Gå til innhold

Husker du torturinstrumentet blokkfløyten på skolen ...?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke alle har et like positivt forhold til dette instrumentet; kan sitere noen ord fra en blogg:

Blokkfløyte er ille nok en og en hjemme. Den ivrige øver og øver og blåser så hardt at da alle hull holdes over så rømmer naboen huset sitt i den tro det er en flyalarm, og bommes det litt på hullene, altså litt i nærheten av en fizz-tone så rømmer kattene huset mens alle hunder i 22,3 km omkrets kommer løpende pga den høyfrekvente tonen.

Så kommer dagen. 18 stolte barn som sammen skal spille bjørnen sover.

Jeg kan ikke annet enn å bemerke at Geeneveekonvensjonen mangler et kapittel. Dette er tortur. Det er faktisk underlig at terrororganisasjoner ikke står på de famøse kidnappingsvideoene sine med fanger, hetter på hodet, og roper ut i kjent terrorstil : “hvis ikke Ali Brent Kaffe blir sluppet fri straks så stenger vi fangene inne i et rom og spiller Barbie Girl non-stop på blokkfløyte i 24 timer”..

Nåvel.. Ingen har vel egentlig noengang dødd av å høre 18-stemt versjon av Bjørnen sover på blokkfløyte. Eller?

- - - - -

På den annen side virker det som om den obligatoriske blokkfløyten er på vei bort fra skolen, der man er blitt mer fleksibel i undervisningen:

Blåser i blokkfløyta

Blokkfløyta har en lang historie i den norske skolen. Nå velger skoler den bort til fordel for andre instrumenter.

https://www.nrk.no/sorlandet/blaser-i-blokkfloyta-1.12308987

For min del forstår jeg argumentet med et rimelig instrument som alle kan bruke, og ønsket om å lære barn noter, men i forhold til for eksempel et oversiktlig pianoklaviatur, er blokkfløyten etter min mening neppe er det rette instrumentet for å lære noteforståelse; at man må holde fingrene slik og slik for å få en A, blir en smule mer komplisert enn det å bare trykke på en tangent for å få den samme tonen.

Av det jeg i sin tid lærte om fløytespilling på skolen husker jeg null og niks, men nå som jeg har to fløyter liggende, frister det å ta frem en av dem, og lære seg å spille med en litt annen innstilling enn da man i sin tid forsøkte å lage ulyder i klasserommet, og blåse hardest mulig for å skape mest mulig støy. I så måte var fløyten et utmerket verktøy for det som andre tidligere har beskrevet som ren tortur.

Hvilke minner har du av blokkfløyten fra skoledagene ...?

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 83a45...c63

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

... mens alle hunder i 22,3 km omkrets kommer løpende pga den høyfrekvente tonen.

😂 Hva i alle dager betyr dette? Hadde det enda vært radius...

Anonymkode: 1a594...87b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Den luktet skikkelig vondt etter å ha vært brukt i månedsvis uten å bli vasket. 

Jeg irriterte meg over at jeg aldri kom høyere enn tostrøken E? F? Husker ikke. Jeg kunne ikke grepene der oppe i høyden, og det ble bare pip uansett. Kanskje blokkfløyte ikke går høyere? Men, jeg likte å spille på den. Det var en avveksling fra messinginstrumentet jeg spilte på til vanlig, og det vi spilte i musikktimene på skolen var veldig enkle greier. 

Skolen har kronisk lavt budsjett, så blokkfløyte er vel det eneste realistiske instrumentet å dele ut hvis forutsetningen er at "alle skal få". 

Jeg har sympati med musikklærere som skal få noen og tjue sjuåringer til å pipe seg gjennom "Bjørnen sover" ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt hvorfor akkurat blokkfløyta ble valgt til å være instrumentet alle skulle lære seg. Man skal være rimelig god for å få den til å høre noe annet enn forferdelig ut.

Anonymkode: 7e1ed...dd1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har aldri skjønt hvorfor akkurat blokkfløyta ble valgt til å være instrumentet alle skulle lære seg. Man skal være rimelig god for å få den til å høre noe annet enn forferdelig ut.

Fordi den er billig. 

Anonymkode: dac9a...baa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (18 minutter siden):

Den luktet skikkelig vondt etter å ha vært brukt i månedsvis uten å bli vasket. 

Det fulgte med en svamp til å dra ut spytt med - og det var det.

hohner_9508.jpg

Anonymkode: 8f691...5d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AprilRyan

Ja, jeg husker den grusomme blokkfløyta 😄 Ingen likte den og det var mye sukk og stønn i klassen da vi måtte spille på den. Det var aldri noe fint å høre på. Husker også at det luktet dritt av den, men sånn blir det vel når man bare bruker den svampdingsen for å "rengjøre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ennå lukten av min egen angst, når jeg ser en blokkfløyte. 

Anonymkode: ee8c1...15f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

At blokkfløyten er billig og enklere å ta med seg enn diverse store instrumenter som man bruker i et korps, er én ting, men med tanke på å lære barn musikkteori, ser jeg på dette som et håpløst valg; hvis man skal lære seg sammenhengen mellom tonene, hadde dette blitt langt mer forståelig for ungene dersom de fikk tegninger eller bilder av et pianoklaviatur for å se logikken i tonerekkefølgen. På en fløyte med ulike fingergrep ser et barn ingen sammengeng med at en A kommer etter G, som så blir etterfulgt av H i C-dur; jeg forstod det i alle fall ikke den gangen.

Skulle tro at ethvert barn raskt kunne lære seg de 52 hvite tangentene på et piano og deres posisjon i notesystemet hvis dette ble forklart på riktig vis - at man ikke gjør det, og fortsetter med metoden man bruker idag, er en sann gåte; når man kan pugge alfabetets 29 bokstaver eller den lille gangetabellen, burde det ikke være noen sak å lære seg 52 noter.

30 minutter siden, AprilRyan said:

Ja, jeg husker den grusomme blokkfløyta 😄 Ingen likte den og det var mye sukk og stønn i klassen da vi måtte spille på den. Det var aldri noe fint å høre på. Husker også at det luktet dritt av den, men sånn blir det vel når man bare bruker den svampdingsen for å "rengjøre".

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner ennå lukten av min egen angst, når jeg ser en blokkfløyte. 

Anonymkode: ee8c1...15f

Det ser ut til å være en viss sammenheng mellom blokkfløyten og Hufsa i Mummitrollet - begge deler satte tydeligvis varige spor i følsomme barnesinn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På en fløyte med ulike fingergrep ser et barn ingen sammengeng med at en A kommer etter G, som så blir etterfulgt av H i C-dur; jeg forstod det i alle fall ikke den gangen.

Jeg skjønner ikke hva du mener her. At c-dur er CDEFGAHC må læres, det kommer ikke intuitivt for noen. En som ikke kan piano vil ikke se logikken helt av seg selv der heller, man kunne jo like gjerne startet på en annen tangent enn C?

Blokkfløyte er veldig logisk med grepene. C: alle hull dekket. D: løft én finger. E: løft to fingre. Sånn fortsetter det helt til C2, der må du trikse litt. Men ett unntak er til å leve med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste var da vi måtte spille de høye pipetonene som ingen fikk til. Jeg har fortsatt min gamle blokkfløyte i skapet. Selv om min musikkfrøken er avgått ved døden for mange år siden, får bare tanken på hennes strenge blikk meg fra alle tanker på å kvitte seg med fløyta. 😅

Anonymkode: d847b...238

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Optimo said:

Jeg skjønner ikke hva du mener her. At c-dur er CDEFGAHC må læres, det kommer ikke intuitivt for noen. En som ikke kan piano vil ikke se logikken helt av seg selv der heller, man kunne jo like gjerne startet på en annen tangent enn C?

Blokkfløyte er veldig logisk med grepene. C: alle hull dekket. D: løft én finger. E: løft to fingre. Sånn fortsetter det helt til C2, der må du trikse litt. Men ett unntak er til å leve med?

OK - da beklager jeg; grepene på blokkfløyten har mer logikk i seg enn jeg var klar over.

Og du har helt rett i at selv en enkel skala som C-dur ikke kommer intuitivt dersom man ikke kjenner til noe annet på forhånd, så min idé for nybegynnere er å lære å forstå logikken i det hele, notesystemet med G- og F-nøkkel er like matematisk og presist som på et sjakkbrett - og først deretter ta fatt på skalaer.

Dagens musikkundervisning foregår omtrent som ved å lære en by å kjenne ved å langsomt gå i gatene og bli kjent med dem - mitt forslag er å i stedet lære kartet utenat slik at man føler seg sikker på omgivelsene, og deretter gå ut i gatene; da vet man at man to gater lenger borte finner den-og-den gaten, og tre gater lenger bort finner man en motorvei, akkurat som man i musikken har A to hvite tangenter under C, og F tre over.

