Gå til innhold

Har dere råd til å reise ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Misunner venninnen min som har reist i hele år. Først 2 uker på Maldivene, så 2 uker i Spania noen måneder senere, så ei uke i England, langweekend i Danmark, og nå på vei til Los angeles. 
3 barns mamma og jobber i butikk. 
Mannen tjener bra da. 
Uansett.. synes enkelte har så sinnsykt god råd og reiser hele tiden, mens vi ikke har råd til det. vi har gode jobber allikevel ikke i nærheten av en brøkdel til slike turer. 
Men unner henne det, for en opplevelse! Skulle ønske vi hadde mulighet 

Anonymkode: 5ac10...21b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reiser på turer i europa/norden, ikke dyre turer.

En tur til Danmark er jo kjempeflott, rimelig mat også.

Anonymkode: 210f0...418

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jada, tjener ikke så godt, men har råd til å reise til utlandet innimellom. Var halvannen uke i Polen i forfjor, og til våren skal vi reise igjen, kanskje Kroatia denne gangen.

Anonymkode: 89819...94c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Misunner venninnen min som har reist i hele år. Først 2 uker på Maldivene, så 2 uker i Spania noen måneder senere, så ei uke i England, langweekend i Danmark, og nå på vei til Los angeles. 
Mannen tjener bra da. 
Uansett.. synes enkelte har så sinnsykt god råd og reiser hele tiden, mens vi ikke har råd til det. vi har gode jobber allikevel ikke i nærheten av en brøkdel til slike turer. 

Nei har ikke råd. Går i sparing til lelighet eller hus så at jeg faktisk kan kjøpe før jeg er 30. Så jeg kan skaffe familen med trygg hjem. Sparer alt jeg kan , ca 4000 i mnd så tar lang tid. Og nei 300 k holder ikke i egk. Man må ha rundt 5-600 k før å kjøpe noe med 3-4 soverom. Bor ikke i Oslo 

Anonymkode: 15245...ed8

• Liker 2
Skrevet

Ja, det tar jeg meg råd til selv om jeg er enslig og har litt under gjennomsnittet i lønn. Kanskje du kan få ned de faste utgiftene litt for å få råd til en tur i ny og ne du også? 

• Liker 1
Skrevet

Hadde hatt råd men velger heller å prioritere nedbetaling av huslån og andre hobbyer.

Anonymkode: dc474...48e

• Liker 1
Skrevet

Vi har en vennefamilie som bor nokså trangt, og som heller legger pengene sine på ferier. Jeg er misunnelig på de superflotte feriereisene deres, det ser virkelig magisk ut, samtidig så hadde jeg aldri orket å bo så trangt som de gjør. De får f eks knapt nok plass til bilene i garasjen da de må oppbevare så mye der, . Men hver sin lyst og de gir jo barna superflotte ferieopplevelser. Alle må selv velge hva som er viktigst for seg.

Anonymkode: 78d01...1a7

• Liker 2
Skrevet

Nei. Ikke råd til noe lenger. 
det var trangt før og, men da gikk det rundt. Nå er økte utgifter til mat, drivstoff og strøm nok til å kvele den lille økonomien jeg hadde 😢

Anonymkode: aeec8...f7b

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Ja, reising er noe av det siste jeg vil spare inn på. Spesielt etter to år med pandemi. Har jo også spart mye penger på den tiden. 

Anonymkode: cb1a9...998

Skrevet

Ja, tar meg råd til å reise, den dyreste hobbyen jeg har. Akkurat nå sparer jeg til bolig, men hadde noen spurt om jeg ble med på tur hadde jeg lett sagt ja. Jeg lever kun én gang, og for meg så er opplevelser verdt mer enn alt annet. 

Man kan få reiser en del billigere så lenge man velger leilighet fremfor hotell, Airbnb f.eks. Det er mange muligheter når det gjelder reising, med litt planlegging og alternativer trenger det ikke å koste skjorta.

Anonymkode: 2afaf...e53

• Liker 2
Gjest Warrior
Skrevet

Jeg har råd til å reise, men reiser sjelden nå så sparer de pengene :) Sist jeg reiste langt var i 2019, før korona. Nå reiser jeg ikke langt, altså til utlandet for vil ikke bli syk på reisen og få reisen ødelagt av å ligge syk. Men har god råd til det og enda bedre råd når jeg skal til utlandet igjen siden jeg har spart de pengene nå i 2020, 2021 og 2022. Er ikke sånn som liker å reise flere ganger i året fordi selve reisingen er så stressende, og jeg hater offentlig transport. 

Skrevet

Kommer jo litt an på hvor reising havner på prioriteringslista. Selv har jeg lavt forbruk og bor ganske billig, men bruker så og si alt jeg har av penger ellers på reiser og opplevelser. Er lite hjemme, så da trenger jeg ikke noe palass å komme hjem til. Alt har jo blitt dyrere for meg også, ikke minst det å reise i seg selv, men har ingen planer om å slutte med det, så da må jeg enten kutte mer på andre ting eller øke inntekten.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei har ikke råd. Går i sparing til lelighet eller hus så at jeg faktisk kan kjøpe før jeg er 30. Så jeg kan skaffe familen med trygg hjem. Sparer alt jeg kan , ca 4000 i mnd så tar lang tid. Og nei 300 k holder ikke i egk. Man må ha rundt 5-600 k før å kjøpe noe med 3-4 soverom. Bor ikke i Oslo 

Du har jo helt klart råd, men du prioriterer det ikke. En forskjell. Man har forskjellige verdier i livet. 

Anonymkode: 59c23...36b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Prioriterer reising og opplevelser med barna fremfor å ha det perfekte hjem. Man ligger ikke på dødsleiet og tenker «jaggu bra jeg bytta ut det fullt brukende men umoderne kjøkkenet mitt til et nytt og svindyrt med kokende vann i springen» 😂 nå reiser vi ikke ofte da, men innimellom, det går mer penger til hobbyen vår sammen med barna som er hestehold, friluftsliv, småbruket vårt..

• Liker 6
Skrevet

Jeg har råd, men akkurat nå er det ingen det passer å reise for, så jeg sparer så jeg har råd til flere turer om anledningen skulle by seg

Skrevet

Vi er på ca 3-4 ferieturer i året, bruker nok 200.000 på reising i året. Har råd fordi vi prioriterer det ved å bo billig, kjøre gammel bil,osv. 

Anonymkode: 8ca3d...b07

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Mannen tjener bra da. 

Alle har råd til å reise. Men noen velger å bruke pengene på andre ting. Som er ålreit. 

Så ikke si til ungene dine at dere «ikke har råd». Dere velger det bort. Til fordel for andre ting. Som hus? Eller bil? Eller rent forbruk? En essensiell del av å være et ansvarlig menneske er å ta ansvar for sine valg.

Anonymkode: c1823...8a9

• Liker 2
Skrevet
loveless skrev (3 minutter siden):

Prioriterer reising og opplevelser med barna fremfor å ha det perfekte hjem. Man ligger ikke på dødsleiet og tenker «jaggu bra jeg bytta ut det fullt brukende men umoderne kjøkkenet mitt til et nytt og svindyrt med kokende vann i springen» 😂 nå reiser vi ikke ofte da, men innimellom, det går mer penger til hobbyen vår sammen med barna som er hestehold, friluftsliv, småbruket vårt..

Hver sin lyst. Jeg var stressa langt inni sjela når vi bodde pinetrangt og det alltid var noe i huset som måtte repareres. Elsker villaen min med stor hage og barna digger det også; vi storkoser oss hjemme og reiser heller utenlands en gang annenhver sommer. Vi føler vi får det beste av begge verdener. Alle har ulike behov.

Anonymkode: 78d01...1a7

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Alle har råd til å reise. Men noen velger å bruke pengene på andre ting. Som er ålreit. 

Så ikke si til ungene dine at dere «ikke har råd». Dere velger det bort. Til fordel for andre ting. Som hus? Eller bil? Eller rent forbruk? En essensiell del av å være et ansvarlig menneske er å ta ansvar for sine valg.

Anonymkode: c1823...8a9

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du har jo helt klart råd, men du prioriterer det ikke. En forskjell. Man har forskjellige verdier i livet. 

Anonymkode: 59c23...36b

Nei har ikke det. Da må man velge hus og hjem eller reise. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...