Gå til innhold

Gode tips for å holde matbudsjettet nede.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg merker at handlekurva har blitt en god del dyrere i det siste. Må bli flinkere med mat/dagligvareinnkjøp for å få budsjettet til å strekke til. Noen som har gode tips å komme med? 

Anonymkode: 183a0...a45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se alltid på kilo-/literpris framfor pakkepris. Dvs, f.eks den store pakken kjøttdeig fremfor den lille som ser billigere ut, men har høyere kilopris. Så kan du heller dele den opp, og ha resten til middag neste dag, evt putte det i fryseren.
Kjøp de svære posene med ris i stedet for de små eskene, dra evt til en invandrerbutikk hvis du vil ha bedre kvalitet på risen. Innvandrerbutikker har for øvrig ofte gode priser på mange slags grønnsaker.

Hold øye med hva som finnes av tilbud i de forskjellige butikkene. Bunnpris har generelt veldig høye priser, men de har også veldig gode tilbud. Kjøpte middagspølser for 20,- og leverpostei for 10,- denne uka. De selger også Snål-varer; som er billigere. F.eks små egg, "rare" grønnsaker, egghøns som ellers ville blitt kastet (magrere enn vanlig høne, men veldig fine å koke kraft på).
Så lager du mat fra bunnen av så ofte du kan. Det trenger ikke ta lang tid.
Det er ingenting i veien med å kjøpe First-Price.
Dra minst mulig i butikken, planlegg middag og handle for hele uka.

Såpe og tannkrem osv er ofte billig på Europris og Rusta, det samme gjelder dopapir (kjøp pakker med f.eks 18 ruller, og husk å se på meterpris).

Hvis du bor nærme grensa kan du ta med venner i bilen og dele på bensinen, og så fylle opp fryseren så det holder en stund.
Allergimat, veganske produkter og flere typer reseptfrie medisiner er også gjerne billigere i Sverige.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ris, nudler, asiatiske kjøkken bruker billige råvarer og er gode og sunne.

• Liker 1
Skrevet

Bruk mindre kjøtt. Bruk mer grønnsaker, linser, bønner osv.

• Liker 5
Skrevet

Fokuser på billige, men næringsrike råvarer.

Egg, poteter, sei osv osv.

Lær deg å lage gode retter av disse. Poteter kan varieres i det uendelige og det samme med egg. Skal ikke så mye til for å få til god mat.

Anonymkode: ed77e...dd5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror det ligger minst 1000 liknende tråder her inne med nøyaktig samme overskrift/tema, og i alle trådene er svarene omtrent de samme. 

Anonymkode: 2188f...216

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har aldri gjort det før, men skal i en måned nå skrive opp hva jeg kjøper i dagligvarebutikkene. Når måneden er over skal jeg se over hvor jeg muligens sløser. Har også for første gang begynt å gå over tidbudsavisene som kommer ut hver uke, noterer ned det jeg trenger og hvor den beste prisen er. Er heldig og bor sentralt, det er 4 matbutikker nær der jeg bor og alle får jeg tilbudsavis fra. Blir spennende hvor mye jeg kan spare ved disse to tiltakene i første omgang.

• Liker 1
Skrevet

Kutt kjøtt.

Kjøp store for pakninger med belgfrukter/bønner/gris og så videre på internasjonal grensaks butikk.

Kjøp store forpakninger med belgfrukter/bønner/ris og så videre på internasjonal grønnsaksbutikk 

Begynn med Dumpster Diving om man har muligheten

Baser det man lager til middager på råvarer og ikke rett.  Eksempel kommer man over billig blomkål så finne ut forskjellige oppskrifter man kan lage med blomkål i stedet for å tenke at i dag skal jeg pasta og gå og kjøpe ingredienser spesifikt rettet mot det.  Her i huset baserer vi alle middagene mine på det vi finner når vi dumpstrer

Anonymkode: f96fd...700

• Liker 1
Skrevet

Planlegging: skaff deg oversikt over hva du har i hus. Planlegg middager for en uke eller to og skriv handleliste ut i fra det.

Følg med på ulike butikkers tilbud og vær konsekvent når du stikker innom en butikk for å handle på tilbud så du ikke plukker med deg ting du egentlig ikke trenger

Sjekk disken med datovarer.

Anonymkode: 39f63...190

• Liker 1
Skrevet

Planlegg middager med overlappende ingredienser slik at du får brukt alt du kjøper. 

Mindre kjøtt, mer grønnsaker

Kjøp større kvanta hvis noe er på tilbud og lag opp bulk. F.eks kjøp flere pakker kjøttdeig hvis de er på tilbud og lag en stor gryte pasta/pizzasaus. Frys i porsjonspakker.

Anonymkode: b9b4b...520

• Liker 1
Skrevet

Last ned appen som heter "tilbud!" . 

Hver søndag legges det ut nye kundeaviser både på matvare og andre butikker. Da kan du se hva som er på tilbud i de ulike butikkene og planlegge innkjøp i ulike butikker. Handle inn større kvantum når det er tilbud på varer du ofte bruker. 

Nå er det eks 10 og 20 kr marked på meny, da handler du disse varene der. 

Anonymkode: cb59f...d0d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Last ned appen som heter "tilbud!" . 

Hver søndag legges det ut nye kundeaviser både på matvare og andre butikker. Da kan du se hva som er på tilbud i de ulike butikkene og planlegge innkjøp i ulike butikker. Handle inn større kvantum når det er tilbud på varer du ofte bruker. 

Nå er det eks 10 og 20 kr marked på meny, da handler du disse varene der. 

Anonymkode: cb59f...d0d

Hvis de er billigere. Ganske ofte er fast pris i lavprisbutikkene lavere enn «tilbud» på Meny og Mega.

Anonymkode: c3bcc...a8d

Skrevet

-Spis vegetar at par flere dager i uka

-Finn frem oppskrifter som krever linser og bruk tørkede linser. Kjempebillig for flere middager

-Kjøp store pakninger med lav kilopris og frys ned

Anonymkode: 67726...b5d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg merker at handlekurva har blitt en god del dyrere i det siste. Må bli flinkere med mat/dagligvareinnkjøp for å få budsjettet til å strekke til. Noen som har gode tips å komme med? 

Anonymkode: 183a0...a45

Handle max en gang i uka, se på enhetspris, ikke kjøp mat du ikke trenger/bruker. 

Anonymkode: 920bb...f98

• Liker 1
Skrevet

Ca 75% av oss kan med fordel redusere matinntaket med 15-20%. Og spesielt snacks, godteri og brus.

• Liker 1
Skrevet

Havregryn er en personelig favoritt 😄 Billig og fyllende.

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Det er greit å gjøre seg kjent med prisnivået i butikkene i nærheten. Sjekk f.eks hva de har av billigmerker og produkter du bruker ofte. Les tilbudsavisene   På søndag/mandag og skriv handleliste med priser. Stryk og legg til.  Jeg synes det er kjedelig å handle, men må jo det av og til.  Det blir ofte Kiwi, litt Rema, og kanskje en ting fra Spar eller Meny.  Og Europris for søppelposer/sekker og vaskemidler. 
Noen finner alltid noe nedsatt pga dato, men jeg finner sjelden noe der.

Jeg har handlet på kiwi i dag for resten av måneden. Jeg kjøpte flere kartonger med hakkede tomater (Eldorado) med hvitløk til 9,90Håper på bedre tilbud på poteter etterhvert. Det er fortsatt billig mat, men burde komme under 25 kr kg igjen.

Skrevet

Ikke betal for maten. Ta det du skal ha og gå.

Anonymkode: b6652...a55

Skrevet

Lag ukesmenyer

Skriv handleliste og hold deg til den

Kjøp og spis mat som er i sesong

Kjøp stort/lag store porsjoner og frys ned i porsjoner

Lag mat fra bunnen. Brød, middagsretter mm

Saumfar billighyllen etter mat som går ut på dato. Endre matplanen etter hva du finner eller frys ned  

Anonymkode: 92874...5f0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...