Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Båtsjåfør skrev (18 timer siden):

"Det er fortsatt bare bagateller i forhold til hva han ble tiltalt for" sa kommentatorene.

Alt kan bli en bagatell om man har mange verre ting å sammenligne med. Men 15 dager betinger fengsel er IKKE en bagatell selv om. 
Å ha en voldsdom mot sin egen datter er absolutt ikke en bagatell. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Magnifique skrev (14 timer siden):

Det uthevede er problemet med hvordan store deler av samfunnet tenker i dag. "Litt må man tåle." Jeg er fullstendig uenig. Det skal aldri gå så langt, en gang holder. Ikke glem at en far har 100 % makt over yngre barn, og hvis han så slår en gang, hvordan tror du det blir for barnet å leve i det huset hvor far først har slått? Barnet blir hyper-årvåkent, må gå på eggeskall og går rundt med en konstant redsel for at personen man bor sammen med skal kunne gjøre noe lignende igjen. Og husk at alt starter et sted. Har man først slått er veien mye kortere til å slå igjen. Det gjelder også å kunne ta ting før det eskalerer, som man vet at det alltid gjør. Og det finnes alltid noen som har opplevd verre ting - det betyr IKKE at det man opplever ikke er ille nok. Dette er ingen konkurranse. Og intensjon har ingenting å si - konsekvensene blir det samme uansett. Og hva da, fordi man har penger og er såkalt overfladisk norsk "vellykket" så skal man tåle mishandling i barndommen - bare fordi, HVA da? Ufyselig tankegang.

Det er ingen foreldre som er perfekte, så ja, litt må man tåle før man går til det skritt å politianmelde sin egen far.

Og hvis du så tv serien, var det noe som tydet på at Jakob gikk på eggeskall og ikke turde å si sin far i mot?

Ut fra min egen vanskelige oppvekst erkjenner jeg det faktum at ingen foreldre er perfekte og at at min far sannsynligvis ga mer og stod på mer for meg enn ting som samlet sett kanskje var verre en det Jakob hevder å ha opplevd.

Det er jo ikke en selvfølge å vokse opp i en tilsynelatende vellykket og velstående familie og hvor faren er mye av drivkraften som gjør sønnen til en verdensmester. De færreste er så heldig.

Det forsvarer selvsagt ikke vold, men er det så ille at dette var en sak for domstolen og media, -og med påstand om 2,5 års fengsel?

Det hadde vært noe annet om Jakobs liv var ødelagt og lagt i grus som følge av farens «skrekk regime». Tvert i mot fremstår han som særdeles vellykket, og mye takket være foreldrene.

Det må man også ta i betraktning når jeg mener at «litt må man tåle» fra en autoritær far som har sine feil og mangler, som alle andre fedre.

Endret av Catch22
  • Liker 7
Skrevet
Jentainord skrev (27 minutter siden):

Alt kan bli en bagatell om man har mange verre ting å sammenligne med. Men 15 dager betinger fengsel er IKKE en bagatell selv om. 
Å ha en voldsdom mot sin egen datter er absolutt ikke en bagatell. 

Jeg synes det var drøyt å gi 15 dagers betinget fengsel og en bot på 10.000 kroner for å ha slått henne med et håndkle. Jeg hadde forstått det om det var knyttneven.

I tillegg finner retten det vanskelig å bevise mishandling, blant annet fordi hun i et sent intervju ytrer ønske om å ha faren som trener.

Retten viser også til morens forklaring i retten, datterens kontaktlærer på skolen, TV-teamet som fulgte familien tett og datterens treningsvenninner. Ingen av dem avgir vitnemål som støtter opp under et påstått mishandlingsregime.

Retten viser også til at familieforholdene hadde vært tema både under serien «Team Ingebrigtsen», under «Lindmo» og et intervju med TV2 i 2021.

«Jakob tilkjennegir i intervjuet å ha hatt en fin oppvekst og et godt forhold til sin far».

Det er ikke godt å vite hva som har skjedd, men alt i alt er dette tragisk for alle parter. Jeg finner det også rart at man ikke ordner opp i familien, eller på andre måter, og heller drar dette inn i domstolen og ut i offentligheten.

Kostnadene synes å ha vært altfor høy for samtlige.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Catch22 skrev (2 timer siden):

Det er ingen foreldre som er perfekte, så ja, litt må man tåle før man går til det skritt å politianmelde sin egen far.

Og hvis du så tv serien, var det noe som tydet på at Jakob gikk på eggeskall og ikke turde å si sin far i mot?

Ut fra min egen vanskelige oppvekst erkjenner jeg det faktum at ingen foreldre er perfekte og at at min far sannsynligvis ga mer og stod på mer for meg enn ting som samlet sett kanskje var verre en det Jakob hevder å ha opplevd.

Det er jo ikke en selvfølge å vokse opp i en tilsynelatende vellykket og velstående familie og hvor faren er mye av drivkraften som gjør sønnen til en verdensmester. De færreste er så heldig.

Det forsvarer selvsagt ikke vold, men er det så ille at dette var en sak for domstolen og media, -og med påstand om 2,5 års fengsel?

Det hadde vært noe annet om Jakobs liv var ødelagt og lagt i grus som følge av farens «skrekk regime». Tvert i mot fremstår han som særdeles vellykket, og mye takket være foreldrene.

Det må man også ta i betraktning når jeg mener at «litt må man tåle» fra en autoritær far som har sine feil og mangler, som alle andre fedre.

Jeg leser flere skriver dette, men hva vet vi om andre menneskers psykiske helse bak et såkalt vellykket ytre? 

Endret av ~ Ada ~
Endring i innhold
  • Liker 5
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (51 minutter siden):

Jeg leser flere skriver dette, men hva vet vi om andre menneskers psykiske helse bak et såkalt vellykket ytre? Ingen verdens ting. Eller i dette tilfellet er det faktisk litt feil, da egne oppvekstbelastninger er rapportert for retten av hovedpersonen selv, og der all forskning støtter oppunder at den rapporteringen gir økt risiko for psykiske vansker i voksen alder. 

Nå må det vel holde. Gert skal da ikke straffes bare fordi 'forskning viser' og 'hva vellykket ytre'.... Nå har rettsaken holdt på i månedvis og det er blitt etterforsket opp og ned i mente. Det gir ingen mening at Gert skal ta støyten for hva som skjer i andres hjem og at folk er mot vold mot barn.

Endret av Lawyam
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Lawyam skrev (29 minutter siden):

Nå må det vel holde. Gert skal da ikke straffes bare fordi 'forskning viser' og 'hva vellykket ytre'.... Nå har rettsaken holdt på i månedvis og det er blitt etterforsket opp og ned i mente. Det gir ingen mening at Gert skal ta støyten for hva som skjer i andres hjem og at folk er mot vold mot barn.

Endret innholdet da det først og fremst var en kommentar til dette med å være vellykket og klare seg bra i livet, ikke til saken spesifikt. Jeg synes det er en uting å sitte på nettet og spekulere om andres indre fungering. Det vet strengt tatt kun vedkommende selv. Også burde man rett og slett i opplyste 2025 vite at ytre vellykkethet ikke nødvendigvis samsvarer med indre.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
tvertimot skrev (19 timer siden):

Hovedoppgaven til foreldre er å fostre opp selvstendige individer som klarer seg bra, og det er tilfellet for Ingebrigtsen barna.

Han er absolutt ikke avslørt som en løgner, han har strengt tatt ikke vært like fremtredende i media som løperbrødrene har (er dem som har løpt til media og spredt uhygge, ikke Gjert som har ligget lavt i terrenget), ser ikke at han er avslørt i noen løgn jeg (og jeg har fulgt saken).

At Gjert vil fortsette trenergjerningen er ikke overraskende all den tid at mennesker naturlig nok trekkes mot det de er gode på, at Gjert trolig er verdens beste mellomdistansetrener, klart at han opplever stor mestring som trener og at det da blir en viktig del av hans liv han vil holde fast med... Forventet du annet?

Du sier at du ikke har sett noe løgn og så skriver du hvor naturlig det er at han vil fortsette som trener. Har du sett (eller deltatt i kanskje) episoden av Monsen på tur med Gjert, der han legger ut om hvor uinteressant det er for han å være trener, hvor fullstendig uinteressant det er for han med sport?  At det utelukkende er fordi barna ber han om det, ellers hadde han aldri drevet med dette. Episoden ligger ute på NRK, så dette kan hvem som helst se selv. 

Jeg vet om barn av foreldre med alkohol og rusproblemer som har klart seg bra i livet, men det er ofte pga andre rundt den som har kompensert. Ikke fordi det er bra å ha en ruset forelder. 

Alle Ingebrigtsen gutta har etablert seg veldig tidlig med kjæreste og fått en trygghet og stabilitet der som de har manglet hjemme. Og de yngste søsknene har eldre søsken som bryr seg. 

Gjert selv sier forresten i retten at han har oppfordret noen egoistiske løgnaktige og bortskjemte drittunger. Jeg er ikke enig i ham der, men i følge han selv har han altså ikke lykkes som forelder. 

• Liker 5
Skrevet
Catch22 skrev (2 timer siden):

Igjen, jeg er fullstendig uenig med deg. Hadde du sagt det samme om en mishandlende partner eller venn? “Han gjorde sitt beste, han var jo ikke perfekt, litt må man jo tåle.” Nei. Så hvorfor skal foreldre slippe unna med samme oppførsel? Og det er helt nytteløst å sammenligne din oppvekst med Jacobs, eller de andre søsknenes. 
Jeg kan heller ikke annet enn å måpe av din mening om at rikdom og suksess liksom skal veie opp for en dårlig barndom, og at terskelen derfor skal være høyere for å anmelde. Det er en kvalmende holdning. Penger kan faktisk ikke kjøpe alt. Og hva folk “fremstår som” er så utrolig mange ganger så langt fra sannheten det er mulig å komme. Du dømmer kun på bakgrunn av suksess og penger, men i en slik sak gjelder det å også kunne lese mellom linjene. Må også nevne igjen at Gjert nå er dømt for vold mot datteren sin. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Legger til: Når det gjelder det psykiske klimaet i familien, så tror jeg på barnas, inklusiv Kristoffers, opplevelser. Det finnes tusenvis av barn der ute som vokser opp i familieforhold som verken kommer opp for retten eller gir strafferettslige konsekvenser grunnet bevisets stilling, men som definitivt ikke har vært bra.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (17 timer siden):

Å bli dømt for vold er alvorlig. Når det gjelder straffeutmålingen så er det så og si temmelig latterlig hva de endte opp med. Håper jenten søker om voldsoffererstatning, maksbeløpet er på ca.60 G. Såpass må samfunnet kunne bidra med, når retten gjorde en såpass dårlig vurdering. 

Har du lest dommen?

Skrevet
Nettrollet skrev (20 timer siden):

Jeg unnskylder ikke psykisk vold, emosjonell neglisjering eller hva alt heter som T og G har utsatt barna flr. Men, kostet mer enn der har smakt....? Det tviler jeg på. Gutta har oppnådd suksess og økonomisk frihet til å pensjonere seg og kun gå i terapi resten av livet, om de vil. De er sånn sett svært frie, selvom omsorgssvikt er et slags fengsel i seg selv.

(Dette er ikke en unnskyldning eller bagatelliserer av hva enn de har vokst opp med).

Hun mente vel at denne saken kostet mer enn det har smakt. Alt det andre i livene deres hadde de allerede oppnådd når saken startet. De har ikke tjent noe på dette.

Skrevet (endret)
Jentainord skrev (3 timer siden):

Endret av Jentainord
Feilpublisert
Skrevet
Catch22 skrev (3 timer siden):

Jeg synes det var drøyt å gi 15 dagers betinget fengsel og en bot på 10.000 kroner for å ha slått henne med et håndkle. Jeg hadde forstått det om det var knyttneven.

I tillegg finner retten det vanskelig å bevise mishandling, blant annet fordi hun i et sent intervju ytrer ønske om å ha faren som trener.

Retten viser også til morens forklaring i retten, datterens kontaktlærer på skolen, TV-teamet som fulgte familien tett og datterens treningsvenninner. Ingen av dem avgir vitnemål som støtter opp under et påstått mishandlingsregime.

Retten viser også til at familieforholdene hadde vært tema både under serien «Team Ingebrigtsen», under «Lindmo» og et intervju med TV2 i 2021.

«Jakob tilkjennegir i intervjuet å ha hatt en fin oppvekst og et godt forhold til sin far».

Det er ikke godt å vite hva som har skjedd, men alt i alt er dette tragisk for alle parter. Jeg finner det også rart at man ikke ordner opp i familien, eller på andre måter, og heller drar dette inn i domstolen og ut i offentligheten.

Jeg har ei venninne som fikk samme straff for å ha slått til en bekjent på byen. Denne bekjente trengte derimot ikke å dele hus med venninna mi etterpå. 

Så dette er tydeligvis vanlig straff for å gå løs på et annet menneske, samtidig vil jeg tenke det burde vært strengere når det er en voksen som slår ett barn, og en far som slår sin datter. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Catch22 skrev (3 timer siden):

Det er ekstrem vanskelig å bryte fra foreldre. Traumebånd er kraftige saker. Og innøvde reflekser på å skjule hva som foregår hjemme fra tidlig alder der løgnen om den perfekte fasaden kommer veldig naturlig. Jeg tenker det som har skjedd er veldig veldig sunt og bra for de fem barna som nå er fri fra foreldrene. Det var et voldsomt plaster å rive av og svært få er sterke nok til å gjennomføre noe sånt. Hjertet mitt blør for datteren som egentlig ville ha moren i livet sitt, men som ble avvist. Men alt i alt så vil livet til disse fem barna bli mye bedre fremover uten den bøllete faren i livet. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Magnifique skrev (2 timer siden):

Igjen, jeg er fullstendig uenig med deg. Hadde du sagt det samme om en mishandlende partner eller venn? “Han gjorde sitt beste, han var jo ikke perfekt, litt må man jo tåle.” Nei. Så hvorfor skal foreldre slippe unna med samme oppførsel? Og det er helt nytteløst å sammenligne din oppvekst med Jacobs, eller de andre søsknenes. 
Jeg kan heller ikke annet enn å måpe av din mening om at rikdom og suksess liksom skal veie opp for en dårlig barndom, og at terskelen derfor skal være høyere for å anmelde. Det er en kvalmende holdning. Penger kan faktisk ikke kjøpe alt. Og hva folk “fremstår som” er så utrolig mange ganger så langt fra sannheten det er mulig å komme. Du dømmer kun på bakgrunn av suksess og penger, men i en slik sak gjelder det å også kunne lese mellom linjene. Må også nevne igjen at Gjert nå er dømt for vold mot datteren sin. 

Så ufattelig enig 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Annonse
Skrevet
Catch22 skrev (5 timer siden):

1. Det var politiet som tok ut tiltale 

2. Resonnementet ditt blir vanskelig å bruke som rettesnor.

Eksempel på vellykket liv tross oppvekst = da må man tåle såpass.

En jeg kjenner jobbet på lukka avdeling psykiatri.

1-2 ganger maks i året fikk de inn en voksen kvinne på kort opphold, så hun ikke skulle ta sitt eget liv i den da sterke psykosen hun kom i en sjelden gang. 

Hun hadde høy utdanning, full god jobb, gift, barn - og hverdagen hennes var såkalt «vellykket».

Ingen utover nær famllie visste om hennes sjeldne og korte innleggelser fordi:

Hun ble utsatt for grusomme og groteske overgrep av mange, foreldrene hennes delte henne ut til fri disposisjon.

De mannfolka på vakt i psykiatrien som hadde henne har møtt og sett det meste. De var vant til å måtte bruke tvang fordi tyngste lukka avdeling.

Når hun kom inn var hun så borte at hun for eksempel smadret hodet i veggene - så de måtte bruke belter og injisere beroligende medikamenter osv. Dette var avtalt på forhånd i hennes journal, og samtykket til i frisk tilstand. 

Til poenget:

Under dette gikk hun tilbake til barndommen, og snakket da til de ansatte som om de utførte overgrepene på henne.

Det hun sa og ba de slutte med var så ille at samtlige voksne ansatte menn ble kvalme, gråt etterpå osv. 

Så - det går an å ha et veldig fint liv og ikke ane noe som helst om at naboen som er så ressurssterk og stabil har hatt blitt utsatt for helt sinnsyke og grusomme ting.

Logikken «såpass må man tåle, du er jo oppegående» gir ingen mening og kan ikke brukes som premiss.

Og det Jakob fortalte: jeg synes ikke man skal tåle såpass. Men jeg ser jo at det er mye dysfunosjonelle folk der ute i kommentarfeltene på denne saken. 

Alle må visst tåle alt. Linni Meister må tåle overgrep, alle jentene i den saken må også tåle. Gruppevoldtekt? Såpass må man tåle.

Alle må tåle en haug ifølge ulike mennesker. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Magnifique skrev (4 timer siden):

Du glemmer at mannen er frikjent, har benektet misshandling og får støtte av to familiemedlemmer og en rekke andre. Han er kun dømt for å slå dattera med et håndkle, og på tross av dette så ville un ha faren som trener...

I tillegg finner retten det vanskelig å bevise mishandling av dattera, blant annet fordi hun i et sent intervju ytrer ønske om å ha faren som trener.

