Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Norge er det nærmest straffefrihet for vold i nære relasjoner og voldtekt. Når vi vet om omfanget av vold og også voldtekt, hvor det uten tvil er store mørketall, og hvor vanskelig det er å dømmes for disse forbrytelsene, er det tydelig at ressursene våre ikke  fungerer optimalt.

Et annet problem er hvordan myter og fordommer om både vold og voldtekt fremdeles eksisterer i rettssystemet. 

Media har omtalt alvorlige barnevernssaker som avdekker at barn har levd under uholdbare forhold over lang tid. Mange overgrepssaker blir ikke etterforsket. Det vises en manglende evne til å gi barn og voksne utsatt for vold og overgrep den mest elementære rettssikkerhet, både i politi og rettsapparat.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Joni123 skrev (58 minutter siden):

Men synes det Tone har gjort er det værste.

Ja det er selvfølgelig galt å avgi vitnemål under ed når det foreligger en alvorlig tiltale.....

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
anonym 4545 skrev (1 minutt siden):

Ja det er selvfølgelig galt å avgi vitnemål under ed når det foreligger en alvorlig tiltale.....

Som jeg har skrevet før tror jeg  ikke det er så svart-hvitt. Alle eier sin egen sannhet og har opplevd hendelser forskjellig. At Gjert har vært en hissigpropp er det ingen tvil om. Nå synes jeg de skal få fred. 

• Liker 4
Skrevet

For min del forstår jeg ikke hvordan Tones vitnemål i seg selv har blitt lagt så stor vekt på. Hun er gift med tiltalte, også etter at han ble siktet. Det sier seg selv at hun vil støtte sin ektemann. I tillegg er det lydopptaket hvor hun skal si at hun “Gjør ikke noe annet enn å beskytte barna mot Gjert”.. Det er alvorlige ord. 

• Liker 13
Skrevet
Kjetil E skrev (1 time siden):

Den håndkle-episoden har han da og innrømmet.

Nja, til en viss grad. Han prøvde vel å skylde på at hun fikk rødt kinn på grunn av hudsykdom

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Callista skrev (17 minutter siden):

I Norge er det nærmest straffefrihet for vold i nære relasjoner og voldtekt. Når vi vet om omfanget av vold og også voldtekt, hvor det uten tvil er store mørketall, og hvor vanskelig det er å dømmes for disse forbrytelsene, er det tydelig at ressursene våre ikke  fungerer optimalt.

Et annet problem er hvordan myter og fordommer om både vold og voldtekt fremdeles eksisterer i rettssystemet. 

Media har omtalt alvorlige barnevernssaker som avdekker at barn har levd under uholdbare forhold over lang tid. Mange overgrepssaker blir ikke etterforsket. Det vises en manglende evne til å gi barn og voksne utsatt for vold og overgrep den mest elementære rettssikkerhet, både i politi og rettsapparat.

Dette er toppen av isfjellet i et av de største samfunnsproblemene vi har. Bare se hvordan den andre store vold og serie voldtektssaken  i Norge blir håndtert (MBH saken). Myter og fordommer lever i aller beste velgående, det er bare å se på karakteristikker av ofrene i den saken, og ordlyden om ofrene i Gjert saken. Det er til å bli uvel av. 

• Liker 12
Skrevet
Joni123 skrev (8 minutter siden):

Som jeg har skrevet før tror jeg  ikke det er så svart-hvitt. Alle eier sin egen sannhet og har opplevd hendelser forskjellig. At Gjert har vært en hissigpropp er det ingen tvil om. Nå synes jeg de skal få fred. 

Ikke uenig i dette. Mitt anliggende er omtalen av moren i denne tråden.

• Liker 1
Skrevet
Lawyam skrev (55 minutter siden):

God ide. Nå får vi vel bare vente å se om Jakob har mer å komme med om hvor ille Nordås er som fortsatt vil trene med hans far... Når DET er kommentarene som kommer tydeligst frem i alle aviser om reaksjoner på dommen fra den kanten så... 

