Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Callisto83 skrev (4 minutter siden):

Arne Pedersen var etterforskningsleder i denne saken, fra når jentene ble funnet drept. Journalistene i TV2 har Bjørn Olav Jahr som redaktør for boken sin. 

Det ER faktisk to hypoteser som er etterforsket på nytt i denne saken. Kunne vært greit å lese litt om den andre hypotesen også? Synes du ikke det?

Det er vel så enkelt at bevisene støtter VK  sin forklaring, og at det ikke er noe nytt. Hadde man hatt noe på VK  , hadde det helt klart blitt skrevet om. Derimot har det kommet frem mye som ikke er bra med etterforskningen, og ikke minst i forbindelse med gjenopptakelsen. Mange  nye dna bevis mot JHA, på begge jentene.  Samt nye urovekkende ting av nyere tid. Det blir også veldig åpenbart at JHA  ikke klarer å forklare seg i avhør, men lyver og roter det til for seg selv, mer og mer.

Nå har jo også Nettavisen røpet at VK blir frikjent., og det stemmer nok

Arne Pedersen er en vits. Han dummer seg ut rett og slett i det NRK Intervjuet  Pinlig rett og slett og full av synsing  ..det er helt umulig at han skulle ha kunne ha gjort noe sånt alene, noe som jeg ikke en gang tror supermann skulle ha klart, man må ha helt spesielle krefter" samtidig som han også  motsier seg selv, med  tidligere uttalelser. 

https://www.nrk.no/sorlandet/xl/kriminalsjef-arne-pedersen-mener-viggo-kristiansen-bor-mote-i-retten-pa-nytt-i-baneheia-saken-1.15937458

Hva tenker du man har på VK?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Callisto83 skrev (10 minutter siden):

Arne Pedersen var etterforskningsleder i denne saken, fra når jentene ble funnet drept. Journalistene i TV2 har Bjørn Olav Jahr som redaktør for boken sin. 

Det ER faktisk to hypoteser som er etterforsket på nytt i denne saken. Kunne vært greit å lese litt om den andre hypotesen også? Synes du ikke det?

Jovisst! Men igjen, den nye etterforskningen avdekker visst bare nye momenter som setter JHA i et dårligere lys, så det er ikke så mye annet å lese av nyere stoff...

Du tenker kanskje at dette forholdet er 50/50, altså at det kan ha kommet like mye nytt som peker mot VK, og at den tilsynelatende skjevheten bare skyldes partisk mediedekning i senere tid. Men som nevnt ville nok nye bevis som gikk i VKs disfavør også ha blitt slått temmelig stort opp. Det er fortsatt sterke krefter, ikke minst i media, som vil verne om sin egen rolle og tviholde på forestillingen om VKs skyld.

Det at overgrepssaken mot JHA etterhvert ble offentlig kjent, og at Agder-politiet nå etterforskes for tjenestefeil, er jo eksempler på at lekkasjer har blitt bekreftet i ettertid.

Arne Pedersen har også sin egen rolle å beskytte, og har gjentatte ganger vist null vilje eller evne til å ta til seg ny informasjon i saken. Det er selvfølgelig et helt annet utgangspunkt enn en gravejournalist som har «byttet side» etter å ha evaluert bevisene med et åpent sinn. Jahr hadde en gang samme ståsted som de fleste andre, nemlig at VK var et monster. Av de to er det helt klart Arne Pedersen som er fastgrodd i gamle holdninger.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Callisto83 skrev (15 minutter siden):

Og den andre hypotesen innebærer at JHA snakker sant uansett hva han utelater, lyver om, glemmer, endrer på, får blackout om eller går tilbake på? Hvordan kan man tro noen ting som kommer ut av munnen hans egentlig? Man må jo ha noen holdepunkter om en hypotese skal ha noen som helst slags hold i seg, og jeg kan ikke se noe her. JHA hadde ikke noen troverdig historie fra begynnelsen av, og nå...ja hva er det nå, jeg vet ikke hva jeg skal kalle det en gang. Det er i alle fall ingenting i forklaringen hans som tilsier at VK skal ha vært med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (48 minutter siden):

Hvis du går og håper på ting som støtter hypotesen  at VK har vært delaktig, tror jeg du blir skuffet. Det har ikke slått deg at ting  vinkles ensidig, fordi skylden  faktisk er ensidig? 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (5 timer siden):

Derfor er nok Viggos strategi mye mer effektiv. Bare nekt for det. Svar unnlatende på alt og ikke forklar deg. Da kan ikke noen ta deg i "løgn" når det har gått 20 år, som det blir med JHA når han sier noe annet lenge etterpå.

Da åpnet Andersen for at han , må ha blacka ut. noe han sier han aldri tidligere har gjort.

«Enten er det et overgrep han har utført der han blacka helt ut, eller så er det oversmittet fra Viggo

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mener-andersens-dna-teori-umulig-kan-stemme/14907607/

Andersen svarer at han så at «Viggo dro ned buksa si "og det"», men han vet ikke om Kristiansen faktisk utførte overgrep.

Andersen får spørsmål om «ting kan ha skjedd annerledes enn slik han forklarer det».

«Jeg tror ikke det, for da ville jeg ha husket det», svarer han.

Deretter påpeker avhøreren igjen at Andersens forklaring ikke stemmer overens med bevisene i saken. Deretter gjentar hun spørsmålet.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/apner-for-at-kristiansen-ikke-forgrep-seg-pa-jentene/15109577/

Baneheia-dømte Jan Helge Andersen (41) sier at han har store problemer med sin egen hukommelse. I avhør med politiet har mulig demens vært et tema.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/andersen-tok-opp-mulig-sykdom-i-baneheia-avhor/15127046/

Tror du virkelig på det denne mannen forklarer? 

Endret av Lana01
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (49 minutter siden):

Arne Pedersen er en vits. Han dummer seg ut rett og slett i det NRK Intervjuet  Pinlig rett og slett og full av synsing  ..det er helt umulig at han skulle ha kunne ha gjort noe sånt alene, noe som jeg ikke en gang tror supermann skulle ha klart, man må ha helt spesielle krefter" samtidig som han også  motsier seg selv, med  tidligere uttalelser.

Artig det der. I retten argumenterte påtalemyndigheten for at Viggo måtte være involvert, fordi en voksen mann alene ikke ville klare å kontrollere to småjenter. Men samtidig forutsatte man at Viggo alene klarte å kontrollere begge jentene OG Jan Helge, som var større og sterkere enn ham selv!

• Liker 13
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (4 timer siden):

Ja, det hadde vært veldig interessant! Har du noen lenker som leder til uttalelser som støtter den andre hypotesen?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansehan skrev (24 minutter siden):
Callisto83 skrev (4 timer siden):

Ja, det hadde vært veldig interessant! Har du noen lenker som leder til uttalelser som støtter den andre hypotesen?

Har hørt at Arne Pedersen visst nok sitter på en lenke! 

Endret av Ordensmann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (15 timer siden):

Nå har jo også Nettavisen røpet at VK blir frikjent., og det stemmer nok

https://www.nrk.no/sorlandet/xl/kriminalsjef-arne-pedersen-mener-viggo-kristiansen-bor-mote-i-retten-pa-nytt-i-baneheia-saken-1.15937458

Håper Nettavisen har rett :) 

Arne Pedersen er så absolutt en vits. Hvordan vil en samtale mellom ham og JHA fortone seg i dag tro? Skulle JHA "takke" AP for at han serverte JHA en sånn tilståelse? For at saken som kunne vært "ute av verden"...(unnskyld uttrykket) for mer enn 20 år siden fortsatt ikke er det? I dag vet alle at JHA er en stor bamse og at VK er en "liten og spretten", så hvordan VK skulle klare å få kontrollen over JHA er uforståelig. AP vet like godt som andre at før arrestasjonene pekte alt i retning en gjerningsmann, -ikke to.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si noe om demens. Et nært familiemedlem av meg har nettopp blitt diagnosert med demens, og moren min har jobbet i en demensavdeling på et pleiehjem, så jeg har satt meg ganske mye inn i det. Det er ikke sånn at demens begynner sånn at man glemmer store hendelser fra "ungdommen". Særlig ikke så store hendelser at de har definert et helt liv, noe man må anta at Baneheiasaken har gjort for JHA. Demens gjør at man glemmer hverdagslige ting, som å skru av komfyren eller å pusse tenna. Det finnes selvsagt forskjeller, men at JHA er dement er helt tydelig bare nok en feig unnskyldning for å komme seg unna. Å skylde på en så forferdelig sykdom er patetisk, men det er han jo fra før. 

Merkelig å snakke med sosionom om dette og ikke lege, og. Det er bare tull alt sammen. Kan ikke stole på ett ord som kommer ut av den munnen der. 

• Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent satt meg svært lite inn i en saken der  men har alltid lurt på hvordan den eller de kan ha voldtatt to jenter i en slik alder..de to dømte vari en alder der en ikke ser på yngre men på eldre jenter.altså eldre enn seg selv. det neste jeg syntes nå , såpass lenge etterpå , er hvordan en person , alene , kan ha klart å voldta og drepe to jenter samtidig. Alle vet at to gutter kan drive hverandre opp til det mest utrolige av hærverk eller dyremishandlinger etc.. Og hvordan er det mulig å lyve en kamerat inn i en såpass alvorlig sak..JHA kunne jo ikke vite om VK hadde både alibi osv i tidsrommet ??

Jeg er ikke overbevist om noe i den saken der.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinet skrev (3 minutter siden):

Jeg har omtrent satt meg svært lite inn i en saken der  men har alltid lurt på hvordan den eller de kan ha voldtatt to jenter i en slik alder..de to dømte vari en alder der en ikke ser på yngre men på eldre jenter.altså eldre enn seg selv. det neste jeg syntes nå , såpass lenge etterpå , er hvordan en person , alene , kan ha klart å voldta og drepe to jenter samtidig. Alle vet at to gutter kan drive hverandre opp til det mest utrolige av hærverk eller dyremishandlinger etc.. Og hvordan er det mulig å lyve en kamerat inn i en såpass alvorlig sak..JHA kunne jo ikke vite om VK hadde både alibi osv i tidsrommet ??

Dette hadde du jo visst betydelig mer om, hvis du hadde giddet å sette deg inn i saken...

Det er for det første veldig, veldig uvanlig at to menn sammen begår slike ugjerninger. All forskning viser dette, derfor var FBI i sin tid ganske interessert i saken siden den var så uvanlig. 

Det er jo allerede skissert opp et opplegg der en person alene klarer dette; JHA sitter jo angivelig et godt stykke unna, passiv, med ryggen til under ugjerningene. Han har vel bare satt inn VK i historien der han selv egentlig er aktiv. Samtidig måtte jo VK ha forlatt åstedet i flere omganger i minst 20 minutter om han skulle vært på åstedet, og fremdeles både mottatt og sendt sms-meldinger som beviselig er gått over sender EG_A, At JHA fremstiller seg selv som en vassen tosk som ble "drapstruet" til å delta i dette er nå en ting, men å sitte der og gokke i over gode kvarter-tyve minutt og vente pent er jo å ta litt i?
Og JHA var heldig. Politiet ble så besatt av å nagle VK at de helt overser de alibi han faktisk har, mobil og at moren hadde hørt ham ute i boden. Det siste ble jo blankt oversett av retten, han kunne jo ikke vært hjemme, han var jo tilsynelatende beviselig på åstedet. Motivet er jo klart, JAH "fikk noe å tenke på" da politiet uoppfordret lanserte ham også som et slags offer. Det var jo en ren gavepakke. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinet skrev (30 minutter siden):

Bra svar av @Fjompen

Som han nevner er det svært uvanlig at to er sammen om denne typen kriminalitet. Jentene kan ha frosset fullstendig av hans truende atferd, de kan ha blitt svimeslått før de ble misbrukt. JHA kan godt ha valgt små jenter fordi de var lette ofre. Pedofili er en annen mulighet.

Selv om JHA ikke kunne vite sikkert om VK hadde alibi (les: noe som politi eller retten ville *godkjenne* som reelt alibi), ville det jo være rimelig å anta at politiet allerede hadde sjekket hans bevegelser i tiden rundt drapene. Selv om dette var veldig tynt, utgjorde jo vitneobservasjoner en del av grunnlaget for mistanken og pågripelsene.

En annen ting er at JHA nesten garantert ville ha fått samme straff som VK endte opp med å få - altså 21 års forvaring - dersom han hadde blitt dømt alene. Så hva slags risiko ville det innebære å angi sin kamerat? Selv om det skulle bli avslørt som bløff i de første rettsrundene ville han ikke ha tapt noe på forsøket.

Istedet fikk JHA utrolig nok «æren» for at de fikk dømt «hovedmannen», og han ble sett på som den samarbeidsvillige parten, som i det minste var redelig nok til å stå inne for det han hadde gjort. Han slapp også å bære alt hatet alene, og fikk nok også en viss form for sympati. Den stakkarslige, tafatte etterdilteren som ble truet av sin psykopatiske kompis.

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svinet skrev (26 minutter siden):

En mann som er i stand til å voldta og drepe to små jenter , men skal altså ha samvittighet nok til å ikke skylde på kameraten? 

Politiet ga ha dette. De sa at de trodde han var et offer for VK  og at det var han som hadde fått han til å gjøre det

Mobil beviset gir VK allibi

13 dna fra JHA ( intime steder på begge jentene)  , 0 VK

JHA  har gått fra å ikke  å ha voldtatt noen av jentene, Politiet finner dna, da tilstår han voldtekt av den ene jenta , men dette under tvang fra VK. Dette  endrer han etter oppfordring fra politiet, (da det ikke passer med dna spor,) til at det var den andre den andre  jenta han voldtok

Nyere etterforskning:  DNA  analyser viser at JHA har etterlatt dna på begge jentene . Da har han fått ,  blackout eller demens, eller så har VK  overført DNA  fra han , dette tiltross  for at det er 0 treff på. VK , Nå har han også åpnet opp for VK  kanskje ikke voldtok dem allikevel Ser du hvor håpløs historien hans er?

Hvorfor skal han ikke kunne gjort det alene? En voksen man med kniv kan fin kontrollere to små barn,.Det kan da ikke være vanskelig å se?   True de til taushet , slå den ene i svime. osv  JHA har etterlatt dna,  varginalt og rektalt på begge jentene Han  har også angivelig ha voldtatt et barn før jentene i Baneheia

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Svinet skrev (På 28.9.2022 den 12.05):

En slik type kriminell handling er svært sjeldent, om ikke aldri - begått av to stykker samtidig. Dette har kun skjedd et par ganger i USA. Og det er et svært usannsynlig hendelsesforløp, ikke minst - uten noen tekniske beviser eller vitneutsagn mot VK. Alt tyder på at en mann har begått handlingen, og at en mann i en tilstand slik som det - har klart å gjøre det alene? Uten tvil. Jeg kunne også kontrollert to små gutter eller jenter hvis jeg var truende nok, dette er ikke vanskelig å tenke for seg. 

Trist at du har så sterke meninger om en sak, som du ikke en gang har brydd deg med - å sette deg inn i. Dette er grunnen til at flere i samfunnet fortsatt ikke vil ta innover seg hva som faktisk skjer nå. Anbefaler deg å lese bøkene til Jahr og den nye til Eivind Pedersen som kommer ut i oktober, du kommer ikke til å angre. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 27.9.2022 den 18.40):

No shit sherlock 😅. Spørsmålet her er hva du mener og tenker, rundt avsløringene i saken - og uttalelsene til AP i nyere tid?! Hele Agder-politienhet er siktet i saken hos spesialenheten, og minst en er mistenkt for tjenestefeil. Jeg skal ikke spekulere for mye i dette, men tenker det er enten AP, GH eller BM som er mistenkt - om ikke alle sammen. 

Ja, politiet har nå jobbet ut fra to hypoteser, men nå viser det seg at den ene hypotesen er strøket ut. Politiet sitter på bevis for at hypotese nr 1 (JHA var alene) = beviselig. Hadde politiet trodd, ment eller spekulert i at VK var en del av dette - så hadde det stått i mediene. Ihvertfall NRK. VK er for øvrig sjekket ut av saken, han ble ferdig med avhør allerede i fjor (?). 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/JQxonP/siv-hallgren-det-var-riktig-med-en-gjenaapning

Siv Hallgren åpner for at Kristiansen kan være uskyldig. Altfor sent ute i mine øyne, og jeg ser på dette som et forsøk på å renvaske seg selv. Men, det er jo et riktig skritt i utviklingen at selv de mest motvillige nå begynner innse/innrømme hva som har skjedd. 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (21 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/JQxonP/siv-hallgren-det-var-riktig-med-en-gjenaapning

Siv Hallgren åpner for at Kristiansen kan være uskyldig. Altfor sent ute i mine øyne, og jeg ser på dette som et forsøk på å renvaske seg selv. Men, det er jo et riktig skritt i utviklingen at selv de mest motvillige nå begynner innse/innrømme hva som har skjedd. 

Helt enig. Det er klart at GK har vært mest opptatt av å beskytte dommen og de har hatt ingen interesse av å se på de åpenbare feilene, som ble gjort. DNA analysene, som nå er gjort, burde vært undersøkt allerede i 2009, da Klomsæt søkte om dette. GK avslo dette. I følge podkasten, Gåten JHA, så mener Susan Pope at teknologien var god nok allerede da, til å få frem de samme resultatene. 

All ære til de tre medlemmene, som motsto det åpenbare presset fra nettopp SH. Hun hadde helt åpenbart en forutinntatt konklusjon på begjæringen og således uegnet i jobben. Det er åpenbart at ikke bare henne, men også hele apparat rundt som svikter. Også tidligere leder og medlemer har begått samme feil 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...