AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #1 Del Skrevet 21. august 2022 Hvorfor skal det være slik, når folk i jobb ikke får noe lavere lønn om man har samboer? Jeg forstår man har lavere utgifter om man er flere med ‘’inntekt’’ i en husholdning, men hvorfor skal det være skeiv fordelt, hvorfor gjelder dette bare uføre? Jeg sier ikke at de i jobb skal få noe trekk, men syntes regelen for uføre er tåpelig Anonymkode: 4cb67...8f3 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mumsmums Skrevet 21. august 2022 #2 Del Skrevet 21. august 2022 Vi er ansett som for syke til å ha en kjæreste som vil bo sammen med oss🤷♀️ Er vi friske nok til å bo sammen med noen så er vi sikkert ansett som arbeidsdyktige og🤷♀️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #3 Del Skrevet 21. august 2022 Det er motsatt. De som ikke har samboer får et tillegg. Folk i arbeid får betalt fordi de tjener penger for arbeidsgiver, du kan ikke sammenligne det med trygd. Anonymkode: a410f...84c 20 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #4 Del Skrevet 21. august 2022 Jeg er enig. Det oppleves som en straff. Da jeg var sammen med min eks så var dette noe som stresset meg en del. Jeg jobbet men han var ufør. Det føltes som om jeg måtte bidra ekstra mye og jobbe ekstra hardere for å kompensere for den inntekten han ville miste da vi flyttet sammen. Det er jo brutalt på husmarkedet. Vanskelig nok for to mennesker å finne seg noe, med vanlig inntekt. Det er ikke som om det er SÅ mye billigere å bli samboere. Jeg syntes det var urettferdig. Og jeg tenker det vil bidra enda mer til at uføre føler på utenforskap. Anonymkode: 49887...b8e 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 21. august 2022 #5 Del Skrevet 21. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor skal det være slik, når folk i jobb ikke får noe lavere lønn om man har samboer? Jeg forstår man har lavere utgifter om man er flere med ‘’inntekt’’ i en husholdning, men hvorfor skal det være skeiv fordelt, hvorfor gjelder dette bare uføre? Jeg sier ikke at de i jobb skal få noe trekk, men syntes regelen for uføre er tåpelig Anonymkode: 4cb67...8f3 Jeg tror ikke det gjelder flertallet uføretrygdede. Det du snakker om, gjelder vel kun de som har MINSTEYTELSEN i uføretrygd? Mener det er det jeg har lest her inne i alle fall. Det var ingen forandring på min uføretrygd før og etter skilsmisse og jeg begynte å bo alene. Men jeg har heller ikke minsteytelsen da jeg ble ikke ufør før jeg var 39 og hadde jobbet mange år, og de siste årene i en greit betalt jobb med forsikringer. RETTELSE; ikke ung ufør tillegget, men minsteytelsen i uføretrygd var det! https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd " Du er sikret en minsteytelse Du er sikret en minste årlig uføretrygd hvis dette gir deg en høyere utbetaling enn det du selv har opptjent i uføretrygd. Størrelsen på minsteytelsen avhenger av om du er enslig eller bor sammen med ektefelle eller samboer. Minsteytelsen skal også reduseres hvis du har redusert trygdetid i Norge. Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,28 ganger folketrygdens grunnbeløp. Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer og mottar en uføretrygd som er en omregnet uførepensjon, er du fra 1. september 2016 sikret en årlig uføretrygd på 2,33 ganger folketrygdens grunnbeløp. Er du enslig, er den årlige ytelsen 2,48 ganger folketrygdens grunnbeløp. Mottar du minsteytelse og sivilstanden din endrer seg, må du straks melde fra til NAV. Endret 21. august 2022 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #6 Del Skrevet 21. august 2022 Det er ikke alltid det lønner seg å være flere. Sett at en aleneforelder i jobb flytter sammen med en ufør så er det totalt sett fort snakk om 5-6000 mindre å rutte med i måneden enn om man bor hver for seg. Anonymkode: e840c...c57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #7 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er enig. Det oppleves som en straff. Da jeg var sammen med min eks så var dette noe som stresset meg en del. Jeg jobbet men han var ufør. Det føltes som om jeg måtte bidra ekstra mye og jobbe ekstra hardere for å kompensere for den inntekten han ville miste da vi flyttet sammen. Det er jo brutalt på husmarkedet. Vanskelig nok for to mennesker å finne seg noe, med vanlig inntekt. Det er ikke som om det er SÅ mye billigere å bli samboere. Jeg syntes det var urettferdig. Og jeg tenker det vil bidra enda mer til at uføre føler på utenforskap. Anonymkode: 49887...b8e Det er da virkelig SÅ mye billigere å bli samboer…Men har halv pris på husleie/felleskostnader, abonnement, etc etc. Samt lavere kostnader om man deler en bil, på strøm etc. jo selvsagt er det mye billigere p ha samboer. Anonymkode: 4caae...249 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #8 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke alltid det lønner seg å være flere. Sett at en aleneforelder i jobb flytter sammen med en ufør så er det totalt sett fort snakk om 5-6000 mindre å rutte med i måneden enn om man bor hver for seg. Anonymkode: e840c...c57 Hvordan er det regnestykket? Anonymkode: 4caae...249 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #9 Del Skrevet 21. august 2022 Million skrev (Akkurat nå): Jeg tror ikke det gjelder flertallet uføretrygdede. Det du snakker om, gjelder vel kun de som har UNG UFØRETRYGD tillegget? Mener det er det jeg har lest her inne i alle fall. Det var ingen forandring på min uføretrygd før og etter skilsmisse og jeg begynte å bo alene. Men jeg har heller ikke ung ufør tillegget da jeg ble ikke ufør før jeg var 39 og hadde jobbet mange år. Stemmer det. Ung uføre tillegget er et urettferdig tillegg, så at de mister det gjør ingenting. Da får de se hvordan de som ikke har det tillegget til vanlig har det - også de som er enslige uten ung ufør. Håper dette tillegget fjernes. Anonymkode: 30255...42a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 21. august 2022 #10 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er da virkelig SÅ mye billigere å bli samboer…Men har halv pris på husleie/felleskostnader, abonnement, etc etc. Samt lavere kostnader om man deler en bil, på strøm etc. jo selvsagt er det mye billigere p ha samboer. Anonymkode: 4caae...249 Ja, for eksempel hvis man har en husleie (leiebolig) på 10 000, sparer man jo 5000 bare der, på å flytte sammen med kjæresten. Men på den annen side har jeg sett mange ganger her inne at lavtlønte og uføretrygdede skriver fortvilet at de får DYRERE og mye høyere matugifter, fordi mannen de flytter sammen med, spiser så uhorvelig mye mer og dyrere mat enn en småspist ung dame eller jente er vant til, men han forventer samtidig at matugiftene spleiser man 50/50 på... det sparer jo den storspiste mye penger på, men ikke den som er vant til et rimelig, lavt matbudsjett pga man er småspist og vant til å spare! 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 21. august 2022 #11 Del Skrevet 21. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Stemmer det. Ung uføre tillegget er et urettferdig tillegg, så at de mister det gjør ingenting. Da får de se hvordan de som ikke har det tillegget til vanlig har det - også de som er enslige uten ung ufør. Håper dette tillegget fjernes. Anonymkode: 30255...42a Å, gjelder det ung uføre tillegget også? Jeg fant noe på NAV sine sider om at trygden minskes for de med minsteytelsen hvis man får ektefelle eller samboer. Gjelder det begge de to ytelsene da? RETTELSE: Ja, det gjelder kanskje de med ung ufør tillegget også, men det står ikke hvor mye det er snakk om. Her fra NAV står det at man straks må gi beskjed om man endrer siviltilstand: Minsteytelse for unge uføre For deg som innvilges rettighet som ung ufør beregnes uføretrygden etter egne regler dersom det gir en høyere uføretrygd. Mottar du minsteytelse som ung ufør og sivilstanden din endrer seg, må du straks melde fra til NAV. Endret 21. august 2022 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 21. august 2022 #12 Del Skrevet 21. august 2022 Fordi man trenger mindre til livsopphold da. Du må tenke som dette: Seks av naboene mine betaler uførepensjonen min. De synes det er helt greit. Men når jeg får samboer og en som jeg kan dele kostnadene med, synes de det er veldig fint om de kan få være med på besparelsen. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #13 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stemmer det. Ung uføre tillegget er et urettferdig tillegg, så at de mister det gjør ingenting. Da får de se hvordan de som ikke har det tillegget til vanlig har det - også de som er enslige uten ung ufør. Håper dette tillegget fjernes. Anonymkode: 30255...42a Hvorfor ønsker du disse mindre penger? De som sannsynligvis ikke har klart å opparbeide seg noe særlig fra før, hvilket en godt voksen definitivt burde klart. Men sannsynligvis ville du blitt irritert hvis noen med jobb sier at de synes uføre skal miste flere tillegg/få mindre. Det er da en ganske stor egoisme vil jeg si. Du vil ha mer og synes andre skal få mindre. Anonymkode: 4caae...249 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #14 Del Skrevet 21. august 2022 Fordi lønn er for utført jobb mens NAV-penger er fordi folk synes tilstrekkelig synd på deg og ikke vil at noen i landet skal sulte eller fryse. Og at hvis du har samboer som bidrar så er det litt mindre synd på deg. Anonymkode: 95424...a8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #15 Del Skrevet 21. august 2022 Million skrev (Akkurat nå): Å, gjelder det ung uføre tillegget også? Jeg fant noe på NAV sine sider om at trygden minskes for de med minsteytelsen hvis man får ektefelle eller samboer. Gjelder det begge de to ytelsene da? Ja gjelder de med ung ufør også. Kjenner ei som mener at mannen hennes burde betale henne dette tillegget hver mnd siden hun gidder å bo med han. Hun har ung ufør. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor ønsker du disse mindre penger? De som sannsynligvis ikke har klart å opparbeide seg noe særlig fra før, hvilket en godt voksen definitivt burde klart. Men sannsynligvis ville du blitt irritert hvis noen med jobb sier at de synes uføre skal miste flere tillegg/få mindre. Det er da en ganske stor egoisme vil jeg si. Du vil ha mer og synes andre skal få mindre. Anonymkode: 4caae...249 Unner de ikke mindre men de burde ikke ha mer enn lavtlønte slitere får etter et langt arbeidsliv. Å nei det er ikke alle som har hatt mulighet til å opparbeide seg noe bl.a pga helsen. Laveste sats burde være det samme som ung ufør satsen. Anonymkode: 30255...42a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #16 Del Skrevet 21. august 2022 Brunello skrev (1 minutt siden): Fordi man trenger mindre til livsopphold da. Du må tenke som dette: Seks av naboene mine betaler uførepensjonen min. De synes det er helt greit. Men når jeg får samboer og en som jeg kan dele kostnadene med, synes de det er veldig fint om de kan få være med på besparelsen. Men hvorfor skal nav blande seg inn i livsopphold satser, når man har krav på 60% av tidligere lønn? Det er jo det trygden baseres på 6 av naboene, så merkelig eksempel 🙈 skal du dra det eksempelet må du nesten legge frem hvor mange prosent av gjennomsnitts befolkningen betaler i skatt på de ekstra pengene uføre får av å bo alene (altså ikke total uføretrygd). Også kan man komme med et konkret tall gjennomsnitts befolkningen ville tjent på å fjerne tiltaket. Men det blir veldig tungvint… Anonymkode: 4cb67...8f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #17 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor skal det være slik, når folk i jobb ikke får noe lavere lønn om man har samboer? Jeg forstår man har lavere utgifter om man er flere med ‘’inntekt’’ i en husholdning, men hvorfor skal det være skeiv fordelt, hvorfor gjelder dette bare uføre? Jeg sier ikke at de i jobb skal få noe trekk, men syntes regelen for uføre er tåpelig Anonymkode: 4cb67...8f3 De uføre som ikke har samboer får faktisk tillegg for å være alene. Uføre blir ikke straffet for å ha samboer, de har en gode for å være alene. Hvis du snur på det. De med lønn i arbeid får ikke høyere lønn hvis de ikke har samboer. Merker at jeg er skikkelig lei all denne klagingen til uføre. Beklager. Anonymkode: 183b8...729 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #18 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja gjelder de med ung ufør også. Kjenner ei som mener at mannen hennes burde betale henne dette tillegget hver mnd siden hun gidder å bo med han. Hun har ung ufør. Unner de ikke mindre men de burde ikke ha mer enn lavtlønte slitere får etter et langt arbeidsliv. Å nei det er ikke alle som har hatt mulighet til å opparbeide seg noe bl.a pga helsen. Laveste sats burde være det samme som ung ufør satsen. Anonymkode: 30255...42a Jeg forstår ikke helt hva du mener. Du sa du ønsket de skulle miste tillegget, så sier du at du ønsker at alle skal få tillegget, så mener du at de ikke skal ha mer enn lavtlønnede… Og de som ikke har klart å opparbeide seg noe grunnet helse er vel akkurat de som da får ung ufør? Anonymkode: 4caae...249 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #19 Del Skrevet 21. august 2022 Million skrev (11 minutter siden): Ja, for eksempel hvis man har en husleie (leiebolig) på 10 000, sparer man jo 5000 bare der, på å flytte sammen med kjæresten. Men på den annen side har jeg sett mange ganger her inne at lavtlønte og uføretrygdede skriver fortvilet at de får DYRERE og mye høyere matugifter, fordi mannen de flytter sammen med, spiser så uhorvelig mye mer og dyrere mat enn en småspist ung dame eller jente er vant til, men han forventer samtidig at matugiftene spleiser man 50/50 på... det sparer jo den storspiste mye penger på, men ikke den som er vant til et rimelig, lavt matbudsjett pga man er småspist og vant til å spare! Det er svært få boliger i Norge til 10 000 kr med livsløpsstandard… om du ikke tenkte at 2 personer skal dele et 1 roms da…. Anonymkode: 4cb67...8f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fransine Skrevet 21. august 2022 #20 Del Skrevet 21. august 2022 Det er kun de uføre på minstesats som får lavere sats hvis de har samboer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå