Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jentainord skrev (På 27.6.2025 den 22.07):

Ikke nært G, som jeg tenkte. Men kan det hende at du kjente på noe i denne sammenhengen, på løpebanen, med barna dine som gjør at du ikke klarer å se helt objektivt på denne saken? 

Kjenner ikke det rykker i storetåen en gang på vegne av hva mine erfarte på treninger og friidrettsbanen som rykker noe i objektivitet. 

Den såkalte frykten som er blitt påstått er det bare mange som har sett, erfart og opplevd er ikke-eksisterende. Men snakket om en omgangstone som får hårsveisen bakover hos noen og enhver på "utsiden", det foreligger hos de fleste familiemedlemmene - her er ingen bedre eller verre enn noen andre. 

Hold deg til sak du og ikke person!

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Istapp skrev (3 timer siden):

Kjenner ikke det rykker i storetåen en gang på vegne av hva mine erfarte på treninger og friidrettsbanen som rykker noe i objektivitet. 

Den såkalte frykten som er blitt påstått er det bare mange som har sett, erfart og opplevd er ikke-eksisterende. Men snakket om en omgangstone som får hårsveisen bakover hos noen og enhver på "utsiden", det foreligger hos de fleste familiemedlemmene - her er ingen bedre eller verre enn noen andre. 

Hold deg til sak du og ikke person!

Så mye som du har gått til personangrep på andre, og med ganske ufine kommentarer i alle retninger så følte jeg spørsmålet er helt på sin plass. 

Ser du har lagt ved linken om at Jakob ikke kan styre andre. Fortsatt er det mange som ikke har skjønt poenget med hvorfor barn av mishandlere ikke ønsker å ha de som utførte dette hengende på jobben sin. 
Misforstår man med vilje?

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
Jentainord skrev (3 minutter siden):

Så mye som du har gått til personangrep på andre, og med ganske ufine kommentarer i alle retninger så følte jeg spørsmålet er helt på sin plass. 

Ser du har lagt ved linken om at Jakob ikke kan styre andre. Fortsatt er det mange som ikke har skjønt poenget med hvorfor barn av mishandlere ikke ønsker å ha de som utførte dette hengende på jobben sin. 
Misforstår man med vilje?

Du glemmer vel ikke, at verken du eller meg hadde fått tiltale for det GI ble tiltalt og dømt for. Hadde vi blitt anmeldt for det han er dømt for, hadde våre saker blitt henlagt. Våre saker hadde medført tiltale og vi hadde ikke fått hele saken gjengitt i avisene dag ut og dag inn. Her gikk det prestige hos politi, påtalemyndighet og hos friidrettsforbundet.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Du glemmer vel ikke, at verken du eller meg hadde fått tiltale for det GI ble tiltalt og dømt for. Hadde vi blitt anmeldt for det han er dømt for, hadde våre saker blitt henlagt. Våre saker hadde medført tiltale og vi hadde ikke fått hele saken gjengitt i avisene dag ut og dag inn. Her gikk det prestige hos politi, påtalemyndighet og hos friidrettsforbundet.

Nå snakker du deg glatt vekk fra måte du framstår her inne. Men men.

Hvis våre barn hadde opplevd det som Ingebrigtsen-barna opplevde og de valgte å anmelde det (neppe påtalemyndigheten i våre tilfeller), så kunne vi absolutt både blitt anmeldt og dømt for det. 
Jeg har ikke opparbeidet goodwill på samme måte som Gjert, og tipper glatt jeg ville blitt dømt for både håndkleet og endel av de andre episodene.

(Kan ikke si at hvordan jeg ville opptredd i retten om jeg hadde vært typen som behandlet barna mine på den måten. Men om jeg hadde hatt dette på samvittigheten og samtidig hadde klart å ha samme samvittighet som jeg har nå, så ville jeg også både beklaget og lagt meg flat før og underveis i rettssaken.)

Endret av Jentainord
  • Liker 13
Skrevet (endret)

Påtalemyndigheten anker ikke dommen. I følge Elden er det nå endelig fastslått at Gjert ikke har mishandlet noen av barna.

Endret av anonym 4545
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
anonym 4545 skrev (1 time siden):

Påtalemyndigheten anker ikke dommen. I følge Elden er det nå endelig fastslått at Gjert ikke har mishandlet noen av barna.

Retten har fastslått at det ikke er bevist (utover enhver tvil) at han ikke har mishandlet barna. Det betyr ikke at han ikke har gjort det… De sier at begge siders historier er troverdige så får hver og en av oss ha sine tanker om han har gjort det eller ikke. Jeg tror fortsatt på barna. 

• Liker 11
  • Nyttig 10
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (2 minutter siden):

Retten har fastslått at det ikke er bevist (utover enhver tvil) at han ikke har mishandlet barna. Det betyr ikke at han ikke har gjort det… De sier at begge siders historier er troverdige så får hver og en av oss ha sine tanker om han har gjort det eller ikke. Jeg tror fortsatt på barna. 

Selvfølgelig kan man ha tiltro til barnas forklaring, men eventuelt nå å betegne Gjert som mishandler vil være svært problematisk.

• Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
anonym 4545 skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig kan man ha tiltro til barnas forklaring, men eventuelt nå å betegne Gjert som mishandler vil være svært problematisk.

Det er veldig rart å hevde at man kan ha tiltro til barnas forklaring, men at det samtidig er sværet problematisk å betegne Gjert som mishandler.

Betegnelsen mishandler er ikke juridisk. Det å referere til barnas vitnemål der de beskriver mishandling fra sin far, vil derfor ikke være problematisk.  

Halve Norge har hørt vitnemålene til barna hans og han ble dømt for kroppskrenkelse mot datteren på 15. Jeg unner dem å gå videre i livet og slippe å leve men en ankesak fremfor seg. Ikke minst, å leve et liv fri fra GI.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Vardo21 skrev (1 time siden):

Betegnelsen mishandler er ikke juridisk. Det å referere til barnas vitnemål der de beskriver mishandling fra sin far, vil derfor ikke være problematisk.  

Siden Gjert er frikjent for mishandling i nære relasjoner vil det være problematisk å betegne han som mishandler. Tro hva du vil, men slike utsagn kan medføre konsekvenser (selv med "kreative metoder" for omskriving). Jeg påregner at mod her er av samme oppfatning.

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Krimskrans skrev (2 timer siden):

«Ingebrigtsen er å anse som uskyldig når det gjelder anklagene om mishandling i nære relasjoner,» skriver statsadvokaten i en pressemelding:

https://www.vg.no/sport/i/wgoKbo/anker-ikke-dommen-mot-gjert-ingebrigtsen

Jaja like greit det ikke ble anke, hadde neppe vært noen vits uansett, og bare ekstra belastning for Jakob. Men merker meg at enkelte her gir føringer for hva vi skal mene om saken. 

Personlig er jeg fortsatt sikker på at barna snakker sant, så kan han være så frikjent han bare kan, vi har alle lov å ha en oppfatning om hva vi mener om en rettsak som har vært så offentlig.

Jeg har hele tiden tenkt at barna aldri ville orket noe slikt om det ikke var noe i dette. Til syvende og sist er nå GI og TI  iallefall foreløpig taperen i dette siden 5 av hans barn har kuttet kontakten med han. Og jeg kan ikke tenke meg en verre straff enn det. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
anonym 4545 skrev (8 timer siden):

Siden Gjert er frikjent for mishandling i nære relasjoner vil det være problematisk å betegne han som mishandler. Tro hva du vil, men slike utsagn kan medføre konsekvenser (selv med "kreative metoder" for omskriving). Jeg påregner at mod her er av samme oppfatning.

At GI ble frikjent for mishandling i nære relasjoner er en juridisk dom. Samme dom sier at barna fremsto troverdig, men at også at vitner på forsvarets side fremsto troverdig. Tvilen som oppstår da skal komme tiltalte tilgode. 

Det fratar imidlertid ikke barna retten til å fortelle sin historie, den er tvert i mot blitt bekreftet av retten som troverdig.

Det som ville vært et problem derimot, var om journalister betegnet ham som det. Det kan få konsekvenser, det er jeg enig i. Men journalister står fritt til å referere til rettsaken, tiltalen han hadde og dommen; både at han ble frifunnet og at han ble dømt.

Endret av Vardo21
Skrivefeil
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
timbar skrev (3 timer siden):

Jaja like greit det ikke ble anke, hadde neppe vært noen vits uansett, og bare en ekstra belastning for Jakob. Men merker meg at enkelte her gir føringer for hva vi skal mene om saken.

Personlig er jeg fortsatt sikker på at barna snakker sant, så kan han han være så frikjent han bare kan, vi har alle lov å ha en oppfatning om hva vi mener om en rettsak som har vært så offentlig.

Jeg har hele tiden tenkt at barna aldri ville orket noe slikt om det ikke var noe i dette. Til syvende og sist er nå GI og TI  iallefall foreløpig taperen i dette siden 5 av hans barn har kuttet kontakten med han. Og jeg kan ikke tenke meg en verre straff enn det. 

Så en eventuell anke ville bare vært en "en ekstra belastning for Jakob"? Hva med resten av familien på begge sider av denne konflikten, de er helt upåvirket av dette de?

Kan ikke si jeg har sett at noen gir mer "føringer om hva som skal menes om denne saken enn andre". Dine klare standpunkt kan jo også tolkes som "føringer for hva vi skal mene om saken", ikke sant?

For min del er dommen en bekreftelse på at en rettssal ikke var stedet for denne familietragedien. Det at 86 saker om mishandling i nære relasjoner ble henlagt under straffesaken mot GI er bare trist. Man kan vel spørre seg om ikke prestisjen utkonkurrert sunn fornuft.

• Nyttig 5
Skrevet

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/63a17W/en-forstaaelig-avgjoerelse

God oppsummering og refleksjon rundt saken. Harald fulgte og skrev godt underveis om saken også.

Ja Harald stod skikkelig nær da det smalt, så det ryker av det han skriver.  Det oser av intellekt når vi får de edle dråpene av hans  skarpe syn på saker og ting. Det skinner igjennom når vi hører på podcasten blabla også. 

Skrevet
Miomino skrev (23 minutter siden):

Så en eventuell anke ville bare vært en "en ekstra belastning for Jakob"? Hva med resten av familien på begge sider av denne konflikten, de er helt upåvirket av dette de?

Kan ikke si jeg har sett at noen gir mer "føringer om hva som skal menes om denne saken enn andre". Dine klare standpunkt kan jo også tolkes som "føringer for hva vi skal mene om saken", ikke sant?

For min del er dommen en bekreftelse på at en rettssal ikke var stedet for denne familietragedien. Det at 86 saker om mishandling i nære relasjoner ble henlagt under straffesaken mot GI er bare trist. Man kan vel spørre seg om ikke prestisjen utkonkurrert sunn fornuft.

Såklart har saken vært en belastning for hele familien så den var muligens litt flåsete. Når jeg trakk frem Jakob var det vel fordi han nå trenger ro for å utvikle talentet sitt 

Og såklart er det trist at 86 lignende saker ble henlagt i samme tidsrom, men det er jo ikke brødrene og søsteren sin feil. Da må man rette skytset mot påtalemyndigheten og kanskje TI siden hennes vitnemål ble så sterkt vektlagt, og om hun hadde forklart seg tidligere hadde det kanskje ikke blitt noen sak i det hele tatt.

Totalt sett har det kanskje ikke vært så bortkastet likevel for man har klart å sette fokus på et mishandling I nære relasjoner, selv om det dessverre endte på denne måten.

• Liker 6
Skrevet
Istapp skrev (6 timer siden):

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/63a17W/en-forstaaelig-avgjoerelse

God oppsummering og refleksjon rundt saken. Harald fulgte og skrev godt underveis om saken også.

Ja, konklusjonen hans er at dette er strafferett, der prinsippet er at tvil skal komme tiltalte til gode. Ikke dermed sagt at det er bevist at GI ikke har gjort mer enn å slå sin mindreårige datter i ansiktet. Bare at det ikke kan bevises at mer straffbart har skjedd. 

Hadde det ikke vært bildebevis (forsøkt bortforklart som bilde av hudproblemer) etter slaget, kunne han blitt frifunnet for den hendelsen også, på grunn av ikke tilstrekkelig bevis + Tones vitnemål. 

Jeg er heller ikke overrasket over utfallet her. Det er muligens ikke "barna" heller, men åpen rett har i hvert fall gitt dem mulighet til å bli sett og hørt. Jeg håper der føles som en slags seier og at de tross alt lettet. Forøvrig håper jeg at det går bra for alle søsknene fremover, både de to som ikke har brutt, og de fem andre.

• Liker 9
Skrevet
timbar skrev (8 timer siden):

Jaja like greit det ikke ble anke, hadde neppe vært noen vits uansett, og bare ekstra belastning for Jakob. Men merker meg at enkelte her gir føringer for hva vi skal mene om saken. 

Personlig er jeg fortsatt sikker på at barna snakker sant, så kan han være så frikjent han bare kan, vi har alle lov å ha en oppfatning om hva vi mener om en rettsak som har vært så offentlig.

Barnas utsagn er like realistiske som GI sine, har retten landet på. Da tenker jeg, at jeg ikke lander på en annen vurdering. Å anklage GI for mishandling fremover, blir like urimelig som å mene at ungene har løyet. Å tro ungene mer enn GI blir heller ikke riktig, da retten har trodd på begge parter.

• Liker 2
Skrevet

Det stod en ganske grei sak i VG som jeg ikke gidder å grave fram nå om at Tone muligens har gjort alt mye verre ved å nekte å forklare seg for politiet, siden det er fullt mulig at de ikke hadde reist tiltalte om de hadde visst at hun skulle kaste ungene under bussen. Så at hun i grunnen kan klandre seg selv for at det enorme mediekjøret som har vært i denne saken, i stedet for å klandre alle andre. 

Ellers er jo kommentarfeltene fulle av «voksne» mennesker som hetser Jakob og ønsker ham død og fordervelse for å ikke ha hedret sin far og mor. Jeg begriper ikke hva som går av folk. Eller at media lar kommentarfeltet være åpent. En del mennesker burde beskyttes mot seg selv. Jakob hadde aldri vært skadet om Gjert trente han (nei, Henrik, Fillip eller Jakob var aldri skadet mens Gjert trente dem 🙄) og de håper han aldri blir frisk igjen, del egoistiske drittungen. Jeg blir matt! Og håper Jakob og resten av familien har vett til å ikke lese kommentarfelt. 

• Liker 11
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...