VitaSana Skrevet 27. oktober 2023 #1701 Del Skrevet 27. oktober 2023 NordreSving skrev (2 minutter siden): Det er velkjente psykologiske mekanismer, verken mer eller mindre. Å beskylde andre for hersketeknikk er vel i grunnen også en hersketeknikk. Jeg lurer på hva du mener er vanlige psykologiske mekanismer? Jeg er en av de som har skrevet noen innlegg i tråden og som også har opplevd vold i en nær relasjon. Jeg har lært en god del i løpet av dette forholdet og etterpå. Både som en del av å komme meg videre i livet og fordi mellommenneskelige forhold interesserer meg. Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så vet jeg lite om familien og har ikke fulgt friidrett eller sett tv-serien om familien, selv om jeg har sett klipp og lest forskjellige uttalelser innimellom. Innleggene har jeg skrevet som en reaksjon på mange påstander her inne om at vanlige reaksjoner på vold i nære relasjoner blir ansett som tegn på/bevis om at ingenting har skjedd. Jeg føler også at det har gitt meg en bedre forståelse av begrepet "flying monkeys". Det har vært lærerikt for meg å se tankene mange har i forhold til det som er kommet frem litt mer utenfra (les - ikke knyttet til min historie). Selv om jeg har min bagasje, så kan jeg ikke se at det gjør meg mindre egnet til å diskutere her selv om jeg ikke sitter på en fasit. Slik jeg ser det er det like mye å dømme "guttene" å si at man ikke kan dømme faren uten dom i en domstol. Det er en ekstradom mange voldsutsatte lever med om de tar steget med å fortelle andre hva som har skjedd. 10 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordreSving Skrevet 27. oktober 2023 #1702 Del Skrevet 27. oktober 2023 Jobbermedbarn skrev (23 minutter siden): Jeg jobber bla med forebygging av vold og det er jo ikke noe tvil om at det er reaksjoner og mønstre som går igjen. Mange har jo også sikkert gått i terapi for å forstå hva som skjer når det handler om vold i nære relasjoner. Det er da ikke irrelevant å kommentere selv om vi ikke vet nøyaktig hva som har skjedd i denne situasjonen. Dette kommer jo også i etterkant av påstander om at brødrene må lyve fordi sånn og slik, det må da være ok å kommentere mot slikt når man sitter med kunnskap om dette komplekse og alvorlige temaet. Det er en vanskelig balansegang og man skal være bevisst sine egne følelser. Det er interessant å se hvor mange av de som engasjerer seg som har egne erfaringer med vold. Å vise til forskning og statistikk er helt OK, men å basere konklusjoner på egne personlige opplevelser er mindre relevant dersom målet er å søke fakta. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 27. oktober 2023 #1703 Del Skrevet 27. oktober 2023 NordreSving skrev (1 time siden): Jeg tenker at det er viktig å minne om at hver sak er unik. Det er mange som uttaler seg om saken som er i overkant personlig investert. Selv om man har erfaring fra vold selv så skal man være forsiktig med å dra konklusjoner om denne saken. Det er viktig å skille mellom egne traumer og følelser. Egne erfaringer er irrelevante i forhold til å skulle sitte på noen fasit for hva som har skjedd her. Egne erfaringer er ikke irrelevant. Blant annet fordi man forstår på en annen måte. Det som virker helt fjernt for folk som ikke har opplevd det, virker det ikke fjernt for andre som faktisk har opplevd det. Jeg har sett utrolig mange merkelige påstander på hvorfor de ikke har blitt utsatt for vold. Eks husbyggingen, at faren trente de opp (noe som visst hadde vært umulig hvis faren utsatte de for vold), at de burde være takknemlig fordi de kom så langt og hadde ikke klarte det hvis det var vold i bildet, at moren ikke sa noe, atferden deres etc etc. Da forstår man seg ikke på vold i nære relasjoner og burde kanskje ikke si så mye. Her er stemmene til de med egen erfaring eller kunnskap om temaet svært viktig. De kan forklare og forstå. Og man kan gjenkjenne et mønster/atferd på en annen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordreSving Skrevet 27. oktober 2023 #1704 Del Skrevet 27. oktober 2023 VitaSana skrev (7 minutter siden): Jeg lurer på hva du mener er vanlige psykologiske mekanismer? Jeg er en av de som har skrevet noen innlegg i tråden og som også har opplevd vold i en nær relasjon. Jeg har lært en god del i løpet av dette forholdet og etterpå. Både som en del av å komme meg videre i livet og fordi mellommenneskelige forhold interesserer meg. Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så vet jeg lite om familien og har ikke fulgt friidrett eller sett tv-serien om familien, selv om jeg har sett klipp og lest forskjellige uttalelser innimellom. Innleggene har jeg skrevet som en reaksjon på mange påstander her inne om at vanlige reaksjoner på vold i nære relasjoner blir ansett som tegn på/bevis om at ingenting har skjedd. Jeg føler også at det har gitt meg en bedre forståelse av begrepet "flying monkeys". Det har vært lærerikt for meg å se tankene mange har i forhold til det som er kommet frem litt mer utenfra (les - ikke knyttet til min historie). Selv om jeg har min bagasje, så kan jeg ikke se at det gjør meg mindre egnet til å diskutere her selv om jeg ikke sitter på en fasit. Slik jeg ser det er det like mye å dømme "guttene" å si at man ikke kan dømme faren uten dom i en domstol. Det er en ekstradom mange voldsutsatte lever med om de tar steget med å fortelle andre hva som har skjedd. Med velkjente mekanismer mener jeg at man i møte med et tema blir følelsesmessig aktivert. Det kan feks gjøre at man retter sitt eget raseri som man kanskje ikke har fått anledning til å rette mot egen overgriper mot personer i denne saken. Det er også en vanlig mekanisme at man identifiserer seg med noen og dermed gjør den feilslutningen at man er er like. Det er også vanlige mekanismer å gå til kamp for andre, når man selv ikke kunne gå til kamp for seg selv i egen skadelige relasjon. Jeg maner til bevissthet bare. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordreSving Skrevet 27. oktober 2023 #1705 Del Skrevet 27. oktober 2023 Sirisiri10 skrev (13 minutter siden): Egne erfaringer er ikke irrelevant. Blant annet fordi man forstår på en annen måte. Det som virker helt fjernt for folk som ikke har opplevd det, virker det ikke fjernt for andre som faktisk har opplevd det. Jeg har sett utrolig mange merkelige påstander på hvorfor de ikke har blitt utsatt for vold. Eks husbyggingen, at faren trente de opp (noe som visst hadde vært umulig hvis faren utsatte de for vold), at de burde være takknemlig fordi de kom så langt og hadde ikke klarte det hvis det var vold i bildet, at moren ikke sa noe, atferden deres etc etc. Da forstår man seg ikke på vold i nære relasjoner og burde kanskje ikke si så mye. Her er stemmene til de med egen erfaring eller kunnskap om temaet svært viktig. De kan forklare og forstå. Og man kan gjenkjenne et mønster/atferd på en annen måte. Det er irrelevant dersom man søker sannheten om denne saken. Anekdotiske bevisførsel har ikke noe for seg. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisføring 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VitaSana Skrevet 27. oktober 2023 #1706 Del Skrevet 27. oktober 2023 NordreSving skrev (5 minutter siden): Med velkjente mekanismer mener jeg at man i møte med et tema blir følelsesmessig aktivert. Det kan feks gjøre at man retter sitt eget raseri som man kanskje ikke har fått anledning til å rette mot egen overgriper mot personer i denne saken. Det er også en vanlig mekanisme at man identifiserer seg med noen og dermed gjør den feilslutningen at man er er like. Det er også vanlige mekanismer å gå til kamp for andre, når man selv ikke kunne gå til kamp for seg selv i egen skadelige relasjon. Jeg maner til bevissthet bare. Takk for svar, for meg ga ikke den setningen noen mening i forhold til det du siterte. Nå forstår jeg bedre hva du mener. Jeg føler meg ikke spesielt truffet av dette (er ikke rasende, tror heller ikke jeg har spesielt mye til felles med brødrene, men jeg føler et behov for å være med å spre kunnskap om relasjonsvold) i forhold til denne diskusjonen, selv om jeg vet du har et poeng, Jeg har prøvd å være bevisst på dette underveis. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 27. oktober 2023 #1707 Del Skrevet 27. oktober 2023 (endret) Sirisiri10 skrev (26 minutter siden): Egne erfaringer er ikke irrelevant. Blant annet fordi man forstår på en annen måte. Det som virker helt fjernt for folk som ikke har opplevd det, virker det ikke fjernt for andre som faktisk har opplevd det. Jeg har sett utrolig mange merkelige påstander på hvorfor de ikke har blitt utsatt for vold. Eks husbyggingen, at faren trente de opp (noe som visst hadde vært umulig hvis faren utsatte de for vold), at de burde være takknemlig fordi de kom så langt og hadde ikke klarte det hvis det var vold i bildet, at moren ikke sa noe, atferden deres etc etc. Da forstår man seg ikke på vold i nære relasjoner og burde kanskje ikke si så mye. Her er stemmene til de med egen erfaring eller kunnskap om temaet svært viktig. De kan forklare og forstå. Og man kan gjenkjenne et mønster/atferd på en annen måte. Kommentarfeltet under denne artikkelen bekrefter det du beskriver, https://www.nettavisen.no/sport/familiemedlem-har-anmeldt-gjert-ingebrigtsen-for-vold/s/5-95-1416423 Endret 27. oktober 2023 av caremore 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 27. oktober 2023 #1708 Del Skrevet 27. oktober 2023 caremore skrev (9 minutter siden): Kommentarfeltet under denne artikkelen bekrefter det du beskriver, https://www.nettavisen.no/sport/familiemedlem-har-anmeldt-gjert-ingebrigtsen-for-vold/s/5-95-1416423 Uff 😔 Lei lesing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 27. oktober 2023 #1709 Del Skrevet 27. oktober 2023 Sirisiri10 skrev (Akkurat nå): Uff 😔 Lei lesing. Men ikke så langt unna innlegg som er blitt postet her også. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arne Tiholt Skrevet 27. oktober 2023 #1710 Del Skrevet 27. oktober 2023 13 minutter siden, caremore said: Kommentarfeltet under denne artikkelen bekrefter det du beskriver, https://www.nettavisen.no/sport/familiemedlem-har-anmeldt-gjert-ingebrigtsen-for-vold/s/5-95-1416423 Blir helt motløs når jeg leser slikt. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oida Skrevet 27. oktober 2023 #1711 Del Skrevet 27. oktober 2023 anonym111111 skrev (2 timer siden): Jeg tenker at dersom Gjert har brukt vold, og spesielt mot den personen i hendelsen for 2 år siden, så er det vanskelig for brødrene å ha kontakt med Gjert, og også Narve som ønsker å bli trent av en som har oppført seg slik. Dersom noen i din familie hadde brukt vold mot ditt barn eller yngre søsken, og familen ble splittet pga det, hadde du kanskje hatt problemer med sosial omgang med en som fortsatt ønsker å samarbeide med denne personen. Tenker at det er greit at mulig vold etterforskes, og at man omtaler mulige offer med respekt. Slik det snakkes om brødrene på nett, fører jo til at det blir vanskeligere for de som blir utsatt for vold i nære relasjoner å stå fram, gå, eller si ifra til noen. Så det du sier er at fordi brødrene Ingebrigtsen har et trøblete forhold til sin far, fordi det muligens har forekommet vold i hjemmet, så er det helt greit å fryse ut Narve Gilje Nordås? Stenge han ute fra samlinger hvor hans trener ikke deltar? Nå er jeg rimelig sikker på at ingen tvinges til "sosial omgang" på disse samlingene. Alle kan nok omgås hvem de ønsker, Men jeg vil anta det forventes at alle opptrer sivilisert under måltider i felles spisesal. Skille jobb og privatliv. Akkurat det er vel noe de fleste voksne mennesker evner å gjøre. At det er positivt at saken etterforskes er jeg enig i. At personer, offer eller ei omtales med respekt, ja. Men om jeg forstår deg rett er det greit at Narve Gilje Nordås ikke behandles med respekt? At han henges ut på nett? Han er tross alt ikke " et offer". Han er bare en uskyldig tredjepart i dette dramaet. Ikke så nøye med han. For han har "tatt parti med Gjert Ingebrigtsen" , som du sier. Han har seg selv å takke da, eller? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkommer Skrevet 27. oktober 2023 #1712 Del Skrevet 27. oktober 2023 Oida skrev (6 minutter siden): Så det du sier er at fordi brødrene Ingebrigtsen har et trøblete forhold til sin far, fordi det muligens har forekommet vold i hjemmet, så er det helt greit å fryse ut Narve Gilje Nordås? Stenge han ute fra samlinger hvor hans trener ikke deltar? Nå er jeg rimelig sikker på at ingen tvinges til "sosial omgang" på disse samlingene. Alle kan nok omgås hvem de ønsker, Men jeg vil anta det forventes at alle opptrer sivilisert under måltider i felles spisesal. Skille jobb og privatliv. Akkurat det er vel noe de fleste voksne mennesker evner å gjøre. At det er positivt at saken etterforskes er jeg enig i. At personer, offer eller ei omtales med respekt, ja. Men om jeg forstår deg rett er det greit at Narve Gilje Nordås ikke behandles med respekt? At han henges ut på nett? Han er tross alt ikke " et offer". Han er bare en uskyldig tredjepart i dette dramaet. Ikke så nøye med han. For han har "tatt parti med Gjert Ingebrigtsen" , som du sier. Han har seg selv å takke da, eller? Ja 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet 27. oktober 2023 #1713 Del Skrevet 27. oktober 2023 Bra politiet har åpnet etterforskning etter offentlig påtale, dog skal det mye til å nå frem på bevisets stilling. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 27. oktober 2023 #1714 Del Skrevet 27. oktober 2023 caremore skrev (18 minutter siden): Men ikke så langt unna innlegg som er blitt postet her også. Har ikke lest hele tråden. Men burde i utgangspunktet vært stengt for kommentarer og pressen burde trekke seg tilbake. Det må være vondt å stå i og spesielt med en far som ikke kan dy seg med å uttale seg i media. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 27. oktober 2023 #1715 Del Skrevet 27. oktober 2023 caremore skrev (21 minutter siden): Men ikke så langt unna innlegg som er blitt postet her også. Dette er et diskusjonsforum med streng moderering. Så lenge vold ikke er innrømmet eller bevist i strafferettslig forstand, må det være "lov" å være kritisk til forhåndsdømmingen som pågår her i motsetning til andre seriøse fora. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillian Astra Skrevet 27. oktober 2023 #1716 Del Skrevet 27. oktober 2023 Oida skrev (7 minutter siden): Så det du sier er at fordi brødrene Ingebrigtsen har et trøblete forhold til sin far, fordi det muligens har forekommet vold i hjemmet, så er det helt greit å fryse ut Narve Gilje Nordås? Stenge han ute fra samlinger hvor hans trener ikke deltar? Nå er jeg rimelig sikker på at ingen tvinges til "sosial omgang" på disse samlingene. Alle kan nok omgås hvem de ønsker, Men jeg vil anta det forventes at alle opptrer sivilisert under måltider i felles spisesal. Skille jobb og privatliv. Akkurat det er vel noe de fleste voksne mennesker evner å gjøre. At det er positivt at saken etterforskes er jeg enig i. At personer, offer eller ei omtales med respekt, ja. Men om jeg forstår deg rett er det greit at Narve Gilje Nordås ikke behandles med respekt? At han henges ut på nett? Han er tross alt ikke " et offer". Han er bare en uskyldig tredjepart i dette dramaet. Ikke så nøye med han. For han har "tatt parti med Gjert Ingebrigtsen" , som du sier. Han har seg selv å takke da, eller? Hvordan er Narve et offer? Han er også en voksen mann som har tatt sitt valg. Les gjerne om flyvende aper og at det kan være en grunn til at brødrene trenger å skjerme seg fra han (sier ikke det er sånn, men det kunne forklart reaksjonen). Å ikke få ha treneren ved oppvarmingen gjør ikke så stor forskjell i en løpegren. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 27. oktober 2023 #1717 Del Skrevet 27. oktober 2023 (endret) Oida skrev (1 time siden): Så det du sier er at fordi brødrene Ingebrigtsen har et trøblete forhold til sin far, fordi det muligens har forekommet vold i hjemmet, så er det helt greit å fryse ut Narve Gilje Nordås? Stenge han ute fra samlinger hvor hans trener ikke deltar? Nå er jeg rimelig sikker på at ingen tvinges til "sosial omgang" på disse samlingene. Alle kan nok omgås hvem de ønsker, Men jeg vil anta det forventes at alle opptrer sivilisert under måltider i felles spisesal. Skille jobb og privatliv. Akkurat det er vel noe de fleste voksne mennesker evner å gjøre. At det er positivt at saken etterforskes er jeg enig i. At personer, offer eller ei omtales med respekt, ja. Men om jeg forstår deg rett er det greit at Narve Gilje Nordås ikke behandles med respekt? At han henges ut på nett? Han er tross alt ikke " et offer". Han er bare en uskyldig tredjepart i dette dramaet. Ikke så nøye med han. For han har "tatt parti med Gjert Ingebrigtsen" , som du sier. Han har seg selv å takke da, eller? Dersom noen har utøvd vold, vil dette selvsagt kunne få konsekvenser for de som velger å stå ved deres side. Om Gjert blir dømt, får dette enda større konsekvenser for Narve, men forbundet kan også gå inn og ta beslutninger uten dom, dersom de har nok informasjon i saken. Dette valgte de å gjøre fordi de mente det var det riktige ut fra det de visste på det aktuelle tidspunktet. Det er viktig å beskytte eventuelle ofre. Det at Gjert ikke kan stille opp på konkurransedagen for Narve, får antagelig ikke store konsekvenser for han. Angående samlingen, kunne Narve valgt et annet bord enn det Philip (og etterhvert de andre brødrene) satt ved, dersom de hadde en slik avtale, eller om han hadde ønsket minst mulig bråk. Han var sikkert klar over at brødrene slet veldig etter det som hadde skjedd i familien, og at de ikke ønsket kontakt med han, etter at han valgte å fortsette med Gjert og ikke brødrene, med den informasjonen han hadde. Valg man tar får alltid konsekvenser, og Narve er ikke den som det er mest synd på i denne saken. Forstår ikke de som synes så fryktelig synd på han, men ikke tenker på hva brødrene har mistet og hva de går igjennom. Endret 27. oktober 2023 av anonym111111 17 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 27. oktober 2023 #1718 Del Skrevet 27. oktober 2023 anonym 4545 skrev (1 time siden): Dette er et diskusjonsforum med streng moderering. Så lenge vold ikke er innrømmet eller bevist i strafferettslig forstand, må det være "lov" å være kritisk til forhåndsdømmingen som pågår her i motsetning til andre seriøse fora. Stor forskjell på å være kritisk å kalle brødrene for bortskjemte, og alle andre idiotiske påstander som skal belyse at brødrene lyver. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joni123 Skrevet 27. oktober 2023 #1719 Del Skrevet 27. oktober 2023 Jeg støtter brødrene. Uansett om de klarer å bevise det eller ikke. Synes det mest spesielle her er at Gjert ikke bare trekker seg tilbake og prøver å samle familien igjen. Istedet har har hyret inn Elden? Mot sine egne barn? Har jeg misforstått noe her heller? Jeg skjønner heller ikke hva Gjert får ut av å trene rivalen deres? De er jo en offentlig familien med egen serie, så ikke rart de blir gransket av media. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oida Skrevet 27. oktober 2023 #1720 Del Skrevet 27. oktober 2023 Trillian Astra skrev (2 timer siden): Hvordan er Narve et offer? Han er også en voksen mann som har tatt sitt valg. Les gjerne om flyvende aper og at det kan være en grunn til at brødrene trenger å skjerme seg fra han (sier ikke det er sånn, men det kunne forklart reaksjonen). Å ikke få ha treneren ved oppvarmingen gjør ikke så stor forskjell i en løpegren. anonym111111 skrev (1 time siden): Dersom noen har utøvd vold, vil dette selvsagt kunne få konsekvenser for de som velger å stå ved deres side. Om Gjert blir dømt, får dette enda større konsekvenser for Narve, men forbundet kan også gå inn og ta beslutninger uten dom, dersom de har nok informasjon i saken. Dette valgte de å gjøre fordi de mente det var det riktige ut fra det de visste på det aktuelle tidspunktet. Det er viktig å beskytte eventuelle ofre. Det at Gjert ikke kan stille opp på konkurransedagen for Narve, får antagelig ikke store konsekvenser for han. Angående samlingen, kunne Narve valgt et annet bord enn det Philip (og etterhvert de andre brødrene) satt ved, dersom de hadde en slik avtale, eller om han hadde ønsket minst mulig bråk. Han var sikkert klar over at brødrene slet veldig etter det som hadde skjedd i familien, og at de ikke ønsket kontakt med han, etter at han valgte å fortsette med Gjert og ikke brødrene, med den informasjonen han hadde. Valg man tar får alltid konsekvenser, og Narve er ikke den som det er mest synd på i denne saken. Forstår ikke de som synes så fryktelig synd på han, men ikke tenker på hva brødrene har mistet og hva de går igjennom. Jeg foreslår dere leser hva jeg skriver før dere svarer. Jeg har overhodet ikke uttalt meg om konkurranser og akkreditering. Det jeg har påpekt er behandlingen Narve Gilje Nordås får på samlinger hvor Gjert Ingebrigtsen ikke er tilstede. Jeg kan virkelig ikke se hvorfor han skal straffes med å utestenges fra områder reservert det norske landslaget fordi brødrene Ingebrigtsen ikke liker hans valg av trener. Hva med Per Svela, som er den som er der for han ved konkurranser, han har også Gjert Ingebrigtsen som trener. Skal han også utestenges fra alle områder brødrene frekventerer på samlinger og i konkurranser? Det er skremmende å se hvordan blodtåka skjermer for sunn fornuft hos enkelte i denne tråden. 5 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå