Gå til innhold

Støre: – Vanlige folk har ikke fått det verre

Gjest Athena Catalina

Anbefalte innlegg

Tt12 skrev (2 timer siden):

Merkelig uttalelse. 

Men synes også det er merkelig og gi Støre skylden for de høye energiprisen og inflasjonen. Dette er veldig avhengig av et internasjonalt marked som vi ikke har kontroll over. Litt som når Amerikanere skylder på Biden for høye olje priser. Rimelig tåpelig.  

Men hvem sin skyld er det at vi nå er en del av dette internasjonale markedet vi ikke har kontroll over? Støre og Erna og de fleste politikerene bortsett fra Rødt... Inflasjonen er vel mer pga at Erna valgte å stenge ned landet så folk ikke fikk jobbet og heller øse ut oljepenger.

Tt12 skrev (2 timer siden):

Veldig viktig at vi har støtte ordninger slik at folk for dekket sine basisbehov, men at vi samtidig begrenser forbruk av for eksempel strøm, Med tanke på det mener jeg at vi burde ha et bunnfradrag på strøm. Altså staten burde dekke en stor del av strømregningen opp til et vist strømforbruk. 

Men over dette taket burde det ikke vøre strømstøtte. 

Enig. Maxpris på f.eks. 35 øre opp til et nøkternt gjennomsnittsforbruk per husstand (muligens med en slags brøk som gir litt mer for en husstand med flere mennesker, men ikke fordelt per person - en enslig person klarer seg ikke med 1/4 av forbruket til en tobarnsfamilie, da man bruker like mye på oppvarming, lys, kjøleskap, fryser etc om man bor alene), og så kan de ha markedspris på alt over det. Med bedrifter burde det gå på hvor samfunnsnyttige de er. Bønder trenger mer strømstøtte enn negledesignere. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Adobyen

Jeg hørte ikke det samme som dere, så jeg må vel ha fått rusk i ørene. Det korte intervjuet jeg så, var en  journalist som maste om 20%.  Jeg hørte ikke noen påstand om at vanlige folk ikke hadde fått det verre pga politikken. Han prøvde å få inn noen ord om hvorfor problemene har oppstått og at regjeringen jobber for at vi skal komme gjennom det uten å bruke oljepenger. Dessuten at det kom til å bli krevende for folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg skal kritisere Støre og AP for, så er det at de laget en mediestrategi basert på "vanlige folk", og fortsatt holder fast ved den. 

Det er jo helt håpløst. "Vanlige folk" er familien på 2+3, rekkehus og samlet inntekt på halvannen million. Det er den enslige direktøren på 54, opptatt av bil og hytta i Hemsedal. Det er studenten som har to jobber ved siden av studiene og leier 11 kvadratmeter for hele lønna. Det er den uføre som satt med ullgenseren på innendørs i hele fjor vinter og gruer seg til jul. 

"Vanlige folk" er alle. Du kan ikke ha en politikk som tilfredsstiller alle. Politikk er prioriteringer, det er umulig å gjøre alle til lags. Det sier seg selv. 

Jeg lurer på hva de tenkte på da de laget den strategien. 

Jeg er helt enig, han burde vært ærlig på at noen sliter hardt nå, og forhåpentligvis sagt noe om at de skal se på løsninger for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brontosaurus
Optimo skrev (8 minutter siden):

Er det noe jeg skal kritisere Støre og AP for, så er det at de laget en mediestrategi basert på "vanlige folk", og fortsatt holder fast ved den. 

Det er jo helt håpløst. "Vanlige folk" er familien på 2+3, rekkehus og samlet inntekt på halvannen million. Det er den enslige direktøren på 54, opptatt av bil og hytta i Hemsedal. Det er studenten som har to jobber ved siden av studiene og leier 11 kvadratmeter for hele lønna. Det er den uføre som satt med ullgenseren på innendørs i hele fjor vinter og gruer seg til jul. 

"Vanlige folk" er alle. Du kan ikke ha en politikk som tilfredsstiller alle. Politikk er prioriteringer, det er umulig å gjøre alle til lags. Det sier seg selv. 

Jeg er helt enig, han burde vært ærlig på at noen sliter hardt nå, og forhåpentligvis sagt noe om at de skal se på løsninger for dem. 

