Jentainord Skrevet i går, 09:19 #7981 Skrevet i går, 09:19 (endret) Det man kan se nå er at hvis barn som blir mishandlet IKKE får avbildet evt merker, vil ikke de kunne få foreldrene sine straffet for mishandling. For ett rettsvesen vi har, direkte kvalmende. Endret i går, 09:26 av Jentainord 11 15
Eloise12345 Skrevet i går, 09:21 #7982 Skrevet i går, 09:21 Lillemor_Meg skrev (27 minutter siden): Da er det klart, han ble dømt for håndkleepisoden, som han har erkjent, og frifunnet for resten. Nå er dommen klar. Dette var det utfallet jeg tenkte. Han ble frifunnet for det meste. 9 1
Jentainord Skrevet i går, 09:22 #7983 Skrevet i går, 09:22 Miss Anthropy skrev (19 minutter siden): Dette var som forventet! Beviskrav i retten bør og skal være høye! 🙏 Hvordan skal noen noensinne kunne bevise skjult, psykisk mishandling? Mener du da det er riktig at det er fritt fram for slik oppdragelse i Norge, så lenge man skjuler det? 11 1 6
Kålrota Skrevet i går, 09:22 #7984 Skrevet i går, 09:22 Det verste er jo at det legges vesentlig vekt på Martins forklaring. Om det ikke var ille nok å bli mistrodd av mor og bror. 18
pluggen Skrevet i går, 09:22 #7985 Skrevet i går, 09:22 Jeg ble skuffet over dommen, men ikke overrasket. Det bare gjenspeiler resten av samfunnet vi lever i. Ingen bryr seg om psykisk vold, og igjen og igjen, "vinner" de som er tilsynelatende vellykkede. Bare i min lille boble, hvor jeg har fortalt om psykisk mishandling i min barndom, så er det ingen som tror meg. Det er derfor denne saken trigger meg litt, det å ikke bli trodd, er nesten verre enn det psykiske som har foregått. 6 32 4
Miss Anthropy Skrevet i går, 09:33 #7986 Skrevet i går, 09:33 Jentainord skrev (4 minutter siden): Hvordan skal noen noensinne kunne bevise skjult, psykisk mishandling? Mener du da det er riktig at det er fritt fram for slik oppdragelse i Norge, så lenge man skjuler det? Nei. Skiller mellom beviskrav og hva som er "sant". Bevisene må holde i retten, hvis ikke kan hvem som helst påstå hva spm helst og hvem som helst og det blir skapt en skremmende presedens. Det er dessverre mange jævlige og skadelige foreldre der ute som trenger både involvering av barnevernet, familievernet, voksenpsykiatri, konfliktråd osv uten at de hører hjemme i retten eller nødvendigvis har gjort noe straffbart.Selv sønn Martin som støttet faren sa i retten at faren var en kranglete, kverulerende og vanskelig person. Det i seg selv er kjipt, men ikke straffbart. 11 3
Ninaen Skrevet i går, 09:37 #7987 Skrevet i går, 09:37 Har en ting å si: retten framviser skremmende lav kunnskap om psykologien i vold i nære relasjoner slik de argumenterer og begrunner. At det ikke er bevist utover en hver rimelig tvil osv mtp å kunne dømme er en ting. Men en rekke av argumentene til retten er i strid med grunnleggende traumeteori. DET synes jeg er skremmende. 8 2 20
Ninaen Skrevet i går, 09:38 #7988 Skrevet i går, 09:38 Og han er nå dømt for vold mot I, det er uforenelig med (barne)idrett, se Mina Finstad sin kommentar på TV2 i går også. Så om den blir stående skal han uansett være ferdig som trener. 8
Lillemy8 Skrevet i går, 09:43 #7989 Skrevet i går, 09:43 Ninaen skrev (3 minutter siden): Og han er nå dømt for vold mot I, det er uforenelig med (barne)idrett, se Mina Finstad sin kommentar på TV2 i går også. Så om den blir stående skal han uansett være ferdig som trener. Narve sa også at han ville avslutte samarbeidet om det bevises svart på hvitt at han har vært voldelig. Så får vi se da, om kroppskrenkelse med fengsel og bot er innenfor hans definisjon av å være voldelig. 10 4
Lillemy8 Skrevet i går, 09:44 #7990 Skrevet i går, 09:44 (endret) Ser ingenting om hvor mye vekt dommer tillegger fagkyndig for vold i nære relasjoner. Hvis noen leser noe, gjerne del. Endret i går, 09:44 av Lillemy8 1
Doris Becker Skrevet i går, 09:45 #7991 Skrevet i går, 09:45 Velkommen til rettsstaten. Det er langt verre eksempler å ta av, der grov mishandling, av typen der ofrene havner på sykehus flere ganger, incest og voldtekt ender opp med 1-2 års fengsel, og de soner bare noen måneder. 9 av 10 skyldige frikjennes, hvis ikke flere. Men Gjert Ingebrigtsen er avslørt! Barna har fått fortelle sine historier. Moren deres fortjener ikke å bli kalt mor. Hun bør gå i skammekroken, og bli der. Hun kan bare håpe på å bli tilgitt, hvis hun en dag bestemmer seg for å stå opp for sine barn, 17 2 12
GeanJenie Skrevet i går, 09:46 #7992 Skrevet i går, 09:46 Jeg vet ikke om jeg er overrasket over dommen, men mye av argumentasjonen som har kommet frem i media er merkelig. Eksempler: Jakob og søsteren er "troverdige vitner", men blir likevel ikke trodd. Det legges vekt på at søsteren selv har sagt at hun vil ha faren som trener (noe som for meg ikke utelukker mishandling). Det legges tilsynelatende mer vekt på utenforståendes forklaring enn søsknene. Nå skal jeg lese hele dommen etter hvert og se, men umiddelbart ser dette ut som en ankesak for aktoratet. 10 2
Line78 Skrevet i går, 09:47 #7993 Skrevet i går, 09:47 Dommen beviser bare "kameraderiet" i rettsapparatet vårt, mange av de er frimurere. Elden er også det. https://www.dagsavisen.no/nyheter/kristiansens-advokat-jeg-stoler-ikke-pa-noen/6855959 5
Ann. Skrevet i går, 09:55 #7995 Skrevet i går, 09:55 Hele sirkuset er et spytt og hån mot Norges faktiske voldsofre for familievold. Som har sakene sine i søpla, fordi den norske stat gav faen. 10 3
Tekumseh79 Skrevet i går, 09:57 #7996 Skrevet i går, 09:57 Han vil ha dette på rullebladet, at han er voldsdømt. Han slipper å sone om ikke nytt lignende lovbrudd skjer innenfor en viss tid (før var det 2 år.) Utfører han nå noen som helst form for vold må han inn og sone 15 dager i fengsel. Så han har fått et langvarig tydelig stempel på seg for at han har oppført seg dårlig. Og vil forhåpentligvis få seg hjelp til å bli mer i kontakt med seg selv og unngå sånt i fremtiden. Jeg er helt enig i dommen, og synes denne tragedien fikk et OK utfall. Og håper media skammer seg litt for å bruke et kjent Kjerkol-uttrykk. 2 2
Zenhouse Skrevet i går, 09:58 #7997 Skrevet i går, 09:58 (endret) Kålrota skrev (46 minutter siden): Det verste er jo at det legges vesentlig vekt på Martins forklaring. Om det ikke var ille nok å bli mistrodd av mor og bror. Martin er 5 år eldre enn Jacob. Gjert skriver i en av bøkene sine at Martin flyttet tidlig hjemmefra, til Bergen, for å gå på skole. Så- hvor mye tilstede var han i store deler av barndom/ungdomsårene til Jacob? Jeg skjønner han har sin egen oppfatning av sin oppvekst, men han har ikke vært nok tilstede i sine småsøsken sin oppvekst til at det burde vektlegges såpass mye. Endret i går, 10:10 av Zenhouse 11 7
K_mb Skrevet i går, 10:01 #7998 Skrevet i går, 10:01 Doris Becker skrev (15 minutter siden): Velkommen til rettsstaten. Det er langt verre eksempler å ta av, der grov mishandling, av typen der ofrene havner på sykehus flere ganger, incest og voldtekt ender opp med 1-2 års fengsel, og de soner bare noen måneder. 9 av 10 skyldige frikjennes, hvis ikke flere. Men Gjert Ingebrigtsen er avslørt! Barna har fått fortelle sine historier. Moren deres fortjener ikke å bli kalt mor. Hun bør gå i skammekroken, og bli der. Hun kan bare håpe på å bli tilgitt, hvis hun en dag bestemmer seg for å stå opp for sine barn, 👏🙏 2 2
TomKrus Skrevet i går, 10:07 #7999 Skrevet i går, 10:07 Jentainord skrev (44 minutter siden): Det man kan se nå er at hvis barn som blir mishandlet IKKE får avbildet evt merker, vil ikke de kunne få foreldrene sine straffet for mishandling. For ett rettsvesen vi har, direkte kvalmende. Så å kunne dømmes på bare påstander er et rettssamfunn verdig ? Norge har vært ute å kjøre med flere grove justismord de siste 50 årene, fordi de gjorde slik du ønsker. Og har det slått deg at om du en gang hadde blitt rammet av noen som bare kom med påstander eller ikke hadde beviser kunne fått deg dømt, og du faktisk var uskyldig ? Sett dere inn i hva et rettssamfunn er for noe, og at man er uskyldig ti det motsatte er bevist. Gjert fikk her en ripe i lakken, og det har hele familien fått spør du meg. En sak som aldri skulle vært åpent ute i media, og som har ødelagt store deler av familien med slik offentlig skittentøyvask. De eneste som har tjent på dette er advokatene og avisene som har solgt som hakka møkk. 7 7
Zenhouse Skrevet i går, 10:08 #8000 Skrevet i går, 10:08 Jeg kan forstå til viss grad at de legger til grunn ikke finnes konkrete bevis, og da skal rimelig tvil gå i G sin favør. Men dette gjør meg forbannet: «Retten mener det er påtakelig at særlig Kristoffer og Henrik frem til bruddet med faren opprettholdt omfattende kontakt med ham langt opp i voksen alder, til tross for at de har beskrevet en barndom med vold og frykt.» ( NRK) Nei! Det er ikke rart! Og det er det mange årsaker til! Jeg vet! At dette blir brukt som argument i rettsvesenet viser hvor lite de har satt seg inn i barns/menneskers komplekse relasjoner med sine overgripere/voldsutgytere. 10 29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå