Lana01 Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter #941 Skrevet 19. oktober 2022 hraff skrev (2 timer siden): Hele gjenopptagelseskommisjonen bør etter min mening legges ned og erstattes med noe annet. At Hallgen intervjues per epost i stedet for via en samtale viser hvor vanskelig der er for henne å svare på spørsmålene, her må svarene diskuteres og vurderes før de gis for desperat å prøve å komme mindre dårlig ut av det. Hun kan prøve å vri seg ut av det, så mye hun orker Navnet hennes vil alltid forbindes men den som stemte imot en gjenåpning av Baneheiasaken, og dermed motarbeidet en oppklaring av Norges største justismord. Det gjør det heller ikke bedre for henne at argumentasjonen var så svak. Hun kan glanse seg i ny fin jobb, men vil hun ha den tilliten som kreves? G.K vil måtte gå igjennom en gransking det er helt klart. Det er så mye som er alvorlig galt med systemet , og det kan på ingen måte feies under teppet 5 2
yamask Skrevet 19. oktober 2022 #942 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg håper at når avgjørelsen kommer på fredag så vil det bli litt fortgang i dette. Jeg forventer nesten at ny rettsak mot en veldig farlig JHA vil komme opp ganske snart. Saken er vel ferdig etterforsket, så det er vel bare å samle sammen bevisene og ta det med til rettsalen. Hilsen ei som ikke har snøring på hva som skal til for å få til en rettsak. 7
Kardemommete Skrevet 19. oktober 2022 #943 Skrevet 19. oktober 2022 fotballjenta skrev (8 minutter siden): Jeg håper at når avgjørelsen kommer på fredag så vil det bli litt fortgang i dette. Jeg forventer nesten at ny rettsak mot en veldig farlig JHA vil komme opp ganske snart. Saken er vel ferdig etterforsket, så det er vel bare å samle sammen bevisene og ta det med til rettsalen. Hilsen ei som ikke har snøring på hva som skal til for å få til en rettsak. Saken hans må først innom gjenopptagelses kommisjonen. de avgjør om saken til JHA kan taes opp igjen. 4 1
Lana01 Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter #944 Skrevet 19. oktober 2022 Kardemommete skrev (Akkurat nå): Saken hans må først innom gjenopptagelses kommisjonen. de avgjør om saken til JHA kan taes opp igjen. Håper Riksadvokaten har tatt stilling til dette, og vi får svart på det på fredag. Synes det er skremmende at JHA vil være en fri mann? i all den tiden det vil gå, før en evnt ny rettssak. Det som har kommet frem om han, den senere tiden er alarmerende, og også med tanke på hva han vet , han har i vente. 5 3
Kardemommete Skrevet 19. oktober 2022 #945 Skrevet 19. oktober 2022 Lana01 skrev (1 time siden): Håper Riksadvokaten har tatt stilling til dette, og vi får svart på det på fredag. Synes det er skremmende at JHA vil være en fri mann? i all den tiden det vil gå, før en evnt ny rettssak. Det som har kommet frem om han, den senere tiden er alarmerende, og også med tanke på hva han vet , han har i vente. Det lukter egentlig varetekt av dette. knivfunn i bil og bolig samt kikking på badende barn,nedlasting av overgrep mot barn og med mistanken mot han i Baneheia saken.. Det vil ble en lang varetekt mtp på den ekstra runden innom gjenopptakelseskommisjonen. vi får håpe agder politiet spiller på lag med gjenopptakelses begjæringen denne gangen............................... 6
askefast Skrevet 19. oktober 2022 #946 Skrevet 19. oktober 2022 Pressedekningen starter kl 13.00 og skulle vare til kl 15.00.... Sikkert satt av litt tid til spørsmål fra pressen. Saken skulle også utleveres på pressekonferansen, samt legges ut på nettet. Skal bli interessant å se hva som legges frem. Viggo er jo ganske klar, det som er mest spennende er jo hva som skjer med Jan Helge. 8 2
Gjest Ramona1970 Skrevet 19. oktober 2022 #947 Skrevet 19. oktober 2022 askefast skrev (16 minutter siden): Pressedekningen starter kl 13.00 og skulle vare til kl 15.00.... Sikkert satt av litt tid til spørsmål fra pressen. Saken skulle også utleveres på pressekonferansen, samt legges ut på nettet. Skal bli interessant å se hva som legges frem. Viggo er jo ganske klar, det som er mest spennende er jo hva som skjer med Jan Helge. Men jeg kan ikke skjønne at de skal ta stilling til noe av det i den pressekonferansen? Det blir vel et spørsmål først når VK er frikjent. Og det blir han jo på den pressekonferansen ja.....og da kan det skje noe med saken ti JHA. Skjønner. Jeg måtte bare tenke litt høyt her.
Djækklåsst Skrevet 19. oktober 2022 #948 Skrevet 19. oktober 2022 (endret) askefast skrev (29 minutter siden): Pressedekningen starter kl 13.00 og skulle vare til kl 15.00.... Sikkert satt av litt tid til spørsmål fra pressen. Saken skulle også utleveres på pressekonferansen, samt legges ut på nettet. Skal bli interessant å se hva som legges frem. Viggo er jo ganske klar, det som er mest spennende er jo hva som skjer med Jan Helge. To timer avsatt? Hvor står det forresten? Edit: ser TV 2 skriver det: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/baneheia-avgjorelse-kommer-fredag/15187692/ Tyder uansett på at dette er blitt tatt ytterst seriøst. Endret 19. oktober 2022 av Djækklåsst 4 2
Kardemommete Skrevet 19. oktober 2022 #949 Skrevet 19. oktober 2022 Den overskriften.... https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/kEEePv/viggo-kristiansen-var-paa-heia-uten-telefondekning-da-beskjeden-kom-forventer-ingenting-annet-enn-frifinnelse 6
Lana01 Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter #950 Skrevet 19. oktober 2022 (endret) Kardemommete skrev (9 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/69627W/samme-mann-skrev-alle-forslagene-til-baneheia-avgjoerelsene – Utrederne har den største makten i systemet. De skriver et sammendrag med konklusjon som leveres medlemmene . Det er hva utrederen mener, som er avgjørende for resultatet, sier han. Sjødin mener derfor det ville vært verdifullt å få vite utrederens ståsted. VG har bedt om innsyn i utkastene, men fått avslag. Det har også Sjødin. – Jeg kommer ikke til å gi meg på å få innsyn i disse innstillingene. Jeg har sendt et nytt brev til kommisjonen, sier Sjødin. Dette bør ikke bare utleveres til Sjødin og forsvaret. Pressen bør få fullt innsyn til både utkastene og hele saksgangen, slik at man kan sette kritisk søkelys på kommisjonens arbeidsmetoder, også for å se om det har blitt lagt føringer, og om man/enkelte har vært forutbestemt i forhold til avgjørelsen før man i det hele tatt var startet med arbeidet. Jeg kommer heller ikke over at VK ble nektet retten til advokat, en sak GK ,altså brukte tre år på for å komme med et svar, men allikevel var det altså ikke behov for at VK skulle trenge en advokat. Dette viser hvor svak den domfelte står , og er dette en rettstat verdig? Endret 19. oktober 2022 av Lana01 10 5
yamask Skrevet 19. oktober 2022 #951 Skrevet 19. oktober 2022 Kan hende jeg spør dumt, men kan saken mot JHA ha blitt søkt gjennopptatt uten at vi vet det eller er alt sånt offentlig? Om det er politiet selv som har sendt søknaden og fått saken åpnet i all stillhet liksom? Jeg håper så sykt på ny tiltale mot JHA, samt se ham fyke rett i varetekt. Eller kan jeg like gjerne håpe på en enhjørning i julegave fra julenissen? 4
Djækklåsst Skrevet 19. oktober 2022 #952 Skrevet 19. oktober 2022 fotballjenta skrev (4 minutter siden): Kan hende jeg spør dumt, men kan saken mot JHA ha blitt søkt gjennopptatt uten at vi vet det eller er alt sånt offentlig? Om det er politiet selv som har sendt søknaden og fått saken åpnet i all stillhet liksom? Jeg håper så sykt på ny tiltale mot JHA, samt se ham fyke rett i varetekt. Eller kan jeg like gjerne håpe på en enhjørning i julegave fra julenissen? Det kan det, men jeg tviler på om man vil risikere lekkasje, så om de ønsker å be om dette, så blir det nok etter fredag, eller ganske enkelt på fredag. 4
CMHuser Skrevet 19. oktober 2022 #953 Skrevet 19. oktober 2022 Nå skal jeg verken være pessimist eller optimist - men er det noen som helst sjans i verden for at dette ikke vil gå Viggos vei?
Kardemommete Skrevet 19. oktober 2022 #954 Skrevet 19. oktober 2022 CMHuser skrev (1 minutt siden): Nå skal jeg verken være pessimist eller optimist - men er det noen som helst sjans i verden for at dette ikke vil gå Viggos vei? nei. 4 1
kraftwerk Skrevet 19. oktober 2022 #955 Skrevet 19. oktober 2022 (endret) fotballjenta skrev (39 minutter siden): Kan hende jeg spør dumt, men kan saken mot JHA ha blitt søkt gjennopptatt uten at vi vet det eller er alt sånt offentlig? Om det er politiet selv som har sendt søknaden og fått saken åpnet i all stillhet liksom? Jeg håper så sykt på ny tiltale mot JHA, samt se ham fyke rett i varetekt. Eller kan jeg like gjerne håpe på en enhjørning i julegave fra julenissen? Det er riksadvokaten som kan begjære den saken gjenopptatt. Dette får vi nok med all sannsynlighet vite på fredag under pressekonferansen 😌 Om politiet har anbefalt saken gjenopptatt, er godt mulig, men det har nok ikke skjedd enda. Det som har vært nå har vært 100% fokus på saken til Viggo. Neste nå er JHA, håper riksadvokaten gjenåpner saken «offentlig» under pressekonferansen. Endret 19. oktober 2022 av kraftwerk 5
kraftwerk Skrevet 19. oktober 2022 #956 Skrevet 19. oktober 2022 (endret) Lana01 skrev (1 time siden): – Utrederne har den største makten i systemet. De skriver et sammendrag med konklusjon som leveres medlemmene . Det er hva utrederen mener, som er avgjørende for resultatet, sier han. Sjødin mener derfor det ville vært verdifullt å få vite utrederens ståsted. VG har bedt om innsyn i utkastene, men fått avslag. Det har også Sjødin. – Jeg kommer ikke til å gi meg på å få innsyn i disse innstillingene. Jeg har sendt et nytt brev til kommisjonen, sier Sjødin. Dette bør ikke bare utleveres til Sjødin og forsvaret. Pressen bør få fullt innsyn til både utkastene og hele saksgangen, slik at man kan sette kritisk søkelys på kommisjonens arbeidsmetoder, også for å se om det har blitt lagt føringer, og om man/enkelte har vært forutbestemt i forhold til avgjørelsen før man i det hele tatt var startet med arbeidet. Jeg kommer heller ikke over at VK ble nektet retten til advokat, en sak GK ,altså brukte tre år på for å komme med et svar, men allikevel var det altså ikke behov for at VK skulle trenge en advokat. Dette viser hvor svak den domfelte står , og er dette en rettstat verdig? Får håpe de som søker innsyn nå, får det godkjent. Kan jo tenke meg at pressen har fått avslag, siden saken er pågående. Dette behøver absolutt å komme ut på høylys dag, korrespondansen mellom kommisjons-medlem og han-fra-Kripos-jeg-ikke-husker-navnet-til, er et godt eksempel. Jeg ser ikke bortfra at visse medlemmer har blitt farget av korrespondansen og formeningene til Ada Austegard som har blitt videresendt rett til GK kontoret. Det er mange mennesker som har brukt all sin makt, til å utsette dette så lenge som mulig - og det trenger å bli offentliggjort. Faktisk helt sykt at den samme personen har skrevet og vurdert alle avslagene til Viggo. Det i seg selv er en saksbehandling jeg aldri har vært borti før, og dette skal «liksom» være på et så høyt - og sikkert nivå. Som først og fremst skal ta vare på det enkelte menneskets rettssikkerhet. Kommisjonens oppgave har feilet enormt. Får meg til å undre over hvor mange de eventuelt ikke «vil» gjenåpne saken til, som muligens fortjener å få saken gjenåpnet. Endret 19. oktober 2022 av kraftwerk 7 2
Kardemommete Skrevet 19. oktober 2022 #957 Skrevet 19. oktober 2022 kraftwerk skrev (Akkurat nå): Får håpe de som søker innsyn nå, får det godkjent. Kan jo tenke meg at pressen har fått avslag, siden saken er pågående. Dette behøver absolutt å komme ut på høylys dag, korrespondansen mellom kommisjons-medlem og han-fra-Kripos-jeg-ikke-husker-navnet-til, er et godt eksempel. Jeg ser ikke bortfra at visse medlemmer har blitt farget av korrespondansen og formeningene til Ada Austegard som har blitt videresendt rett til GK kontoret. Faktisk helt sykt at den samme personen har skrevet og vurdert alle avslagene til Viggo. Det i seg selv er en saksbehandling jeg aldri har vært borti før, og dette skal «liksom» være på et så høyt - og sikkert nivå. Som først og fremst skal ta vare på det enkelte menneskets rettssikkerhet. Kommisjonens oppgave har feilet enormt. Får meg til å undre over hvor mange de eventuelt ikke «vil» gjenåpne saken til, som muligens fortjener å få saken gjenåpnet. Sjødin har en liten liste.. 1
kraftwerk Skrevet 19. oktober 2022 #958 Skrevet 19. oktober 2022 Kardemommete skrev (47 minutter siden): Sjødin har en liten liste.. Ja, det hadde nok jeg også skrevet og beholdt - og etterhvert publisert. Hvis jeg befant meg i en slik surrealistisk situasjon.
Kardemommete Skrevet 19. oktober 2022 #959 Skrevet 19. oktober 2022 kraftwerk skrev (Akkurat nå): Ja, det hadde nok jeg også skrevet og beholdt - og etterhvert publisert. Hvis jeg befant meg i en slik surrealistisk situasjon. ? 2
askefast Skrevet 19. oktober 2022 #960 Skrevet 19. oktober 2022 Fredag kommer til å bli en gledens dag for veldig mange som har trodd på Viggo. Men det er jo også de som har vært overbevist om at han har vært skyldig. For dem må jo fredag bli en fæl dag. Tenker på disse som har ropt høyt ut at han er skyldig. Tidligere etterforsker team, journalister etc.... 4 3
Fremhevede innlegg