Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Callisto83 skrev (2 timer siden):

Det er jo interessant at det tydeligvis er sædceller politiet ikke har lyktes å få svar på i nye analyser, for disse stammer neppe fra obdusenten eller andre fagfolk som har undersøkt jentene kriminalteknisk.

Vil ikke det etterlate en stor tvil?

Hvordan klarer du å legge igjen sædceller på et offer uten å legge igjen ett eneste annet DNA spor? Spesielt dersom sædcellene er funnet i vagina. Er det mulig å dekke seg selv til slik at penis er det eneste som stikker ut av romdrakten, eller hvordan tenker du det har gått til? Siden du åpenbart mener disse kan stamme fra VK.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Callisto83 said:

Tror du JHA sitt forsvar vil komme fram til samme konklusjon, når de sin jobb er å forsvare sin klient i at det var to gjerningsmenn i Baneheia? Jeg tviler på det.

Selvsagt endrer det mye, hvis det finnes uidentifiserbare sædceller i denne etterforskningen. Sædceller kan neppe stamme fra noen andre enn de som har begått ugjerningene.

De få sædcellene som de ikke klarte å analysere nå, skiller seg jo ikke fra de trolig millionene av sædceller som aldri ble med i sporsikringen. Jeg følger ikke logikken din. Må man klare å samle inn og analysere samtlige sædceller fra et åsted for å kunne regne en sak som oppklart? Hvordan vet man at man har funnet alle?

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Jeg er temmelig sikker på at vi nå står foran en frifinnelse av Viggo Kristiansen. Det betyr også at vi står overfor det verste justismordet i norsk rettshistorie, sier kommentator i Dagsavisen, Hege Ulstein.

https://www.tv2.no/v/1779323/?fbclid=IwAR2xVaw8jLl4YfGSw4pE95SgSgyt_lCUQXVYdiGj1RlTxekcZ4neQnIYbCc

Helt enig. se innslaget

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (3 minutter siden):

– Jeg er temmelig sikker på at vi nå står foran en frifinnelse av Viggo Kristiansen. Det betyr også at vi står overfor det verste justismordet i norsk rettshistorie, sier kommentator i Dagsavisen, Hege Ulstein.

https://www.tv2.no/v/1779323/?fbclid=IwAR2xVaw8jLl4YfGSw4pE95SgSgyt_lCUQXVYdiGj1RlTxekcZ4neQnIYbCc

Helt enig. se innslaget

Jeg har lagt merke til at mediene nesten har sluttet å ta forbehold. De fleste har som utgangspunkt at VK er uskyldig. Han er jo faktisk også satt fri.

Enda viktigere er det at diverse forskere innen rett og politiarbeid nå tar det for gitt at VK er uskyldig. Jeg tenker på podcasten "Rett og slett" hvor både programleder og gjester er forskere. Skyldspørsmålet er ikke engang tema. Spørsmålet er bare hvordan det kunne gå så galt.

Skal si det har vært en utrolig helomvending. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er NRK?

Dette finner jeg langt ned? 30. august 2022 kl. 14:00 

TV2: Siste DNA-undersøkelser lar seg ikke analysere

Politiet er ferdig med de tekniske undersøkelsene i Baneheia-saken, etter at de siste DNA-undersøkelsene ikke lar seg analysere, får TV2 opplyst........

Ingen ting om hva dette betyr for VK, at det dermed ikke finnes noen tekniske bevis som knytter han til voldtektene eller drapene.

https://www.nrk.no/nyheter/tv2_-siste-dna-undersokelser-lar-seg-ikke-analysere-1.16085264

Endret av Lana01
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen prøver feilaktig påstå det er sædceller i prøvene som ikke viser noe, men både TV2 mm sier klart i fra at det ikke er mulig å artsbestemme dem:

"Etter det Fædrelandsvennen forstår kan ingen av DNA-treffene som er gjort i saken typebestemmes. Det vil si at det er usikkert om DNA-et er fra sæd, blod eller hudceller. Ifølge TV2 har dette heller ikke vært mulig å gjøre med de siste undersøkelsene."

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lana01 skrev (8 minutter siden):

Hvor er NRK?

Politiet er ferdig med de tekniske undersøkelsene i Baneheia-saken, etter at de siste DNA-undersøkelsene ikke lar seg analysere, får TV2 opplyst........

Ingen ting om hva dette betyr for VK, at det dermed ikke finnes noen tekniske bevis som knytter han til voldtektene eller drapene.

https://www.nrk.no/nyheter/tv2_-siste-dna-undersokelser-lar-seg-ikke-analysere-1.16085264

Dårlig dekning av statskanalen.  På tide at også de tar sitt ansvar og gir den spalteplassen VK fortjener  i stedet for å tviholde på Sommerseth ånd. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (13 minutter siden):

Hvor er NRK?

