Gå til innhold

Kvalm og uvel etter trening (løping)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tok en lang løpetur tidlig i morges (16 km). Drakk noe vann i bilen på vei hjem etterpå, og skulle bare dusje og så spise frokost. 
Etter ca 30 min (før jeg var kommet så langt..) så ble jeg skikkelig uvel og kvalm. Redd for at jeg kom til å svime av, kjentes sånn men skjedde ikke.

Ble en del bedre når jeg fikk spist og drukket mer, men hang likevel i over veldig mange timer. Gikk over etter 5-6 timer. 
Ingenting av dette (uten om kvalmen og det) er unormalt for meg, og aldri blitt dårlig før.

Noen som har peiling? Opplevd det selv? Prøvd å Google litt, men finner ikke helt ut av det. Virker som det kanskje var at jeg har spist for lite. Siste måltid før var i går ettermiddag, men det har som sagt aldri vært et problem tidligere.

Hva burde jeg ha spist/drukket etterpå? (Drakk en halv liter vann, en proteinshake med melk, og spiste to knekkebrød med leverpostei og grønnsaker).

Anonymkode: 3455f...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drakk du noe da du løp? Du kan ha blitt dehydrert. Når jeg løper bruker jeg og utsette meg selv for så mye at jeg får hodepine. Det første du bør prøve på når du har hode pine er og drikke nok vann.

Anonymkode: 93585...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løpt regelmessig i nærmere 10 år, og ja, jeg har opplevd det du beskriver mange ganger. Spesielt i starten av "løpekarrieren" hvor kroppen ikke var blitt helt vant med belastningen, eller når glykogenlagrene var tomme.

Du har rett og slett ikke spist nok, eller sent nok, dagen før, for å ha nok energi til å legge ut på langtur fastende. Enten må du legge inn et større måltid på kvelden, eller så må få i deg næring på morgenen før løpeturen. Når siste måltid var på ettermiddagen dagen før så holder du ikke. Når kroppen er tappet for energi så gir det slike symptomer. 

Anonymkode: bdc33...5e6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Drakk du noe da du løp? Du kan ha blitt dehydrert. Når jeg løper bruker jeg og utsette meg selv for så mye at jeg får hodepine. Det første du bør prøve på når du har hode pine er og drikke nok vann.

Anonymkode: 93585...928

Nei, jeg drakk før og etter, men ikke underveis. Hadde ikke hodepine.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har løpt regelmessig i nærmere 10 år, og ja, jeg har opplevd det du beskriver mange ganger. Spesielt i starten av "løpekarrieren" hvor kroppen ikke var blitt helt vant med belastningen, eller når glykogenlagrene var tomme.

Du har rett og slett ikke spist nok, eller sent nok, dagen før, for å ha nok energi til å legge ut på langtur fastende. Enten må du legge inn et større måltid på kvelden, eller så må få i deg næring på morgenen før løpeturen. Når siste måltid var på ettermiddagen dagen før så holder du ikke. Når kroppen er tappet for energi så gir det slike symptomer. 

Ja, ok.. Ser den. Får veldig lett sting, så kan ikke spise mye på morgenen. Forslag til hva som kan være «nok»? Merkelig at det plutselig kom nå, har løpt i halvannet år og alltid foretrukket morgen før frokost. Men vet jo at matinntaket ikke er optimalt. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som blodsukkeret gikk i kjelleren. Jeg har det også sånn innimellom. Jeg liker også fastet trening, løpe på tom mage. Og det går som regel helt greit. Men så innimellom gjør det det ikke. Det er nok en kombinasjon av at man gjerne ikke har spist optimalt dagen før, kanskje ikke sovet nok, o.l. 

Om du vil prøve å spise noe før du løper, kan du prøve med en halv banan. Så kan du ha med deg en banan eller noe annet med raske karbohydrater, og spise det med en gang du kjenner at du begynner å føle deg dårlig. 

Anonymkode: ea4c8...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høres ut som blodsukkeret gikk i kjelleren. Jeg har det også sånn innimellom. Jeg liker også fastet trening, løpe på tom mage. Og det går som regel helt greit. Men så innimellom gjør det det ikke. Det er nok en kombinasjon av at man gjerne ikke har spist optimalt dagen før, kanskje ikke sovet nok, o.l. 

Om du vil prøve å spise noe før du løper, kan du prøve med en halv banan. Så kan du ha med deg en banan eller noe annet med raske karbohydrater, og spise det med en gang du kjenner at du begynner å føle deg dårlig. 

Anonymkode: ea4c8...944

Så du tror en halv banan vil være nok i forkant? Det skal jeg nok klare å få til uten å få sting. 
Fant en bit sjokolade (25 grams) i bilen som jeg spiste. Det tok bort følelsen av at nå svimer jeg snart av - men likefullt kvalm og uvel. Skikkelig frokost hjalp mer, men det hang som sagt i i mange timer. Da må jo blodsukkeret ha vært normalt ganske lenge? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske varmt, så du kan også ha forstyrret saltbalansen i tillegg til å tømme glykogenlageret.

Det er jo en grunn til at idrettsutøvere er nøye med måltider i to dager før viktige konkurranser, lagrene og saltbalansen skal være riktig fylt opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du tror en halv banan vil være nok i forkant? Det skal jeg nok klare å få til uten å få sting. 
Fant en bit sjokolade (25 grams) i bilen som jeg spiste. Det tok bort følelsen av at nå svimer jeg snart av - men likefullt kvalm og uvel. Skikkelig frokost hjalp mer, men det hang som sagt i i mange timer. Da må jo blodsukkeret ha vært normalt ganske lenge? 🤔

Det er lettere å forebygge enn å reparere. 

Forslag er at du spiser noe karborikt kvelden før en langtur. Og drikk nok. Og så tar du en banan rett før du legger ut. Jeg kan heller ikke spise frokost om jeg trener på morgenen, da krangler magen. Men har opplevd at blodsukkeret crasher dersom turen er lengre enn 10 km ca. Da er det en fordel å få i seg noe først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...