Gå til innhold

Noe teit de sier i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

shino og shylling🤣 men de er vel like retarderte i Bergen tror jeg?

Anonymkode: 1078a...fda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikkje for å vere nazinorsklærar her, men...

det at dei ikkje kan forskjell på "de" og "dem"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier man lættis enda? 
Det sa vi da jeg var ung😁

Anonymkode: 1b36d...a05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er fra oslo og vi sa "lættis" når jeg var ung, men "hate på" har vi aldri brukt. må være noe nytt (etter år 2000) da i såfall. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett "døden på Oslo s" og vet at ungdommer skaper sin egen identitet ved å gjøre om på språket av og til, men at de fleste legger fra seg de rareste slag-uttrykkene når det går av mote, eller de får seg en day job (jeg føler meg veldig gammel som skriver dette) Likevel er det noen ting som tykk l i : baLL, hun i stedet for henne, og forskjell på kj og skj, som jeg er uskikker på om kommer til å være akseptabelt i norsk i løpet av noen år. Jeg er ikke fan av endring, men jeg synes prosessen er spennende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kj/skj og Østfold-L talefeil gjør at ørene mine blør å gir meg hjerneblødning!!! 😵

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt noen si «så», på en ny måte. Kanskje utgangspunkt i hvordan man kunne brukt engelske «so..», men sikkert mest slang. Ikke som en konklusjon, som er normalt, mer som ordet «vel» kan brukes. det siste året omtrent. Oslo eller i nærheten 

«Hva gjorde at dere dro på språkreise?»
«Så, vi hadde en venn fra usa..» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er typisk Oslo eller Østlandet, men «i forhold til» brukt feil i annenhver setning. 

Anonymkode: 3ce0b...d76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fra Oslo, men har bodd og jobbet her i over ti år. Jeg har lagt merke til at mange bruker et oppstyltet konsulentspråk i jobbsammenheng. Det vil si at de bruker veldig mange ord på å forklare noe som egentlig er helt selvfølgelig. Samtidig brukes mange ord og uttrykk helt ukritisk, og innholdet i setningene blir ofte vagt eller direkte feil. Det kan selvfølgelig hende dette gjelder hele landet, men jeg la ikke merke til det før jeg kom hit.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sys64738 skrev (12 timer siden):

Kj/skj og Østfold-L talefeil gjør at ørene mine blør å gir meg hjerneblødning!!! 😵

Du bør lære deg bruken av og og å før du kritiserer andre🙄

Anonymkode: 6f621...101

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er ikke fra Oslo, men har bodd og jobbet her i over ti år. Jeg har lagt merke til at mange bruker et oppstyltet konsulentspråk i jobbsammenheng. Det vil si at de bruker veldig mange ord på å forklare noe som egentlig er helt selvfølgelig. Samtidig brukes mange ord og uttrykk helt ukritisk, og innholdet i setningene blir ofte vagt eller direkte feil. Det kan selvfølgelig hende dette gjelder hele landet, men jeg la ikke merke til det før jeg kom hit.

Ja det der er helt grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje mer ungdomsslang enn typisk Oslo, men synes all bruken av "ei litta" når det ikke passer grammatikalsk, og ikke er naturlig i dialekten en har, er ganske teit 😛 

Anonymkode: 65d1e...8a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kanskje mer ungdomsslang enn typisk Oslo, men synes all bruken av "ei litta" når det ikke passer grammatikalsk, og ikke er naturlig i dialekten en har, er ganske teit 😛 

Anonymkode: 65d1e...8a6

Jeg tenker det samme om «si». For eksempel «Det er varmt, si». Hvor kommer det fra?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker det samme om «si». For eksempel «Det er varmt, si». Hvor kommer det fra?

Tipper det er en form for forkortelse av «får man si», «får'n si» eller lignende som var mer vanlig å si for noen tiår tilbake.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har et inntrykk av at venninnene mine som har flyttet til Oslo har begynt å snakke annerledes, og at de i dag bruker en del ord og uttrykk de nok ikke ville blitt "smittet" til å bruke om de hadde blitt boende i Trondheim/Stavanger. Vi er voksne, så jeg tror ingen av dem ville snakket om å hate på noen, for eksempel (og godt er det), men jeg får heller ikke helt tak i hva det er jeg selv mener. Gjør du? :)

Et eksempel på noe de sier som jeg ikke liker:

At noe er lættis.

Kan for all del hende jeg tar feil, og at like mange sier dette i Bergen, for eksempel, men jeg prøver å skrive et litt morsomt kort, og trenger flere eksempler som helst er så Oslo-typiske som mulig 😁

Er det noen som har forslag?

Anonymkode: 100a5...fa8

Språk oppstår jo som følge av kommunikasjon med dem vi ferdes tettest på. Språk smitter, det er jo et grunnprinsipp. 

Men noen plukker opp lokale uttrykk kjappere enn andre. Jeg studerte i en annen landsdel enn jeg var oppvokst. Hadde jeg blitt boende der, hadde jeg nok hatt en god dialektmiks på gang etter kort tid. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 8/26/2022 at 3:14 PM, NakenPanda said:

"Noe teit de sier i Oslo"

Hva har det med saken å gjøre?

Hvordan man snakker på forskjellige steder heter dialekt.

Anonymkode: 35455...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan man snakker på forskjellige steder heter dialekt.

Anonymkode: 35455...4a0

Noe vi alle vet, men igjen hva har det med denne tråden å gjøre?

Litt OCD muligens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 10.37):

"Si" er sånn som mora mi sier :ler: Tviler på at det er vanlig blant ungdommer i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...