Kanskje en langt mer fornuftig overskrift fra NRK i forhold til opplysningene som faktisk kommer frem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 timer siden):

Det er jo interessant at det tydeligvis er sædceller politiet ikke har lyktes å få svar på i nye analyser, for disse stammer neppe fra obdusenten eller andre fagfolk som har undersøkt jentene kriminalteknisk.

Vil ikke det etterlate en stor tvil?

Du vet vel at det ikke er mulig å skille mellom kjønnsceller og eventuell kontaminering somatiske celler. Det er derfor det er helt essensielt at DNA beviset er av høy kvalitet.. ikke 50/50 for hele den europeiske befolkningen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (12 minutter siden):

Kanskje en langt mer fornuftig overskrift fra NRK i forhold til opplysningene som faktisk kommer frem? 

Det som er det faktiske her er at det ikke finnes DNA  fra V.K . Bevisene er klare ,noe som betyr  ( over all sannsynlighet) at vi står ovenfor Norges største justismord, og det er nærmest tyst fra NRK?  knapt en liten notis. Når jeg går inn på nettavisen til NRK  ser jeg ikke dette, kom da  jeg googlet  det frem

Endret av Lana01
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
kraftwerk skrev (2 timer siden):

‼️ E N D E L I G ‼️ 

Tenker familien til Viggo, Viggo selv - og de som har stått ved hans side i alle disse årene, er veldig lykkelige nå. Kjenner jeg blir oppspilt selv 🤗

Nå er det nok veldig mye som skjer i kulissene, og jeg håper altså at Adger påtalemyndigheter blir stilt til ansvar. JHA har ikke lenger noen ved sin side, som du sa - korthuset har rast sammen. Jeg gleder meg til JHA får sin endelige dom. 

For en lettelse for dem. Alle disse årene, og så kommer jammen sannheten frem, de må klype seg i armen der nå. Men de har sagt at de tror ikke noen ting før avgjørelsen kommer, de har fått for mange skuffelser til å ta seieren på forskudd. Får håpe det går raskt hos riksadvokaten så de endelig kan få satt sluttstrek.

Jeg er også glad for at det finnes ærlige sjeler som setter sin ære i å gjøre et godt arbeid i dette systemet. All den dritten som har skjedd i denne saken fra begynnelsen og opp til gjenopptagelsen har vært direkte deprimerende å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (36 minutter siden):

Det som er det faktiske her er at det ikke finnes DNA  fra V.K . Bevisene er klare ,noe som betyr  ( over all sannsynlighet) at vi står ovenfor Norges største justismord, og det er nærmest tyst fra NRK?  knapt en liten notis. Når jeg går inn på nettavisen til NRK  ser jeg ikke dette, kom da  jeg googlet  det frem

Ingenting på Dagsrevyen heller, enn så lenge. Er Sommerseth fortsatt journalisten som dekker Baneheia i NRK? 😅. De gjør en stor feil ved å ikke være først på saken nå, syntes jeg, men hadde jeg vært dem - ville jeg vært flau. De har hatt en ensidig dekning av saken siden dag én. De har publisert personopplysninger og private dokumenter fra Ila Fengsel, hatt eksklusive intervjuer med etterforskere og pårørende, samt Jan Helge Andersen og moren hans. 

Er nok ganske surt å snu, når man har dekt saken på den måten. Nesten så jeg vil sende de en Mail for å spørre de, hva de selv tenker rundt dette 😅

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, anonymbruker36555 said:

Noen prøver feilaktig påstå det er sædceller i prøvene som ikke viser noe, men både TV2 mm sier klart i fra at det ikke er mulig å artsbestemme dem:

"Etter det Fædrelandsvennen forstår kan ingen av DNA-treffene som er gjort i saken typebestemmes. Det vil si at det er usikkert om DNA-et er fra sæd, blod eller hudceller. Ifølge TV2 har dette heller ikke vært mulig å gjøre med de siste undersøkelsene."

Når det gjelder de siste analysene som ble diskutert her, er det vel riktig å si at de sendte inn sædceller til analyse, og ikke fikk noe resultat.

"Mellom glassene kan de se at det finnes flere sædceller som fortsatt er intakte. Spørsmålet etterforskerne har håpet å få svar på, er hvem cellene tilhører."

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ferdig-med-undersokelser-ingen-spor-etter-kristiansen/15035114/

Endret av winscp
linken var feil
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (7 minutter siden):

God kommentar fra Sjefsredaktør i Fædrelandsvennen, der han innrømmer feil ved å ikke ha gått mer inn i saken allerede i 2010:

https://www.fvn.no/mening/kommentar/i/wOyM3d/marerittet-fortsetter

Får ikke lest, men det står det respekt av, spes med tanke på hvor betent tema dette har vært i Kristiansand. Flott at man kan være etterpå klok å gå inn i seg selv, og innrømme feil som har blitt gjort.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Hege Ulstein sier det var helt stille i norske medier da Jahr kom med sin bok til TV2, og at norske medier burde ha gått nærme innpå Jahrs undersøkelser: https://www.tv2.no/v/1779323/?fbclid=IwAR2xVaw8jLl4YfGSw4pE95SgSgyt_lCUQXVYdiGj1RlTxekcZ4neQnIYbCc

Mens her har vi på KG diskutert dette i mange år. Jeg mener jeg var inne i den opprinnelige tråden allerede i 2016, og ble veldig i tvil om hva som hva sant. Og etter hvert ble jeg helt overbevist om at Viggo kun var dømt på vitnemålet til JHA, for DNA-bevisene var ikke gode nok.

Jeg skjønner at KG ikke anses som en kilde for norske journalister, men man kan jo undre seg over at ingen journalister har tatt i denne saken før VK fikk gjennomslag for gjenåpning. Det må ha vært noen diskusjoner i norske redaksjoner, rart at ingen journalister med litt kompetanse på juss har stilt kritiske spørsmål til om dommen står like godt i dag som for 20 år siden.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gulvplanke skrev (6 minutter siden):

Jeg ser at Hege Ulstein sier det var helt stille i norske medier da Jahr kom med sin bok til TV2, og at norske medier burde ha gått nærme innpå Jahrs undersøkelser: https://www.tv2.no/v/1779323/?fbclid=IwAR2xVaw8jLl4YfGSw4pE95SgSgyt_lCUQXVYdiGj1RlTxekcZ4neQnIYbCc

Mens her har vi på KG diskutert dette i mange år. Jeg mener jeg var inne i den opprinnelige tråden allerede i 2016, og ble veldig i tvil om hva som hva sant. Og etter hvert ble jeg helt overbevist om at Viggo kun var dømt på vitnemålet til JHA, for DNA-bevisene var ikke gode nok.

Jeg skjønner at KG ikke anses som en kilde for norske journalister, men man kan jo undre seg over at ingen journalister har tatt i denne saken før VK fikk gjennomslag for gjenåpning. Det må ha vært noen diskusjoner i norske redaksjoner, rart at ingen journalister med litt kompetanse på juss har stilt kritiske spørsmål til om dommen står like godt i dag som for 20 år siden.

Med unntak av Eivind Pedersen, som dekte saken for Dagbladet, for 20 år siden . 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (46 minutter siden):

God kommentar fra Sjefsredaktør i Fædrelandsvennen, der han innrømmer feil ved å ikke ha gått mer inn i saken allerede i 2010:

https://www.fvn.no/mening/kommentar/i/wOyM3d/marerittet-fortsetter

Pussig nok ble han ny redaktør for fvn kun tre dager før kommisjonen avslo VKs første begjæring i 2010:

https://journalisten.no/hans-christian-vadseth-didrik-munch-eivind-ljostad/ljostad-ny-sjefredaktor-i-faedrelandsvennen/158526

Men så var han altså før det redaktør i Agderposten.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (26 minutter siden):

Med unntak av Eivind Pedersen, som dekte saken for Dagbladet, for 20 år siden . 

Han sluttet lenge før 2017.

Men det er jo vel så problematisk at han var «alene på banen» da han belyste denne saken under den første gjenopptakelsesprosessen for over ti år siden.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (36 minutter siden):

Svaret er bl.a. at man ikke har turt å angripe, eller «angripe»:

-de pårørende som har ment sitt og ikke ønsket at saken skulle få oppmerksomhet

-de journalister som har dekket saken siden første stund og som har ment dommen var riktig

-politi, påtale og kommisjonen som hele tiden har vært klokkeklar på at dommen var riktig

Mange av disse er kilder for journalister i andre saker, og man vil jo nødig «bite hånden som gir en mat».

Mer interessant er det at jurister ikke ser ut til å ha skjønt at dette mildt sagt var en tvilsom dom. Eksempler:

Forfatter Bjørn Olav Jahr har klokkertro på at Viggo Kristiansen er uskyldig dømt. «Det har ikke jeg», skriver advokat Cecilie Nakstad i denne anmeldelsen av boken «Drapene i Baneheia».

https://www.advokatbladet.no/boker/ledet-folelser-fortid-og-forklaring-til-norges-storste-justismord/112869

Og en til, selv om hans største problem var at han åpenbart ikke hadde satt seg inn i saken før han skulle mene noe offentlig om den:

https://m24.no/baneheia-podkast-true-crime/true-crime-i-villrede-om-bevisvurderinger-da-forledes-naturligvis-ogsa-lytterne/241564

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...