Gå til innhold

Guttenavn som er «avledning» fra jentenavn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det motsatte er der jo utallige eksempler på, som Kjellrun, Oddfrid og Torbjørg.

Men motsatt? Kommer på et par eksempler:

Gunnar (fra Gunn)

Hildar (fra Hilde/Hilda)

Noen som har flere?

Anonymkode: dbf8e...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aria-Arian

Andrea-Andreas

Men, de er nok ikke "avledninger av kvinnenavn", men passer dine eksempler.

Anonymkode: 218bc...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det motsatte er der jo utallige eksempler på, som Kjellrun, Oddfrid og Torbjørg.

Men motsatt? Kommer på et par eksempler:

Gunnar (fra Gunn)

Hildar (fra Hilde/Hilda)

Noen som har flere?

Anonymkode: dbf8e...fa6

Spørsmålet er vel hva kom først, Gunn som jentenavn eller Gunnar? Gunnar er sammensatt av delene gunn- (kamp) og -ar (kriger, hær)

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Aria-Arian

Andrea-Andreas

Men, de er nok ikke "avledninger av kvinnenavn", men passer dine eksempler.

Anonymkode: 218bc...c98

Aria og Arian er jeg usikker på, men jeg er ganske sikker på at Andrea kommer fra Andreas. Navnet betyr jo til og med mann.

Mareno fra Maren

Viktor fra Viktoria, men den er jeg veldig usikker på! Det virker mer sannsynlig at det er motsatt

Anonymkode: 4b666...463

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milian er jo et moderne guttenavn, og jeg får alltid assosiasjoner til Emilie og Camilla når jeg ser det, synes det er veldig jentete. 

Men jeg googlet og ser at det er en kortform av Maxmilian, så ikke helt der allikevel.

Anonymkode: c5ffd...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demetrius fra Demeter

Herkules har kanskje sammenheng med Hera, hans stemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

Det er vel mulig at Victor er laga av Victoria - det er i alle fall ikke motsatt, siden victoria betyr seier på latin. Victor betyr seierherre, og det må jo komme av at victoria betyr seier. Men Victoria var vel ikke nødvendigvis et navn helt i starten, så det kan vel hende at begge ordene var laga før de begynte å bli brukt som personnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Det er vel mulig at Victor er laga av Victoria - det er i alle fall ikke motsatt, siden victoria betyr seier på latin. Victor betyr seierherre, og det må jo komme av at victoria betyr seier. Men Victoria var vel ikke nødvendigvis et navn helt i starten, så det kan vel hende at begge ordene var laga før de begynte å bli brukt 

Endret av Muskath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (5 minutter siden):

Det er vel mulig at Victor er laga av Victoria - det er i alle fall ikke motsatt, siden victoria betyr seier på latin. Victor betyr seierherre, og det må jo komme av at victoria betyr seier. Men Victoria var vel ikke nødvendigvis et navn helt i starten, så det kan vel hende at begge ordene var laga før de begynte å bli brukt som personnavn.

Jeg vet om en 2 år gammel Victorian. Der må navnet komme fra Victoria i alle fall tenker jeg.

Anonymkode: 42f62...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (6 minutter siden):

Idar og Inar, av Ida og Ina.

Ida og Ina er vel kortformer? Ina er kjælenavn for navn som Georgina (av Georg), Wilhelmina (av Wilhelm) osv.

Anonymkode: 78e13...f1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt mange tullete kommentarer i denne tråden…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ida og Ina er vel kortformer? Ina er kjælenavn for navn som Georgina (av Georg), Wilhelmina (av Wilhelm) osv.

Jo, mulig. Men det var vel ikke spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Vel, etter hva jeg har lest så kommer ordet victoria fra victor. Noe som gir mening. 

Men utviklingen av navnene er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, etter hva jeg har lest så kommer ordet victoria fra victor. Noe som gir mening. 

Men utviklingen av navnene er jeg usikker på.

Jeg vet ikke så mye om dette, altså, men tror du ikke victoria som ord/begrep er minst like gammelt som victor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...