Det der stusset jeg også på.

Kanskje litt avslørende for hva denne konflikten egentlig går ut på. 

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
Linneah2013 skrev (1 time siden):

Han ble frikjent, bortsett fra den håndklesaken der han fikk 15 dager betinget. Nå er saken over, så da lar vi dem være i fred.

Det er vel ikke avklart om saken blir anket eller ikke. Her kan begge parter anke da ingen "fikk det som de ønsket". 

• Liker 2
Skrevet (endret)
nuskjerdet skrev (15 minutter siden):

Nja, til en viss grad. Han prøvde vel å skylde på at hun fikk rødt kinn på grunn av hudsykdom

Fordi han mener han ikke traff i henne på en måte som gjorde at hun skulle kunne få et rødt merke av det. Han har innrømmet å ha slått etter fingeren med håndkle.

Endret av Amanda28
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Nå har ikke jeg fulgt denne saken nøye men hva enn Gert har gjort synes jeg belastningen med at dette går både i retten og i media er straff nok. I tillegg er familien ødelagt.

Jeg synes derfor det er drøyt med 15 dager betinget fengsel og 10.000 i bot for å ha slått med et håndkle.

Litt må man tåle fra en autoritær far i oppveksten og det er nok mange som har hatt det mye værre enn disse barna. Både mora og en sønn støtter faren så det kan vel neppe ha vært så grusomt ille?

Men det er lett for meg og andre å ha en mening uten å ha vært der, men jeg hadde selv en autoritær far jeg hadde problemer med, så litt erfaring har jeg. Jeg hadde en vanskelig oppvekst men kunne aldri ha anmeldt min far. Jeg prøvde heller å forstå han, og sammenlignet jeg med andre barn i nabolaget hadde jeg det ikke så verst.

Det var jo ikke slik at han ønsket å gjøre meg vondt. Tvert i mot ønsket han meg godt, men hadde metoder som ikke var bra.

Ser man på Ingebrigtsen familien så er de særdeles vellykket. Da bør terskelen for å anmelde sin egen far være svært høy. Spesielt når man vet at det blir et mediesirkus og den belastningen det vil medføre i tlllegg.

Endret av Catch22
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Callisto83 skrev (8 minutter siden):

Det der stusset jeg også på.

Kanskje litt avslørende for hva denne konflikten egentlig går ut på. 

Å sette treneren i fengsel for å ramme konkurrenten?  Det kunne jo skjedd.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette har vært en av de grundigst gjennomgåtte sakene vi har sett i norsk rett, og den endte med frifinnelse – altså at retten ikke fant bevis for skyld utover rimelig tvil.

Man kan ha sterke følelser i slike saker, men når vi begynner å tvile på domstolenes vurdering fordi utfallet ikke samsvarer med det vi føler, er vi på vei inn i farlig terreng.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Amanda28 skrev (1 minutt siden):

Fordi han mener han ikke traff i henne på en måte som gjorde at hun skulle kunne få et rødt merke av det. Han har innrømmet å ha slått etter fingeren med håndkle.

Ja for han mente jo i retten at han traff fingeren, ikke kinnet. 

– Jeg drar håndkle mot fingeren hennes to ganger raskt etter hverandre. Hun sier da «hva faen er det du gjør, slår du meg?».

– Hvor jeg svarer «jeg slo deg ikke».

Gjert Ingebrigtsen er altså ikke enig i at han slo datteren i ansiktet. Men han kom med en erkjennelse i rettssal 1 i Sandnes mandag:

– Det går relativt raskt opp for meg at min reaksjon var overdrevet.

Dommer Arild Dommersnes griper inn:

– Traff du henne med håndkle?

– Jeg har et bevisst inntrykk av at jeg traff fingeren, svarte Ingebrigtsen.

– Som et slag, la han til.

– Det er kun fingeren som ble truffet?

