Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. august 2022 #21 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://www.seher.no/kjendis/de-dode-sammen-han-og-mamma/71768156 Anonymkode: d5c23...4d0 Takk. Huff, trist historie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #22 Del Skrevet 24. august 2022 Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke så mye om dette, altså, men tror du ikke victoria som ord/begrep er minst like gammelt som victor? Vel, victoria er avledet av victor+ia etter det jeg leste. Så da må vel victor komme først? Men jeg er ikke sikker, og jeg tror ikke jeg orker å lete mer Anonymkode: 4b666...463 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. august 2022 #23 Del Skrevet 24. august 2022 Perelandra skrev (1 minutt siden): Marius og Mario fra Maria Jeg trodde Marius kom fra mare, hav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. august 2022 #24 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vel, victoria er avledet av victor+ia etter det jeg leste. Så da må vel victor komme først? Men jeg er ikke sikker, og jeg tror ikke jeg orker å lete mer Anonymkode: 4b666...463 Hm, romerne brukte i alle fall victoria som begrep, og som navn på en gudinne/personifiseringen av seier. Man skulle jo tro at ordet for seierherre kommer av ordet for seier? Men bare synsing fra min side, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #25 Del Skrevet 24. august 2022 Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå): Hm, romerne brukte i alle fall victoria som begrep, og som navn på en gudinne/personifiseringen av seier. Man skulle jo tro at ordet for seierherre kommer av ordet for seier? Men bare synsing fra min side, altså. Er ikke det kanskje bare fordi du er vant med norsk? Heltedåd er laget fra ordet helt, men vi kunne godt ha sett for oss at det er motsatt Anonymkode: 4b666...463 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 24. august 2022 #26 Del Skrevet 24. august 2022 Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå): Hm, romerne brukte i alle fall victoria som begrep, og som navn på en gudinne/personifiseringen av seier. Man skulle jo tro at ordet for seierherre kommer av ordet for seier? Men bare synsing fra min side, altså. Har dere sett Gladiatoren? Roma Victor! = Roma seirer… Julia/Julius er vel et eksempel på et navn fra den epoken. Romerne var eksperter på å ha en kvinne-og en mannsvariant av samme navn, så det er umulig å si hva som kom først av den ene og den andre varianten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 24. august 2022 #27 Del Skrevet 24. august 2022 Anonymus Notarius skrev (5 minutter siden): Jeg trodde Marius kom fra mare, hav. Mulig du har rett. Ser at det også kan komme fra guden Mars. https://en.wikipedia.org/wiki/Marius_(name) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. august 2022 #28 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke det kanskje bare fordi du er vant med norsk? Heltedåd er laget fra ordet helt, men vi kunne godt ha sett for oss at det er motsatt Anonymkode: 4b666...463 Mulig, men går det an å være en seierherre dersom man ikke har ordet seier? Bacteria skrev (Akkurat nå): Har dere sett Gladiatoren? Roma Victor! = Roma seirer… Julia/Julius er vel et eksempel på et navn fra den epoken. Romerne var eksperter på å ha en kvinne-og en mannsvariant av samme navn, så det er umulig å si hva som kom først av den ene og den andre varianten. Det er vel bøyning av ordet? Men ja, de var veldig flinke til å lage jentenavn av guttenavn. Man mente vel på den tida at kvinnen bare var en halv mann, så Perelandra skrev (1 minutt siden): Mulig du har rett. Ser at det også kan komme fra guden Mars. https://en.wikipedia.org/wiki/Marius_(name) Her fant jeg at det kan komme av Maria også: https://snl.no/Marius så mulig du har rett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 24. august 2022 #29 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Elias? Anonymkode: fd253...710 Hvordan da? Det er en gresk variant av et hebraisk navn kjent fra Det gamle testamentet. Sitat fra Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Elias Sitat Elias is the Greek equivalent of Elijah (Hebrew: אֵלִיָּהוּ ʾĒlīyyāhū; Syriac: ܐܠܝܐ Eliyā; Arabic: الیاس Ilyās/Elyās), a prophet in the Northern Kingdom of Israel in the 9th century BCE, mentioned in several holy books. Due to Elias' role in the scriptures and to many later associated traditions, the name is used as a personal name in numerous languages. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #30 Del Skrevet 24. august 2022 Anonymus Notarius skrev (2 minutter siden): Mulig, men går det an å være en seierherre dersom man ikke har ordet seier? Hvordan kan en helt være en helt uten å ha utført en heltedåd? Hvordan kan man ha ordet helt før ordet heltedåd? Jeg bare synser jeg også. Anonymkode: 4b666...463 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. august 2022 #31 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan kan en helt være en helt uten å ha utført en heltedåd? Hvordan kan man ha ordet helt før ordet heltedåd? Jeg bare synser jeg også. Anonymkode: 4b666...463 Nei, det blir jo litt høna eller egget dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #32 Del Skrevet 25. august 2022 Glemte Gunnstein! Det kanskje mest utrolige eksempelet! Anonymkode: dbf8e...fa6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #33 Del Skrevet 26. august 2022 Nytt navn inntar toppen! Nemlig Stinius! Anonymkode: dbf8e...fa6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå