Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Bingo Bongo skrev (15 minutter siden):

Ja koordinator-delen er bra.

Men jeg stiller spørsmål til på hvilket grunnlag de to eldste brødrene er tatt ut. Det er lenge siden de presterte. I det siste har det vært mest skader, middelmådige plasseringer og brutte løp.

Ser den. Det kan jo hende de ser potensiale i dem nå når de får på avstand konflikten som har vært, og ønsker å prøve dem ut og utvikle dem selv i sitt trener-apparat. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MildeMarie skrev (16 minutter siden):

Ja, de ser jo hva familierelasjoner kombinert trenerrolle kan resultere i. 

Tror de færreste oppfatter friidrettsforbundet som et familievernkontor for vonbrotne barn. Med mindre de sluker Gjert sin åpenhet rundt manglende ungdomsopprør. Hvordan appellere til alle foreldre som også føler at barna ikke tar hensyn til dem. 

Litt av et ungdomsopprør å be om å få ta verdensrekord i fred, bygge hus i samme nabolag og si at man gjerne vile bygge opp igjen et forhold til pappa.

Enhver oppegående far vil vel hyre seg en erfaren advokat for å ordne opp i det opprøret. Mulig Gjert har en alternativ rute til berømmelse der, han har jo på en måte en nisje i foreldrestilen han kjører. Kan bli bok av sånt. En slags motvekt til tilknytnings-psykologien. Med innslag av helikopterforelder. 

Jeg tar vel det Gjert sier med en god klype grovkornet salt.

Det er bare det at det er så uendelig uinteressant hva som har foregått i denne støyende familiens private sfære. Om kriminelle handlinger har blitt begått er det jo en sak for politiet, ikke noe resten av verden trenger å synse om.

Når det til og med forventes at andre idrettsfolk skal tone ned karrieren sin og helst ikke la seg trene av den de ønsker selv, for å tilfredsstille disse ensporede brødrene så har folk generelt begynt å få nok.

Om de ønsker å bygge opp igjen forholdet til pappa, som du skriver, så må de jo være stokk dumme i tillegg til den kynismen de har bevist for verden å besitte. Tror de fleste som ønsker å bedre relasjonen til sine foreldre ville funnet mer egnede metoder enn det disse brødrene har drevet med den siste tiden.

Jeg tror du bommer om du antar at Gjert hyrer advokat for å komme sønnene nærmere, jeg tror han og de har ganske lik tilnærming til det meste. Masse skrik og skrål og fokus på en ting i gangen.

Sorgen for Henrik er vel at far i tillegg er en veldig god trener, noe som kan synes uoppnåelig for Henrik selv dessverre.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (18 minutter siden):

Jeg tar vel det Gjert sier med en god klype grovkornet salt.

Det er bare det at det er så uendelig uinteressant hva som har foregått i denne støyende familiens private sfære. Om kriminelle handlinger har blitt begått er det jo en sak for politiet, ikke noe resten av verden trenger å synse om.

Når det til og med forventes at andre idrettsfolk skal tone ned karrieren sin og helst ikke la seg trene av den de ønsker selv, for å tilfredsstille disse ensporede brødrene så har folk generelt begynt å få nok.

Om de ønsker å bygge opp igjen forholdet til pappa, som du skriver, så må de jo være stokk dumme i tillegg til den kynismen de har bevist for verden å besitte. Tror de fleste som ønsker å bedre relasjonen til sine foreldre ville funnet mer egnede metoder enn det disse brødrene har drevet med den siste tiden.

Jeg tror du bommer om du antar at Gjert hyrer advokat for å komme sønnene nærmere, jeg tror han og de har ganske lik tilnærming til det meste. Masse skrik og skrål og fokus på en ting i gangen.

Sorgen for Henrik er vel at far i tillegg er en veldig god trener, noe som kan synes uoppnåelig for Henrik selv dessverre.

Jeg synes saken er interessant fordi den er en måte å ta et oppgjør med oppførsel på. Det er mange som har fått lov til å holde på med sitt i showbiz og idrett, bare fordi de er sterke personligheter, og gode på det de driver med. 

Fint at et stort idrettsforbund reagerer på oppførsel som ikke nødvendigvis anmeldes eller ville resultert i domfellelse (krav til bevis osv). Hva skal vi med organisasjoner som ikke tar vare på folk med mindre det er en dom i saken? En trener-akkreditering er ingen menneskerett og et fravær av den er ikke straff på nivå med fengsel  

Kan godt hende far og sønn har mye samme lynne. Det ville ikke vært første gang det skjer i historien. Spørsmålet er vel hva man gjør med det. Hva som gjør mest vondt for Henrik, vel. Spennende å se om han kan tilpasse seg ny rolle tenker jeg. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (3 timer siden):

Klart at slik rollene har vært nær sagt hele guttenes liv, at Gjert har vært deres dominerende og detaljkontrollerende trener, klart at han har hatt en finger med i spillet og diktert det meste gutta har foretatt seg hele livet.

Det har begrenset deres individualitet og selvstendighet voldsomt i alle år, alt har handlet om prestasjonskulturen de har levd i, de har ikke hatt en normal ungdomstid og klart at det er mye andre ungdommer gjør de aldri har fått ta del i nettopp fordi de ikke har fått lov eller har kunnet.

Men de andre ungdommene fikk ikke medaljer i EM, VM, OL og andre arrangementer. Man ofrer noe for å oppnå toppen.

Så hvis dette virkelig handler om sen pubertet og ungdomsopprør, så er det enda mer urettferdig mot Gjert (og Narve). Dette burde løses internt i familien uten at det lages så mye drama og sirkus utad. 

At Henrik tropper opp og krever at Narve forlater bordet og området som er forbeholdt de norske utøverne, er uhørt, uansett hva som har skjedd mellom Henrik og Gjert på privaten. Henrik burde beklage og legge seg flat.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (34 minutter siden):

Riktig. Det virker ikke som det er noe ønske om å bygge opp forholdet ser man på hva som har skjedd.

Jeg kunne tro mer på at ønsket er oppriktig hadde vi sett Gjert på bryllupet, men neida, istedet kom denne situasjonen med Narve og bordet i media. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 minutter siden):

Riktig. Det virker ikke som det er noe ønske om å bygge opp forholdet ser man på hva som har skjedd.

Jeg kunne tro mer på at ønsket er oppriktig hadde vi sett Gjert på bryllupet, men neida, istedet kom denne situasjonen med Narve og bordet i media. 

Detaljene vet vi ikke noe om. I alle fall ikke offisielt. Så de spekulasjonene er det ikke vits i å bygge hele resonnementet sitt på. 

Det er ikke vits i å fiske etter det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tvertimot skrev (4 timer siden):

Han snakker om trener jobben for sønnene og hvordan han gikk inn i den rollen, er ikke rart i det hele tatt at han sloss for trener jobben (som stiller seg annerledes som trener for Narve). Poenget med at han sier dette er jo også fordi han ser hvordan det har ødelagt relasjonene i familien, altså at trener-utøver relasjonen har skadet far-sønn relasjonen.

Med Narve og Per har ikke Gjert familære relasjoner og det kan ikke skjære seg på en måte lik det har gjort med sønnene. At Gjert har trenerambisjoner er veldig naturlig all den tid han må sies å være en av verdens beste mellomdistanseløp-trenere, om ikke den beste av alle.

Han prioriterer jo fremdeles jobben over familien da… Uanset hvor flink han er til det.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiara07 skrev (2 timer siden):

Det synes ikke jeg er rart. Han angrer på at han har ofret barnas forhold fordi farsrolle og trenerjobb var blandet sammen… Sånn tolker jeg det. Trenerjobben, som nå ikke gjelder hans egne barn, forstår jeg godt at han kjemper for. 

Trenerjobben hans i dag påvirker jo åpenbart dagens forhold til barna. Om han oppriktig beklaget til Tone burde han jo forsøke å bedre forholdet til barna hennes. Når han ansetter Elden gjør han jo en klar prioritering.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Tiara07 said:

Det synes ikke jeg er rart. Han angrer på at han har ofret barnas forhold fordi farsrolle og trenerjobb var blandet sammen… Sånn tolker jeg det. Trenerjobben, som nå ikke gjelder hans egne barn, forstår jeg godt at han kjemper for. 

Men han insisterer på å utføre denne jobben på samme arena som sønnene skal prestere på. Det er jo ganske heftig når han vet at den best presterende sønnen vil tåle det dårlig. Vi vet jo alle hvordan Gjert oppfører seg, han lusker ikke akkurat stille i gangene - skriker han til sin utøver så skriker han i praksis til alle. Han har jo en måte å være på som påvirker alle rundt, og det har selvfølgelig konsekvenser for hvor folk tillater han å være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke dypest sett om noe forsinket ungdomsopprør, den er for tynn. I denne familien er det vel like gjerne Gjert som har oppført seg og oppfører seg som den største ungen når det settes grenser. 

Om noe konkret som også inkluderer tredjepart har fått relasjoner til å kollapse helt vet ikke jeg, men uansett: Hvis brødrene er forbanna på Gjert nå, skjønner jeg det godt. Her er det både ære, big business og familierelasjoner i spill. Alle ser vel at Gjert trener ikke bare Narve som en hvilken som helst utøver og trener i en hvilken som helst idrett og distanse? Han har tvert i mot valgt å bruke sin innsikt i Jakobs styrker og svakheter som han har tilegnet seg både som far og trener, til å gå all inn for å bruke innsikten fra alle årene med trening av sønnene til å «dyrke frem» en ny og farlig konkurrent. Jeg kjenner at jeg ikke klarer å se på det som helt fair play fra Gjert med farshjertet, hverken som far eller trener, faktisk. Narve takker og bukker selvfølgelig, selv om han må ha skjønt at dette er dypt problematisk, såfremt han ikke er stokk dum, noe han neppe er.

Gjert er heller ingen dumming, og bruker alt han har av strategiske egenskaper for å komme seirende ut av det hele og både beholde image og presse seg inn med akkreditering. Han er i business for å vinne OL og skrive oops I did it again på instagram én gang til. Legg merke til han han ikke gratulerer Narve, som ville vært det riktige å gjøre etter mitt skjønn, men fremhever prestasjonen som sin egen. 

• Liker 9
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capri skrev (7 minutter siden):

Dette handler ikke dypest sett om noe forsinket ungdomsopprør, den er for tynn. I denne familien er det vel like gjerne Gjert som har oppført seg og oppfører seg som den største ungen når det settes grenser. 

Om noe konkret som også inkluderer tredjepart har fått relasjoner til å kollapse helt vet ikke jeg, men uansett: Hvis brødrene er forbanna på Gjert nå, skjønner jeg det godt. Her er det både ære, big business og familierelasjoner i spill. Alle ser vel at Gjert trener ikke bare Narve som en hvilken som helst utøver og trener i en hvilken som helst idrett og distanse? Han har tvert i mot valgt å bruke sin innsikt i Jakobs styrker og svakheter som han har tilegnet seg både som far og trener, til å gå all inn for å bruke innsikten fra alle årene med trening av sønnene til å «dyrke frem» en ny og farlig konkurrent. Jeg kjenner at jeg ikke klarer å se på det som helt fair play fra Gjert med farshjertet, hverken som far eller trener, faktisk. Narve takker og bukker selvfølgelig, selv om han må ha skjønt at dette er dypt problematisk, såfremt han ikke er stokk dum, noe han neppe er.

Gjert er heller ingen dumming, og bruker alt han har av strategiske egenskaper for å komme seirende ut av det hele og både beholde image og presse seg inn med akkreditering. Han er i business for å vinne OL og skrive oops I did it again på instagram én gang til. Legg merke til han han ikke gratulerer Narve, som ville vært det riktige å gjøre etter mitt skjønn, men fremhever prestasjonen som sin egen. 

Enig i mye av det du skriver, men dette er jo ganske selvsagte ting. Selvfølgelig trener Gjert en utøver i den idretten han etterhvert har blitt spesialist på.

Selvfølgelig bruker han sin innsikt for å forsøke å slå de andre, sine sønner inkludert. Det er hva konkurranseorienterte personer gjør. Men konkurrenten er jo ikke ny og farlig, det er jo en person som har trent sammen med dem i en årrekke. 

Jeg forstår ikke hvorfor det er problematisk at Narve tar i mot tilbudet om å bli trent av den mest suksessfulle i dette feltet vi har hatt. Skal både Gjert og Narve ofre sine karrierer fordi brødrene brothers ikke takler deres nærvær?

Narve sier han aldri har vært nær venn av noen av brødrene, han skylder dem vel ingen verdens ting.

Nei, det ser ikke ut til at Gjert først og fremst tenker på andre enn seg selv. Det kan være han mener at han har gjort nok for sønnene, forsørget dem i oppveksten og gjort det han mente var best. Han er ikke den eneste som velger å prioritere seg selv på dette tidspunkt i livet. Kan se brutalt ut, men sånn er faktisk verden. 

Bare å se på far og sønn Aamodt. Kjetil Andre har mange ganger uttalt at han ikke ville taklet å være så krevende mot egne barn som hans foreldre var mot ham. Sikkert gått på bekostning av mye det også. I tillegg vokste han opp under ganske kummerlige økonomiske kår, i motsetning til grinungene fra Sandnes. Men ser vi han sutre i media over dette? Nei, han forstår at uten dette presset ville han bare vært hobbyalpinist. Ikke noe galt med det, men han er tydeligvis fornøyd med alt han har oppnådd av resultat som en konsekvens av alt presset i oppveksten.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (48 minutter siden):

Enig i mye av det du skriver, men dette er jo ganske selvsagte ting. Selvfølgelig trener Gjert en utøver i den idretten han etterhvert har blitt spesialist på.

Selvfølgelig bruker han sin innsikt for å forsøke å slå de andre, sine sønner inkludert. Det er hva konkurranseorienterte personer gjør. Men konkurrenten er jo ikke ny og farlig, det er jo en person som har trent sammen med dem i en årrekke. 

Jeg forstår ikke hvorfor det er problematisk at Narve tar i mot tilbudet om å bli trent av den mest suksessfulle i dette feltet vi har hatt. Skal både Gjert og Narve ofre sine karrierer fordi brødrene brothers ikke takler deres nærvær?

Narve sier han aldri har vært nær venn av noen av brødrene, han skylder dem vel ingen verdens ting.

Nei, det ser ikke ut til at Gjert først og fremst tenker på andre enn seg selv. Det kan være han mener at han har gjort nok for sønnene, forsørget dem i oppveksten og gjort det han mente var best. Han er ikke den eneste som velger å prioritere seg selv på dette tidspunkt i livet. Kan se brutalt ut, men sånn er faktisk verden. 

Bare å se på far og sønn Aamodt. Kjetil Andre har mange ganger uttalt at han ikke ville taklet å være så krevende mot egne barn som hans foreldre var mot ham. Sikkert gått på bekostning av mye det også. I tillegg vokste han opp under ganske kummerlige økonomiske kår, i motsetning til grinungene fra Sandnes. Men ser vi han sutre i media over dette? Nei, han forstår at uten dette presset ville han bare vært hobbyalpinist. Ikke noe galt med det, men han er tydeligvis fornøyd med alt han har oppnådd av resultat som en konsekvens av alt presset i oppveksten.

Nei det ser ikke ut som om Gjert tenker på noen andre en seg selv, han prioriterer karrieren over barna, konen og familien. Det er derfor det høres litt hult ut når han beklager til kona. Hadde han faktisk vært lei seg, hadde han vel prøvd å sette kons først nå. 

Narve skylder de kanskje ingen ting, men Gjert skylder heller ikke Narve noe. Han kunne med god samvittighet sakt at han måtte prioritere kona en periode fremover. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (1 time siden):

Jeg synes vel ikke det er helt selvsagt at man går all in for å vinne over egne barn i toppidrett eller på andre områder, men Jakob virker å forholde seg ganske profesjonelt til det hele ved å snakke lite og holde seg unna Gjert, og holde Gjert unna seg.  Kanskje han tenker at enten er Gjert far eller konkurrent, og når Gjert går for konkurranse, blir konsekvensen at Jakob er nødt til å holde Gjert unna sitt privatliv og sine konkurranseforberedelser så mye som mulig. Også bryllup og andre begivenheter. At Gjert da ikke tåler konsekvensene av egne valg bedre enn å poste instagraminnlegg ifm Jakobs vielse og lage sirkus med Elden og imagebygging i media er i min bok minuspoeng til Gjert. Det er jo han som styrer på i offentligheten, ikke Jakob eller andre familiemedlemmer. 

Jeg mener ikke at Narve skylder brødrene noe, det dypt problematiske er det som Gjert foretar seg. Han virker ikke som om han har grenser for hvor langt han er villig til å gå. 

Endret av Capri
La til et ord
  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (10 minutter siden):

Nei det ser ikke ut som om Gjert tenker på noen andre en seg selv, han prioriterer karrieren over barna, konen og familien. Det er derfor det høres litt hult ut når han beklager til kona. Hadde han faktisk vært lei seg, hadde han vel prøvd å sette kons først nå. 

Narve skylder de kanskje ingen ting, men Gjert skylder heller ikke Narve noe. Han kunne med god samvittighet sakt at han måtte prioritere kona en periode fremover. 

Men hvorfor skal han si til Narve at han må prioritere kona? Det ser ut til at de to er enige om hvordan ekteskapet skal være.

Han trenger vel ikke kutte ut jobben for å være gift med kona? Forstår det som at han unnskylder at hun har måttet gjennomgå mye. Er jo ikke sikkert løsningen for henne er å ha Gjert hjemme hele tiden.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capri skrev (7 minutter siden):

Jeg synes vel ikke det er helt selvsagt at man går all in for å vinne over egne barn i toppidrett eller på andre områder, men Jakob virker å forholde seg ganske profesjonelt til det hele ved å snakke lite og holde seg unna Gjert, og holde Gjert unna seg.  Kanskje han tenker at enten er Gjert far eller konkurrent, og når Gjert går for konkurranse, blir konsekvensen at Jakob er nødt til å holde Gjert unna sitt privatliv og sine konkurranseforberedelser så mye som mulig. Også bryllup og andre begivenheter. At Gjert da ikke tåler konsekvensene av egne valg bedre enn å poste instagraminnlegg ifm Jakobs vielse og lage sirkus med Elden og imagebygging i media er i min bok minuspoeng til Gjert. Det er jo han som styrer på i offentligheten, ikke Jakob eller andre familiemedlemmer. 

Jeg mener ikke at Narve skylder brødrene noe, det dypt problematiske er det som Gjert foretar seg. Han virker ikke som om han har grenser for hvor langt han er villig til å gå. 

Nei, Gjert virker å være grenseløs.

Det er derfor Jakob har vunnet OL. Det er derfor Gjert har trent tre barn til å delta på toppnivå i verden. Hadde Gjert hatt grenser så ville noen av barna kanskje ha vært kretsmestere.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
caremore skrev (15 minutter siden):

Vet ikke om denne er delt før men påfallende at denne kommer etter at Elden ble advokaten hans, 

https://www.nettavisen.no/sport/gjert-ingebrigtsen-apner-opp-i-ny-podkast-jeg-vil-si-unnskyld/s/5-95-1396645

Dette minner veldig om Erna og Sindre. Det jobbed med diverse PR-strategier på flere fronter og ansettes advokater fra Elden, men når det kommer til stykket fører det ingen vei.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capri skrev (31 minutter siden):

Også bryllup og andre begivenheter. At Gjert da ikke tåler konsekvensene av egne valg bedre enn å poste instagraminnlegg ifm Jakobs vielse og lage sirkus med Elden og imagebygging i media er i min bok minuspoeng til Gjert. 

Men hvordan vet di hva han mente med Instagraminnlegget? Det kan like godt ha vært støtte til kona som fikk komme i brullupet, men visstnok ble holdt utenfor. Det ble skrevet i media at Henrik gikk da hun prøvde å prate med han. Kjedelig for henne også hvis hun må velge mellom mann, eller barn når hun ikke er årsaken til konflikten. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (40 minutter siden):

Nei, Gjert virker å være grenseløs.

Det er derfor Jakob har vunnet OL. Det er derfor Gjert har trent tre barn til å delta på toppnivå i verden. Hadde Gjert hatt grenser så ville noen av barna kanskje ha vært kretsmestere.

Gjert har utvilsomt hatt veldig stor betydning og er en formidabel trener. Skulle tro at Narve klarer å slå Jacob med verdens beste trener i ryggen - en trener som atpåtil vet det meste om Jacobs styrker og svakheter i vid forstand - også uten at Gjert får akkreditering. Ifølge Narve kan jo alle slå Jakob i OL og andre løp der han ikke har hare (se lenke), så det virker jo ikke egentlig som den akkrediteringen er det som avgjør.

https://www.vg.no/sport/friidrett/i/2BzBEl/narve-gilje-nordaas-om-gjert-ingebrigtsens-ville-spaadom-du-er-ikke-riktig-navlet

Hvis Jakob fortsetter fremgangen uten trener, og fortsatt klarer å holde Narve og andre bak seg til tross for alt som har skjedd og evt skjer, er det en enorm prestasjon. 

Endret av Capri
Limt inn lenke
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (27 minutter siden):

Men hvorfor skal han si til Narve at han må prioritere kona? Det ser ut til at de to er enige om hvordan ekteskapet skal være.

Han trenger vel ikke kutte ut jobben for å være gift med kona? Forstår det som at han unnskylder at hun har måttet gjennomgå mye. Er jo ikke sikkert løsningen for henne er å ha Gjert hjemme hele tiden.

Nå har hun jo ikke bare måtte gå gjennom mye, hun går fremdeles gjennom mye. Hun møtte jo opp i Jakobs bryllup, så hun ønsker jo åpenbart et forhold til barna sinne. Jeg sier ikke at han skal bytte jobb (for det er jo ikke snak om at han skal slute og jobbe), men når han unnskylder kunne man jo tro at det betydde at han ville gjøre det lettere for kona frem over. Når han heller velger å eskalere konflikten med barna konen åpenbart ønsker å omgås så fremstår unnskyldningen litt hul. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...