Det at du mener at det er nytteløst å sammenligne min oppvekst med Jakobs vet du lite om. Jeg kan faktisk sette meg inn i dette og med god grunn. Jeg har hatt det verre enn Jakob, også om alt han sier skulle være sant, men jeg kommer ikke fra en velstående familie hvor faren har stor betydning for sønnens suksess. Likevel ville jeg aldri ha anmeldt min far.

Jeg har faktisk slik innsikt i mennesker at jeg vet at ingen er feilfri og at man ikke kan forvente at alt går på skinner til enhver tid gjenom to, tre tiår.

Jakob må se på hva han sitter igjen med etter å ha hatt de foreldrene han har. Det er jo ikke akkurat et ødelagt liv han har. Tvert i mot har vi sjeldent sett slik suksess, og mye takket være faren.

Så igjen, litt bør man tåle før man går til det dramatiske skritt å politianmelde sin egen far og trekke hele familien igjennom domstolen og mediesøla.

Endret av Catch22
Skrevet (endret)
Catch22 skrev (13 minutter siden):

Du glemmer at mannen er frikjent, har benektet misshandling og får støtte av to familiemedlemmer og en rekke andre. Han er kun dømt for å slå dattera med et håndkle, og på tross av dette så ville un ha faren som trener...

I tillegg finner retten det vanskelig å bevise mishandling av dattera, blant annet fordi hun i et sent intervju ytrer ønske om å ha faren som trener.

Det at du mener at det er nytteløst å sammenligne min oppvekst med Jakobs vet du lite om. Jeg kan faktisk sette meg inn i dette og med god grunn. Jeg har hatt det verre enn Jakob, også om alt han sier skulle være sant, men jeg kommer ikke fra en velstående familie hvor faren har stor betydning for sønnens suksess. Likevel ville jeg aldri ha anmeldt min far.

Jeg har faktisk slik innsikt i mennesker at jeg vet at ingen er feilfri og at man ikke kan forvente at alt går på skinner til enhver tid gjenom to, tre tiår.

Jakob må se på hva han sitter igjen med etter å ha hatt de foreldrene han har. Det er jo ikke akkurat et ødelagt liv han har. Tvert i mot har vi sjeldent sett slik suksess, og mye takket være faren.

Så igjen, litt bør man tåle før man går til det dramatiske skritt å politianmelde sin egen far og trekke hele familien igjennom domstolen og mediesøla.

Ser ut som både Jakob og du har tålt mye mer enn man skal. Men jeg er nok av den typen som ikke hadde taklet slike foreldre og blitt ødelagt, en nymotens sutrete jente ville nok facebook-trollene kalt meg 😅

Heldigvis fikk jeg snille foreldre. Møtte derimot på en psykopat i voksen alder og taklet ikke det særlig godt, prøvde å tenke at ingen er perfekt, men er ikke så tolerant at jeg kunne akseptere slike «det må man tåle greier». Så jeg gikk, etter noen år for mange. Det gjorde lillesøsteren også, for ei tøff jente! Det er tross alt ikke en ektemann, men pappaen. 

Guttene gjorde ikke det, de var med pappaen inn i voksen alder. Men det betyr ikke at de måtte tåle noe som helst av dette, og hadde flere kunne bekreftet mange av hendelsene hadde han tross alt blitt straffet. Jeg får heldigvis lov å tenke mitt ☺️

Endret av Jentainord
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

1. Det var politiet som tok ut tiltale 

2. Resonnementet ditt blir vanskelig å bruke som rettesnor.

Eksempel på vellykket liv tross oppvekst = da må man tåle såpass.

En jeg kjenner jobbet på lukka avdeling psykiatri.

1-2 ganger maks i året fikk de inn en voksen kvinne på kort opphold, så hun ikke skulle ta sitt eget liv i den da sterke psykosen hun kom i en sjelden gang. 

Hun hadde høy utdanning, full god jobb, gift, barn - og hverdagen hennes var såkalt «vellykket».

Ingen utover nær famllie visste om hennes sjeldne og korte innleggelser fordi:

Hun ble utsatt for grusomme og groteske overgrep av mange, foreldrene hennes delte henne ut til fri disposisjon.

De mannfolka på vakt i psykiatrien som hadde henne har møtt og sett det meste. De var vant til å måtte bruke tvang fordi tyngste lukka avdeling.

Når hun kom inn var hun så borte at hun for eksempel smadret hodet i veggene - så de måtte bruke belter og injisere beroligende medikamenter osv. Dette var avtalt på forhånd i hennes journal, og samtykket til i frisk tilstand. 

Til poenget:

Under dette gikk hun tilbake til barndommen, og snakket da til de ansatte som om de utførte overgrepene på henne.

Det hun sa og ba de slutte med var så ille at samtlige voksne ansatte menn ble kvalme, gråt etterpå osv. 

Så - det går an å ha et veldig fint liv og ikke ane noe som helst om at naboen som er så ressurssterk og stabil har hatt blitt utsatt for helt sinnsyke og grusomme ting.

Logikken «såpass må man tåle, du er jo oppegående» gir ingen mening og kan ikke brukes som premiss.

Og det Jakob fortalte: jeg synes ikke man skal tåle såpass. Men jeg ser jo at det er mye dysfunosjonelle folk der ute i kommentarfeltene på denne saken. 

Alle må visst tåle alt. Linni Meister må tåle overgrep, alle jentene i den saken må også tåle. Gruppevoldtekt? Såpass må man tåle.

Alle må tåle en haug ifølge ulike mennesker. 

Det var et familiemedlem som anmeldte faren. Og sannsynligvis med Jakobs og de andre brødrenes viten. Dette var planlagt og ikke noe som overrasket Jakob.

Yvonne Larsen sa dengang til NRK at Jakob, Filip og Henrik, som hun er bistandsadvokat for, er fornøyd med at saken nå er i politiets hender og at brødrene har vært i avhør.

Overfor TV 2 tar Martin Ingebrigtsen sin far i forsvar.

Den ene av syv Ingebrigtsen-barn forklarer at Gjert på ingen måte har vært en A4-far, men at til tross for kjefting så har de fleste følelsene og minnene vært gode.

– De er gode fordi at hjemmet vårt i aller høyeste grad har vært preget av trygghet, glede og samhold. Frykt er heldigvis en fremmed følelse for meg, understreker Martin Ingebrigtsen (28) til TV 2.

– Jeg har aldri fryktet pappa. Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er vanskelig å se den store frykten, når andre i familien stadig besøker og nylig har vært på ferie med Gjert. De fleste hadde nok ikke gjort det med en voldelig person, eller bygget huset sitt i gangavstand til familiehjemmet om frykten er så stor, poengterer sønnen.

Jeg har forøvrig måtte tåle mye mer fra en svært autoritær far enn det Jakob har uten at jeg noen gang har tenkt på anmeldelse, og vi må jo se på det faktum at Gjert er frikjent for misshandling og bare dømt for å ha slått med et håndkle. Ikke akkurat veldig voldsomt...

Skrevet (endret)
Jentainord skrev (13 minutter siden):

Ser ut som både Jakob og du har tålt mye mer enn man skal. Men jeg er nok av den typen som ikke hadde taklet slike foreldre og blitt ødelagt, en nymotens sutrete jente ville nok facebook-trollene kalt meg 😅

Heldigvis fikk jeg snille foreldre. Møtte derimot på en psykopat i voksen alder og taklet ikke det særlig godt, prøvde å tenke at ingen er perfekt, men er ikke så tolerant at jeg kunne akseptere slike «det må man tåle greier». Så jeg gikk, etter noen år for mange. Det gjorde lillesøsteren også, for ei tøff jente! Det er tross alt ikke en ektemann, men pappaen. 

Guttene gjorde ikke det, de var med pappaen inn i voksen alder. Men det betyr ikke at de måtte tåle noe som helst av dette, og hadde flere kunne bekreftet mange av hendelsene hadde han tross alt blitt straffet. Jeg får heldigvis lov å tenke mitt ☺️

Man bør ikke tåle alt, og ser du på serien "Team Ingebrightsen" på NRK så virker det ikke akkurat som at Jakob er livredd faren og ikke kan si fra. Jeg mener bare at man bør tåle en del før man går til det dramatiske skritt å politianmelde sin egen far. Man bør ta en helhetlig vurdering i betraktning og også innse at feilfrie foreldre ikke finnes. Litt må man regne med. 

Synes det er fint at du fikk snille foreldre:) Min mor er ekstremt snill, og jeg var glad i min far på tross av at jeg hadde store problemer med han i oppveksten. Han hadde jo også mange gode sider og jeg vet at han var glad i meg, men hadde en veldig autoritær og gammeldags holdning til oppdragelse. Spesielt psykisk vold, men også fysisk fikk jeg gjennomgå til tider. 

I voksen alder ser jeg at jeg har lært mye av det og det gjorde sannsynlgvis også min far etterhvert. Han ble bedre og jeg ble etterhvert voksen og flyttet ut. 

Endret av Catch22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...