AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #21 Skrevet 17. august 2022 Nei, da må vi spare først. Vi har 3 barn som går på voksenbillett (mellom 14-19 år) - og bor i Nordnorge. Flybillettene til Oslo er ofte dyrere enn ut av landet for oss. En billigtur 1 uke til syden kommer på 60-70.000 fra Tromsø, Alta eller Bardufoss. (Vi er begge lærere, og helt gjennomsnittlig lønn 500.000+.) Anonymkode: 78f12...4a1 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #22 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei har ikke det. Da må man velge hus og hjem eller reise. Anonymkode: 15245...ed8 Og fortsetter mat og leie priser etc å gå opp så blir det nesten 0 i sparing frem over og man må ta av bsu og buffert. Kan like så godt drite i hjem og barn. Ingen vits å jobbe jobbe jobbe men ikke engang kunne ha sig eget hjem Anonymkode: 15245...ed8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #23 Skrevet 17. august 2022 Jeg reiser en del, både innlands og utenlands. Vil anslå jeg bruker rundt 60-70 000 pr år på reise. Bor alene, og sparer heller inn på mat/shopping/uteliv for å prioritere reise. Har også kuttet en del hobbyer som kostet penger. Anonymkode: c0eb9...27c 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #24 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Misunner venninnen min som har reist i hele år. Først 2 uker på Maldivene, så 2 uker i Spania noen måneder senere, så ei uke i England, langweekend i Danmark, og nå på vei til Los angeles. 3 barns mamma og jobber i butikk. Mannen tjener bra da. Uansett.. synes enkelte har så sinnsykt god råd og reiser hele tiden, mens vi ikke har råd til det. vi har gode jobber allikevel ikke i nærheten av en brøkdel til slike turer. Men unner henne det, for en opplevelse! Skulle ønske vi hadde mulighet Anonymkode: 5ac10...21b Tipper det handler mest om prioriteringer. Jeg tar meg ikke råd til så mye reiser, men en venninne som jobber i kassa på Kiwi er nå på Maldivene i tre uker og var på Jamaica tidligere i år. Hun har jo godt under snitt lønn, men hun prioriterer reising, så spiser kjip mat resten av året etc. Hvis dere har gode jobber er det ingen grunn til at dere skal klare å få dratt på sånne turer om dere virkelig vil. Men kanskje dere heller prioriterer å ha det litt varmere innendørs om vinteren, spise bedre mat, betale ned på huslån, spare på bufferkonto, i fond, spare til barna, spare til pensjon, eie bil, kanskje til og med eie hytte eller båt, ha nyere telefon, gå til frisøk i stedet for å stusse selv med kjøkkensaks, bruke hudpleieprodukter og/eller sminke... Anonymkode: b3c72...2a5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #25 Skrevet 17. august 2022 Jeg har stor nok bolig og en gjennomsnittlig lønn. Bruker lite penger på klær, interiør, mat og uteliv. Prioriterer reiser. Har reist under pandemien og i år blir det 4 turer til utlandet. Jeg er prisbevisst når jeg reiser og bor aldri flott. En seng og dusj, beliggenhet og at det er rent holder. Unner meg å gjøre det jeg vil under reisene. Det er et bevisst valg jeg har tatt. Anonymkode: 4a03b...b2f
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #26 Skrevet 17. august 2022 Jeg tjener ikke allverden, men unner meg å reise og bruker penger på hobbyer som betyr mye for meg. Leier bolig og sparer til eget hus, men det kan ta sin tid når man er enslig. Gidder ikke sette livet fullstendig på vent mens jeg sparer, så ja, jeg bruker penger på å leve litt underveis. Anonymkode: 32cd5...dac 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #27 Skrevet 17. august 2022 Ja, tjener masse penger, har ikke barn og kan reise så mye jeg vil. Anonymkode: 3076e...778
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #28 Skrevet 17. august 2022 Ja. Det er en prioritering i mitt liv. Tjener forresten pengene selv. Og valgte å ikke "bo meg hjel" da jeg tok opp boliglån. Anonymkode: ae88f...eb3
Nevrosererroser Skrevet 17. august 2022 #29 Skrevet 17. august 2022 Ja. Jeg er ufør og samboer er lavtlønna men opplevelser og reiser er så viktig for oss at det er en prioritering. Vi har få laster og sparer fast begge to, vi har ikke bil eller barn, det hjelper selvsagt veldig. Vi har en ganske stor leilighet i et område av Oslo med (ufortjent) dårlig rykte så vi bor relativt rimelig også og velger bort en del luksuser andre kanskje har mer behov eller ønske om og får slik råd til det vi ønsker av ferier. Ikke helt i Orientekspress-gata riktignok men vi velger med hjertet, ikke bare lommeboka i det minste☺️ 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #30 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Mellom 90-2011 kunne man både eie bolig , spis og reise. Det kan du ikke nå hvartfall med mindre du har lønner på 600 k + i året. Det er jo husleie+ strøm og mat. Og jeg sparer på alt jeg kan. Men det tikker Anonymkode: 15245...ed8 Da handler det mer om prioriteringer, vil jeg si (finnes selvsagt en mellomting). Jeg går på minstesats på AAP, og kan fint spare 5k på en måned (14,5 k utbetalt). Men som sagt jeg har veldig lave utgifter, fordi jeg har valgt å bo enkelt og billig. Vet at alle ikke kan gjøre det, men det er min prioritering. Jeg bor og spiser heller billig i en periode, og bruker pengene på sparing til bolig eller reise. Anonymkode: 61944...1d9
enkefru Skrevet 17. august 2022 #31 Skrevet 17. august 2022 Ja, men gidder ikke - har ingen å reise med nå
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #32 Skrevet 17. august 2022 Jeg sparte feriepengene, så har råd til å ta et cruise utenfor sesongen. Jeg er ufør og alene, så kan reise når som helst. Jeg liker å se nye steder, men har ikke råd til mer i år. En reise for året (i tillegg til "pliktreisene" som hjem til jul og lignende) er nok og jeg kan slippe å stirre inn i veggen i min egen stue absolutt hele tiden. Anonymkode: 4b255...0f5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #33 Skrevet 17. august 2022 Jeg tjener kun 420.000kr i året, men reiser MYE. Det er min største prioritering. Har både boliglån, ny bil med lån osv, men vi bor billig(leilighet istedet for hus), har ikke og vil ikke ha barn, bruker svært lite penger på klær, interiør osv. Velger å heller bo med et utdatert kjøkken og bad feks, fungerer jo bra, men ikke estetisk pent og «up to date». Har vært to uker i Spania, to uker i Italia, en uke i Hellas og en uke i England hittil i år. Vi er flinke til å finne relativt billige reiser, har ikke behov for å bo på all inclusive resorts osv. Spiser ganske billig når vi er på ferie(selv om vi spiser alle måltider ute), drikker ikke da så slipper kostnader til alkohol, drikker bare vann. Reise er vår lidenskap og noe vi prioriterer høyt foran mye annet. Det er bare så enkelt som det. Anonymkode: 8f122...6e2 1
Gjest Ghostface Skrevet 17. august 2022 #34 Skrevet 17. august 2022 Har råd til å reise, men har ikke så mye å helse å dra med og kjenner ingen å reise med heller.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #35 Skrevet 17. august 2022 Ja, men så bruker jeg ikke penger på noe annet da. Ikke kaffe og lunsj ute, kjøper sjeldent klær og sko, bruker en telefon fra 2016, sparer på strøm, kaster ikke mat, har lavt boliglån og bruker ikke penger (ikke summer verdt å nevne i hvert fall) på sminke, hudpleie og sånt. Kjøper heller "aldri" møbler og pynteting. Har lav inntekt og tenåringer som driver med dyr idrett og spiser meg ut av huset. Så bruker igrunn bare penger på mat, fritidsaktiviteter, bolig, (en billig bil) og resten blir spart til reise. Mye reising blir det ikke. I år ble det bare en tur til Hellas. Anonymkode: 503ae...e82 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #36 Skrevet 17. august 2022 Ja velger å reise fremfor å få unger. Liker å reise når jeg vil og hvor jeg vil. Orker ikke planlegge reiser, liker å finne ut at feks i morgen skal jeg reise så da gjør jeg det. Har egen leilighet. Anonymkode: 176d5...f41 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #37 Skrevet 17. august 2022 Vi legger av 10.000 i måneden til å reise for. Så varierer det litt hvor mange turer det blir 😊 Anonymkode: 3febc...133 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #38 Skrevet 17. august 2022 Har råd til å reise. Har en ferietur på to uker hvert år med et vennepar. På en sånn tur bruker vi 100 000 kr pr par. Spiser på de beste restaurantene og bor på fine hotell. Lever på denne turen i lang tid. Ellers blir det noen kortere turer, gjerne litt impulsivt. Da er vi ikke så råflotte. Bruker knapt penger på klær, interiør og andre ting. Føler vel egentlig at den ene ferien er det vi "sløser" bort i året. Anonymkode: c7032...e8c
Helene Skrevet 17. august 2022 #39 Skrevet 17. august 2022 Jeg har reist endel, før pandemien. Nå har jeg gode venner i flere land, kan bo gratis, bidrar til mat og husholdning. Flere har også vært hos meg, samme ting. De bor gratis. Nå har jeg reist på 1 charterferie på 25 år. Har alltid ordnet ferie selv. Bestilt fly minst 6 mnd i forvegen, overnatting, gjerne leid privat. Sjekket ut lokale tog, busser, avstand mm. Da jeg hadde meget dårlig økonomi endel år, ble dette løsningen min. Planlegging. Elsker å reise. Uansett, summen på mine ferier i utlandet ble billigere enn om jeg skulle feriert i Norge. Har prøvd flere steder i Norge også. Det er dyrt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #40 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Misunner venninnen min som har reist i hele år. Først 2 uker på Maldivene, så 2 uker i Spania noen måneder senere, så ei uke i England, langweekend i Danmark, og nå på vei til Los angeles. 3 barns mamma og jobber i butikk. Mannen tjener bra da. Uansett.. synes enkelte har så sinnsykt god råd og reiser hele tiden, mens vi ikke har råd til det. vi har gode jobber allikevel ikke i nærheten av en brøkdel til slike turer. Men unner henne det, for en opplevelse! Skulle ønske vi hadde mulighet Anonymkode: 5ac10...21b De er vel flinke til å finne billige måter å gjøre det på. Finnes tusenvis av tips på nettet til hvordan få billige turer. Anonymkode: 56906...746
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå