eeqaz Skrevet 2. november 2023 #1961 Del Skrevet 2. november 2023 NordreSving skrev (3 minutter siden): Jeg synes forøvrig det er svært interessant å se villigheten til å svartmale Narve for å rettferdiggjøre behandlingen han har fått både av brødrene og forbundet. De gir seg ut for å være gode personer som skal støtte og ta parti med offre, og så skyter de i alle retninger mot de som har en helt eller delvis annen oppfatning av saken, og alle andre enn løperbrødrene. Det er så man enklere forstår mekanismene i krig når folk tillater seg å bli sånn mot de man føler som motpart. Ganske ekkelt å se egentlig selv om dette er i bitteliteminiskala. Demokrati handler om å leve i fred med de man er uenige med. Vilt enkelte ikke har skjønt det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 2. november 2023 #1962 Del Skrevet 2. november 2023 eeqaz skrev (22 minutter siden): Drittslenging og gaslighting mot de som ikke mener eksakt det samme som deg vitner om at du mangler noe Vet ikke hva du snakker om og er ikke interessert i å ha en sirkel debatt med deg. Ha en fin dag videre:) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 2. november 2023 #1963 Del Skrevet 2. november 2023 (endret) NordreSving skrev (41 minutter siden): Er dette ment som et bevis på drittslenging? Nordås sin kommentar handler jo ikke om Jakob som person, det er en kommentar knyttet til dem begge og deres relasjon. I så fall er den jo like mye myntet på ham selv. Husk at media liker å lage vinklinger og da brukes overskrifter for å lokke folk til å klikke seg inn. Er det noen som har fyrt opp under konflikten så er det media, fordi de vet det er stoff som folk vil lese om. Du kan jo bare se på engasjementet i denne tråden… Jeg synes du bør hoste opp bedre eksempler på Narves dårlige oppførsel. Som jeg allerede har skrevet: Om du er så opptatt av fakta så bør du jo forholde deg til det jeg skriver. Jeg skrev at han var den første til å snake om de andre i media. Jeg gidder ikke noen utstrakt kverulering over hvorvidt stikkene han kommer med teller som dritslengin, er forståelig, bare er "humor" eller noen noen annen bagetalisering. Samtlige aviser og tv stasjoner jeg har sett omtale Norås sine utalelser har tolket de negativt. Ja media skriver om konflikter når de involverte er villige til å gi de en overskrift. Narve har kommet med mange overskrifter i form av utalelser, brødrene så vidt jeg kan se ingen. Jeg skrev at han var den første til å snake om de andre i media. Jeg hadde rett (med mindre noen andre kan bevise noe annet?) 😀 Som du skriver avisene vinkler overskriftene om noen gir de sitater. Norås har gitt mange sitater (jeg venter fremdeles på sitater fra brødrene?) Om du vurderer det å snake om konflikten med media som å være uskyldig i konflikten, så er det din vurdering. Personlig anser jeg ikke det å krangle ofentlig som å være uskyldig, MEN Jeg gidder ikke noen utstrakt kverulering over hvorvidt stikkene han kommer med teller som dritslengin, er forståelig, bare er "humor" eller noen noen annen bagetalisering. Eller kortere formulert, hva om du leser det du svarer på, før du svarer 😜 Endret 2. november 2023 av Pippi Lotta 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 2. november 2023 #1964 Del Skrevet 2. november 2023 Albbas skrev (15 timer siden): Og fortsatt lurer jeg på hvorfor de tre brødrene ikke ses på som tre individer? Hvorfor skal de tre stå ansvarlig for den enes handlinger? De velger å fremstå veldig unisont. De skriver kronikk sammen, står ikke selvstendige i konflikten. Også når Jakob blir kåret til beste utøver er han nøye med å nevne disse to i talen sin. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 2. november 2023 #1965 Del Skrevet 2. november 2023 eeqaz skrev (14 timer siden): Forbundet er forbundet, Gjert er Gjert, Henrik er Henrik osv. De fleste har det klart for seg. Skjønner hvorfor jeg har holdt meg til andre forum hvor det i hovedsak er menn, de evner diskutere mer logisk og saklig og lar seg ikke rive med av altfor mange personlige følelser slike at man ikke ser objektive fakta. En fæl oppdagelse egentlig, at kjerringer flest ikke evner en saklig debatt. Ingen linker til noe, bare en hel masse følelsesmessig svada Dette synes jeg, som "kjerring", var litt komisk å lese i en tråd som omhandler hvordan hovedsaklig menn velger å samhandle med sine aller nærmeste. Hever vi blikket litt utover er vel ikke verdenssituasjonen akkurat preget av menn greier å kontrollere seg i særlig grad. Synes man synker en del når man må ty til kjønnsdiskriminering. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 2. november 2023 #1966 Del Skrevet 2. november 2023 miss spjåk skrev (9 timer siden): Jeg advarte deg om trollet langt baki tråden. Diskusjonen går bare i sirkel og det er det han vil. Samt driver victim blaming så det holder. Ikke greit. Ja jeg vet, burde ikke svarer. Men så skriver folk så hårreisende ting og så vil jeg si i mot liksom. Skal prøve på ny og overse. Til mit forsvar, jeg har greid og overse noe av det han skriver (også til meg), så jeg jobber med der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 2. november 2023 #1967 Del Skrevet 2. november 2023 tvertimot skrev (10 timer siden): De har vært drittsekker så det holder mot Nordås, mest av alt ved å sabotere for hans satsing, og enhver har fått med seg Henrik sin urimelighet på samling. De utnytter vilt lillebror sin posisjon, hadde ikke han vært stjernen i friidrettsnorge så hadde de aldri heller kunne stille sine urimelige krav til forbundet. Mest av alt med å sabotere for hans satsing? Refererer du da til FORBUNDETS valg om å ikke prioritere Gjert på stevner? Nå kom vel konfrontasjonen med Henrik etter at Narve hadde snaket i media om Jacop... Jeg synes det er så fascinerende denne "de utnytter at de er best" holdningen. Det er snak om topp idretten ikke et fotball lag for 6 åringer. Topp idretten driver ikke med inkludering, prøv å melde deg på du vil ikke bli likt behandlet. Alle får ikke ta med seg treneren, alle får ikke stille til løpe. Dette er ikke noe brødrene har funnet på, det er slik systemet nfumgerer. Videre vurderer forbundet (forbundets utalelse, ikke brødrene) at det å utestenge Gjert handler om et sikkert arbeidsmiljø. Arbeidsmiljøloven ville gjelt uansett pm Jacop var den beste eller den dårligste løperen. Alle ledelsen også forbundets sin ledelse har et krav til å gjøre alt de kan for å skape et trygt arbeidsmiljø. Vurderer de noe som utrygt krever loven (norsk lov, ikke brødrene) at de fikser det. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eeqaz Skrevet 2. november 2023 #1968 Del Skrevet 2. november 2023 Pippi Lotta skrev (14 minutter siden): Ja jeg vet, burde ikke svarer. Men så skriver folk så hårreisende ting og så vil jeg si i mot liksom. Skal prøve på ny og overse. Til mit forsvar, jeg har greid og overse noe av det han skriver (også til meg), så jeg jobber med der. For orden skyld; jeg er ikke han. Har nevnt dette med pronomen før og bruk riktig pronomen. På forhånd takk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eeqaz Skrevet 2. november 2023 #1969 Del Skrevet 2. november 2023 miss spjåk skrev (43 minutter siden): Vet ikke hva du snakker om og er ikke interessert i å ha en sirkel debatt med deg. Ha en fin dag videre:) Du kaller andres meninger trolling. Du må tåle at ikke alle kjøper dine meninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 2. november 2023 #1970 Del Skrevet 2. november 2023 NordreSving skrev (1 time siden): Jeg synes forøvrig det er svært interessant å se villigheten til å svartmale Narve for å rettferdiggjøre behandlingen han har fått både av brødrene og forbundet. Jeg skriver at han har uttalt seg negativt i media mens brødrene har tid, det er ikke svart maling men fakta. Betyr ikke at han er et grusomt menesker eller at jeg ikke forstår konflikten er frustrerende for han også. Jeg påpeker bare at han ikke er perfekt eller feilfri her. Jeg forstår bare ikke hvordan folk kan si at han er en uskyldig part så lenge han er den som startet å snake med media. Det er lit sånn det Narve sier teller ikke, det forbundet sier betyr at brødrene er slem. Jeg forstår ikke logikken. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 2. november 2023 #1971 Del Skrevet 2. november 2023 Pippi Lotta skrev (5 minutter siden): Mest av alt med å sabotere for hans satsing? Refererer du da til FORBUNDETS valg om å ikke prioritere Gjert på stevner? Nå kom vel konfrontasjonen med Henrik etter at Narve hadde snaket i media om Jacop... Å skylde på forbundet er løperbrødrene flink til, blandt mye annet og mange andre. Klart det er løperbrødrene og spesielt Jakob sin stjernestatus som har satt et enormt press på forbundet, de største stjernene pleier å få det som dem vil. Er ikke forbundet som har valgt å utelukke Gjert, det er løperbrødrene som har presset det frem... Du må adresserer skyld riktig, her bommer du jo totalt. --- Nå kom situasjonen hvor Henrik var direkte ufyselig mot Narve lenge før VM og i oppkjøringen til sesongen, vise meg ett eneste negativt utsagn Narve hadde kommet med før det... Det kan du naturlig nok ikke!! --- Så dine argument, de blir bare latterlige, for de baserer seg jo på en riv ruskende gal virkelighet - komme deg ut av fantasi-verdenen du er i hva gjelder denne saken. Pippi Lotta skrev (15 minutter siden): Alle får ikke ta med seg treneren, alle får ikke stille til løpe. Dette er ikke noe brødrene har funnet på, det er slik systemet nfumgerer. Samtlige som er på et nivå Narve er kommet på, de får ha med seg treneren. Narve må sies å være i verdenseliten, ser man på tidene han har løpt på så er det historiske gode tider, ikke mange har løpt raskere enn han på 1500-meter opp gjennom tidene. Altså er han i verdenseliten og tok også medalje i VM. At han er i utvikling, altså har senket egne tider voldsomt siste året, klart at normaliteten er at utøvere på hans nivå får ha med seg treneren sin... At han ikke får det skyldes derimot løperbrødrenes press på forbundet og spesielt det faktum at vi har en enda større stjerne i Jakob (og de største stjernene pleier å få det som dem vil). Denne saken er en hodepine for forbundet som ikke har særlig annet valg, klart dette er en uønsket sak for dem og noe de godt skulle vært foruten. Pippi Lotta skrev (23 minutter siden): Videre vurderer forbundet (forbundets utalelse, ikke brødrene) at det å utestenge Gjert handler om et sikkert arbeidsmiljø. Arbeidsmiljøloven ville gjelt uansett pm Jacop var den beste eller den dårligste løperen. Alle ledelsen også forbundets sin ledelse har et krav til å gjøre alt de kan for å skape et trygt arbeidsmiljø. Vurderer de noe som utrygt krever loven (norsk lov, ikke brødrene) at de fikser det. Nå er det begrenset hvilken fare Gjert kan utgjøre for Jakob og de andre brødrene i et OL, VM eller på andre mesterskap og konkurransesituasjoner, der er de omringet av andre utøvere, funksjonærer og øvrige støtteapparat. Som en som skal følge opp sin utøver, altså Narve, er det begrenset hvor sårbare løpergutta skal være... De gjør seg selv til offer i så måte også, og er for sta og egenrådige til å finne en fungerende løsning (forbundet har garantert forsøkt å få til en løsning til beste for begge prestasjonsgruppene, men er åpenbart at løpergutta har satt kjepper i hjulene for det og slik fremtvunget situasjonen som er). Nå er det privat, altså utenfor samlinger og mesterskap etc., hvor ett stort støtteapparat er rundt alle, at Gjert potensielt skal ha mulighet for å representere en fare som gjør det usikkert for løperbrødrene. Så dette handler ene og alene om at løperbrødrene er urimelige og stiller absurde krav som påtvinger forbundet særs elendige løsninger, som absolutt ikke er noen løsning på dette (men snarere eskallerer konflikten). Og her står vi nå, fordi løperbrødrene er urimelig sta og skyter i alle retninger med å legge skyld på media, forbundet, konkurenter og gud hjelpe meg hva... Ikke evner de å si noe positivt om overmenns prestasjoner heller, de er best selv når de taper løp og skal adressere skyld for det for alle og alt mulig annet enn dem selv og deres egen prestasjon. Det er noe ufordragelig og lite sympatisk med sytegutta... Lyspunktet er Fillip som absolutt er den personligheten av de tre som er mulig å føle sympati for og å like. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oida Skrevet 2. november 2023 #1972 Del Skrevet 2. november 2023 Pippi Lotta skrev (12 timer siden): Om du er så opptatt av fakta så bør du jo forholde deg til det jeg skriver. Jeg skrev at han var den første til å snake om de andre i media. Jeg gidder ikke noen utstrakt kverulering over hvorvidt stikkene han kommer med teller som dritslengin, er forståelig, bare er "humor" eller noen noen annen bagetalisering. Samtlige aviser og tv stasjoner jeg har sett omtale Norås sine utalelser har tolket de negativt. Brødrene har avståt (så vit jeg vet?) fra å si noe negativt eller egentlig noe i det helle tatt om Norås. Det har vert utallige overskrifter om alle kommentarene til Norås. Jeg gikk ut i fra at alle som blar litt i avisen hadde fått med seg dette, i det minste alle som er intresert nok til å delta i denne tråden. Så forsto ikke at det kune være det du spurte etter, men for al del Google søket tok meg 30 sekunder. Glad for å kune hjelpe deg... https://www.nrk.no/sport/narve-gilje-nordas-klar-for-vm-finale-pa-1500-meter-1.16522598 "Nordås med syrlig Ingebrigtsen-stikk: – To bestevenner på tur" Er dette det du har å komme med som dokumentasjon på den angivelige mobbingen av Jakob Ingebrigtsen og brødrene? Narve Gilje Nordås sier blant annet "Han er favoritt. Mannen lekte seg der ute". Spesielt å omtale dette som mobbing. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 2. november 2023 #1973 Del Skrevet 2. november 2023 2 hours ago, keops said: De velger å fremstå veldig unisont. De skriver kronikk sammen, står ikke selvstendige i konflikten. Også når Jakob blir kåret til beste utøver er han nøye med å nevne disse to i talen sin. De skriver én kronikk om sin oppvekst sammen, derfor skal alle tre stå ansvarlige for den enes handlinger? Det er argumentet ditt? De er da like ansvarlige for brorens handlinger som Narve er for Gjert sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 2. november 2023 #1974 Del Skrevet 2. november 2023 (endret) Jeg er mer logikk og faktastyrt, og tar ikke narrativ som presenteres som eneste fakta. Er følelsesstyrt med å ikke se på sammenhengene som er tilstede. Så når jeg så uttalelsene fra brødrene kom, og så fant at disse skjedde direkte etter at denne gjengen har fått seg en vesentlig konkurrent - så rynket jeg panna, fikk hodet på skakke, og begynte å se på sammenhengene. Selv tror jeg det er mulig at det kan ha vært en eller annen ugunstig hendelse i løpet av oppveksten der guttene eller tenåring har vært konfliktskapende. Men om dette er tilfelle, så tenker jeg ikke offentlig gapestokk for deres far rettferdiggjør det. Jeg tror ikke det har vært en oppvekst med oppdragervold. Jeg er 99,99999999 % sikker på at eneste årsak til at brødrene går ut med sine anklager mot sine far er kombinasjonen av : - En oppvekst der de har blitt ekstremt bortskjemte ved at brødrenes behov for beste konkurranseresultater har styrt hele livet til foreldrene. Slikt skaper en ego-atferd uten samvittighet for omgivelsene. Det er seg og sine mål som teller. - Fornærmet over at faren som har dedikert hele livet til de finner på å hjelpe frem konkurrenter mot de. Mennene må være i sjokk. - Sjokket når faren fortsetter som trener for deres konkurrent. Jeg vil tro de forventet han skulle gi seg som trener også for andre når de avsluttet hans trenerrolle. Men denne vilja si fikk de ikke. - De er store nå og trenger han ikke lengre. Så de kan kvitte seg med brysomheten han har. - Megasjokket når farens nye myndling slår rekordene til 2/3 av brødrene og bare 1 sekund bak den siste broren, etter farens oppfølging og trening. Hovmod står her til fall nå. Planen om at de ikke trenger faren kan være feil når han får frem konkurrentene deres. Hovmod for fall er flaut og vondt for selvbilde til de som er oppvokst til å bli noe narsissistisk selvfokusert. - Sinnet de bærer kommer frem på treninger mot uskyldige gutten som er konkurrenten. - Flauheten som kommer fra hovmod for fall, kommer igjen nå når det kommer klager i forbundet og avisskriverier om brødrenes mobbing mot uskyldige konkurrenten. - De legger ut denne ekstremt ødeleggende beskrivelsen av sin far som har dedikert hele livet sitt for sønnenes mål, kun for å oppnå sine egne mål. Ingen sympati eller empati ovenfor mennesket som er deres far. Heller ikke for deres mor og søsken som vil uunngåelig måtte stå i dette snakket og få kommentarer om seg, sitt liv, sin familie til evig tid. Ekstremt egoistisk. - Mennene er også veiledet av en PR-ekspert. Som må enten være utrolig dum, eller så er dette kun mennenes egosentriske verk hvor de kjører sitt eget løp uten veiledning. Har ingenting til overs for slik atferd. Så lenge det ikke kommer fem bevis for en oppvekst i reell vold og frykt, så tror jeg ikke på de. Jeg tror dette er et forsøk på å få bort treneren til konkurrenten som tar de igjen, og pga vemod over at egen far ikke gjør om livet sitt for de lengre, og pga hovmod for fall da de har dummet seg ut i prosessen. Jeg så også hele serien nettopp, og jeg så mange dynamikker der som understøtter det samme også. Endret 2. november 2023 av Samfunnsdebatt 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 2. november 2023 #1975 Del Skrevet 2. november 2023 tvertimot skrev (2 timer siden): Samtlige som er på et nivå Narve er kommet på, de får ha med seg treneren. Narve må sies å være i verdenseliten, ser man på tidene han har løpt på så er det historiske gode tider, ikke mange har løpt raskere enn han på 1500-meter opp gjennom tidene. Altså er han i verdenseliten og tok også medalje i VM. Bortsett fra Vebjørn Rodal da han vant OL gull da… 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 2. november 2023 #1976 Del Skrevet 2. november 2023 eeqaz skrev (3 timer siden): For orden skyld; jeg er ikke han. Har nevnt dette med pronomen før og bruk riktig pronomen. På forhånd takk. Hvis riktig kjønn er viktig for deg, så burde du kanskje endre kjønn fra "ikke viktig" på profilen din? Da slipper vi slike avsporinger. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 2. november 2023 #1977 Del Skrevet 2. november 2023 Samfunnsdebatt skrev (27 minutter siden): Jeg er mer logikk og faktastyrt, enn følelsesstyrt. Så når jeg så uttalelsene fra brødrene kom, og så fant at disse skjedde direkte etter at denne gjengen har fått seg en vesentlig konkurrent - så rynket jeg panna, fikk hodet på skakke, og begynte å se på sammenhengene. Selv tror jeg det er mulig at det kan ha vært en eller annen ugunstig hendelse i løpet av oppveksten der guttene eller tenåring har vært konfliktskapende. Men jeg tror ikke det har vært en oppvekst med oppdragervold. Men jeg er 99,99999999 % sikker på at eneste årsak til at brødrene går ut med sine anklager mot sine far er kombinasjonen av : - En oppvekst der de har blitt ekstremt bortskjemte ved at brødrenes behov for beste konkurranseresultater har styrt hele livet til foreldrene. Slikt skaper en ego-atferd uten samvittighet for omgivelsene. Det er seg og sine mål som teller. - Fornærmet over at faren som har dedikert hele livet til de finner på å hjelpe frem konkurrenter mot de. Mennene må være i sjokk. - Sjokket når faren fortsetter som trener for deres konkurrent. Jeg vil tro de forventet han skulle gi seg som trener også for andre når de avsluttet hans trenerrolle. Men denne vilja si fikk de ikke. - De er store nå og trenger han ikke lengre. Så de kan kvitte seg med brysomheten han har. - Megasjokket når farens nye myndling slår rekordene til 2/3 av brødrene og bare 1 sekund bak den siste broren, etter farens oppfølging og trening. Hovmod står her til fall nå. Planen om at de ikke trenger faren kan være feil når han får frem konkurrentene deres. Hovmod for fall er flaut og vondt for selvbilde til de som er oppvokst til å bli noe narsissistisk selvfokusert. - Sinnet de bærer kommer frem på treninger mot uskyldige gutten som er konkurrenten. - Flauheten som kommer fra hovmod for fall, kommer igjen nå når det kommer klager i forbundet og avisskriverier om brødrenes mobbing mot uskyldige konkurrenten. - De legger ut denne ekstremt ødeleggende beskrivelsen av sin far som har dedikert hele livet sitt for sønnenes mål, kun for å oppnå sine egne mål. Ingen sympati eller empati ovenfor mennesket som er deres far. Heller ikke for deres mor og søsken som vil uunngåelig måtte stå i dette snakket og få kommentarer om seg, sitt liv, sin familie til evig tid. Ekstremt egoistisk. - Mennene er også veiledet av en PR-ekspert. Som må enten være utrolig dum, eller så er dette kun mennenes egosentriske verk hvor de kjører sitt eget løp uten veiledning. Har ingenting til overs for slik atferd. Så lenge det ikke kommer fem bevis for en oppvekst i reell vold og frykt, så tror jeg ikke på de. Jeg tror dette er et forsøk på å få bort treneren til konkurrenten som tar de igjen, og pga vemod over at egen far ikke gjør om livet sitt for de lengre, og pga hovmod for fall da de har dummet seg ut i prosessen. Jeg så også hele serien nettopp, og jeg så mange dynamikker der som understøtter det samme også. For meg virker dette å være gjennomtenkte refleksjoner, personlig tenker jeg at mye av det du skriver her er med på å forklare konflikten som er nå. For meg er det uforståelig at ikke løperbrødrene velger en konstruktiv løsning, men er steil og sta og står på sitt. Klart det hadde vært mulig å få til at Narve skal få med seg Gjert som trener samtidig som løperbrødrene fikk styre sitt eget opplegg, med klare spilleregler så ville noe slik fungert fint og de trengte ikke å ha noe med hverandre å gjøre. Narve og Gjert ønsker jo det, men brødrene er som sagt steile, egosentriske og sta (virker å ville ødelegge og bygge opp om konflikten). Så her velger faktisk løperbrødrene å ha en konflikt gående, med all mediaoppmerksomheten det gir, fremfor det konstruktive og noe som ville lagt saken mer offentlig død... --- Klart Jakob føler på det og misliker at faren fortsatt trener Narve, om man ser fremgangen Narve har og med viten om at han har en sterkere spurt enn hva han selv har... Klart Jakob er langt utenfor komfortsonen nå som Narve er så nær han som han er, og det kan forklare mye om hvorfor de opptrer så konfliktøkende som de gjør, heller enn å vise et ønske om å finne konstruktive løsninger (som det virker som at de vil unngå for enhver pris, og derfor er vrange og steile drittsekker). 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 2. november 2023 #1978 Del Skrevet 2. november 2023 velociraptor skrev (33 minutter siden): Bortsett fra Vebjørn Rodal da han vant OL gull da… Nå gikk flere idrettsjenter ut mot hans trener Kjell Arve Husby og beskyldte han for voldtektsforsøk og seksuell trakasering, Rodal valgte selv å kvitte seg med han som trener av samme årsak. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 2. november 2023 #1979 Del Skrevet 2. november 2023 Albbas skrev (2 timer siden): De skriver én kronikk om sin oppvekst sammen, derfor skal alle tre stå ansvarlige for den enes handlinger? Det er argumentet ditt? De er da like ansvarlige for brorens handlinger som Narve er for Gjert sine. Jeg har aldri skrevet eller ment at disse tre skal stå ansvarlige for hverandres handlinger. Jeg gir min oppfatning av hvorfor de blir sett på som en enhet av mange. De opptrer veldig unisont, ikke bare når de skriver kronikk, dette er sikkert en strategi de har blitt anvist av noen til å følge tenker jeg. Jeg synes heller ikke at Narve er ansvarlig for Gjert sine handlinger, eller Gjert for Narve sine, om det skulle være behov for ytterligere presisering her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillian Astra Skrevet 2. november 2023 #1980 Del Skrevet 2. november 2023 Samfunnsdebatt skrev (2 timer siden): Jeg er mer logikk og faktastyrt, og tar ikke narrativ som presenteres som eneste fakta. Er følelsesstyrt med å ikke se på sammenhengene som er tilstede. Så når jeg så uttalelsene fra brødrene kom, og så fant at disse skjedde direkte etter at denne gjengen har fått seg en vesentlig konkurrent - så rynket jeg panna, fikk hodet på skakke, og begynte å se på sammenhengene. Selv tror jeg det er mulig at det kan ha vært en eller annen ugunstig hendelse i løpet av oppveksten der guttene eller tenåring har vært konfliktskapende. Men om dette er tilfelle, så tenker jeg ikke offentlig gapestokk for deres far rettferdiggjør det. Jeg tror ikke det har vært en oppvekst med oppdragervold. Jeg er 99,99999999 % sikker på at eneste årsak til at brødrene går ut med sine anklager mot sine far er kombinasjonen av : - En oppvekst der de har blitt ekstremt bortskjemte ved at brødrenes behov for beste konkurranseresultater har styrt hele livet til foreldrene. Slikt skaper en ego-atferd uten samvittighet for omgivelsene. Det er seg og sine mål som teller. - Fornærmet over at faren som har dedikert hele livet til de finner på å hjelpe frem konkurrenter mot de. Mennene må være i sjokk. - Sjokket når faren fortsetter som trener for deres konkurrent. Jeg vil tro de forventet han skulle gi seg som trener også for andre når de avsluttet hans trenerrolle. Men denne vilja si fikk de ikke. - De er store nå og trenger han ikke lengre. Så de kan kvitte seg med brysomheten han har. - Megasjokket når farens nye myndling slår rekordene til 2/3 av brødrene og bare 1 sekund bak den siste broren, etter farens oppfølging og trening. Hovmod står her til fall nå. Planen om at de ikke trenger faren kan være feil når han får frem konkurrentene deres. Hovmod for fall er flaut og vondt for selvbilde til de som er oppvokst til å bli noe narsissistisk selvfokusert. - Sinnet de bærer kommer frem på treninger mot uskyldige gutten som er konkurrenten. - Flauheten som kommer fra hovmod for fall, kommer igjen nå når det kommer klager i forbundet og avisskriverier om brødrenes mobbing mot uskyldige konkurrenten. - De legger ut denne ekstremt ødeleggende beskrivelsen av sin far som har dedikert hele livet sitt for sønnenes mål, kun for å oppnå sine egne mål. Ingen sympati eller empati ovenfor mennesket som er deres far. Heller ikke for deres mor og søsken som vil uunngåelig måtte stå i dette snakket og få kommentarer om seg, sitt liv, sin familie til evig tid. Ekstremt egoistisk. - Mennene er også veiledet av en PR-ekspert. Som må enten være utrolig dum, eller så er dette kun mennenes egosentriske verk hvor de kjører sitt eget løp uten veiledning. Har ingenting til overs for slik atferd. Så lenge det ikke kommer fem bevis for en oppvekst i reell vold og frykt, så tror jeg ikke på de. Jeg tror dette er et forsøk på å få bort treneren til konkurrenten som tar de igjen, og pga vemod over at egen far ikke gjør om livet sitt for de lengre, og pga hovmod for fall da de har dummet seg ut i prosessen. Jeg så også hele serien nettopp, og jeg så mange dynamikker der som understøtter det samme også. Fascinerende hersketeknikk som flere debattanter har tatt i bruk i denne tråden om at de som ikke støtter Gjert er følelsesstyrt eller ute av balanse. Må innrømme jeg ikke er spesielt opptatt av idrett, men synest de psykologiske mekanismene er interessante. Jeg synest denne forklaringen over er drøy og bør ikke stå uimotsagt. TV-serien viser godt Gjert sin kontrollerende atferd. Skjønner godt at guttene trenger å ta et oppgjør bare basert på dette, om han i tillegg har brukt fysisk vold er det enda en ting som må bearbeides. Det tar tid å skjønne hva som er normalt i en familie når en er vokst opp med foreldre som går over grenser. Mange skjønner det ikke før de er blitt voksne og selv får barn. Og stiller seg da gjerne spørsmål hvordan foreldrene kunne behandle de på den måten når de selv ser sine egne barn. At personer som har opplevd slikt både skal klare å bearbeide og håndtere perfekt (med full rapportering i media) i voksen alder er mye forlangt. Fra den siden er det imponerende hvor godt de har klart å håndtere det og vitner om sterk psyke. Henrik sin rolle som eldstemann av de som løper gjør gjerne at han føler det er hans oppgave å passe på og å si fra. Han har vel hatt Gjert som rollemodell for konfliktløsning og da sier fra på feil måte. (Forelder av samme kjønn er ofte viktigste rollemodell i oppveksten). At dette skal gå så voldsomt utover Narve sliter jeg med å forstå. Akkreditering for Gjert gjør mest sannsynlig ikke den store forskjellen for en løper. Vi vet heller ikke Narves rolle i dette. Han har vel antyder at han kommer til å fortsette med Gjert som trener, så da går det vel ikke så mye ut over han. Nå er det guttene som har utsatt høydeopphold, går heller ikke ut over Narve. Og tilslutt, det er veldig mye i verden som er viktigere enn å løpe fort. Å ha god psykisk helse er uendelig mye viktigere enn å slå rekorder. 9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå