Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En som ikke hadde råd til mat og ble tydelig stresset, så jeg betale. Var det dumt? 

Jeg har hjulpet en tidligere med å få seg jobb så jeg ga denne et visittkort å sa at den dagen livet smiler så ta kontakt.

Blir det feil å betale maten deres? Jeg får så vondt av de, selv om jeg vet at de har satt seg i det selv.

Anonymkode: 5cbfe...26e

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle det være feil eller dumt tenker du? Eller hvorfor mener du at det var dumt, siden du sitter igjen med et slikt spørsmål? 

Anonymkode: 71fa3...a8a

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke feil å betale maten deres. Du velger selv hva du vil bruke dine penger på :) 

Anonymkode: cb42b...56f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En som ikke hadde råd til mat og ble tydelig stresset, så jeg betale. Var det dumt? 

Jeg har hjulpet en tidligere med å få seg jobb så jeg ga denne et visittkort å sa at den dagen livet smiler så ta kontakt.

Blir det feil å betale maten deres? Jeg får så vondt av de, selv om jeg vet at de har satt seg i det selv.

Null problem dette vel, så lenge du har til deg selv også. 

Selv om de har "satt seg selv i det", så er det ofte mye sykdom, fysisk og psykisk, bak, og et helsesystem som ikke greier å hjelpe disse menneskene. Som oftest er rusmisbruk selvmedisinering, og ikke noe særlig annet enn det.  

Jeg synes det var veldig hyggelig og snille av deg!

• Liker 5
  • Hjerte 5
Skrevet

Selvsagt er det ikke feil. Har gjort det samme selv, flere ganger. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan i alle dager får dette blitt feil? 

Har gitt både penger, klær og mat til narkomane og har aldri følt at det er feil ❤️ 

Anonymkode: 20076...a76

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ditt valg, men en god regel er å ikke gi til tiggere. Da blir det bare mer tigging. Dette gjelder alle former for tigging, fra rom-folk til idrettslag.

Anonymkode: 9ce72...57a

Skrevet

Bedre å gi mat eller kjøpe mat til de enn å gi penger.

Anonymkode: d9ed2...c38

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bedre å gi mat eller kjøpe mat til de enn å gi penger.

Anonymkode: d9ed2...c38

Jeg ville aldri gitt penger for man vet hva det går til. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble usikker o tilfellet noen tenker at de må treffe bunn før de kommer seg lpp igjen. De gjør ikke det hvis de får hjelp, men så tenkte jeg at det må jo være ok å sørge for mat  

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke mat de, da forventer de bare at neste person også gir de mat og de blir et større problem en de allerede er..

Anonymkode: 72188...d2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble usikker o tilfellet noen tenker at de må treffe bunn før de kommer seg lpp igjen. De gjør ikke det hvis de får hjelp, men så tenkte jeg at det må jo være ok å sørge for mat  

Vil tro en narkoman føler at bunnen er nådd uansett jeg. Du tror de spretter opp igjen så lenge ingen hjelper med noe?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke mat de, da forventer de bare at neste person også gir de mat og de blir et større problem en de allerede er..

De er ikke dyr i en dyrehage. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
visp skrev (Akkurat nå):

De er ikke dyr i en dyrehage. 

Nei, men nå går han å bruker dagens matpenger på narkotika.. Hjalp han virkelig der ja... 🤦‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men nå går han å bruker dagens matpenger på narkotika.. Hjalp han virkelig der ja... 🤦‍♀️

Det å skaffe rus er noe som gjøres uansett. Det er ikke sånn at de plutselig kan bestemme seg for at de kan hoppe over en rus. Rusen kommer før mat for de. Hvilken skade gjør det å vise litt medmennesklighet?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Plot twist: han var ikke narkoman men ser bare shabby ut. 

Hvordan vet du om han var narkoman eller bare shabby?

Skrevet

Narkoman er et ord som kan oppfattes nedsettende. Noen mennesker har så store utfordringer i livet av de ikke holder ut hvis de ikke medisinerer seg.

Anonymkode: e9dc8...6fe

• Liker 2
Skrevet

Å gi mat til en fattig og sikkert sulten person på gaten er ikke feil. Det er mer feil å gi dem penger, for de klarer ikke å bruke penger fornuftig, det går rett til mer rus. Ikke mat.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg ville aldri gitt penger for man vet hva det går til. 

De vil alltid få fatt fatt i pengene de trenger til medisinen sin, så i mine øyne er det bedre at jeg gir de penger sånn at de nummer en slipper å måtte utføre eventuelle kriminelle handlinger eller nummer to ikke har nok penger og ender opp med å kjøpe dårlig dop.

Anonymkode: 9e59d...1a1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Var i Oslo for 5 år siden. på vei hjem var det mange prostituerte som klang seg på meg. En av jentene følte jeg litt for, hunvar ikke som dem som dem andre. Jeg var innom 7 Elleven kiosk  for å spise litt.  Hun sa hun var sulten og hun fikk spise og drikke så mye hun orket. Jeg fikk en god følelse av det.

Anonymkode: 982be...af8

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Million said:

Å gi mat til en fattig og sikkert sulten person på gaten er ikke feil. Det er mer feil å gi dem penger, for de klarer ikke å bruke penger fornuftig, det går rett til mer rus. Ikke mat.

Man får ingen rusfølelse når man er avhengig. De har det like gøy med å "ruse" seg som du har når du puster luft 

Anonymkode: e9dc8...6fe

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...