Gå til innhold

Er dialekter på Østlandet nesten borte? Med unntak av enkelt isolerte bygder snakker nesten alle Oslodialekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk under 50 snakker likt uansett om de kommer fra Slemdal, Strømmen, Hamar eller Moss. Det er små nyanseforskjeller, men ikke noe som er veldig tydelig. 

Anonymkode: c3c68...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De plassene du nevner vet jeg ingenting om, men har en venninne fra Gjøvik. Man hører ganske godt at hun ikke er fra Oslo. 

Anonymkode: adae9...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre viskes dialektene sakte ut :( 
Godt hjulpet av latterliggjøring i media i årevis (før snakket alltid de dumme «je» og «itte», i nyere tid er det østfolddialekten som dumme mennesker i sitcoms osv snakker).

Anonymkode: 595b6...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlandet er stort. Du glemmer i alle fall Gudbrandsdalen og Telemark. Man hører godt at folk derfra ikke er fra Oslo. Jeg hører også godt når folk er fra Hønefoss, selv de under 50. 

Anonymkode: 6ce6b...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle arbiederklassedialekten i Oslo er i alle fall borte. Den var visst nok ikke "fin" nok, så folk lærte seg å prate "pent". Dessverre. Jeg synes den er fin jeg da 😂  Den har en egen sjarm.

Anonymkode: 3d631...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket rein dialekt frem til jeg var 25 etter det har den desverre blitt litt utvannet litt etter litt. Da jeg gikk pånskolen var vi 20 inklassen og kun 6 som snakket dialekt. Jeg jobber nå på skolen i nabobygda fra der jeg vokste opp og der er det 2 barn av 100 som snakker dialekt, og kun 2 av de ansatte, det er fler sol snakker polsk enn dialekten som hører til plassen liksom. Så jeg hører ikke "mitt mål"  i det daglige å da har det desverre blitt avslipt og det er overhode ikke noe jeg gjør bevisst! Når jeg snakker med andre med samme dialekt derimot da snakker jeg like bredt som besteforeldrene mine gjorde.  Ja jeg bor på Østlandet, men min dialekt er næremere nynorsk enn bokmål. 

Anonymkode: 49eb0...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...