Gå til innhold

Hvorfor blir man ren på hendene av å vaske de med såpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva eksakt er det ved såpen som gjør at hendene våre blir rene når vi bruker såpe til å vaske de? Kan noen forklare?

Anonymkode: 0010a...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig basic forklart så har molekylene i såpe to sider, en som er hydrofobisk og en som er hydrofil, altså en som binder seg til vann og en som avstøter det. Den siden som avstøter vann binder seg til fett og olje. Den siden som avstøter vann binder seg til membranen i virus og bakterier å bryter den i stykker. Såpe bryter også ned kjemiske bånd som holder virus og bakterier festet til hudoverflaten og gjør at de faller av huden. Så såpe både dreper og fjerner virus og bakterier fra huden.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor blir man mett når man spiser mat?🤔

Anonymkode: 037d5...b6e

Man blir mett av å spise mat grunnet en kombinasjon av at kroppen legger merke til at du har mat i magesekken og tarmer, som signaliserer en utslippning av et hormon jeg har glemt navnet på som slippes ut i tarmen og gir deg en metthetsfølelse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor blir det vått ute når det regner?

Anonymkode: dcd57...4c3

Fordi regn inneholder vann som gjør at ting blir vått.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DumTomat skrev (1 time siden):

Veldig basic forklart så har molekylene i såpe to sider, en som er hydrofobisk og en som er hydrofil, altså en som binder seg til vann og en som avstøter det. Den siden som avstøter vann binder seg til fett og olje. Den siden som avstøter vann binder seg til membranen i virus og bakterier å bryter den i stykker. Såpe bryter også ned kjemiske bånd som holder virus og bakterier festet til hudoverflaten og gjør at de faller av huden. Så såpe både dreper og fjerner virus og bakterier fra huden.

Nydelig svar! Du er pr nå bare tre innlegg. Da kan du like gjerne bytte brukerid'en din til 'KlokTomat'. :)

Anonymkode: 7e21a...395

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Nydelig svar! Du er pr nå bare tre innlegg. Da kan du like gjerne bytte brukerid'en din til 'KlokTomat'. :)

Hahaha, jo takk, men navnet er sånn at jeg reserverer meg for fremtiden :P Har erfart nok til å skjønne at vi alle er dumme med untak, ikke smarte med untak!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du gjør narr av TS, men det er det ingen grunn til. De smarte spør og de dumme bare aksepterer faktum uten å noen gang undre seg hvorfor eller hvordan.

Anonymkode: 68d7a...e98

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DumTomat skrev (15 minutter siden):

Hahaha, jo takk, men navnet er sånn at jeg reserverer meg for fremtiden :P Har erfart nok til å skjønne at vi alle er dumme med untak, ikke smarte med untak!

Nesten en variant av "Det eneste jeg vet med sikkerhet er at jeg intet vet." ;)

Ellers synes jeg du er for beskjeden. Uansett er du velkommen her. Fakta fremfor føleri applauderes! :)

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du gjør narr av TS, men det er det ingen grunn til. De smarte spør og de dumme bare aksepterer faktum uten å noen gang undre seg hvorfor eller hvordan.

Anonymkode: 68d7a...e98

Man kan jo lure på hvorfor dem ikke har ryggrad til å poste under eget brukernavn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.8.2022 den 11.19):

Hvorfor blir man mett når man spiser mat?🤔

Anonymkode: 037d5...b6e

Er vel noe med volum i magesekken tøyes til et visst nivå som igjen sender signaler til hjernen om at det er fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.8.2022 den 11.22):

Materialer absorberer vann i forskjellig grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...