Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Callisto83 skrev (Akkurat nå):

Interessant nok, i podcasten gjentar EP det samme som han sa for ett par år siden i intervju med Journalisten.no. Han sier ingenting om at han faktisk tror VK er uskyldig, men at bevisene i dommen ikke er sterke nok til å dømme han.

Bevisene i dommen eksisterer ikke lenger. dommen er vekke. han blir frikjent for voldtekt og drap oppe i heia.

Overgrepene mot jenta blir stående igjen.

• Liker 8
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (3 minutter siden):

Det er nettopp det du gjør. Du spekulerer i motivene enda det ikke blir sagt i den podcasten.

Jeg har da ikke spekulert i noe motiv. Jeg skrev bare at det sa litt om Viggo, at han plutselig nektet å samarbeide med noen som har gjort så mye for han, og som har blitt lovet eksklusive rettigheter.

Det er du som spekulerer i hvorfor VK trakk seg, når du ikke en gang har lyttet til podcasten. Dette blir for dumt Hank.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (Akkurat nå):

Jeg har da ikke spekulert i noe motiv. Jeg skrev bare at det sa litt om Viggo, at han plutselig nektet å samarbeide med noen som har gjort så mye for han, og som har blitt lovet eksklusive rettigheter.

Det er du som spekulerer i hvorfor VK trakk seg, når du ikke en gang har lyttet til podcasten. Dette blir for dumt Hank.

Hva så som VK har vært en rass mot EP ?

Det sier litt om hvordan han er som type? impliser du at om han har behandlet EP dårlig er han barnemorder?

Ærlig talt.

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (3 minutter siden):

Hva så som VK har vært en rass mot EP ?

Det sier litt om hvordan han er som type? impliser du at om han har behandlet EP dårlig er han barnemorder?

Ærlig talt.

Skrev jeg det?

Ærlig talt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Callisto83 said:

Nei, jeg gidder ikke dikte og fantasere. Jeg forholder meg bare til det som faktisk ble sagt i podcasten. Det var VK som var gira på å få tatt moren til Stine Sofie, og komme i gang med bokprosjektet. Helt til han plutselig nektet, og satte Eivind Pedersen i knipe med forlaget som var interessert i å publisere boken.

Hvis folk vil høre dette selv, så snakker EP om dette cirka 58 minutter inn i podcasten og utover, som Tom Arctus linket til for noen innlegg siden.

Det kan godt være at Pedersens fremstilling er helt korrekt, uttømmende og ufarget. Jeg vet ikke. Men etter Tut&Mediekjør-episoden hvor Jahr etterpå var uenig i Pedersens faktumsfremstilling, har jeg tenkt at han ikke nødvendigvis bør tas helt på ordet. Dette inntrykket ble ikke mindre av å høre ham snakke i denne podcastepisoden.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (8 minutter siden):

For dumt er bare forbokstaven. Du spekulerer i vilden sky når du sier at "dette sier noe noe om Viggo", tiltross for at du har ingen ide om hvorfor han trakk seg. Og den mest nærliggende forklaringen kan visst bare avvises, sånn uten videre.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winscp skrev (5 minutter siden):

Det kan godt være at Pedersens fremstilling er helt korrekt, uttømmende og ufarget. Jeg vet ikke. Men etter Tut&Mediekjør-episoden hvor Jahr etterpå var uenig i Pedersens faktumsfremstilling, har jeg tenkt at han ikke nødvendigvis bør tas helt på ordet. Dette inntrykket ble ikke mindre av å høre ham snakke i denne podcastepisoden.

Hvis jeg måtte velge side, ville jeg (også) sagt at Jahr kom til dekket bord i 2017. Hvis man skal følge tidslinjen for hvem som gjorde hva. Mulig Jahr har gjort denne saken mer mainstream, men EP er virkelig en av de første støttespillerne. Han var til og med der når Klomsæt i sitt første brev til Gjenopptagelseskommisjonen, hevdet at det måtte være flere gjerningspersoner i Baneheia saken. Bare ikke VK. For de av oss som faktisk husker det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (12 minutter siden):

For dumt er bare forbokstaven. Du spekulerer i vilden sky når du sier at "dette sier noe noe om Viggo", tiltross for at du har ingen ide om hvorfor han trakk seg. Og den mest nærliggende forklaringen kan visst bare avvises, sånn uten videre.

Det var bare du som kom med en "nærliggende forklaring" på hvorfor VK trakk seg, uten en gang og ha lyttet til podcast episoden... Jeg skrev bare at det sa litt om Viggo. Det er en observasjon fra min side, ikke spekulasjon, som du holder på med.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (41 minutter siden):

Nei, jeg gidder ikke dikte og fantasere. Jeg forholder meg bare til det som faktisk ble sagt i podcasten. Det var VK som var gira på å få tatt moren til Stine Sofie, og komme i gang med bokprosjektet. Helt til han plutselig nektet, og satte Eivind Pedersen i knipe med forlaget som var interessert i å publisere boken.

Hvis folk vil høre dette selv, så snakker EP om dette cirka 58 minutter inn i podcasten og utover, som Tom Arctus linket til for noen innlegg siden.

Ikke alt Eivind Pedersen sier er korrekt. Sist i Tut&mediekjør hvor han hevdet at Jahr sa han skulle skrive Drapene i Baneheia sammen med Sigurd Klomsæt, som viste seg å ikke stemme. Så dette om VK og Ada Sofie Austegard kan man nok ta med en klype salt. Det er sikkert gode grunner til at VK har skjøvet ham litt ut, utover den versjonen Pedersen oppgir, men det blir uansett interessant å lese boken.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Det var bare du som kom med en "nærliggende forklaring" på hvorfor VK trakk seg, uten en gang og ha lyttet til podcast episoden... Jeg skrev bare at det sa litt om Viggo. Det er en observasjon fra min side, ikke spekulasjon, som du holder på med.

Og hva er det det sier om VK? Sånn uten å spekulere...

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (16 minutter siden):

Hvis jeg måtte velge side, ville jeg (også) sagt at Jahr kom til dekket bord i 2017. Hvis man skal følge tidslinjen for hvem som gjorde hva. Mulig Jahr har gjort denne saken mer mainstream, men EP er virkelig en av de første støttespillerne. Han var til og med der når Klomsæt i sitt første brev til Gjenopptagelseskommisjonen, hevdet at det måtte være flere gjerningspersoner i Baneheia saken. Bare ikke VK. For de av oss som faktisk husker det.

Klomsæt ville sjekke DNA-sporet, mens Pedersen mente det måtte være en annen «gjerningsmann nr. 2». Men da DNA ble sjekket ble de enige. Uansett er denne krangelen mellom de to ikke spesielt interessant. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 time siden):

Takk for at du delte, dette var veldig interessant!

Det sier litt om Viggo. Her har altså Eivind Pedersen fra første stund vært en av de få som virkelig har jobbet med at dommen var feil. Han har skrevet brev til gjenopptagelses kommisjonen, jobbet med advokater og DNA eksperter i utlandet, gitt gavekort på snadderkiosken til VK på Ila, og regelrett vært skyteskive pga meningene sine. Så har han blitt lovet eksklusive rettigheter i årevis til å fortelle familien/Viggos historie. Viggo er keen på "å få tatt moren til Stine Sofie", og vil komme i gang med boken. Eivind Pedersen leier til og med et lokale nettopp til dette formålet. Så plutselig ringer Viggo rett etter nyttår og nekter å bidra. Siden har de aldri snakket sammen...

Takk for hjelpa liksom...

Her tror jeg nok man bør få høre begge sider av saken før man konkluderer. Dette er selvsagt ingen objektiv fremstilling.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djækklåsst skrev (1 minutt siden):

Her tror jeg nok man bør få høre begge sider av saken før man konkluderer. Dette er selvsagt ingen objektiv fremstilling.

så enig med deg

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winscp skrev (1 time siden):

Pedersen virker generelt litt bitter for å ha jobbet mye med saken mens andre har endt opp med mer oppmerksomhet til slutt.

Det er vel en del som kan tyde på det, ja.

Men jeg mener det er helt fint at han vil skrive om sine opplevelser, blir interessant å se. Frykter det kan bli litt for mye anti-Klomsæt, som strengt tatt er lite interessant som nevnt, men vi får se.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (9 minutter siden):

Ikke alt Eivind Pedersen sier er korrekt. Sist i Tut&mediekjør hvor han hevdet at Jahr sa han skulle skrive Drapene i Baneheia sammen med Sigurd Klomsæt, som viste seg å ikke stemme. Så dette om VK og Ada Sofie Austegard kan man nok ta med en klype salt. Det er sikkert gode grunner til at VK har skjøvet ham litt ut, utover den versjonen Pedersen oppgir, men det blir uansett interessant å lese boken.

Det blir vel ikke fullt så interessant å lese boken, hvis man allerede i i podcaster EP stiller opp i, må ta det han sier med en klype salt?

Jeg fikk inntrykk av at EP hørtes skuffet ut, at VK bråsnudde om bokprosjektet. Hverken mer eller mindre enn det. At aktørene i denne saken som har kjempet for VK begynner å krangle om hvem som har gjort hva, i en tid når de blir fremstilt som helter, er vel ikke så rart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som om det er enkelte som synes andre har fått litt for mye ære for frifinnelsen på bekostning av dem selv. Her er det nok ære til å dele på alle som har spilt en rolle.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Det blir vel ikke fullt så interessant å lese boken, hvis man allerede i i podcaster EP stiller opp i, må ta det han sier med en klype salt?

Jeg fikk inntrykk av at EP hørtes skuffet ut, at VK bråsnudde om bokprosjektet. Hverken mer eller mindre enn det. At aktørene i denne saken som har kjempet for VK begynner å krangle om hvem som har gjort hva, i en tid når de blir fremstilt som helter, er vel ikke så rart.

Jeg synes det er et merkelig fokus, og det er jo ikke mange som krangler. Men det kan vel synes som om VK har tatt avstand fra kranglefantene.

Det betyr ikke at boken ikke er verdt å lese, eller at ingenting kan stoles på, det meste kan vel dokumenteres ganske greit.

Eivind Pedersen er helt sikkert påvirket av å ha stått alene i denne saken i flere tiår, og et behov for «oppreising» kan man skjønne.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansehan skrev (2 minutter siden):

Det virker som om det er enkelte som synes andre har fått litt for mye ære for frifinnelsen på bekostning av dem selv. Her er det nok ære til å dele på alle som har spilt en rolle.

Deler man æren, så får man mer ære selv. Er man mest opptatt av å snakke ned andre, så taper man også ære selv. Men det er det ikke alle som forstår. Nok til alle her, ja.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (42 minutter siden):

Hvis jeg måtte velge side, ville jeg (også) sagt at Jahr kom til dekket bord i 2017. Hvis man skal følge tidslinjen for hvem som gjorde hva.

Siden Jahr mange ganger har sagt at saken skulle vært gjenåpnet i 2010, så er han jo enig i dette. Hans viktigste jobb var å bringe fakta ut i offentligheten og få gehør (selv om media var lunkne for å si det forsiktig), noe bl.a. Eivind Pedersen dessverre ikke klarte, selv om han laget flere gode artikler i Dagbladet før det første avslaget i 2010.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...