Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2


Lana01

Anbefalte innlegg

Da  er boken til Eivind Pedersen ferdig skrevet, og den blir sendt for trykking, en av de første dagene. Det betyr at den kan være klar om rundt fire  uker. Gleder meg til å lese. 

Fra nyhetsbrevet

Det blir en omfattende bok på nesten 400 sider. Her kommer også en god del bilder og materiale som aldri tidligere har vært offentliggjort. Jeg kan si, med hånden på hjertet, at boken inneholder både nyheter, sprengstoff – og en og annen god historie.
 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, Lana01 said:

Da  er boken til Eivind Pedersen ferdig skrevet, og den blir sendt for trykking, en av de første dagene. Det betyr at den kan være klar om rundt fire  uker. Gleder meg til å lese. 

Fra nyhetsbrevet

Det blir en omfattende bok på nesten 400 sider. Her kommer også en god del bilder og materiale som aldri tidligere har vært offentliggjort. Jeg kan si, med hånden på hjertet, at boken inneholder både nyheter, sprengstoff – og en og annen god historie.
 

Jeg merker at jeg begynner å grue meg til å lese den; Jeg blir mer og mer rasende for hver detalj som dukker opp rundt adferden til Agder-politiet, påtalemyndigheter, rettsmedisinere, gjenopptakelseskommisjonen, Spesialenheten for Henleggelse av Politisaker, osv osv, alle disse aktørene som skal ivareta rettssikkerheten vår, at jeg er redd for at Eivinds bok omtrent vil få meg til bokstavelig talt å eksplodere. (Er det en lege i salen, som kan svare på ved hvilket blodtrykk hemoglobin detonerer?) Og det verste er at 99% av den norske befolkning aldri vil innse hvor dyp råten er, fordi denne saken er så kompleks at det er bare en håndfull mennesker som er som oss med nær patologisk interesse for saken, som vil innse en tiendedel av hvor ille dette er. De er prisgitt den lille innføringen de får fra NRK og andre tabloider, der selv «dybdereportasjer» bare gir den mest overflatiske (og ofte helt feilaktige!) informasjon om sakens fakta og implikasjoner.

Og jeg skal spise hatten min om én offentlig tjenesteperson må stå til ansvar for sin ugjerninger.

  • Liker 11
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (4 timer siden):

Da  er boken til Eivind Pedersen ferdig skrevet, og den blir sendt for trykking, en av de første dagene. Det betyr at den kan være klar om rundt fire  uker. Gleder meg til å lese. 

Fra nyhetsbrevet

Det blir en omfattende bok på nesten 400 sider. Her kommer også en god del bilder og materiale som aldri tidligere har vært offentliggjort. Jeg kan si, med hånden på hjertet, at boken inneholder både nyheter, sprengstoff – og en og annen god historie.
 

Jeg er veldig spent på boka, og spesielt nå etter det du trekker fram fra det siste nyhetsbrevet. Har fulgt med på nyhetsbrev den siste tiden selv, og jeg kjenner det kribler litt i magen. Jeg får litt blandende følelser med tanke på å lese den, nettopp fordi jeg vet at det kommer mye som til nå har vært skjult, og som alltid burde vært vektlagt av politiet. Alle feil som er blitt gjort, men også kampen for å komme dit man er kommet nå. Der man skulle vært for 20 år siden. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (59 minutter siden):

Jeg merker at jeg begynner å grue meg til å lese den; Jeg blir mer og mer rasende for hver detalj som dukker opp rundt adferden til Agder-politiet, påtalemyndigheter, rettsmedisinere, gjenopptakelseskommisjonen, Spesialenheten for Henleggelse av Politisaker, osv osv, alle disse aktørene som skal ivareta rettssikkerheten vår, at jeg er redd for at Eivinds bok omtrent vil få meg til bokstavelig talt å eksplodere. (Er det en lege i salen, som kan svare på ved hvilket blodtrykk hemoglobin detonerer?) Og det verste er at 99% av den norske befolkning aldri vil innse hvor dyp råten er, fordi denne saken er så kompleks at det er bare en håndfull mennesker som er som oss med nær patologisk interesse for saken, som vil innse en tiendedel av hvor ille dette er. De er prisgitt den lille innføringen de får fra NRK og andre tabloider, der selv «dybdereportasjer» bare gir den mest overflatiske (og ofte helt feilaktige!) informasjon om sakens fakta og implikasjoner.

Og jeg skal spise hatten min om én offentlig tjenesteperson må stå til ansvar for sin ugjerninger.

De har sittet på sin høye hest å trukket i tråder, ikke minst  for å hinder en gjenåpning. Det er råttent ja ...Det burde helt klart få konsekvenser for enkelte  men tror som deg ,heller ikke noe på det. Allikevel er det fint å se det bli lagt ut offentlig .Håper media  er flinke til å følge opp i det som blir avslørt, slik at man mer eller mindre blir nødt til å få satt fokus på ting. 

også hente fra nyhetsbrevet...han skriver om at de vil få fortgang i saken, da de ikke kommer noen veg med den daværende G.K,    

Derfor ville advokat Arvid Sjødin legge inn en anmeldelse på vegne av Viggo Kristiansen. Sjødin kokte i hop en velbegrunnet anmeldelse som munnet ut i at Viggo Kristiansen satt uriktig fengslet på grunn av Andersens løgner – eller falsk forklaring som det heter.
Det var da kriminalsjef Arne Pedersen satte uslåelig norgesrekord i effektiv saksbehandling – og i å ta snarveier i embetshandlinger.
Anmeldelsen ble levert tirsdag 10. juni 2014 – og ble henlagt dagen etter, onsdag 11. juni. Det tragikomiske var at etterforskeren på saken var Arne Sundvoll, som har vært mangeårig visepolitimester i Agder, mens påtaleansvarlig var, selvsagt; politiinspektør Arne Pedersen. Begrunnelsen for henleggelsen var temmelig spesiell: «De underrettes om at forholdet er henlagt fordi anmeldelsen ansees som åpenbart grunnløs

Bukken som passer havresekken osv, som han påpeker, det var jo åpenbart at han var inhabil.. Dette med mer skriver han om i nyhetsbrevet

Endret av Lana01
  • Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (21 minutter siden):

Derfor ville advokat Arvid Sjødin legge inn en anmeldelse på vegne av Viggo Kristiansen. Sjødin kokte i hop en velbegrunnet anmeldelse som munnet ut i at Viggo Kristiansen satt uriktig fengslet på grunn av Andersens løgner – eller falsk forklaring som det heter.
Det var da kriminalsjef Arne Pedersen satte uslåelig norgesrekord i effektiv saksbehandling – og i å ta snarveier i embetshandlinger.
Anmeldelsen ble levert tirsdag 10. juni 2014 – og ble henlagt dagen etter, onsdag 11. juni. Det tragikomiske var at etterforskeren på saken var Arne Sundvoll, som har vært mangeårig visepolitimester i Agder, mens påtaleansvarlig var, selvsagt; politiinspektør Arne Pedersen. Begrunnelsen for henleggelsen var temmelig spesiell: «De underrettes om at forholdet er henlagt fordi anmeldelsen ansees som åpenbart grunnløs

Gutteklubben Grei, much? Dæven døtte, jeg er spent på resten! 

Jeg er også redd disse slipper unna, men det hjelper litt at befolkningen i Norge straks får vite hva som egentlig har skjedd på kammerset til Agder politidistrikt. 

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting tar tid… Hvor lenge tenker man vi må vente? Begynner å bli litt utålmodig nå, men tenker selvfølgelig at hvis det tar tid fordi de virkelig setter seg inn i saken - bruk den tiden. Nå er det vel siste mann som jeg ikke husker tittelen på(statsadvokat?) som jeg håper bruker tiden godt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CMHuser skrev (2 timer siden):

Ting tar tid… Hvor lenge tenker man vi må vente? Begynner å bli litt utålmodig nå, men tenker selvfølgelig at hvis det tar tid fordi de virkelig setter seg inn i saken - bruk den tiden. Nå er det vel siste mann som jeg ikke husker tittelen på(statsadvokat?) som jeg håper bruker tiden godt!

Riksadvokat Jørn Maurud sa for et par uker siden at han håpet de ble ferdige før jul. Så det kan ennå drøye en god stund.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (På 7.10.2022 den 16.35):

Da  er boken til Eivind Pedersen ferdig skrevet, og den blir sendt for trykking, en av de første dagene. Det betyr at den kan være klar om rundt fire  uker. Gleder meg til å lese. 

Fra nyhetsbrevet

Det blir en omfattende bok på nesten 400 sider. Her kommer også en god del bilder og materiale som aldri tidligere har vært offentliggjort. Jeg kan si, med hånden på hjertet, at boken inneholder både nyheter, sprengstoff – og en og annen god historie.
 

Jeg venter også på boken! Det har jo vært så mange nye opplysninger i denne saken, så mye sjokkerende, at det er helt utrolig at det finnes mer igjen i potten!

Ingenting er som å lese en spennende bok. Den første boken til Jahr var utrolig spennende lesing, også sjokkerende. Boka gikk raskt unna. Håper jeg får samme leseopplevelse nå ved denne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askefast skrev (22 minutter siden):

Jeg venter også på boken! Det har jo vært så mange nye opplysninger i denne saken, så mye sjokkerende, at det er helt utrolig at det finnes mer igjen i potten!

Ingenting er som å lese en spennende bok. Den første boken til Jahr var utrolig spennende lesing, også sjokkerende. Boka gikk raskt unna. Håper jeg får samme leseopplevelse nå ved denne.

Kommer i salg 31.10.

Gleder meg! Har forhåndsbestilt boka, og har som mål at jeg skal være ferdig med boka jeg leser nå, før jeg får Eivind sin bok i posten :) :tommelopp:

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CMHuser skrev (23 timer siden):

Ting tar tid… Hvor lenge tenker man vi må vente? Begynner å bli litt utålmodig nå, men tenker selvfølgelig at hvis det tar tid fordi de virkelig setter seg inn i saken - bruk den tiden. Nå er det vel siste mann som jeg ikke husker tittelen på(statsadvokat?) som jeg håper bruker tiden godt!

Jeg har en følelse av at dette tar lang tid fordi de bygger en sak mot JHA, og at de venter til det er klart før de offentlig frikjenner VK. Rett og slett fordi når de frikjenner ham så står vi igjen med et uoppløst drap, og det tror jeg ikke det norske folk vil godta når det er opplagt hvem den skyldige er. Jeg HÅPER ihvertfall det er sånn det henger sammen. 

  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (På 12.10.2022 den 12.47):

Kommer i salg 31.10.

Gleder meg! Har forhåndsbestilt boka, og har som mål at jeg skal være ferdig med boka jeg leser nå, før jeg får Eivind sin bok i posten :) :tommelopp:

Kommer den i salg 31.oktober? Jeg trodde ikke den ble sluppet før saken var avgjort? Har også forhåndsbestilt boken 👍😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

askefast skrev (11 minutter siden):

Kommer den i salg 31.oktober? Jeg trodde ikke den ble sluppet før saken var avgjort? Har også forhåndsbestilt boken 👍😁

Kanskje den saken er avgjort da, men ikke avslørt 🤔💭

Det står iallefall at den kommer i salg 31.10.

I skyggen av Viggo - halve livet bak gitteret | ARK Bokhandel

Spennende 🔥

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (2 timer siden):

Kanskje den saken er avgjort da, men ikke avslørt 🤔💭

Det står iallefall at den kommer i salg 31.10.

