Gå til innhold

Bemanning i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er reglene angående hvor mange ansatte som skal være faktisk tilstede med barna til enhver tid?

Som i, greit nok at barnehagen oppfyller kravene med maks antall pr barn i sånn og sånn alder, og minst så og så mange ped-ledere. 

Men i vår barnehage jobber de litt skiftbasert, som i at det bare er én ansatt første og siste halvtimen bhg er åpen. Det resulterer at det ofte er én ansatt alene med 7-8 barn på en småbarnsavdeling..

Vi er flere foreldre som har reagert på det, at når vi leverer ungen er det en stakkars ansatt som tar imot, og da er alene med alt for mange unger, hvorav veldig mange er helt nye og flere hylgriner og alt er kaos.. 

I går da jeg leverte sto det en annen mor og sa hun ikke ville gå, for det så jo helt uforsvarlig ut.. Da var det syv unger i rommet, den eldste var 2 år, og fem av dem var nyoppstartede, og tre av dem hylgrein. Og fremdeles tyve minutter igjen til neste ansatte kom på jobb..

Anonymkode: 95c79...116

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om regelverket, men opplever faktisk det samme på småbarnsavdeling her... Det er virkelig ikke bra eller greit. 

Skrevet

Er det rart at folk rømmer barnehagene sier jeg bare.. Ingen orker det der, det er ikke forsvarlig for noen.

Klag til styrer og til kommunen. De trenger flere folk

Anonymkode: 44f0f...75b

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan er reglene angående hvor mange ansatte som skal være faktisk tilstede med barna til enhver tid?

Som i, greit nok at barnehagen oppfyller kravene med maks antall pr barn i sånn og sånn alder, og minst så og så mange ped-ledere. 

Men i vår barnehage jobber de litt skiftbasert, som i at det bare er én ansatt første og siste halvtimen bhg er åpen. Det resulterer at det ofte er én ansatt alene med 7-8 barn på en småbarnsavdeling..

Vi er flere foreldre som har reagert på det, at når vi leverer ungen er det en stakkars ansatt som tar imot, og da er alene med alt for mange unger, hvorav veldig mange er helt nye og flere hylgriner og alt er kaos.. 

I går da jeg leverte sto det en annen mor og sa hun ikke ville gå, for det så jo helt uforsvarlig ut.. Da var det syv unger i rommet, den eldste var 2 år, og fem av dem var nyoppstartede, og tre av dem hylgrein. Og fremdeles tyve minutter igjen til neste ansatte kom på jobb..

Det kan ikke være greit. Her slår de sammen 2 avdelinger for å ta i mot de første barna så de blir 2 stk sammen på flere. Det er ikke en stor barnehage da. Hadde reagert veldig om det bare var en. 

Skrevet

Jeg synes så synd på de stakkars folkene som jobber der. Da eldsten begynte kan jeg ikke huske det var så ille, da var det kanskje 4 barn på en voksen på en skikkelig dårlig dag. Men nå har det vært sånn i tre uker, hver morgen.. 

Bhg åpner ikke før 07:30, så da er det jo naturlig at mange leverer i det de åpner, folk skal jo på jobben.. 

• Liker 3
Gjest Romsdal
Skrevet

Sånn var det i første barnehagen barnet vår også gikk på. Jeg gikk heller ikke derfra før neste ansatt kom på jobb. Anså det som totalt uansvarlig å forlate avdelingen hvor 1 ansatt hadde ansvar for alt for mange barn med ulike behov. Jeg engasjerte meg raskt i FAU i da, og det ble en del endringer i barnehagen, tydeligvis en dårlig utvikling som hadde vart over tid på flere områder i barnehagen. 

Skrevet
Romsdal skrev (1 minutt siden):

Sånn var det i første barnehagen barnet vår også gikk på. Jeg gikk heller ikke derfra før neste ansatt kom på jobb. Anså det som totalt uansvarlig å forlate avdelingen hvor 1 ansatt hadde ansvar for alt for mange barn med ulike behov. Jeg engasjerte meg raskt i FAU i da, og det ble en del endringer i barnehagen, tydeligvis en dårlig utvikling som hadde vart over tid på flere områder i barnehagen. 

Er litt fortvilende å levere, for jeg vil heller ikke gå når det er sånn, men samtidig kan jeg ikke komme for seint på jobb hver dag heller.. 

Var med i FAU tidligere, men her er det faktisk kamp om plassene (luksusproblem!)

Gjest Romsdal
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er litt fortvilende å levere, for jeg vil heller ikke gå når det er sånn, men samtidig kan jeg ikke komme for seint på jobb hver dag heller.. 

Var med i FAU tidligere, men her er det faktisk kamp om plassene (luksusproblem!)

Det forstår jeg, men da vil jeg prøvd å tatt skikkelig tak i det en gang for alle. Kontakt  styrer/leder i barnehagen og bedt om en samtale om dette. Den enkelte ansatte får ikke gjort noe med bemanningen. Hvis det er styre mener det er helt OK og forsvarlig, ville jeg tatt en telefon til barnehageavdelingen i kommunen din og rett og slett spurt dem om det er slik det skal være. Jeg skrev Mail og forklarte hvordan situasjonen var og hadde veldig god dialog med barnehageavdelingen, som igjen hadde dialog med barnehagen. Var litt mye arbeid en periode, men det ble bedre. (Var mange ting som ikke var slik det skulle i den barnehagen, alt fra fordeling av barn på avdelinger, bemanning, altfor liten utetid, for dårlig oppsyn med barna når de hadde utetid, og så videre ) 

Skrevet

#barnehageopproret

#foreldreopproret

Anonymkode: c5f03...177

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Det som er vanligst i en barnehage er at det er 3-4 ansatte på en avdeling, som alle har vanlig arbeidstid. Jeg har bare jobbet i kommunale barnehager (jobbet som ringevikar i kommunen) og der har man 7,5 arbeidsdag, 0,5t lunsj inngår i arbeidstiden fordi vi ikke får gått fra arbeidsstedet mens vi spiser. I tillegg har ped. leder plantid som brukes utenom tiden de er inne på avdelingen med barna. 

I en barnehage som er åpen fra 7-17 er det 10 timer som må dekkes og da sier det seg selv at ikke alle ansatte er på jobb samtidig. 

Tidligvakt der mine barn går er fra 7-14:30, mellomvakt fra 8:00-15:30 og seinvakt fra 9:30-17. Så det er full bemanning mellom 9:30-14:30

To og to avdelinger samarbeider på morgenen og ettermiddagen sånn at de alltid er to voksne. Hvis ikke barnehagen gjør dette TS, kan du jo foreslå det? 

Det er ikke økonomi til å bemanne noe bedre enn det 🤷🏼

Anonymkode: 3bd59...7b4

• Liker 6
Skrevet

Dette er grunnen til at vi venter med å sende vårt barn i bhg

Anonymkode: 9c4d8...f1d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Helt normalt det der

Anonymkode: 8f882...853

• Liker 4
Skrevet

Pedagog i barnehage her. Kunne vært min barnehage dette. Og ja, det er helt forferdelig når man er alene med alt for mange barn men det er dessverre hverdagen i mange barnehager. 
Det er så viktig at foreldre tar det opp og vi setter enormt pris på det! 
bemanningsnormen er en vits. Vi har pauser, møter og arbeidstid så man er veldig sjeldent så mange på avdelingen som bemanningsnormen kanskje viser til. Er man 3 voksne på 9 barn så er man oftest bare 2 pga en må ha pause. Så foreldre, engasjer dere! Barna fortjener mye bedre! Og sykdom og mangel på vikar…. Jeg blir snart utbrent

Anonymkode: 8953b...412

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Sånn er det. Overalt. Som skrevet over her for å få vakter og arbeidstider til å gå opp.

Bedre bemanning i barnehagene har ansatte selv skreket høyt om lenge og i meningsmålinger der de ansatte blir spurt om de ønsker høyere lønn eller bedre bemanning så velger flertallet høyere bemanning, det sier sitt i et yrke som allerede er underbetalt. 

Det kommer ikke til å bli en forskjell i bemanning før foreldre tar et oppgjør. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Helt normalt, dessverre, men ville snakket med barnehagen om at avdelingene samarbeider, slik at de er to voksne, selv om det da også blir flere barn... 

Det er krise i barnehagene våre, dessverre. Det er ikke til å komme fra. Vår sønn på fire har byttet barnehage (ikke pga bemanning, men andre ting), og i den første barnehagen var de gjerne ute fra 13:30 og utover med to ansatte og 18 barn.... Det sier seg selv at barna ikke får den oppfølgingen og oppmerksomheten de burde ha. Ikke de ansatte sin feil, får bare veldig vondt av dem. 

Anonymkode: 2f166...aa9

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke forsvarlig og det er ikke greit.

Men det hjelper ikke å klage til oss som jobber i barnehagen. Klag til styrer, klag til barnehagemyndighetene, klag til eier av barnehagen. Rop høyt! 

Vi har 10 timers åpningstid vi må dekke opp med tre eller fire ansatte. Om to kommer tidlig for å åpne og ta i mot, blir det en ansatt alene med alle barna flere timer på ettermiddagen. 

Klag! Gjør opprør!

Vi har ropt i mange år nå, folk slutter i jobbene. Antall søkere på barnehagelærerstudiet har gått kraftig ned. Dette er en av grunnene. Det er for få ansatte! 

Anonymkode: 0df9e...3b8

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Det der er helt normalt og svært kritikkverdig! 

Løsningen for oss er å aldri levere før de er to på jobb, ved 08.30 tiden. 

Endret av Rucula
  • Liker 1
Skrevet

De må vel kunne flytte på vaktene ettersom når det er mange barn? Om det er et mønster altså. Her er det en tidligvakt som åpner, en mellomvakt fra 8 og en senvakt fra halv 9. Men de fleste blir levert i 8-8.30 tiden, så er 1-3 barn når vi kommer kl 8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke økonomi til å bemanne noe bedre enn det 🤷🏼

Det er det som er den store tragikomiske politiske bløffen, når vi alle vet hvilken vanvittig sterk økonomi AS Norge har. Milliardene flagrer når det handler om fargerikt fellesskap og klimahysteri. Vi har faktisk ikke råd til å IKKE styrke bemanningen i barnehagene. Men kostnaden kan dessverre ikke måles i kroner og øre, da svikter politikerne fullstendig. Alt handler om budsjett og penger for disse inkompetente menneskene.

Anonymkode: 381f4...ed4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå strømmer det i tillegg inn fremmedkulturelle mennesker helt uten tilhørighet til Norge. Disse krever enorme summer for tilrettelegging, språkopplæring og tolker. Dette har vi altså råd til. Er det rart at vi mister tilliten til de som styrer dette landet? Det er så elendig at det finnes knapt nok ord til å beskrive det. Det gjør vondt rett og slett hvordan politikerne holder på.

Anonymkode: 381f4...ed4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...