Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Callisto83 skrev (1 time siden):

Eivind Pedersen har på en måte helt rett.

Eller har det kanskje gått fullstendig i glemmeboken at Klomsæt åpnet opp for muligheten til flere ukjente gjerningspersoner - i tillegg til JHA - i begjæringen om gjenopptagelse i 2008?

Dette var før Ragne Farmen i 2009 avvist DNA-bevis for to gjerningsmenn, noe kommisjonen selvsagt fikk vite, selv om både de og pressen gav blaffen.

Så kan man jo si at den første begjæringen var forhastet, og at han burde ventet til 2009.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilbyr Jahr noe nytt i den nye radio-dokumentaren på Svartrost? Hørte de to første, men ikke noe nytt. Den forrige om JHA var veldig god.... dette var skuffende.

Trodde Jahr skulle gyve løs på en annen sak snart... klar for det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (45 minutter siden):

Tilbyr Jahr noe nytt i den nye radio-dokumentaren på Svartrost? Hørte de to første, men ikke noe nytt. Den forrige om JHA var veldig god.... dette var skuffende.

Har hørt fem episoder, og det er ikke noe nytt nei. Men skal høre resten når de kommer ut alikevel tror jeg. Syns det uansett er spennende med en kronologisk oppfriskning i alt som har skjedd. Kan oppdatere her om det kommer noe nytt. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Upasende navn forran det nye politihuset

«Ann-Kristin Olsens Plass». Mindre enn fem måneder etter at Viggo Kristiansen ble frikjent i Norges verste justismord-sak, foreslår altså kommunen å hylle en av de medvirkende til skandalen med å oppkalle politihusets paradeområde med hennes navn! Av alle steder skal altså Agder-politiets nye adresse bli navnet på nestlederen i Gjenopptakelseskommisjonen på et tidspunkt da kommisjonen lukket øynene og nektet å se at bevisene mot Viggo Kristiansen ikke holdt vann

https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/0QXMm6/upassende-navn-foran-det-nye-politihuset

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (På 3.5.2023 den 20.22):

Upasende navn forran det nye politihuset

«Ann-Kristin Olsens Plass». Mindre enn fem måneder etter at Viggo Kristiansen ble frikjent i Norges verste justismord-sak, foreslår altså kommunen å hylle en av de medvirkende til skandalen med å oppkalle politihusets paradeområde med hennes navn! Av alle steder skal altså Agder-politiets nye adresse bli navnet på nestlederen i Gjenopptakelseskommisjonen på et tidspunkt da kommisjonen lukket øynene og nektet å se at bevisene mot Viggo Kristiansen ikke holdt vann

https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/0QXMm6/upassende-navn-foran-det-nye-politihuset

🤮🤮

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (På 2.5.2023 den 23.36):

Jahr holder på med en ny sak, men er nok ikke klar for offentligheten enda. Han har vel holdt på med saken i 1-2 år, men jeg kan ikke si med sikkerhet. Han bekreftet dette på eget initiativ i et hjemme-intervju i fjor med Dagsrevyen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (På 2.5.2023 den 18.13):

Eivind Pedersen har på en måte helt rett.

Eller har det kanskje gått fullstendig i glemmeboken at Klomsæt åpnet opp for muligheten til flere ukjente gjerningspersoner - i tillegg til JHA - i begjæringen om gjenopptagelse i 2008?

Hvis du klarer å se et perspektiv helhetlig så er det absolutt ikke "merkelig" eller "helt rett". Virker som at du sliter stort med å se helheten av ting, du plukker heller små biter fra hverandre og ut av kontekst

Det er irrelevant hva Klomsæth sa eller gjorde i 2008, for dette var før noen nye DNA prøver hadde blitt tatt. Det var før man hadde fått en fullstendig ny gjennomgang av hele saken. Han som alle andre advokater er pliktet til å gjør jobben sin, og uten verken nye beviser o.l - da må han jo lage et forsvar for klienten sin. Dette burde til og med du forstå. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sett grundigere på Fædrelandsvennens eksterne gjennomgang av sin egen dekning av Baneheia-saken, og synes den inneholder noen interessante refleksjoner.

Vi har jo etterhvert sett flere eksempler på at de som er «tett på» grufulle hendelser strever med å være objektive, og baserer sin tilnærming mest på føleri. Dette har absolutt vært gyldig for både lokalbefolkning, politi, pårørende og journalister i Kristiansand.

Her følger noen utdrag fra avisens gjennomgang av dekningen:

«Fordi de grufulle drapene skjedde i avisens bakgård var dekningen preget av nærheten til hendelsene. Denne nærheten både skjerpet og utfordret journalistenes nødvendige kritiske distanse, og sakene som ble skrevet i FVN har en klar tendens i retning av at Viggo Kristiansen er skyldig før han blir dømt». <snip>

«Nærheten til lokalmiljøet, de følelsesmessige reaksjonene i møte med sakens brutalitet og ønsket om å ikke tillegge familiene til ofrene noen ekstra belastning har satt sitt preg på dekningen».

Sitat fra spørreundersøkelse i redaksjonen:

«Jeg tror nok FVNs journalister var enda sterkere rammet av massepsykosen på grunn av nærheten til lokalmiljøet og de følelsesmessige reaksjonene journalistene som dekket selve rettssaken opplevde i møte med brutaliteten i saken».

^ FVN var langt ifra alene om forhåndsdømming av VK, men jeg synes likevel de berører noen viktige prinsipper her.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hørt på 2 nye episoder. Fortsatt ikke noe nytt, men de går litt mer i dybden i flere temaer. Selvom vi vet det meste så anbefaler jeg dere å høre den. 

Liten comic relief; Satt og ventet på at bilen skulle bli ferdig på EU-kontroll idag, og stusset over at gutta inne på verkstedet hørte på Baneheia-podcasten på full blæst der inne. Tok noen minutter før jeg innså at telefonen min hadde koblet seg på bilen. Så da har jeg spredd litt viktig baneheia-informasjon til verkstedgutta i Gokk og. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jahr mottar igjen velfortjent hyllest for sin modige og viktige innsats i rettferdighetens tjeneste. Med sin grundige og objektive tilnærming har han virkelig åpnet folks øyne og skapt kollektiv innsikt i vonde saker som andre bare ville feie under teppet. Mange mener som kjent at hans arbeid har vært direkte avgjørende for fremgangen i både Baneheia -og Tengs-saken.

Bjørn Olav Jahr tildelt Den store journalistprisen i 2023, Dagsavisen, 10. mai 2023

«Når du har vært helt avgjørende for at to helt katastrofale justisfeil i Norge er avslørt, er denne prisen særdeles fortjent. Jahrs arbeid bør inspirere alle journalister, og mitt håp er at resultatene hans vil bidra til mer åpenhet i rettssystemet. <snip> Journalisters, og dermed allmennhetens tilgang til etterforskningsmateriale og bevis, er i dag helt prisgitt hva politiet vil dele. Årets vinner har gjennom sitt imponerende arbeid i disse to sakene utvilsomt styrket medienes argumenter for at vi trenger en åpenhetsreform i rettsstaten», sier juryleder Eivind Ljøstad i begrunnelsen for tildelingen.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvid Sjødin ble intervjuet i dagens VG. Han bekrefter at forholdet til VK er godt, og at det var andre grunner til at han trakk seg som forsvarer. Sjødin sier også at han ikke er helt klar for å pensjonere seg, i en alder av 69 år. Tilliten til rettssystemet er på bunn, etter å ha sett justismord på nært hold.

«– Jeg har ingen tro på rettssystemet.

– Finnes det flere som sitter uskyldig dømt i norske fengsler i dag?

– Å ja, ja, ja. I Norge sitter det mange uskyldige dømte. Det er det ikke tvil om».

