Gå til innhold

Har dere råd til å reise ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Mellom 90-2011 kunne man både eie bolig , spis og reise. Det kan du ikke nå hvartfall med mindre du har lønner på 600 k + i året. Det er jo husleie+ strøm og mat. Og jeg sparer på alt jeg kan. Men det tikker 

Anonymkode: 15245...ed8

Jo det kan man. Har lavere enn det i lønn, eier egen bolig (og bor alene, så betaler alt selv), eier også bil faktisk, og reiser flere ganger i året. Men har ikke høye fellesutgifter på boligen, og prioriterer reising foran andre ting, så sparer hver måned til reising og andre ting.

Anonymkode: 2c1ee...1e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi reiser, men bare billige steder. Fikk foreksempel reise tur/retur inkludert en uke med hotell for 2000 kr til Tyrkia. (Pr person).

Men dyre steder har vi ikke råd til, men de billige er mer enn nok for oss :)

Anonymkode: 65620...b0e

Skrevet
14 hours ago, Fjugur said:

Ja, men gidder ikke - har ingen å reise med nå

Går an å reise alene også vet du.

Anonymkode: 2c1ee...1e7

• Liker 1
Skrevet

Altså, jeg lærer ungene mine at man ikke trenger å kutte ut reiser, men vi kan reise sjeldnere. For å skåne miljøet litt. 

Anonymkode: d54da...1bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mellom 90-2011 kunne man både eie bolig , spis og reise. Det kan du ikke nå hvartfall med mindre du har lønner på 600 k + i året. Det er jo husleie+ strøm og mat. Og jeg sparer på alt jeg kan. Men det tikker 

Anonymkode: 15245...ed8

Jeg har 550 000 i lønn. 
Felleskostnader og lån er på ca 10 000,-, strøm på 2000,-. Andre forsikringer/faste utgifter på ca 2000,-, inkl forsikring, bom og lading av bil. 
Jeg har ca 19-20 000,- igjen utbetalt pr måned til mat, reise, sparing til pensjon og mer reise, sosialt, ut å spise, og shopping. Pluss service/andre utgifter på bilen, og veterinærutgifter. 
Jeg har absolutt ingen problemer spare noen tusenlapper hver måned til reise. 

Bare å sette av det som er ekstra på feriepengene og desemberlønn utgjør jo rundt 30 000 i tillegg, som settes av til reise. 
For meg som bruker ca 60 000 pr år, så må jeg dermed spare rett over 2000,- pr måned. 

Anonymkode: c0eb9...27c

Skrevet

Jeg tjener godt under snittet i Norge, men har fremdeles råd til å reise.

Vi bor på de aller billigste hotellene vi kan finne. Skal jo uansett bare sove der, så føler ikke det hindrer oss ifra å nyte ferien. Det er flybillettene som står for den største utgiften.

Vi har ikke barn, så da er det selvsagt lettere.

Anonymkode: b39ce...096

• Liker 1
Skrevet

Vi har råd til å reise, ja. Tid, derimot, er det verre med ;)

To små barn, men god økonomi. Vi har familie rundt om i landet vi "må" bruke ferien på å besøke, ungene hater både fly og bil (sitte stille generelt), og vi blir bare stresset og sliten av tanken på å reise med dem om vi ikke må. 

Jeg går 25 000 i overskudd hver mnd, etter alt er betalt av regninger og lek og moro, så jeg hadde kunnet reise masse om jeg hadde vært fri og frank. Da jeg var barnløs jobbet jeg som regel en time ekstra hver dag, så jeg kunne avspasere og reise mange ganger i året. 

Anonymkode: 17e70...bf7

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, men så bruker jeg ikke penger på noe annet da. Ikke kaffe og lunsj ute, kjøper sjeldent klær og sko, bruker en telefon fra 2016, sparer på strøm, kaster ikke mat, har lavt boliglån og bruker ikke penger (ikke summer verdt å nevne i hvert fall) på sminke, hudpleie og sånt. Kjøper heller "aldri" møbler og pynteting. 

Har lav inntekt og tenåringer som driver med dyr idrett og spiser meg ut av huset. Så bruker igrunn bare penger på mat, fritidsaktiviteter, bolig, (en billig bil) og resten blir spart til reise.

Mye reising blir det ikke. I år ble det bare en tur til Hellas.

Anonymkode: 503ae...e82

Men det er jo bra at du går til en tur i året 

Skrevet

Ja, jeg reiser 2-3 ganger i året. 

Fast en tur med familien, og en med ei god venninne. Hender også det blir en tur til enten med jobb eller venner. 

Eier en liten leilighet utenfor Oslo, har bil og et relativt høyt studielån. Bor alene og tjener i overkant av 550000. Prioriterer reiser og sosiale happenings.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde blitt ulykkelig hvis jeg ikke fikk reise. Men merker at økonomien har blitt stram det siste året, er sjelden noe igjen på kontoen når lønna kommer.

Sparer på ALLE andre fronter for å kunne ta meg råd til å reise. Jobber overtid når jeg kan på jobben (tilbyr meg å hjelpe til der det trengs, når det er kjempetravelt og vi får jobbe overtid, alle overtidspengene går til reisekontoen min). Kjøper INGEN klær, har nesten ikke kjøpt noe til meg selv siste året.