"Vanlige folk" i denne sammenhengen var bare det største ordet i ordskyen de satt igjen med etter Norstat ringte rundt og spurte "hvilken av disse betegnelsene kjenner du deg mest igjen i?" 😑. Det kunne likesågodt ha vært "bra folk" eller "lave folk" så lenge det traff flest mulig. Det var 100% markedsføring. Som funka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (17 minutter siden):

Poenget er ikke om ting hadde vært bedre om vi hadde hatt Erna, men at Støre ikke engeng erkjenner virkeligheten. Det er forskjell på å si: vanlige folk har ikke fått det verre. Og å si: Ja, de vanlige folk har fått det verre, men det ville de fått uansett hvem som satt i regjering. 

Joda, men det er likevel viktig å ha i minne nå som forbannelsene hagler over Støre og mange ser ut til å ha fått nostalgiske lengsler tilbake til "hadde de råd før"-Erna. Både AP, Høyre og Venstre er skjønt enige om Prosjekt Selg Norge Og Vis Fingeren Til Folket. I andre partier er nok oppslutningen mer varierende, men støtte kan sikkert skaffes i bytte mot lakrispiper, kommunedelinger og andre helt essensielle politiske stridstemaer.
Jeg er overbevist om, selv om det selvfølgelig bare blir hypotetisk og umulig å bevise, at tingenes tilstand ville vært verre med en Høyre-ledet regjering. Det har lite med rød vs blå politikk å gjøre, men handler om personlighet. Der Erna virker å vifte med langfingeren med selvtilfreds skadefryd, virker Støre mer mekanisk og fjern, som om han har forpliktet seg til prosjekt SNOVFTF men entusiasmen mangler.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nimbus2000
Adobyen skrev (23 minutter siden):

Jeg hørte ikke det samme som dere, så jeg må vel ha fått rusk i ørene. Det korte intervjuet jeg så, var en  journalist som maste om 20%.  Jeg hørte ikke noen påstand om at vanlige folk ikke hadde fått det verre pga politikken. Han prøvde å få inn noen ord om hvorfor problemene har oppstått og at regjeringen jobber for at vi skal komme gjennom det uten å bruke oljepenger. Dessuten at det kom til å bli krevende for folk.

35 sekunder ut i klippet stiller intervjueren spørsmålet:

– Akkurat nå sitter folk rundt omkring i landet vårt og lurer på hvordan de skal ha råd til å komme seg gjennom vinteren. Til å betale strømregninger, fylle bensin, betale lånet sitt, kjøpe middag til familien sin. Med deg som statsminister, så har vel vanlige folk fått det verre?

Støre svarer:

– Det er ikke riktig. For hvis du ser på de store tallene, så går norsk økonomi veldig bra. Vi har fått hundretusen flere i jobb på disse månedene, og mange nordmenn har spart – mange klarer seg veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Optimo said:

Noen som husker Erna "men hadde de egentlig råd til det før" Solberg? 

Folk må jo gjerne leve i den villfarelsen om at alt ville vært mye bedre med Høyre i førersetet. 

Åh ja, jeg husker Ernas diverse "one-liners"; dem er det mange av. Og jeg er helt enig i at det ikke ville vært et spøtt bedre med Høyre.

14 minutter siden, Optimo said:

"Vi må være folkelige! Vi må treffe FOLKET og få dem til å stemme på oss." Selv tenkte jeg at "vanlige folk"-slagordet framsto som en kopi av Frps "Partiet for folk flest", bare enda kleinere.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi i min husstand er det jeg vil kalle vanlige folk. Vi har det fint og merker ikke mye til det som skjer i økonomien nå. Vi bor dog i Trondheim hvor strømprisene er lave, men boligprisene er jo fortsatt i øvre sjiktet sett på landet som gjennomsnitt. To foreldre med tre små barn. Så kanskje Støre har rett? Kun de med minst fra før som har fått det verre. Betyr det så mye da?🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Trikker said:

Flertallet stemte for dette.Nye muligheter ved neste valg.

Synd det er tre år til da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Athena Catalina said:

Statsministeren mener mange klarer seg bra om dagen til tross for renteøkning og høyere priser . 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/store-vanlige-folk-har-ikke-fatt-det-verre/15048065/

Wow, snakk om å være blind. Tåkefyrsten fornekter seg ikke som vanlig.

Men hva tenker dere om Støres uttalelser?

"Han mener folk er fornøyde med politikken hans."

Tror han virkelig det?? 🙄

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Paramount skrev (3 timer siden):

En blir skremt når en leser slikt, tenk å mene noe så ufattelig dumt som dette:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/stromkrise-jeg-vil-ha-politikere-som-lover-blod-svette-og-tarer/o/5-95-622215

Artikkelforfatteren/AP-politikeren hopper bukk over at nærmest all strøproduksjon er offentlig eid  og at  det er det offentlige som selger strømmen skamdyrt. At det er staten som har vedtatt at strømkablene skulle bygges og at de skulle bygges på strømkundenes regning.  At folket klager på staten når staten flår oss er noe annet enn å forvente at staten skal fikse alt.

I tillegg går selvsagt høye strømpriser hardest utover de med dårligst økonomi. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikker skrev (5 timer siden):

Flertallet stemte for dette.Nye muligheter ved neste valg.

Denne gangen stemte de pest neste gang stemmer de kolera AP= Pest Høyre= kolera :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miss perfect skrev (5 timer siden):

Vi vet jo alle hvem som er vanlige folk i regjeringens øyne. Må ha iallfall 1mill i inntekt. Da er du " vanlige" folk. Forstå det den som kan

1 mill hver? Det er jo langt over snittet. Få prosent av Norges befolkning som tjener 1 mill og mer, ville tippe ca 5 %

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Enda en tulling skrev (21 minutter siden):

Joda, men det er likevel viktig å ha i minne nå som forbannelsene hagler over Støre og mange ser ut til å ha fått nostalgiske lengsler tilbake til "hadde de råd før"-Erna. Både AP, Høyre og Venstre er skjønt enige om Prosjekt Selg Norge Og Vis Fingeren Til Folket. I andre partier er nok oppslutningen mer varierende, men støtte kan sikkert skaffes i bytte mot lakrispiper, kommunedelinger og andre helt essensielle politiske stridstemaer.
Jeg er overbevist om, selv om det selvfølgelig bare blir hypotetisk og umulig å bevise, at tingenes tilstand ville vært verre med en Høyre-ledet regjering. Det har lite med rød vs blå politikk å gjøre, men handler om personlighet. Der Erna virker å vifte med langfingeren med selvtilfreds skadefryd, virker Støre mer mekanisk og fjern, som om han har forpliktet seg til prosjekt SNOVFTF men entusiasmen mangler.

Jeg er helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (1 time siden):

Ja, det er faktisk noe av det mest klønete en politiker har sagt på lang tid. Valgflesk trengs bare en gang hvert fjerde år. Eller hvert andre, om han da ikke ofrer Raymond J og co på veien til neste stortingsvalg. Det er lov å håpe. 

Det håper jeg han gjør. Rimelig lei av Raymond for å si det sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Enda en tulling skrev (31 minutter siden):

Godt sagt, enig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (12 minutter siden):

Denne gangen stemte de pest neste gang stemmer de kolera AP= Pest Høyre= kolera :) 

Jepp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeiderpartiet har forandret seg så fra de verdiene Gerhardsen bygde det på at jeg lurer på om de fortsatt har noen håp og fremtidsutsikter for landet vårt bortsett fra å tjene så mye penger som mulig som noen få skal nyte av.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg utrygg med Støre som statsminister.  Han virker tafatt og feig.. Han er den typen som hadde forrådt sine nærmeste for å redde seg selv tror jeg. Har ikke tæl nok og autoritet nok til å lede en hel nasjon. Har mislikt tidligere statsministere pga det de står for, men jeg har likevel sett at de har kvaliteter som har gjort at jeg har følt meg trygg. Ja at de har det lille ekstra som man trenger i f.eks tider med motgang. Men Støre er den første jeg rett og slett føler kan kjøre Norge helt i grus og rett og slett ikke tenker på folks ve og vel. Det hadde nok vært veldig enkelt å invadere Norge nå. Støre hadde nok skiftet side med en gang og solgt sjela vår til en hvilken som helst fanden, bare det gagnet han selv. 

Merkelig type. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...