Arvid Sjødin om den tøffe tiden, VG, i dag

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (På 23.5.2023 den 6.35):

https://www.nettavisen.no/nyheter/viggo-kristiansen-det-kan-jeg-ikke-akseptere/s/5-95-1111299

får meg til å tenke på intervjuet JHA gav til tv2 engang- forløp det ikke ca slik?: Ehh…hmm.øhh.

JHA- hør på VK i podcasten heller, slik snakker en voksen til en annen voksen. 

Apropos voksen. Det irriterer meg at psykiatri fortsatt har en (betydelig) rolle i rettssystemet noe som blir tatt opp i Jahr gransker Baneheia-saken. Det er shopping av motstridende rapporter, som vi så i 2012 også, utgivelse av negative rapporter tilfeldigvis rett før første gjennopptakelsesbegjæring - av en psykiater som ikke møter pasient - hva gjør egentlig denne ikke-vitenskapelige trosretningen i norsk rettssystem?.

Bør vi inkludere Prester og Imamer (og alle andre religiøse autoriteter) for å få ett balansert inntrykk?

Psykiateren her Ole Jørgen Hommern gir ett tilsvar til  (Jahr gransker Baneheia-saken (8) youtube) der han - parafrasert - sier omtrent - vel siden Viggo er frikjent så gjelder ikke diagnosene mine lenger. Dette høres ut som noe som kunne vært sagt i en barnehage og - vel og merke - ikke av de ansatte.

https://www.youtube.com/watch?v=_RLgKLssNGA

Endret av Tom Arctus
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Urias

"Jahr gransker Baneheia" kommer forsåvidt ikke med noe nytt, men er en veldig bra oppsummering i kronologisk rekkefølge, og i litt mer detalj. For en som ikke har satt seg så veldig inn i saken, så er det en glimrende podcastserie som viser hvor ufattelig skandale dette er.

Jahr konkluderer helt til slutt i podcasten at etter at den uavhengige granskningen er ferdig, så MÅ det rulle hoder - hvis ikke har vi ikke kommet noen vei. Det er jeg helt enig i. Det som har skjedd må selvsagt få konsekvenser for de som er ansvarlige.

Endret av Urias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://krsbib.no/arrangementer/samtale/boklansering-0

Ola Dag Kvammes bok "Historien om et varslet justismord" lanseres på Kristianssand folkebibliotek 26/6.

Samme sted som Connie Betzrud bokbadet Jahr, men nå ser det ut som det er Jahr som er bokbader. Regner med at han kjører en bedre stil enn Bentzrud.

Endret av hraff
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/13/2023 at 3:01 PM, Oppgitt78 said:

Jeg tviler sterkt på at vi får noen bok fra AP.  Jeg har ikke lest noen av bøkene rundt denne saken, men hvis AP hadde gitt ut en bok, så skulle jeg gjerne lest den. 

AP har definitivt fått sin plass i historien, selv om det kanskje ikke var på den måten han selv ønsket. 

Pedersen skrev bok om saken sammen med Magne Storaker i 2003. Den viser godt hvor inkompetene begge to var.

https://www.amazon.com/Udåden-i-Baneheia-Norwegian-Diverse-ebook/dp/B09ZLQG8WS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Oppgitt78 skrev (23 timer siden):

Gammelt oppgulp er lite interessant.. En fersk bok fra AP, derimot.

Blir svært overrasket om han kommer til å uttale seg offentlig om denne saken igjen. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudulje skrev (3 timer siden):

Blir svært overrasket om han kommer til å uttale seg offentlig om denne saken igjen. 

Men han må sannsynligvis vitne i rettsaken mot JHA. 

Hadde ikke saken vært så alvorlig kunne det blitt popkornverdig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteus skrev (8 timer siden):

Men han må sannsynligvis vitne i rettsaken mot JHA. 

Hadde ikke saken vært så alvorlig kunne det blitt popkornverdig.

Det har du rett i. Blir i så tilfelle et særdeles interessant vitnemål. I likhet med Bente Mevåg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...