Gå til innhold

Ingen legger ned dolokket!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor?

Har ikke tall på alle gangene jeg kommer til et do med lokket oppe. Tom etter folk jeg trodde var ekstra renslige. Åpent dolokk er som åpen søppelbøtte. Æsj!

Og jeg er ikke engang av typen som bare bruker badehåndkleet en gang før vask….

Anonymkode: bb1e2...4f2

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjemme hos deg, på offentlige toaletter, hos venner, eller hvor er det du opplever det? 

Anonymkode: 8543d...7f3

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke bare legge det ned selv?

Anonymkode: deb8a...084

• Liker 1
Skrevet

Det der er en tapt sak, man får ikke forandra folk. Alle på KG sier såklart at de lukker dolokket, men det er sjelden jeg kommer til toaletter som har lukka lokk om det er i offentligheten eller i andre sine hjem. 

Anonymkode: 71547...970

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjemme hos deg, på offentlige toaletter, hos venner, eller hvor er det du opplever det? 

Anonymkode: 8543d...7f3

Offentlig, i selskaper (lukket lokale), gjester her hjemme, i andres hjem, på jobben osv (forventer ingenting på bensinstasjoner mm). For ikke å glemme voksne barn som er godt opplært, bodd hjemmefra noen år og kommer hjem på besøk med denne (u)vanen. Jeg er totalt likegyldig til andres renslighet ellers, men fatter ikke at folk ikke skjønner at doskåla er full av bakterier uansett hvor mye det skinner etter dem. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du ikke bare legge det ned selv?

Anonymkode: deb8a...084

Selvfølgelig gjør jeg det. Men det er så ulogisk når folk som ellers er pertentlige og argumenterer for hvor uhygienisk det er å bruke håndduker to ganger, for deretter å gå på do og flusher med full åpning. Fatter ikke….

• Liker 4
Skrevet

Jeg irriterer meg over det samme. Verst er det selvsagt når det er toaletter jeg selv bruker en del, som de på jobben eller hjemme hos meg selv. Toaletter jeg ikke bruker er ikke så farlig for meg, men synes det er skikkelig ekkelt å tenke på.

Er det det at folk ikke vet at man sprayer alt mulig rart av bakterier, virus, urin og avføring når man skyller ned i do uten å ha igjen lokket?

Er det det at folk ikke bryr seg om at veggen, vasken, dårhåndtak, håndkle osv. er dekket av det?

Åpner de dolokket etter at de trekker ned?

Hva er greia, liksom.

Anonymkode: bd1af...8bf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere vet at det ikke nødvendigvis er mer hygienisk å trekke ned med lokket ned? Dersom nestemann kommer for å bruke toalettet i løpet av den neste halvtimen, får han den sprayen opp når ham løfter lokket. Det er vist at det skal gå ganske lang tid mellom besøkene på toalettet for at det skal være mer hygienisk med lokket ned. 

Anonymkode: fa8f1...85d

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Selvfølgelig gjør jeg det. Men det er så ulogisk når folk som ellers er pertentlige og argumenterer for hvor uhygienisk det er å bruke håndduker to ganger, for deretter å gå på do og flusher med full åpning. Fatter ikke….

Du kan jo bruke meg som et eksempel. Når jeg trekker ned og legger ned lokket, så venter jeg til nedskyllingen er ferdig, og så åpner jeg lokket igjen for å se etter at alt er ok. Er alt skylt ned, er det noen rester av dopapir i do etter meg, eller er det "bremsespor" på porselenet nede i do som må fjernes med børste.... et eller annet? Dette må sjekkes før man forlater toalettet, og da lar jeg selvfølgelig lokket stå oppe og klart til nestemann.

Det er det samme som når menn legger ned igjen doringen etter å ha urinert stående. De er høflige og gjør doen klar til bruk for neste person.

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

Fordi vi ikke bryr oss om sånt. Er ikke så farlig.

I vårt hus er lokket oppe døgnet rundt. Ingen lukker det, da det ikke er noe poeng å lukke det.

Anonymkode: a720f...35e

• Liker 9
Skrevet

Er kvinne. Lukker ikke lokket hjemme. Men mannen min gjør det.

Anonymkode: 7d32f...4fb

• Liker 3
Skrevet

Irriterer meg og. Her legger vi det alltid ned hjemme, gjester gjør det aldri. Syns man kan forlate toalettet slik man fant det.

Anonymkode: 6c714...5f4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Det der er en tapt sak, man får ikke forandra folk. Alle på KG sier såklart at de lukker dolokket, men det er sjelden jeg kommer til toaletter som har lukka lokk om det er i offentligheten eller i andre sine hjem. 

Anonymkode: 71547...970

Jeg lukker ikke dolokket 

Anonymkode: 0348c...b78

• Liker 2
Skrevet

Lukker det ikke, ei heller mine kolleger på en stor statlig arb.plass. Det er like ekkelt å ta opp og ned dolokket, som å ha det åpent. 

Anonymkode: 358d5...993

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg lukker det, for når man skyller ned med lokket oppe, så kommer det opp en liten sky med fine dråper av vann, blandet med det man har lagt igjen i toalettet. De dråpene kan henge i lufta i 10-12 timer. Jeg vil gjerne slippe å puste inn andres etterlatenskaper, og liker det når andre viser like mye hensyn for meg.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg irriterer meg også veldig over det. Ekkelt at folk har skylt ned uten å lukke lokket. og irriterende at lokket står åpent så ting kan falle nedi do (spesielt når man har små unger i hus..)

Anonymkode: eb677...9ce

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fordi vi ikke bryr oss om sånt. Er ikke så farlig.

I vårt hus er lokket oppe døgnet rundt. Ingen lukker det, da det ikke er noe poeng å lukke det.

Anonymkode: a720f...35e

Hos oss også. 

TS, jeg blir irritert når folk er på besøk hos meg også legger de lokket ned 😖😖

Anonymkode: 145df...9d2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dere vet at det ikke nødvendigvis er mer hygienisk å trekke ned med lokket ned? Dersom nestemann kommer for å bruke toalettet i løpet av den neste halvtimen, får han den sprayen opp når ham løfter lokket. Det er vist at det skal gå ganske lang tid mellom besøkene på toalettet for at det skal være mer hygienisk med lokket ned. 

Anonymkode: fa8f1...85d

Nei: https://forskning.no/sykdommer/hvis-du-lar-do-lokket-sta-oppe-mens-du-trekker-ned-kan-bakterier-og-virus-bli-hengende-i-lufta-i-30-minutter/1936027

https://www.nettavisen.no/nyheter/lukker-du-ikke-do-lokket-for-du-trekker-ned-da-kan-bakterier-og-virus-bli-hengende-lenge-i-luften/s/12-95-3424205741

Så hvis du har håndklær eller tannbørste nærmere toalettet enn 1,5 meter, kan du altså regne med å få bakterier fra avføring på dem hvis du skyller ned med dolokket oppe. 

Greit å få bæsjbakterier på tannbørsten din?

Skrevet

Hva gjør dyrene i skogen, med alle bæsjemolekylene som omgir dem 😂

Anonymkode: e6d1e...2df

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør dyrene i skogen, med alle bæsjemolekylene som omgir dem 😂

Anonymkode: e6d1e...2df

De trekker ikke ned heller da. 🤣🤣

Anonymkode: b0724...f2a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...