 time siden):

Jeg har spart veldig mye (i forhold til det jeg har i inntekt) på å sitte hjemme med familien. Men jeg bruker pengene til å betale ned på lånet, ikke til forbruk. Hva gjør det for inflasjon?

Ikke mye, men det stimulerer til resesjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970

Jeg kjenner at hver gang jeg ser denne tråden blir jeg provosert over overskriften, altså uttalelsen hans. Det er så typisk Støre å si noe sånt, og det er faktisk gaslighting. "Neida, dette skjer ikke." Jeg får sånn krupp av han der. Hele det intervjuet er innføring i hvordan han og sånne som han tenker. Skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agent smith skrev (3 timer siden):

Hva er det Vedum gjør som er feil mener du konkret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 timer siden):

Direkte løgn ja lol. 

Nice helgardering 😂

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/historisk-okning-i-hostferier-utenlands-derfor-bekymrer-tallene/15039970/

Endret av Jr.Garcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Agent smith
ltfutt skrev (22 minutter siden):

Hva er det Vedum gjør som er feil mener du konkret? 

Han lovet ting han ikke kan holde, forsåvidt ikke noe kontroversielt ved det da,

Men ha lo og spøkte og var så blid og grei før valget at mange nok falt for sjarmen hans og tenkte at han der må vi stemme på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jr.Garcon skrev (2 timer siden):

Strengt tatt sier ikke det noen ting: det er to reiseselskap i et totalmarked, og det er selskapene som selger de billigste reisene. Dette er selskaper som er pliktig å ha vekst hvert eneste bidige år, at de har rekord i forhold til 2019 i omsetning med dagens inflasjon betyr ikke en gang at de har opprettholdt markedet. (De er uklare på om dette er vekst i reisedøgn eller omsetning) hvilket typisk betyr at en faktor ikke ser bra ut.)

Det ER Interesant at de påstår at det er overkapasitet i flymarkedet, noe som er i konflikt med hva jeg har erfart , og heller ikke ser ut til å påvirke prisnivået ( vi har droppet chartertur så langt fordi prisene er for høye) 

Det som skremmer vett av meg, er at en forbrukerøkonom ikke forstår forbrukspsykologi: myndighetene har direkte stått på sine knær og bedd folk gjøre disse disposisjonene. Hvis du forteller folk at pengene deres blir mindre verdt, og kostnadene skal øke, men lønna deres vil følge, selvfølgelig vil folk forbruke. Hvor dum tror du de er?

Og gitt at vi har hatt over to år der vi har sprutet ut offentlige midler for at næringslivet skal klare overleve, blir det drittsekkfakter å kvele dem nå. Økonomene burde gå på kne og takke myndighetene for hvert forbrukskulturen som blir gjort på veien til normal.

Det er dette vi har brukt støtteordninger for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

Strengt tatt sier ikke det noen ting: det er to reiseselskap i et totalmarked, og det er selskapene som selger de billigste reisene. Dette er selskaper som er pliktig å ha vekst hvert eneste bidige år, at de har rekord i forhold til 2019 i omsetning med dagens inflasjon betyr ikke en gang at de har opprettholdt markedet. (De er uklare på om dette er vekst i reisedøgn eller omsetning) hvilket typisk betyr at en faktor ikke ser bra ut.)

Det ER Interesant at de påstår at det er overkapasitet i flymarkedet, noe som er i konflikt med hva jeg har erfart , og heller ikke ser ut til å påvirke prisnivået ( vi har droppet chartertur så langt fordi prisene er for høye) 

Det som skremmer vett av meg, er at en forbrukerøkonom ikke forstår forbrukspsykologi: myndighetene har direkte stått på sine knær og bedd folk gjøre disse disposisjonene. Hvis du forteller folk at pengene deres blir mindre verdt, og kostnadene skal øke, men lønna deres vil følge, selvfølgelig vil folk forbruke. Hvor dum tror du de er?

Og gitt at vi har hatt over to år der vi har sprutet ut offentlige midler for at næringslivet skal klare overleve, blir det drittsekkfakter å kvele dem nå. Økonomene burde gå på kne og takke myndighetene for hvert forbrukskulturen som blir gjort på veien til normal.

Det er dette vi har brukt støtteordninger for.

Jo det sier mye når Tui og ving har samlet typ 65%  av markedet i Norge når det gjelder utenlandsreiser. 

Før du ber om link så kan du google markedsandeler og salg Ving, markedsandeler og salg tui å lese selv. 

Så tv2 artikkelen og tallene står seg, og bisetningen min om at nordmenn flest ikke har det så jævlig når de i horder skal på utenlands høstferie står seg også - uansett hvor mye du liker å kverulere . 

Endret av Jr.Garcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jr.Garcon skrev (39 minutter siden):

Jo det sier mye når Tui og ving har samlet typ 65%  av markedet i Norge når det gjelder utenlandsreiser. 

Før du ber om link så kan du google markedsandeler og salg Ving, markedsandeler og salg tui å lese selv. 

Så tv2 artikkelen og tallene står seg, og bisetningen min om at nordmenn flest ikke har det så jævlig når de i horder skal på utenlands høstferie står seg også - uansett hvor mye du liker å kverulere . 

65% ?? Hvor mye hadde de i 2019?

I dette bildet er 64% nok til å forklare tallene. 

Og selv disse tallene betyr ikke en dritt: hvor stor del av befolkningen har økonomi til å reise på chartertur i første omgang? 

Bare en så enkel ting som om de som ønsket reise på cruise eller opplevelsesreiser, valgte å reise med charterselskap istedet, ville økt disse selskapenes markedsandeler uten at dette sa noen ting om flertallet i Norge.

TV2 artikkelen er en salgspitch på privatøkonomene som deltar i luksusfellen, der de får gi råd til «vanlige folk». Det brukes ingen tall som kan si noe, og rådene er 100% rettet mot de som lever over evne. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en oppslutning på fortsatt rundt 20% bekymrer ikke dette AP og Støre nevneverdig. Virker som om den gjengse AP velger syntes situasjonen i landet er helt greit. Hvis folk hadde sluttet å stemme AP på autopilot og AP meningsmålingene kommet under 15%, da ville nok virkelig AP og Støre fått ræva i gir og gjort noe. 

I andre saker har SP blitt straffet hardt av velgerne og det vises på meningsmålingene, men det samme gjelder ikke AP. 

Endret av Knoot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke AP-velger, men han har jo rett. 

Folk flest har ikke endret en dritt, og merker svært lite til noe som helst. Det vi vil merke mest er renta, men den kunne jo ikke være kunstig lav særlig mye lengre, så den må selvfølgelig opp. Strøm, mat og bensin - folk klager og sutrer, men endrer ikke på en dritt. Forbruket vårt er fremdeles kvalmende høyt, og det er helt riktig det han sier; folk flest merker lite til dette, og faktum er at de færreste har måtte endre noe i det hele tatt. 

Alle kjenner visst noen, og mener så mye om at stakkars den og den. De som har fått det trangere har jeg full medfølelse med, og mener studenter, minstepensjonister og alle som allerede snur på krona burde fått noe hjelp, i velferdsstatens navn. Men alle vi andre klarer oss helt fint, og har bare veldig godt av å måtte prioritere litt og forsake en brøkdel av luksus-levevanene våre. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MFO skrev (På 27.8.2022 den 0.02):

Vel, vi i min husstand er det jeg vil kalle vanlige folk. Vi har det fint og merker ikke mye til det som skjer i økonomien nå. Vi bor dog i Trondheim hvor strømprisene er lave, men boligprisene er jo fortsatt i øvre sjiktet sett på landet som gjennomsnitt. To foreldre med tre små barn. Så kanskje Støre har rett? Kun de med minst fra før som har fått det verre. Betyr det så mye da?🫣

Miss perfect skrev (På 27.8.2022 den 10.15):

Altså samlet inntekt på 1mill.. men det er det fortsatt mange som ikke har..

Paramount skrev (12 timer siden):

Helt riktig. Hva kan vi gjøre med dette? Vi kan starte med å kreve at absolutt alle har tilgang til tv-mediet. I dag sitter det et begrenset antall journalister og bestemmer hvem som skal få komme opp til talerstolen, og journalister sitter etterpå og vurderer hvem som gjorde det best. Slik kan vi ikke ha det, det gir grunnlag for den manipuleringen av virkeligheten vi alle opplever i dag. Vi må få mer mangfold i media. Alle politiske partier burde ha krav på en riksdekkende gratis tv-kanal. Det er en investering i demokrati. Da vil det bli umulig for den ene siden, slik vi opplever det med venstresiden i dag, å okkupere alle de viktigste postene i informasjonsformidlingen.

Jr.Garcon skrev (3 timer siden):

En Sydentur koster ned i 800 tur retur per person. Strømregningene i vinter lå på 4-6000 per måned. Jeg ser ikke at det å ha «råd» til en Sydentur betyr at man ikke har fått det mye trangere økonomisk. 

Faktisk vil man mest sannsynlig tjene penger på å dra et par uker til varmere strøk på senhøsten/vinteren, og kun ha på nok varme til at vannet ikke fryser hjemme imens. For forrige vinter var den svindyre strømmen typ 3 kroner, nå i natt er den rett under 8 (!!!) kroner. Det er ren galskap, og det er ikke Putin sin skyld at norske politikere har valgt å skrive under på en avtale som gjør at vi må kjøpe vår egen strøm på en slags auksjon. Det er enn så lenge ingen strømkrise i Norge, bare en strømpris-krise, som norske politikere har skapt helt på egenhånd, og tydeligvis ikke har noe ønske om å ordne opp i.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/lave-strompriser-en-katastrofe/77000053

«Flere kritikere skulle sett at kablene aldri ble bygd, men ifølge Andreassen kan politikerne ta grep for å få ned strømprisene helt uten å stenge kablene.

- Dersom vi mener disse prisene er et problem, så trenger vi ikke kutte kabelen. Vi kan ta en kvote på strømeksporten. Da kan du få den strømprisen du vil. Det er lett for politikerne å rydde opp hvis de vil, sier Andreassen, og fortsetter:

- De kan sette kvoten på strømeksporten på et lavt nivå. Hvis vi begrenser eksporten til to til tre TWh, så vil strømprisen kollapse i sør.»

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...