Gå til innhold

Noen som har erfaring med Efexor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke plager hadde dere i forkant, og hva ble bedre med medisinen? 

 

Anonymkode: 3f327...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøvde den i to dager, men ble så kvalm at jeg ikke klarte å gjøre noe annet enn å ligge i stabilt sideleie hele dagen.

Anonymkode: 8b23c...88d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei. Jeg la på meg med den. 

Anonymkode: c2a61...df7

Brukte du den lenge?

TS

Anonymkode: 3f327...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på venlafaxin (navnet på selve virkestoffet som er i efexor) i 2,5 år. Ja, det var en del bivirkninger de første mnd, men det stabiliserte seg. Tok for depresjon og angst. La ikke på meg. Gikk faktisk ned i vekt. Brukte 1 år på å trappe ned slik at det skulle bli så skånsomt som mulig. Er i dag fri for antidepressiva, men trengte en del oppfølging på dps (nesten ett år) for å få verktøy til å håndtere mine egne følelser  :) generelt veldig fornøyd. 

Anonymkode: 9f075...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gikk på venlafaxin (navnet på selve virkestoffet som er i efexor) i 2,5 år. Ja, det var en del bivirkninger de første mnd, men det stabiliserte seg. Tok for depresjon og angst. La ikke på meg. Gikk faktisk ned i vekt. Brukte 1 år på å trappe ned slik at det skulle bli så skånsomt som mulig. Er i dag fri for antidepressiva, men trengte en del oppfølging på dps (nesten ett år) for å få verktøy til å håndtere mine egne følelser  :) generelt veldig fornøyd. 

Anonymkode: 9f075...628

Så bra at den hjalp deg! Var du veldig deprimert når du startet på den? Jeg er usikker på om jeg er "deprimert" nok og om det sånn sett er verdt det. Jeg sliter mest med apati, men det er vel depresjon det også... Har lite energi til å gjøre ting.

Anonymkode: 3f327...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så bra at den hjalp deg! Var du veldig deprimert når du startet på den? Jeg er usikker på om jeg er "deprimert" nok og om det sånn sett er verdt det. Jeg sliter mest med apati, men det er vel depresjon det også... Har lite energi til å gjøre ting.

Anonymkode: 3f327...975

Jeg var ganske deprimert og hadde vært det i mange år i forkant. Usikker på om det hjelper ved apati derimot, da slike piller gjør deg generelt mer apatisk (greide fysisk ikke å gråte en eneste tåre de 2,5 årene). Da ville jeg heller, uansett hvor kjipt det høres ut, tvunget meg til å ha en plan for dagen. Noe som gir mestringsfølelse, og det trenger ikke være stort. Kjellerfølelsen avler kjellerfølelsen, så slev om jeg startet på efexor ble jeg utfordret til å gjøre noe i løpet av dagen. Noen ganger var det bare å tvinge seg til å spise frokost innen kl 12, og det er helt greit. 

Anonymkode: 9f075...628

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Var kvalm i de 3 første ukene, så lærte kjapt å spise ei brødskive eller noe før jeg tok tablettene.

I starten var disse fantastiske, kjente på full effekt etter 3 mnd og gikk på de i 3 år. Det var dog ikke så lett å slutte med de igjen. Det er en grunn til at de sier at du må gjøre nedtrapping sammen med behandler.

Det jeg angrer mest på, er å ikke ha tatt imot rådet om å gå til psykiatrisk behandling underveis. Jeg tror jeg ville hatt en mer langvarig effekt av medisinen.

Jeg fikk en bedre "mur" mot det negative uten å miste følelser (som man gjerne gjør på mye av sånne 

Jeg gikk desverre opp i vekt, men det var verdt det, om jeg bare fikk fri fra tankekjøret og min egen selvfølelse. Klarte endelig å gjennomføre videregående skolegang og fikk meg kjæreste i starten. 

I dag så er jeg medisinfri. Det er tatt tak i det som egentlig plaget meg, og det er så deilig å endelig være fri!

Anonymkode: d550e...88a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja.

Var kvalm i de 3 første ukene, så lærte kjapt å spise ei brødskive eller noe før jeg tok tablettene.

I starten var disse fantastiske, kjente på full effekt etter 3 mnd og gikk på de i 3 år. Det var dog ikke så lett å slutte med de igjen. Det er en grunn til at de sier at du må gjøre nedtrapping sammen med behandler.

Det jeg angrer mest på, er å ikke ha tatt imot rådet om å gå til psykiatrisk behandling underveis. Jeg tror jeg ville hatt en mer langvarig effekt av medisinen.

Jeg fikk en bedre "mur" mot det negative uten å miste følelser (som man gjerne gjør på mye av sånne 

Jeg gikk desverre opp i vekt, men det var verdt det, om jeg bare fikk fri fra tankekjøret og min egen selvfølelse. Klarte endelig å gjennomføre videregående skolegang og fikk meg kjæreste i starten. 

I dag så er jeg medisinfri. Det er tatt tak i det som egentlig plaget meg, og det er så deilig å endelig være fri!

Anonymkode: d550e...88a

Så godt å høre at du føler deg fri dag!

Anonymkode: 3f327...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som ble ordentlig dårlig av den. Hun gikk til lege og fikk høre det var alderen. Så googlet hun bivirkningene og sluttet med den.

Anonymkode: fba29...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sengeliggende pga kvalme etter 1-2 tabletter. No more!

Anonymkode: 2b129...d8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Efexor i 3 år. Primært mot alvorlig/moderat depresjon og sterk angst. Angsten har blitt mye lettere, og jeg har ikke de nedturene jeg hadde før.

Men jeg føler meg flat. Har ikke lagt på meg noe, og ingen andre bivirkninger utover flathet, men skal i samtale neste uke med tanke på og trappe ned. Jeg ønsker å føle meg mere levende igjen.

Anonymkode: 60807...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Efexor i flere år mot generalisert angstlidelse, og hadde veldig god effekt. Imidlertid så var jeg ofte plaget av nattesvette, som ikke ga seg. Men jeg ville heller svette om natta enn å være full av angst. Etter totalt 11 år på antidepressiva, så sluttet jeg helt nå i vinter. Jeg brukte ganske lag tid på nedtrapping av disse, pga kraftige seponeringssymptomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vampyrina skrev (2 timer siden):

Jeg gikk på Efexor i flere år mot generalisert angstlidelse, og hadde veldig god effekt. Imidlertid så var jeg ofte plaget av nattesvette, som ikke ga seg. Men jeg ville heller svette om natta enn å være full av angst. Etter totalt 11 år på antidepressiva, så sluttet jeg helt nå i vinter. Jeg brukte ganske lag tid på nedtrapping av disse, pga kraftige seponeringssymptomer. 

Fikk du vektøkning av effexor? 
 

Jeg går på Cipralex nå (som gav 20 kg+), pg skal muligens bytte til effexor.

Usikker på om det er like vanlig med vektøkning pp denne som på Cipralex 🤷‍♀️

Anonymkode: 3f802...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effexor fikk meg ut av depresjonen som hadde vart i 1,5 år. En god bivirkning av Effexor var også at jeg fikk mindre sosial angst, noe som endret livet mitt fullstendig. Ingen andre bivirkninger.

Jeg har gått på det i ca. 10 år nå, og har egentlig lyst til å slutte, er ikke så glad i å være avhengig av noe. Men vet ikke om jeg tør. 🙈 

Tipper det da i så fall må skje over laaaang tid. Hvis jeg glemmer pillen en dag, får jeg kjipe bivirkninger. 

Anonymkode: b70da...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på de i mange herres år. Over 10 år, kanskje opp mot 15 år? Jeg husker ikke når jeg startet med de. Jeg husker heller ingen bivirkninger i starten?
Eneste er munntørrhet. 

Jeg går på max dose, og det er for angst, da jeg egentlig ikke er deprimert. Første timen når jeg står opp er heftig med mye angst, men det roer seg en times tid etter at jeg tar medisin.

 

Jeg regner med at jeg må gå på de, eller noen andre, hele livet. Har gått på anti depressiva mer eller mindre hele tiden de siste 22 årene, siden jeg var 18 år. 
Zarotex og et par andre hadde jeg mer bivirkninger av. Blant annet forsvant sexlysten. Det er IKKE et problem nå. 

Anonymkode: 9eb28...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg la på meg 18 kg, og dette med samme livsstil som før tablettene. Så ha dette i bakhodet. Måtte slutte pga. nattesvette og at jeg ble helt flat følelsesmessig. Om du er suicidal og virkelig ta antidepressiva hadde jeg sjekket bivirkningene på ulike tabletter nøye. Gjerne søk på engelsk, da USA har et ekstremt stort bruk av slike piller. 

Anonymkode: 8e8fb...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

...

Tipper det da i så fall må skje over laaaang tid. Hvis jeg glemmer pillen en dag, får jeg kjipe bivirkninger. 

Anonymkode: b70da...5c9

La oss kalle en spade for en spade; det er er fysiske abstinenser. Dette er noe som er underkommunisert, at disse medisinene (SSRI og SNRI) gir fysisk avhengighet. Det som gjør det Venlafaxin ekstra ille her er at de har veldig kort halvveringstid så man trenger det daglige "skuddet" for å fungere. Å slutte etter langtidsbruk er en lang prosess med nedtrapping på samme måte som andre avhengighetsskapende medisiner.

Antidepressant discontinuation syndrome - Wikipedia

Greit å ta med i beregningen...

Anonymkode: d5ccc...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

La oss kalle en spade for en spade; det er er fysiske abstinenser. Dette er noe som er underkommunisert, at disse medisinene (SSRI og SNRI) gir fysisk avhengighet. Det som gjør det Venlafaxin ekstra ille her er at de har veldig kort halvveringstid så man trenger det daglige "skuddet" for å fungere. Å slutte etter langtidsbruk er en lang prosess med nedtrapping på samme måte som andre avhengighetsskapende medisiner.

Antidepressant discontinuation syndrome - Wikipedia

Greit å ta med i beregningen...

Anonymkode: d5ccc...77a

Jepp. Når jeg glemmer pillen en dag er en av abstinensene at det føles som om jeg får støt i nervesystemet. ️ 
En av grunnene til at jeg vil slutte. 

Men skal sies at de har hjulpet meg mer enn de negativene sidene ved dette, så hadde aldri villet vært uten. 👍🏼

Anonymkode: b70da...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fikk du vektøkning av effexor? 
 

Jeg går på Cipralex nå (som gav 20 kg+), pg skal muligens bytte til effexor.

Usikker på om det er like vanlig med vektøkning pp denne som på Cipralex 🤷‍♀️

Anonymkode: 3f802...23e

Jeg hadde ikke vektøkning av hverken Cipralex eller Venlafaxin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...