Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke mat de, da forventer de bare at neste person også gir de mat og de blir et større problem en de allerede er..

Anonymkode: 72188...d2b

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ditt valg, men en god regel er å ikke gi til tiggere. Da blir det bare mer tigging. Dette gjelder alle former for tigging, fra rom-folk til idrettslag.

Anonymkode: 9ce72...57a

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, men nå går han å bruker dagens matpenger på narkotika.. Hjalp han virkelig der ja... 🤦‍♀️

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ditt valg, men en god regel er å ikke gi til tiggere. Da blir det bare mer tigging. Dette gjelder alle former for tigging, fra rom-folk til idrettslag.

Anonymkode: 9ce72...57a

Vet ikke om jeg skal le eller grine

Anonymkode: 9e59d...1a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får ingen rusfølelse når man er avhengig. De har det like gøy med å "ruse" seg som du har når du puster luft 

Anonymkode: e9dc8...6fe

De slipper de grusomme abstinensene når de får i seg rusen sin. 

Og jeg har sett mange så rusa at de strever med å stå oppreist, og øynene ruller bakover i hodet. For eksempel de personene som står og selger magasinet =Oslo. Svikt i knærne, gynger og holder på å ramle, øynene ruller i hodet, klarer knapt å svare eller snakke når noen spør hva bladet koster... jeg har mine tvil om at de ikke har noen "rusfølelse" når de er så ruset.

• Liker 2
Skrevet

De som sier "Ikke gi penger, for da går det bare til mer rus" forstår ikke avhengighet.

Neste hit er ikke en fråtsende utskeielse. Det er bokstavelig talt medisin som hindrer dem fra å gå inn i potensielt dødelige abstinenser.

Å hjelpe noen med å få seg den neste dosen slik at vedkommende slipper å rane noen er ikke en dårlig handling. En heroinist trenger heroin akkurat som en diabetiker trenger insulin.  

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Når en begynner å spørre seg selv om vanlig empati for andre er feil som om det er et avvik fra normen, har vi som samfunn feilet fullstendig 😅

• Liker 4
Skrevet

Bedre å hjelpe norske narkomane og uteliggere enn disse utenlandske tiggerne som reiser gjennom hele Europa for å tigge eller drive med kriminalitet.  

Anonymkode: ca706...800

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En som ikke hadde råd til mat og ble tydelig stresset, så jeg betale. Var det dumt? 

Jeg har hjulpet en tidligere med å få seg jobb så jeg ga denne et visittkort å sa at den dagen livet smiler så ta kontakt.

Blir det feil å betale maten deres? Jeg får så vondt av de, selv om jeg vet at de har satt seg i det selv.

Anonymkode: 5cbfe...26e

Syntes det var veldig snilt gjort, hadde gjort det samme selv hvis jeg var i den situasjonen. 

Spiren skrev (46 minutter siden):

Når en begynner å spørre seg selv om vanlig empati for andre er feil som om det er et avvik fra normen, har vi som samfunn feilet fullstendig 😅

Spot on! 

Skrevet
Motelvibes skrev (1 time siden):

Plot twist: han var ikke narkoman men ser bare shabby ut. 

Hvordan vet du om han var narkoman eller bare shabby?

Liten by, strand han før og hørt om han.

Skrevet

Nei, men nå går han å bruker dagens matpenger på narkotika.. Hjalp han virkelig der ja... 🤦‍♀️

Jeg brukte mitt kort på en liten sum i kassa. Hvordan ga jeg penger til narkotika?

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

En som ikke hadde råd til mat og ble tydelig stresset, så jeg betale. Var det dumt? 

Jeg har hjulpet en tidligere med å få seg jobb så jeg ga denne et visittkort å sa at den dagen livet smiler så ta kontakt.

Blir det feil å betale maten deres? Jeg får så vondt av de, selv om jeg vet at de har satt seg i det selv.

Synes det er helt riktig jeg, jeg har gitt mat og kaffe til flere oppigjennom årene.  Det er medmenneskelighet. 

Skrevet
Smeltemann skrev (31 minutter siden):

Synes det er helt riktig jeg, jeg har gitt mat og kaffe til flere oppigjennom årene.  Det er medmenneskelighet. 

Han gråt og ville betale tilbake. Jeg håper han vil klare seg, at han er en av de som kommer seg ut av det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville aldri gitt penger for man vet hva det går til. 

Så medisin er ikke så viktig det altså? Det er bedre at de ikkje får den slik de ikke kan fungere i det hele tatt ( få i seg mat, stelle seg, skaffe seg småjobber osv ) 

Sikkert bedre at de raner en gammel dame i stedet? 

• Nyttig 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han gråt og ville betale tilbake. Jeg håper han vil klare seg, at han er en av de som kommer seg ut av det.

Ikke ha forhøøye forventninger.  Men vi kan håpe 😉

Skrevet
Smeltemann skrev (5 timer siden):

Ikke ha forhøøye forventninger.  Men vi kan håpe 😉

Selvfølgelig kan man ha det. 

For dem er det viktig å møte ekte mennesker på sin vei, som kan gi dem gnisten til å komme ut av det. 

Gjest Ramona1970
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke mat de, da forventer de bare at neste person også gir de mat og de blir et større problem en de allerede er..

De blir et større problem? Har du tenkt på at de kanskje har et problem?

Egoismen og kynismen blant noen brukere her på KG er bare veldig trist og deprimerende noen ganger.

Klart det er riktig å gi folk mat, TS, det viser bare at du har et hjerte i kroppen.

Endret av Ramona1970
Skrevet

Jeg gir både mat og penger når jeg har mulighet. De lever neppe et spesielt lukrativt liv uansett, så er bare hyggelig å kunne gjøre dagen litt bedre når man kan. Har en "fast" som alltid sitter på samme sted, pleier å finne ham etter lønning og spørre hva han trenger. Noen ganger er det penger, andre ganger mat. Bra fyr som har levd et hardt liv, like hyggelig å møte ham hver gang. 

Anonymkode: 076e6...696

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man får ingen rusfølelse når man er avhengig. De har det like gøy med å "ruse" seg som du har når du puster luft 

Det er ikke sant, man får en deilig følelse så lenge man tar en stor nok dose.

Hilsen en som var tungt rusavhengig i flere år, har stått med knekk i knærne og sovna i bakgater rundt omkring i Oslo mang en gang.

Det er sant som noen her sier, er man alvorlig avhengig av et kraftig stoff som heroin så er det viktigst å bli eller holde seg frisk, matkjøp kommer i andre rekke. Mat er så billig i forhold til dop uansett så det er ikke egentlig en faktor, man får alltids tak i nok til å overleve selv om det er lite, kjip og dårlig mat.

Anonymkode: abde8...48b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sant som noen her sier, er man alvorlig avhengig av et kraftig stoff som heroin så er det viktigst å bli eller holde seg frisk, matkjøp kommer i andre rekke. Mat er så billig i forhold til dop uansett så det er ikke egentlig en faktor, man får alltids tak i nok til å overleve selv om det er lite, kjip og dårlig mat.

Så det blir satt pris på om noen gir gatenarkomane mat de ofte ellers ikke ville tatt seg råd til å kjøpe selv, dvs vanlig mat. 

Skrevet

For heroinbrukere er dødsårsak nr.2 etter overdose er at folk sulter ihjel

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For heroinbrukere er dødsårsak nr.2 etter overdose er at folk sulter ihjel

Noe å tenke på for de som stadig hevder at det er ufarlig å bruke narkotika. Bare å kjøre på.

Jeg er lei av stakkarsliggjøringen av narkomane. Sannheten er at svært mange av dem med åpne øyne har trosset alle advarsler (for det er jo ikke så farlig) og valgfritt begynt å dope seg. Da føler jeg ikke den helt store sympatien for dem. Spiller ingen rolle at noen gir mat til en, og jeg kan gjøre det selv, men den "de må ha medisinen sin"-holdningen er så bak mål.

Vi lever ikke i jungelen, vi lever i et opplyst samfunn. Likevel står folk frem og vil ha fri narkotika, ingen fare, og en del kjøper dette. Det er ikke slik at alle narkomane har levd et så tøft liv, har hatt en vond barndom, og alle de påstandene man hører. Mange har kommer fra helt greie kår, de har ikke manglet noe som helst. Bare dumhet at de startet med dop.

Anonymkode: 71d56...b24

Skrevet

Var snilt av deg å hjelpe vedkommende 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...