Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Lana01 skrev (12 timer siden):
Denne kanskje?  låst, så får ikke lest

Advokat Siv Hallgren tenkte seg kort om før hun bekreftet. ... Hallgren ble opprørt innvendig da hun så Anders Behring Breivik første gang.

Det er vanskelig å ikke bli følelsemessig involvert når man jobber med slike saker

Baneheia saken i likhet  med 22 juli saken opprørte hele folket . Hun har jobbet tett på/med Brækhus som er bistandsadvokater til de etterlatte. Har de  diskutert Baneheia saken på et tidligere tidspunkt.?  Klarte hun å være nøytral?  når hun gikk inn i saken?

Siv Hallgren,har et 20 år langt vennskap med Håkon Brækhus som er bistandsadvokaten til Stine Sofie og Lenas pårørende.

Ja, nettopp. 

Ikke utenkelig at de har sittet i middagsselskap i Det Besteborgelige Hjem og diskutert saken over hjortegryte og en god rødvin. Spekulasjon; JA, men utenkelig er det dog ikke. 

Særlig fremtredende blir den tanken når hun ikke greier å argumentere faglig plausibelt. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fotballjenta skrev (2 minutter siden):

NTB melder nå at Siw Hallgren går av som leder i GK. 

Nei, skulle du ha sett. Lykke til videre til henne, håper hun får seg en jobb hun er mer egnet til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har fått ny jobb som direktør i Statens sivilrettsforvaltning, og hun slutter dermed som leder for Gjenopptakelseskommisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (6 minutter siden):

Nei, skulle du ha sett. Lykke til videre til henne, håper hun får seg en jobb hun er mer egnet til. 

Godt hun går av. Jobben hun  gjorde i Baneheia saken står til stryk 

Ny jobb hm

Siv Hallgren går av som leder for Gjenopptakelseskommisjonen

Siv Hallgren er utnevnt til ny direktør i Statens sivilrettsforvaltning, og hun slutter dermed som leder for Gjenopptakelseskommisjonen.

Utnevnelsen skjedde i statsråd fredag. (NTB)

https://www.sivilrett.no/om-oss.555757.no.html

Statens sivilrettsforvaltning er ansvarlig for en rekke statlige ordninger som har stor betydning for enkeltpersoner i Norge. Disse ordningene skal styrke rettssikkerheten og sikre individets rettigheter. Oversikt over ordningene finner du på forsiden av sivilrett.no.

Vi behandler søknader og klagesaker innen flere av ordningene vi har ansvar for. I tillegg har vi etatsstyringsansvar for statsforvalterne på områdene vergemål og rettshjelp, samt at vi har etatsstyreransvar for Kontoret for voldsoffererstatning. Statens sivilrettsforvaltning har også sekretariatsfunksjon for ulike kommisjoner, nemnder, råd og utvalg.

Endret av Lana01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (2 minutter siden):

Allerede fått. Betenkelig at hun kan gjøre åpenbare tjenestefeil i én toppjobb før hun valser bekymringsfritt over til en annen toppjobb før vi i det hele tatt har gransket om feilene hennes var uaktsomme eller for å skjerme kollegaer/venner. 

"Siv Hallgren er utnevnt til ny direktør i Statens sivilrettsforvaltning, og hun slutter dermed som leder for Gjenopptakelseskommisjonen.

Utnevnelsen skjedde i statsråd fredag. Det skriver NTB. "

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kardemommete skrev (12 minutter siden):

Hallgren fortsetter å jobbe ned rettsikkerhet. skremmende.

Ja dette er helt klart betenkelig.

Hun var utnevnt som leder for G K  i en periode på 7 år, og går av etter knappe 5 år. Er dette en pen måte å gi henne avskjed  på?  eller ba hun selv om å få gå av, fordi hun åpenbart har feilet grovt i Baneheia saken.  

Endret av Lana01
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (1 minutt siden):

Inhabilitet....

Ja en får inderlig håpe. Bukke som passer havresekken osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 minutt siden):

Ja en får inderlig håpe. Bukke som passer havresekken osv. 

Sjødin kommer til å påpeke den problemstillingen. kan vel være hun får en stedfortreder om vi ender i den situasjonen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lana01 skrev (18 minutter siden):

Ja dette er helt klart betenkelig.

Hun var utnevnt som leder for G K  i en periode på 7 år, og går av etter knappe 5 år. Er dette en pen måte å gi henne avskjed  på?  eller ba hun selv om å få gå av, fordi hun åpenbart har feilet grovt i Baneheia saken.  

Jeg tenker jo at hun nok selv har sett hvor det bærer. At hennes avstemning i kommisjonen mot Viggo Kristiansen var feil. Og at hun ikke vil sette seg i en veldig vanskelig situasjon, der hun først har stemt nei mot Viggo, for så å risikere å få anmodning om gjenåpning av saken mot Jan Helge. Jeg ser for meg at det ville vært veldig ubehag for henne.

Det er jo mulig at hun har fått beskjed om å finne noe annet, av påtale/RA? Og at de har sagt at det er stor sjanse for at saken mot Jan Helge vil bli begjært gjennåpnet, og at det da vil bli vanskelig at hun sitter der. Det handler vel litt om å gjennoppbygge tillit til rettssystemet nå.

RA uttalte seg jo i går,om at saken kunne dra ut i tid. Jeg tror RA har konkludert med at Viggo skal frikjennes, men at baugen er han andre.... Kan jo være at dette drar ut fordi de venter på at ny leder skal komme på plass! Det blir neppe Siv som skal behandle Jan Helge sin sak før hun stikker, samtidig må den nye lederen få tid til å sette seg inn i saken mot Jan Helge..... Da er det ikke rart at dette strekker ut...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askefast skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker jo at hun nok selv har sett hvor det bærer. At hennes avstemning i kommisjonen mot Viggo Kristiansen var feil. Og at hun ikke vil sette seg i en veldig vanskelig situasjon, der hun først har stemt nei mot Viggo, for så å risikere å få anmodning om gjenåpning av saken mot Jan Helge. Jeg ser for meg at det ville vært veldig ubehag for henne.

Det er jo mulig at hun har fått beskjed om å finne noe annet, av påtale/RA? Og at de har sagt at det er stor sjanse for at saken mot Jan Helge vil bli begjært gjennåpnet, og at det da vil bli vanskelig at hun sitter der. Det handler vel litt om å gjennoppbygge tillit til rettssystemet nå.

RA uttalte seg jo i går,om at saken kunne dra ut i tid. Jeg tror RA har konkludert med at Viggo skal frikjennes, men at baugen er han andre.... Kan jo være at dette drar ut fordi de venter på at ny leder skal komme på plass! Det blir neppe Siv som skal behandle Jan Helge sin sak før hun stikker, samtidig må den nye lederen få tid til å sette seg inn i saken mot Jan Helge..... Da er det ikke rart at dette strekker ut...

Enig. Hun kunne helt klart ikke sittet som leder i  en gjenåpning sak mot JHA.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjent at Hallgren var en av de to som stemte imot da Gjenopptakelseskommisjonen besluttet at saken til Baneheia-dømte Viggo Kristiansen skulle gjenopptas

Tre av kommisjonsmedlemmene mente at saken måtte gjenopptas, mot et mindretall på to.

– Til de som eventuelt spekulerer i at det henger sammen, så kan jeg si at det gjør det ikke. Det er ett og et halvt år siden vi var ferdige med vår jobb der. Åremålet mitt går ut om halvannet år, og kan ikke forlenges etter det. Derfor søker jeg meg nå videre, sier Hallgren til Dagbladet.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/siv-hallgren-gaar-av-som-leder-for-gjenopptakelseskommisjonen.ewxkVvocz?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row11_pos1&utm_medium=df-86-d27941cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siv Hallgren er utnevnt for 7 år , Hun visste selvsagt at det ikke var mulighet for gjenvalg da hun takket ja til stillingen  Det er meget spesielt å si opp vervet et 5 år.

At det er viktig med kontinuitet i ledelsen av kommisjonen var også en vesentlig del av begrunnelsen for at kommisjonsleders funksjonstid den 1. januar 2008 ble endret fra 5 til 7 år ved endring i bestemmelsen i § 395, jf. Ot.prp. nr. 6 (2007-2008).

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=46817

Hun velger allikevel å bryte kontrakten?  og nå må man velge en ny leder , for en halvannnet år? Det er vanskelig å tro at dette ikke har noe med Baneheia saken å gjøre 

Det er en meget tynn undskyldning 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lana01 said:

Siv Hallgren er utnevnt for 7 år , Hun visste selvsagt at det ikke var mulighet for gjenvalg da hun takket ja til stillingen  Det er meget spesielt å si opp vervet et 5 år.

At det er viktig med kontinuitet i ledelsen av kommisjonen var også en vesentlig del av begrunnelsen for at kommisjonsleders funksjonstid den 1. januar 2008 ble endret fra 5 til 7 år ved endring i bestemmelsen i § 395, jf. Ot.prp. nr. 6 (2007-2008).

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=46817

Hun velger allikevel å bryte kontrakten?  og nå må man velge en ny leder , for en halvannnet år? Det er vanskelig å tro at dette ikke har noe med Baneheia saken å gjøre 

Nå har man vel avdekket en del meldinger/mail innad i politi/påtale/gk som er MEGET uheldig for Siw. Det er ikke merkelig at hun trekker seg - men jeg synes det er merkelig at et annet embete tør å ta i henne. Når dette sprekker må hun svare for det hun har gjort, og da synes jeg heller ikke hun er skikket til toppjobben hun trer inn i.

At hun nå skal ha ansvar for rettssikkerhet er bare latterlig ironisk.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun passet også på å være i utlandet på ferie da nyheten ble kjent. Så slapp hun kritiske spørsmål.

I fremtiden vil hun vel ikke gi kommentarer om saken fordi hun har sluttet.

Lurer på hvor lenge Magne Svor blir sittende, han hadde ansvaret for utredningene i baneheiasaken i GK fra 2009 til 2021.

Endret av hraff
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 time siden):

Når man velger å avbryte et slikt verv/kontrakt skulle jeg tro det er krav om begrunnelse. Mon tro om den offentlige begrunnelsen er den samme som den til arbeidsgiver. 

Det er også meget spesielt at hun nå setter seg i posisjon til å være i en annen stol rundt det samme bordet om VK sin uskyld og oppreisning. 

Endret av Midgard
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...