AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Holder på med en surdeigsstarter. Har bare kommet til dag 2, men på dag 9 skal den være klar til bruk. Vil det være noe pro lem å la den står noen dager til eller må den brukes samme dag som den er klar? Er nybegynner med surdeig, så derfor en «teit» spørsmål. 🙈 Anonymkode: 04bdb...2d2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 Håper du får svar fra drevne surdeigbakere... Jeg lurer også. Anonymkode: 9fefe...6aa 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #3 Skrevet 19. august 2022 Den holder seg i månedsvis dersom du oppbevarer den i kjøleskapet og mater den litt innimellom. Anonymkode: 93b22...85f 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 Når starteren din er etablert (om 9 dager?), vil den være «i live». For at den skal være aktiv må den ha blitt matet, og så fått litt tid til å spise. Ellers holder den seg i kjøleskapet noen uker når du ikke bruker den. Min står alltid i kjøleskap, så når jeg skal bruke den tar jeg den ut og gir den mel og vann. Så får den tid til å doble/triple seg i størrelse - dette tar alt fra 3-12 timer avhengig av hva den har fått og temperatur i rommet. Så bruker jeg det jeg trenger, mens resten settes tilbake i kjøleskap til neste gang. Den tåler å gå lenge uten vann, min har overlevd diverse neglisjering siden 2019😄 Anonymkode: fdd18...2ab 1
skrue Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 (endret) Slike startere er artige. Fikk en starter i mars i fjor og den holdt jeg i live til senhøsten. Da ga den seg av ukjent grunn (noe ødela bakterieveksten, den gjæret ikke mer). Begynte en ny selv da med et hageeple som seeder. Den starteren lever fint fortsatt. Den klarer fint at man er borte ca 14 dager på ferie. Jeg bruker 90 g starter, 90 g fint sammalt rugmel og 1 dl vann hver gang jeg fornyer starteren. Det gjør jeg én gang i uken om det lar seg gjøre. Endret 20. august 2022 av skrue 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Fantastisk🤩 Takk for gode surdeigsstarter-tips 👍☺️ Gleder meg som en unge, til å se om jeg får til et brød og to. Ts. Anonymkode: 04bdb...2d2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå