Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

28 minutter siden, winscp said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/far-ikke-svar/77512433

"Uavhengig av hva fredagens utfall blir for Viggo Kristiansen, vil ikke Jan Helge Andersen få svar på hva som skjer for hans del i Baneheia-saken. Bistandsadvokaten mener situasjonen er uforståelig."

I det hypotetiske tilfellet der Kristiansen blir tiltalt er jo dette en selvmotsigelse. Da vil jo Jan Helge Andersen vite hva som skjer videre i saken for hans del; ingenting. At de nå ikke gir svar på hva som skjer med Andersen videre kan vel egentlig bare bety at Kristiansen som ventet blir frikjent.

Videre er det mer komplisert å gå videre med en sak mot Andersen enn å frikjenne Kristiansen, så det er egentlig naturlig at det ikke blir avklart samtidig. I det man har bestemt seg for at utfallet i Kristiansen sin sak blir frifinnelse kan man jo ikke drøye det av hensyn til de pårørende. Hensynet til Kristiansen selv må komme først.

Endret av Aliquis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winscp skrev (18 minutter siden):

"Uavhengig av hva fredagens utfall blir for Viggo Kristiansen, vil ikke Jan Helge Andersen få svar på hva som skjer for hans del i Baneheia-saken. Bistandsadvokaten mener situasjonen er uforståelig."

Første gang jeg nikker meg enig med bistandsadvokaten, dog er det jo også forståelig at de behandler dette som to separate saker. 

Og for å være litt positiv - det er en liten fremgang å se at bistandsadvokatene nå retter blikket mot Andersen. Tidligere har de jo nesten fungert som Andersens forsvarsadvokater. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nettavisen.no/nyheter/tengs-fetteren-mener-det-skjedde-mer-i-saken-pa-n-dag-enn-pa-20-ar-han-er-optimistisk/s/5-95-715584

Leste kommentarene nederst i denne saken, det finnes fortsatt de som mener de var to om det 🙄 Når det har kommet så mye nytt inn i saken, og flere ting som viser at VK ikke var der - jeg blir litt paff. Om det går feil vei i morgen blir jeg sint 😠

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CMHuser skrev (15 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/tengs-fetteren-mener-det-skjedde-mer-i-saken-pa-n-dag-enn-pa-20-ar-han-er-optimistisk/s/5-95-715584

Leste kommentarene nederst i denne saken, det finnes fortsatt de som mener de var to om det 🙄 Når det har kommet så mye nytt inn i saken, og flere ting som viser at VK ikke var der - jeg blir litt paff. Om det går feil vei i morgen blir jeg sint 😠

Ja, en kan jo lurer på hvorfor det åpenbare er så vanskelig å innse.  Noen vil jeg tro er partiske. Andre evner ikke å forstå bevisene , som foreligger, eller de tar seg ikke bryet med å sette seg inn i saken, før de uttaler seg. 

Tror og håper på en grundig redegjørelse i morgen, som ikke levner noen tvil. 

Endret av Bendie
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (10 timer siden):

Jeg skal ærlig innrømme at hvis VK blir frikjent i morgen, mister jeg en del av tilliten til det norske rettssystemet. Kanskje aller verst, er signalet det vil gi til andre overgripere og kriminelle, og konsekvensene det vil ha for sårbare ofre.

Om du mener du ikke tåler realitetsorienteringen som kommer i morgen, trekk for gardinene og nistirr på avisartiklene dine fra rundt 2001.

Endret av Ordensmann
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bendie skrev (41 minutter siden):

Ja, en kan jo lurer på hvorfor det åpenbare er så vanskelig å innse.  Noen vil jeg tro er partiske. Andre evner ikke å forstå bevisene , som foreligger, eller de tar seg ikke bryet med å sette seg inn i saken, før de uttaler seg. 

Tror og håper på en grundig redegjørelse i morgen, som ikke levner noen tvil. 

Tror mye ligger i dette, det er mange som kommenterer både i media - og på FB. Og flertallet av disse menneskene har lest et par avisoppslag her og der. Mest sannsynlig så får disse menneskene også den kunnskapen de trenger, løpet av morgendagen. 

winscp skrev (1 time siden):

Det er jo ganske logisk, egentlig. Og disse to har fått så mye oppmerksomhet rundt vennskapet deres, og alt som har skjedd. Så jeg mener at Viggo fortjener en pressekonferanse hvor Jan Helge blir holdt helt utenfor, selv om jeg gjerne vil høre hva som skjer videre med han. Han har vært i utallige avhør det siste året, blitt overvåket av politiet og de har ransaket huset hans. Jan Helge Andersen sin dag, den kommer først som sist. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blinkie
nebbete fugl skrev (13 timer siden):

Har vel vært et par stykker her på forumet også.

Jeg skal innrømme at jeg tok feil angående Viggo. Jeg er så sikker på at Viggo er uskyldig. Han har sittet fengslet i 21 år, for noe han ikke har gjort. Tenk på alt han har mistet, og gått glipp av 😕 Tidenes justismord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Blinkie skrev (17 minutter siden):

Jeg skal innrømme at jeg tok feil angående Viggo. Jeg er så sikker på at Viggo er uskyldig. Han har sittet fengslet i 21 år, for noe han ikke har gjort. Tenk på alt han har mistet, og gått glipp av 😕 Tidenes justismord.

Når endret du mening, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
winscp skrev (4 timer siden):

Det var det jeg egentlig ville trodd, at det ikke kommer noe om JHA i morgen. De er nå ferdige med VK sin sak, og har fokusert på bare den. De tar en ting om gangen.

"- Vi har fått beskjed om at sakene vil bli behandlet som to separate saker, og at det derfor ikke vil komme noen avgjørelse for Jan Helge Andersens del på fredag, sier Brækhus."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (12 minutter siden):

Det var det jeg egentlig ville trodd, at det ikke kommer noe om JHA i morgen. De er nå ferdige med VK sin sak, og har fokusert på bare den. De tar en ting om gangen.

"- Vi har fått beskjed om at sakene vil bli behandlet som to separate saker, og at det derfor ikke vil komme noen avgjørelse for Jan Helge Andersens del på fredag, sier Brækhus."

Vil tro det behandles som to separate saker, fordi det er nettopp det. En uskyldig og en skyldig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bendie skrev (11 minutter siden):

Utenkelig at en frifinnelse av Viggo Kristiansen ikke fører til full straffeprosess mot Jan Helge Andersen, mener toppadvokat.

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-krav-pa-et-oppgjor/77516508

Elden tror altså ikke på noen prosess mot JHA. Bevisvurdering er vel ikke hans sterkeste side, men vi får se. Dette handler jo om så mye mer, det er klart at en ev. ny rettssak mot JHA vil bli ubehagelig for svært mange, dvs. på langt nær bare JHA og hans nærmeste, så det kan også spille inn. Men i Birgitte-saken gikk Riksadvokaten for en tiltale som stiller politi/påtale fra slutten av 90-tallet i dårlig lys, og tilsvarende kan han jo beslutte i Baneheia-saken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Djækklåsst said:

Elden tror altså ikke på noen prosess mot JHA. Bevisvurdering er vel ikke hans sterkeste side, men vi får se. Dette handler jo om så mye mer, det er klart at en ev. ny rettssak mot JHA vil bli ubehagelig for svært mange, dvs. på langt nær bare JHA og hans nærmeste, så det kan også spille inn. Men i Birgitte-saken gikk Riksadvokaten for en tiltale som stiller politi/påtale fra slutten av 90-tallet i dårlig lys, og tilsvarende kan han jo beslutte i Baneheia-saken.

Apropos ubehagelig for flere -- jeg har lurt på hvor stor frihet JHAs forsvarere og bistandsadvokane har til å drite ut Viggo i en eventuell ny sak mot JHA. Er det innenfor å vise dildobildene igjen, for eksempel? Vil det være noen grenser her?

Endret av winscp
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (17 timer siden):

Jeg skal ærlig innrømme at hvis VK blir frikjent i morgen, mister jeg en del av tilliten til det norske rettssystemet. Kanskje aller verst, er signalet det vil gi til andre overgripere og kriminelle, og konsekvensene det vil ha for sårbare ofre.

Det viktigste for min del er at det blir et punktum i saken, så de etterlatte skal få lov til å komme seg videre i livet. Skal bli spennende om morgendagens avgjørelse og pressekonferanse blir det punktumet.

Jeg forstår dine følelser. Psykologisk kan det ikke være lett for familiene eller andre. Etterlatte blitt fortalt en “sannhet” fra politiet og påtalemyndighetene for mange år siden. Det sitter jo fast i hodet. Du er kanskje en person som er mer opptatt av følelser enn fakta.

Viggo Kristiansen blir nok frifunnet. Fordi det finnes ikke bevis og alt peker mot han er uskyldig.

Det er litt samme situasjon som Birgitte Tengs- saken. Fetteren må ha vært skyldig, tenker fortsatt moren til Birgitte, til tross for at Benedicte Bjørnland og  tdligere riksadvokat Tor-Aksel Busch har beklaget til fetteren denne uka.

Norske rettssystemet er på ingen måte perfekt. Jeg er glad Baneheia, Tengs, og Silje-sakene får en ny runde på grunn av god presse og en cold-case gruppe fra politiet.

Samtidig jobber spesialenheten for politisaker med å etterforske hvorvidt det ble gjort noe straffbart fra politiets side i Baneheia-saken. ”Tjenesteforsømmelse og grov uforstand i offentlig tjeneste”, er sjeldent i norsk rett. Men håper på at Viggo Kristiansens og Fetterens forsvarere er åpne for en anmeldelse mot myndighetene på dette.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mulig teori om dagens pressekonferanse :

På et eller annet tidspunkt formidles det at JHA er siktet for drapet på Lena, som innebærer at man anser det for å være mer sannsynlig at han drepte henne enn ikke.

Dette innebærer at man mener VK sannsynligvis er uskyldig. Som ikke er å gå like langt som å være overbevist om hans uskyld, men samtidig mye lenger enn å bare si det er rimelig tvil. Ikke sikkert man går så langt, men når man altså har siktet JHA, mtp. å «hoppe over gjerdet der det er lavest», men så har man jo strengt tatt alt gjort det gjennom den nye drapssiktelsen mot JHA.

Om JHA opprettholdes kanskje siktelsen, men man venter med å avgjøre om siktelsen frafaller eller om man vil be om gjenåpning til avgjørelsen mot VK formelt sett er avgjort sv domstolen, uten at man nødvendigvis er så konkret. Og/eller sies det at man etterforsker saken mot ham videre.

Kanskje vil det virke rart å be om å gjenåpne JHAs sak og tiltale ham før VK rettskraftig er frifunnet?

Interessant ellers ut fra denne ferske artikkelen er at siden JHA ble frifunnet for drapet på Lena i første instans, så vil en ev. ny sak mot ham også gå i første instans. I motsetning til ev. tiltale mot VK som ville gått rett til lagmannsretten. Som betyr potensielt ankesak og dermed to rettssaker, og svært lang tid til endelig beslutning:

https://www.vg.no/nyheter/i/8JJzEw/ny-b ... n-skje-naa

Kanskje det senker terskelen for gjenåpning, siden man ikke er avhengig av å vinne første runde? Eller kanskje det av andre grunner øker den …

Endret av Djækklåsst
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (2 timer siden):

En mulig teori om dagens pressekonferanse :

På et eller annet tidspunkt formidles det at JHA er siktet for drapet på Lena, som innebærer at man anser det for å være mer sannsynlig at han drepte henne enn ikke.

Dette innebærer at man mener VK sannsynligvis er uskyldig. Som ikke er å gå like langt som å være overbevist om hans uskyld, men samtidig mye lenger enn å bare si det er rimelig tvil. Ikke sikkert man går så langt, men når man altså har siktet JHA, mtp. å «hoppe over gjerdet der det er lavest», men så har man jo strengt tatt alt gjort det gjennom den nye drapssiktelsen mot JHA.

Om JHA opprettholdes kanskje siktelsen, men man venter med å avgjøre om siktelsen frafaller eller om man vil be om gjenåpning til avgjørelsen mot VK formelt sett er avgjort sv domstolen, uten at man nødvendigvis er så konkret. Og/eller sies det at man etterforsker saken mot ham videre.

Kanskje vil det virke rart å be om å gjenåpne JHAs sak og tiltale ham før VK rettskraftig er frifunnet?

Interessant ellers ut fra denne ferske artikkelen er at siden JHA ble frifunnet for drapet på Lena i første instans, så vil en ev. ny sak mot ham også gå i første instans. I motsetning til ev. tiltale mot VK som ville gått rett til lagmannsretten. Som betyr potensielt ankesak og dermed to rettssaker, og svært lang tid til endelig beslutning:

https://www.vg.no/nyheter/i/8JJzEw/ny-b ... n-skje-naa

Kanskje det senker terskelen for gjenåpning, siden man ikke er avhengig av å vinne første runde? Eller kanskje det av andre grunner øker den …

Tenk at en mann kan lage så mye problemer. Jeg tenker da på Jan Helge. 

Han burde puttes i forvaring. En farlig mann.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CMHuser skrev (37 minutter siden):

Tror dere VK får vite det før pressekonferansen? 

Ved kommisjonens avgjørelse fikk partene vite én time før det ble offentliggjort. Hva som skjer her har de vel ikke sagt, ikke som jeg har sett i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...