I skyggen av Viggo - halve livet bak gitteret | ARK Bokhandel

Spennende 🔥

EP sa dette i begynnelsen av august. Mulig det har skjedd noe bak kulissene. Har det ikke vært unormalt lenge stille i alle medier nå, kanskje stille før stormen?

Bilde_2022-10-13_234029324.png

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Proteus skrev (11 timer siden):

EP sa dette i begynnelsen av august. Mulig det har skjedd noe bak kulissene. Har det ikke vært unormalt lenge stille i alle medier nå, kanskje stille før stormen?

Bilde_2022-10-13_234029324.png

.. og dette sa han for en uke siden.
Jeg kan informere om at boken nå er ferdig skrevet, alle sidene er brukket som det heter i typografiske sirkler – og det hele blir en av de første dagene sendt til trykking.

Ja  det blir spennende. Det kan tyde på at han vet mer om beslutningen,og hva som kommer,  en det som er offentlig, Tenker nyheten slipper  som helst nå

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (2 timer siden):

.. og dette sa han for en uke siden.
Jeg kan informere om at boken nå er ferdig skrevet, alle sidene er brukket som det heter i typografiske sirkler – og det hele blir en av de første dagene sendt til trykking.

Ja  det blir spennende. Det kan tyde på at han vet mer om beslutningen,og hva som kommer,  en det som er offentlig, Tenker nyheten slipper  som helst nå

 

Tvi tvi! 🤞🏻
Det har vært skremmende stille som en over her nevner 🫢 Jeg er også en smule redd for at de vil ta VK på nytt av en eller annen grunn, men jeg vet ikke om det er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
CMHuser skrev (3 minutter siden):

Tvi tvi! 🤞🏻
Det har vært skremmende stille som en over her nevner 🫢 Jeg er også en smule redd for at de vil ta VK på nytt av en eller annen grunn, men jeg vet ikke om det er mulig?

De har jo ingenting på han, ingenting oppdiktet en gang. Det må diktes fort om han skal dømmes om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ramona1970 skrev (2 minutter siden):

De har jo ingenting på han, ingenting oppdiktet en gang. Det må diktes fort om han skal dømmes om igjen.

Men det har de vel heller aldri hatt 🤷🏻‍♀️ Han satt jo 21 år i fengsel selvom de ikke hadde noe på han, så muligheten er jo der?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
CMHuser skrev (34 minutter siden):

Men det har de vel heller aldri hatt 🤷🏻‍♀️ Han satt jo 21 år i fengsel selvom de ikke hadde noe på han, så muligheten er jo der?

Men da hadde de god tid til å dikte, det var politiet som diktet sammen med JHA, og ingen visste noe særlig om hva som egentlig hadde foregått. Nå er det artikler, podcaster, TV-serie og bøker ute som adresserer det aller meste av hva som har foregått, og som river fra hverandre alle "bevisene" mot VK, viser hvordan VK ble dømt, og som gjør diktning veldig, veldig vanskelig. Faktisk umulig med den tiden som er igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CMHuser skrev (4 timer siden):

Men det har de vel heller aldri hatt 🤷🏻‍♀️ Han satt jo 21 år i fengsel selvom de ikke hadde noe på han, så muligheten er jo der?

De hadde dna fra 2 personer og jhas tilståelse. Dna beviset ble tillagt stor vekt. i tillegg ble mobilalibiet tildels sett bort fra, og vk hadde modus. 

Det har tilkommet mye nye opplysninger i saken. derfor fikk han saken gjenopptatt. mye av de bevisene som ble ført mot VK har ingen verdi lenger

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge det siste nyhetsbrevet fra Eivind kommer det til å skje relativt snart. Birgitte-saken kan være klar på mandag eller i løpet av uka. Tolker det neste han skriver som at Baneheia-saken blir klar etter Birgitte-saken, men at det heller ikke er så lenge til nå

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...