Saumfarer nettet for billige flybilletter og hotell. Har blitt flink til å finne kupp! Drar til Sevilla med mann og barn i  høstferien, 13000 for fire billetter tur-retur fra byen jeg bor i (ikke Oslo, der er det sikkert lettere å finne billige billetter). Hjelper å fly med utenlandske flyselskap som ikke har høstferien vi har i Norge, og dermed ikke setter opp prisene. Trekker 500 kr hver måned fra kontoen min som jeg reiser til London for med en venninne en gang i året. Har en annen sparekonto der jeg trekker samme beløp, for min og mannens årlige storbyutflukt.

Etter at jeg har bestilt hotell, sjekker jeg jevnlig og ofte om prisene daler, eller om det er tilbud hos en annen reiseoperatør/bookingside, og så bestiller jeg på nytt og kansellerer den første reservasjonen. Det er min hobby :) Har alltid en reise eller to å se fram til innen noen måneder, og det er min motivasjon i hverdagen som ellers er ganske A4 og ensformig.

Men når jeg er på tur, spares det ikke på noe - da spiser vi på flotte restauranter, koser oss i bassenget på de flotte hotellene jeg har klart å booke til sterkt nedsatt pris osv. Kanskje derfor hverdagen blekner sånn til sammenligning :)

Anonymkode: 2b2c1...44d

Skrevet

Som folk sier ; det handler om prioritering . Man kan f.eks spare og ha råd til en tur annen hvert år. Og man kan ha det fint om man ikke velger de dyreste reisene og. 

Anonymkode: 2ad6b...e35

• Nyttig 1
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Misunner venninnen min som har reist i hele år. Først 2 uker på Maldivene, så 2 uker i Spania noen måneder senere, så ei uke i England, langweekend i Danmark, og nå på vei til Los angeles. 
3 barns mamma og jobber i butikk. 
Mannen tjener bra da. 
Uansett.. synes enkelte har så sinnsykt god råd og reiser hele tiden, mens vi ikke har råd til det. vi har gode jobber allikevel ikke i nærheten av en brøkdel til slike turer. 
Men unner henne det, for en opplevelse! Skulle ønske vi hadde mulighet 

Anonymkode: 5ac10...21b

For et sykt opplegg. Bryr seg tydeligvis NULL om forurensing og fremtiden til barna..

Vi seiler, tar tog og sover i skogen. Flyr kanskje en gang hvert 3. år. 

Anonymkode: 784eb...22c

Skrevet

Jeg sparer penger hver eneste måned, sitter alltid igjen med penger på brukskonto ved neste lønning - og derav har jeg råd til å reise på ferier der jeg unner meg litt fine reisemål eller hotell. 

Anonymkode: 73187...2ab

• Nyttig 1
Skrevet
6 hours ago, Hotwife said:

Så konklusjonen i denne tråden er at dersom man ikke har barn, har man råd til å reise.

Tror nok ikke det blir slutt på barneskrål på flyene med det første. Som gruppe er ikke norske barnefamilier akkurat fattige, selv om det selvsagt finnes begge ytterpunkter.

Anonymkode: cb1a9...998

Skrevet

Har råd til å reise. Ikke hvor som helst. Dyrere reiser må jeg spare til, men har ikke noe problem med å reise en tur til Spania, usa, England etc siden det er mulig å få tak i billige billetter. 
Har egen bolig og er ufør, så ingenting er umulig

Anonymkode: 1a4a0...02e

Skrevet

Reiser på tur til utlandet (Europa) med barna mine en gang i året. Under pandemien ble det ikke noe på 2,5 år. Reiste heller ikke i Norge men sparte alt jeg kunne så vi kunne ta en tur tidligere i år som har vært planlagt lenge. Har planen klar for neste år alt og i stedet for ting og tang jeg ikke trenger til jul ønsker jeg meg heller litt penger til tur av familie. Sparer også et fast beløp pr mnd. Det er ikke veldig dyre turer vi reiser på og det er alltid fint å ha noe å se frem til. 

Anonymkode: 81ba0...f49

Skrevet

Nei, vi har ikke råd til å reise. 

Sist vi reiste var i 2014. Da besøkte vi hjemlandet og familien til min mann for første (og foreløpig eneste) gang. Siden den gang er jeg blitt ufør og mannen mistet jobben/var arbeidsledig/dagpenger/tiltakspenger/ny jobb/korona/permittert/tilbake i jobb/sykemeldt...

Jeg har forøvrig ikke hatt helse til å reise om vi kunnet, men håper stort på reising i framtiden. 

Anonymkode: 24891...6a9

Skrevet

Kjører gammel bil, kjøper sjelden klær eller sko. Bruker ikke penger på ting jeg kan få billigere, f.eks. går ikke på kino eller restaurant, kjøper ikke kaffe ute, fordi jeg har medbrakt kaffe på termokrus.

så ja, jeg har råd til å reise

som nevnt flere ganger over - det handler om prioriteringer

Skrevet

Prioriteringer, prioriteringer, prioriteringer. Er nå i Barcelona, skal direkte til Palma og en gang senere i år til Venezia 0B0E1579-8328-424D-9A9A-E78AC0B7181D.gif.58041902bc6b678634900cff94d85902.gif

Skrevet

Vi prioriterer å reise, og har gjort det de siste 2 årene også. I år blir det 4 turer på oss, likt det vi pleide å reise før pandemien. Vi har god råd, så økte kostnader  i form av renter, mat, strøm etc, blir kompensert ved å jobbe litt mer.

Anonymkode: 73e90...75a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...