Denne oversikten der jeg lærte å lese noter etter en ukes pugging som voksen, hadde jeg aldri i blokkfløyteundervisningen som barn, og det tror jeg også gjelder mange andre; å lese noter burde vært like naturlig også for ikke-musikere som å ramse opp alfabetet eller gjengi den lille gangetabellen; kunnskap som fortsatt sitter i hodet mange år etter at man lærte dette.

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det verste var da vi måtte spille de høye pipetonene som ingen fikk til. Jeg har fortsatt min gamle blokkfløyte i skapet. Selv om min musikkfrøken er avgått ved døden for mange år siden, får bare tanken på hennes strenge blikk meg fra alle tanker på å kvitte seg med fløyta. 😅

Anonymkode: d847b...238

Ta vare på blokkfløyten; skulle du miste den, kan det hende at det dukker opp en hvit, svevende skikkelse som med alvorlig stemme spør deg hvor du har gjort av fløyten din - blokkfløyter og strenge musikklærere spøker man ikke med. :tongue:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Alt på barneskolen var ufresht og luktet sur melk. Blokkfløyte ingen unntak. 

Anonymkode: b7436...bea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj jeg tør ikke å tenke på bakteriene og spyttet som samla seg oppi disse 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at jeg er av veldig få som likte blokkfløyte. Synes det var gøy og lett å spille på. Har faktisk lurt på om jeg skal kjøpe en større variant i tre, men har aldri fått gjort det. 

Men enig at det er vondt å høre på når man bommer. Men har du hørt et barnekorps spille? Det er ikke pent det heller. 

Anonymkode: f4899...815

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 6.11):

Ikke alle har et like positivt forhold til dette instrumentet; kan sitere noen ord fra en blogg:

Blokkfløyte er ille nok en og en hjemme. Den ivrige øver og øver og blåser så hardt at da alle hull holdes over så rømmer naboen huset sitt i den tro det er en flyalarm, og bommes det litt på hullene, altså litt i nærheten av en fizz-tone så rømmer kattene huset mens alle hunder i 22,3 km omkrets kommer løpende pga den høyfrekvente tonen.

Så kommer dagen. 18 stolte barn som sammen skal spille bjørnen sover.

Jeg kan ikke annet enn å bemerke at Geeneveekonvensjonen mangler et kapittel. Dette er tortur. Det er faktisk underlig at terrororganisasjoner ikke står på de famøse kidnappingsvideoene sine med fanger, hetter på hodet, og roper ut i kjent terrorstil : “hvis ikke Ali Brent Kaffe blir sluppet fri straks så stenger vi fangene inne i et rom og spiller Barbie Girl non-stop på blokkfløyte i 24 timer”..

Nåvel.. Ingen har vel egentlig noengang dødd av å høre 18-stemt versjon av Bjørnen sover på blokkfløyte. Eller?

- - - - -

På den annen side virker det som om den obligatoriske blokkfløyten er på vei bort fra skolen, der man er blitt mer fleksibel i undervisningen:

Blåser i blokkfløyta

Blokkfløyta har en lang historie i den norske skolen. Nå velger skoler den bort til fordel for andre instrumenter.

https://www.nrk.no/sorlandet/blaser-i-blokkfloyta-1.12308987

For min del forstår jeg argumentet med et rimelig instrument som alle kan bruke, og ønsket om å lære barn noter, men i forhold til for eksempel et oversiktlig pianoklaviatur, er blokkfløyten etter min mening neppe er det rette instrumentet for å lære noteforståelse; at man må holde fingrene slik og slik for å få en A, blir en smule mer komplisert enn det å bare trykke på en tangent for å få den samme tonen.

Av det jeg i sin tid lærte om fløytespilling på skolen husker jeg null og niks, men nå som jeg har to fløyter liggende, frister det å ta frem en av dem, og lære seg å spille med en litt annen innstilling enn da man i sin tid forsøkte å lage ulyder i klasserommet, og blåse hardest mulig for å skape mest mulig støy. I så måte var fløyten et utmerket verktøy for det som andre tidligere har beskrevet som ren tortur.

Hva var egentlig poenget med å lære noter med mindre man planla allerede da en karrierer i musikkens verden? Man har jo ALDRI ellers verken behov for blokkfløyten eller noter.

Anonymkode: 485ac...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alt på barneskolen var ufresht og luktet sur melk. Blokkfløyte ingen unntak. 

Anonymkode: b7436...bea

Uff ja, den fæle sure melkelukta, overalt :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moth-Ear-Earth

Husker at jeg bare satt å trykket på den uten å blåse,og bare lot som at jeg spilte på den. Jeg gadd aldri å prøve, for det hørtes aldri pent ut når de andre spilte 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...