Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Millimani skrev (På 13.10.2022 den 21.28):

Kanskje den saken er avgjort da, men ikke avslørt 🤔💭

Det står iallefall at den kommer i salg 31.10.

I skyggen av Viggo - halve livet bak gitteret | ARK Bokhandel

Spennende 🔥

Het ikke boka først "Den umulige kampen for frifinnelse"? 

Og nå endret til "Halve livet bak gitteret"? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brudulje skrev (26 minutter siden):

Het ikke boka først "Den umulige kampen for frifinnelse"? 

Og nå endret til "Halve livet bak gitteret"? 

Ja!

Han ble tidlig skeptisk til de såkalte bevisene. 20 år senere fikk han rett; Viggo Kristiansen var uriktig dømt. «I skyggen av Viggo» handler om hva som skjedde i kulissene, en usminket fortelling om dramaene som splittet vennskap og satte rettsstaten på prøve. Baneheia-saken er langt fra avsluttet.

https://www.ark.no/boker/Eivind-Pedersen-I-skyggen-av-Viggo-9788269294804#product-description

Bokomtalen har konkludert med en frikjennelse?  Er det en påstand  eller fakta? Betyr det at han vet noe sikkert ? 

Bevisene er jo klare, og alt ligger an til dette. Han vet, vi vet ( de fleste av oss som har fulgt saken) VK er uskyldig Spennende hva som står i  boken, og fortsettelsen, hva som kommer  For Baneheia saken er langt fra over

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/15/2022 at 3:14 PM, Lana01 said:

Bokomtalen har konkludert med en frikjennelse?  Er det en påstand  eller fakta? Betyr det at han vet noe sikkert ?

Han omtaler dette i Tut og mediekjør podcasten. Det er en antagelse.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (3 minutter siden):

👋👋👋

Veldig bra kronikk.Viktig med et søkelyst på G.K.  Det er skremmende at det like gjerne kunne tippet den andre vegen. Argumentasjonen for at saken ikke skulle prøves på nytt er veldig svak, og direkte pinlig å lese. Det kan virke som mindretalle var forutbestemt, og "lette etter argumentasjon" for å kunne beholde dommen. Likeså at VK  ikke fikk opprettet forsvarer . Maktfordelingen er enorm skjevfordelt. .Dette er ikke en rettstats verdig. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper siste utvikling i Tengs saken kan hjelpe foreldrene til å heve synet litt på hvem som sto bak Baneheia ugjerningene.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kardemommete skrev (1 time siden):

Tror jaggu meg VG kan ha lest kronikkene mine, og latt seg inspirere. 

Altså denne, hvor Jerkø som VG har intervjuet omtales:

Pressen fikk en ny sjanse i Baneheia-saken. Den tok de ikke vare på (journalisten.no)

Og den fra i går lenket til ovenfor her, hvor det blant annet nevnes litt om saksbehandlerne i kommisjonen til slutt:

Av alle skandaler i Baneheia-saken er fraværet av enstemmig gjenåp­ning kanskje den største - fvn.no

Men akkurat det siste er nok tilfeldig, VG har nok jobbet lenger med dagens artikkelen enn bare siden i går. Men når jeg tenker meg om fikk de jo tilsendt den kronikken for to uker siden, så de kan ha plukket det opp da, for den versjonen inneholdt følgende, som minner om dagens oppslag:

Sitat

Følger Riksadvokaten en innstilling om frifinnelse, kan neste steg bli å be kommisjonen om å gjenåpne Andersens sak til hans ugunst. Vil seniorrådgiver Magne Svor i kommisjonen fremdeles legge premissene? Om Svor innstiller på gjenåpning, vil han ikke da implisitt erklære at han selv har en del av ansvaret for at Kristiansen satt i fengsel ti år på overtid? Eller skal kommisjonen nå vende seilet og som Hallgren hevde at alt er endret, etter at en voldtektsanklage og nye DNA-funn har tilkommet, fra analyser man selv sørget for ikke ble utført?

Det lover uansett godt for videre dekning at VG omsider har kastet seg på.

Om Siv Hallgren sine uttalelser så sier hun jo selv at utrederne ikke skal lastes for å ha vært de samme som har levert alle innstillinger. Det er jeg jo helt enig i. Så spørsmålet er hvorfor hun ikke skiftet ut utrederne og lot friske øyne foreta saksbehandlingen da hun overtok som leder og saken kom opp igjen i 2017.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (4 minutter siden):

Tror jaggu meg VG kan ha lest kronikkene mine, og latt seg inspirere. 

Altså denne, hvor Jerkø som VG har intervjuet omtales:

Pressen fikk en ny sjanse i Baneheia-saken. Den tok de ikke vare på (journalisten.no)

Og den fra i går lenket til ovenfor her, hvor det blant annet nevnes litt om saksbehandlerne i kommisjonen til slutt:

Av alle skandaler i Baneheia-saken er fraværet av enstemmig gjenåp­ning kanskje den største - fvn.no

Men akkurat det siste er nok tilfeldig, VG har nok jobbet lenger med dagens artikkelen enn bare siden i går. Det lover uansett godt for videre dekning at VG omsider har kastet seg på.

Om Siv Hallgren sine uttalelser så sier hun jo selv at utrederne ikke skal lastes for å ha vært de samme som har levert alle innstillinger. Det er jeg jo helt enig i. Så spørsmålet er hvorfor hun ikke skiftet ut utrederne og lot friske øyne foreta saksbehandlingen da hun overtok som leder og saken kom opp igjen i 2017.

Vil tro frikjennelsen av VK vil være en stor katalyst for videre kritisk dekning av alt som førte frem til justismordet. ikke minst om JHA i tillegg blir tiltalt og dømt for alle ugjerningene.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winscp skrev (Akkurat nå):

Jahr skriver på fb at "Påfallende nok takket en rekke riksdekkende medier nei til å trykke denne." Lurer på hva begrunnelsene for dette var.

Jeg kan godt gjengi begrunnelsene. Denne kronikken har vært "på rundgang" i over to uker, hvor riksmediene ble forsøkt først.

Aftenposten svarte i det minste, de skrev:

Sitat

Kjære skribent,

Takk for mail og tekst!

Jeg ser at vi dessverre ikke får plassert denne.

Vi mottar hver dag svært mange gode og viktige bidrag, og må derfor også si nei til interessante kronikker.

VG og Dagbladet svarte ikke.

NRK Ytring svarte, og skrev:

Sitat

Hei, og takk for innlegget.

Redaksjonen har stor pågang om dagen. Vi mottar mange tekster og må prioritere. 

Denne gangen finner vi dessverre ikke plass til bidraget ditt på kronikkplass. 

Nettavisen skrev:

Sitat

Hei og takk for debattinnlegget. 

Denne må vi dessverre takke nei til. 

TV 2, som også har debattsider på nett, svarte ikke. Dagsavisen svarte heller ikke. Men for de to sistnevnte kan det henge sammen med at TV 2 sikkert ønsker å dekke dette selv, bare at det ser ut til at de tre unge, dyktige journalistene ikke får "lov" av ledelsen til å gjøre det før alle teoretiske muligheter for ny dom mot VK er borte, dvs. til Riksadvokaten har kommet med sin beslutning. Og Dagsavisen ønsker nok helst å løfte frem Hege Ulstein sine kommentarartikler om egentlig samme tema, fremfor å slippe til eksterne skribenter, så jeg hadde strengt tatt ikke forventet at de skulle ta den inn.

Ellers inneholdt opprinnelig tekst langt skarpere kritikk mot Hallgren, men dette måtte jeg ta bort for å få den publisert. Gjengir det i stedet her:

Sitat

Utelatte avsnitt/fraser om Hallgren

•    «Nåløyet kommer fortsatt til å være trangt», sa Siv Hallgren da hun overtok som leder av Gjenopptakelseskommisjonen i 2017. Når det gjaldt Viggo Kristiansens sak, mente hun kanskje vanntett?

•    Hvordan spiller så det sentrale mobilbeviset inn i vurderingen av Andersens troverdighet (av Hallgren helst omtalt som det «såkalte» mobilbeviset)?

•    I stedet for å ta selvkritikk for å ha stemt imot, har Hallgren nylig heller forsøkt å ta æren for gjenåpningen.

•    I 2017 lot Hallgren være å oppnevne betalt forsvarer for Kristiansen, fordi saken visstnok ikke var komplisert. Saken var nok likevel ikke helt enkel – for de to i mindretallet som lette med lupe etter argumenter mot gjenåpning

•    Hallgren har nå varslet sin avgang. Hun blir i stedet ny direktør for Statens sivilrettsforvaltning, et organ som skal «styrke rettssikkerheten og sikre individets rettigheter». Man skulle tro Justisdepartementet ville stille helt andre krav til vurderingsevne enn det Hallgren har vist i Kristiansens sak. Hadde hun fått viljen sin, kunne han ha blitt sittende fengslet livet ut. Eller har det kanskje talt til hennes fordel å være systemtro?

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (3 minutter siden):

Vil tro frikjennelsen av VK vil være en stor katalyst for videre kritisk dekning av alt som førte frem til justismordet. ikke minst om JHA i tillegg blir tiltalt og dømt for alle ugjerningene.

Ja, ganske opplagt. Men også svært feigt. For f.eks. mindretallets redegjørelse er like skandaløs, samme om det skulle vise seg at VK likevel var skyldig. Spørsmålet er jo hva mediene ville gjort om Hallgren hadde fått flertallet med seg, og i realiteten forsterket skandalen ytterligere. Da ville man vel feid det hele under teppet og fremstilt det som om "nå har VK brukt opp sin siste sjanse" og "da er ikke dette noe justismord", osv. Når man ikke engang tør være kritiske mot kommisjonens mindretall selv om saken ble gjenåpnet, før det oppleves som "trygt", så sier jo det sitt.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele gjenopptagelseskommisjonen bør etter min mening legges ned og erstattes med noe annet.

At Hallgen intervjues per epost i stedet for via en samtale viser hvor vanskelig der er for henne å svare på spørsmålene, her må svarene diskuteres og vurderes før de gis for desperat å prøve å komme mindre dårlig ut av det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baneheia må jo være en hver up and coming grave-journalists våte drøm. regner med det er en del mas på redaktørene rundt forbi nå..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avgjørelse kommer på fredag! Nå er jeg veldig spent! Men jeg "satser alt" på at dette går Viggos vei nå, det er vel ingen grunn til å tro noe annet. Viggo var ikke med på det.

Den andre mannen, derimot, han må jo bare innse at det beste er å tilstå alt. En dag må han se sannheten i øynene. Den er kanskje hard for ham, men han kan takke seg selv.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Millimani said:

Den andre mannen, derimot, han må jo bare innse at det beste er å tilstå alt. En dag må han se sannheten i øynene. Den er kanskje hard for ham, men han kan takke seg selv.

Jeg tror dessverre det beste for ham er å aldri innrømme det, særlig på grunn av relasjoner til foreldre og samboer (og egne barn?). Det virker ikke som at fyren sliter med egen samvittighet. Jeg tror det eneste som potensielt kan få ham til å tilstå, er om det sannsynliggjøres at han kan få en streng dom for forsøk på falsk anklage (i de nye avhørene).

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Kardemommete skrev (3 timer siden):

Hehe, det gleder meg å endelig lese "det såkalte DNA-beviset" i media. Aldri har vel noe vært lengre fra et DNA-bevis.

"Det var særlig nye rapporter om det såkalte DNA-beviset som medførte at saken til Kristiansen ble gjenopptatt i fjor."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Kardemommete skrev (På 14.10.2022 den 19.00):

De hadde dna fra 2 personer og jhas tilståelse. Dna beviset ble tillagt stor vekt. i tillegg ble mobilalibiet tildels sett bort fra, og vk hadde modus. 

Det har tilkommet mye nye opplysninger i saken. derfor fikk han saken gjenopptatt. mye av de bevisene som ble ført mot VK har ingen verdi lenger

De hadde "DNA" fra flere enn to personer, så det var aldri noe grunnlag for å si at de var to. Og resultatene var så svake at de ikke visste om det var DNA en gang. JHAs tilståelse holdt heller aldri vann, han forklarte ikke skadene på jentene, fikk ikke med seg at VK brukte mobilen to ganger, og tiden og ruta han beskrev stemte ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...