– Ja, gitt avstanden vi sto i, og størrelsen på håndkleet, vil ikke noe annet være mulig

https://www.vg.no/sport/i/RzwwWA/gjert-ingebrigtsen-om-haandkle-hendelsen-min-reaksjon-var-overdrevet

• Liker 1
Skrevet

Den dommen viser hvor utrolig riktig det var å la denne saken gå for åpen rett, slik at vi faktisk har fått høre hva som ble sagt og forklart, og ikke bare får en dom der han er frikjent, Med tanke på hvor vanskelig det er å få dømt noen for mishandling og voldtekt og tilsvarende er jeg egentlig ikke overrasket over dommen, selv om jeg synes det er feil. Med en mor som ikke støttet dem så ble det vanskelig.  Gjert er faren jeg er glad jeg ikke har hatt. Og jeg gremmes over at Mr. «Jeg var kun trener fordi ungene mine omtrent tvang meg til det», nå har enda flere han trener, og at han gir en blank f i å forsøke å reparere forholdet til 5 av ungene sine. Jeg heie på Jakob og co. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Ninaen skrev (4 timer siden):

Og han er nå dømt for vold mot I, det er uforenelig med (barne)idrett, se Mina Finstad sin kommentar på TV2 i går også. Så om den blir stående skal han uansett være ferdig som trener.

Han er ikke dømt for vold, men for kroppskrenkelse. Vet ikke om det medfører samme reaksjoner mot ham…

• Liker 2
Skrevet

Rettferdigheten seiret, nå gjenstår det bare at det ikke blir en anke. Når det er i orden, så burde Friidrettsforbundet komme krypende og be om unnskyldning. Narve burde også få samme støtte de tre brødrene. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
HSV50 skrev (4 minutter siden):

Den dommen viser hvor utrolig riktig det var å la denne saken gå for åpen rett, slik at vi faktisk har fått høre hva som ble sagt og forklart, og ikke bare får en dom der han er frikjent, Med tanke på hvor vanskelig det er å få dømt noen for mishandling og voldtekt og tilsvarende er jeg egentlig ikke overrasket over dommen, selv om jeg synes det er feil. Med en mor som ikke støttet dem så ble det vanskelig.  Gjert er faren jeg er glad jeg ikke har hatt. Og jeg gremmes over at Mr. «Jeg var kun trener fordi ungene mine omtrent tvang meg til det», nå har enda flere han trener, og at han gir en blank f i å forsøke å reparere forholdet til 5 av ungene sine. Jeg heie på Jakob og co. 

Du prater jo bare tull. Gjert har sagt at han ønsker forsoning med barna, men det er de som har en økonomisk agenda samt deres grufulle bistandsadvokat som må ta seg sammen. Når de kvitter seg med familiesplitteren Mette Larsen så kanskje de kan fortsette med livet. Men etter å sett hvordan de nå går etter Narve så er det nok Jakob som er psykopaten som vil ha krangel og splittelse. Slike folk har også en tendens til å juge. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Lottilott skrev (8 minutter siden):

Dette har vært en av de grundigst gjennomgåtte sakene vi har sett i norsk rett, og den endte med frifinnelse – altså at retten ikke fant bevis for skyld utover rimelig tvil.

Man kan ha sterke følelser i slike saker, men når vi begynner å tvile på domstolenes vurdering fordi utfallet ikke samsvarer med det vi føler, er vi på vei inn i farlig terreng.

Tror ikke noen tviler på domsavsigelsen, den var vel som forventet, men det er viktig å holde kortene fra hverandre. Selv om han er frifunnet er ikke det det samme som at han er uskyldig. Vi har et rettssystem som krever at så sant det er rimelig tvil om at det har skjedd skal vedkommende frifinnes. Det er ikke det samme som at han er uskyldig i denne saken. 

Men jeg er enig med deg I at uavhengig av våre personlige meninger må vi såklart forholde oss til at han er frikjent.

• Liker 9
Skrevet
Mollebolle skrev (2 timer siden):

Håper denne tråden stenges snart!

Hvorfor det, det er jo ellers bare å la være å gå inn i tråden dersom det blir for tøft for deg?

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...