Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, tutta3 said:

Det må være mer, dette er ikke en «vanlig» konflikt…

Når Henrik kan tilte av at Narve stakkars, sitter å spiser ved samme bord som resten av landslaget, ja da er jeg jammen ikke sikker på hva denne konflikten er. Mye mulig det er en bagatell som Henrik gjør gedigen.

Narve hadde sittet i fred å ro å spist, satt faktiskt å snakket med Jacob, da Henrik kom å jaget han vekk.

Det virker som om det er Henrik som styrer showet blant brødrene og at de skal føye seg etter hans meninger. Makan til dott!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er konflikten komplett uforståelig. Leser intervjuer med Gjert i VG, der han snakker om slitasje over tid på en måte som ikke gir mening. Jeg tenker: det må være noe annet. https://www.vg.no/sport/friidrett/i/dwe2yO/gjert-ingebrigtsen-i-podkast-med-abid-raja-sier-unnskyld-til-kona-og-aapner-opp-om-familiekonflikten

Han har lyst til å si unnskyld til Tone, som bærer alle sårene på vegne av alle. Det har åpenbart Tone alltid gjort.. 

Når jeg ikke fatter og begriper hva konflikten går i basert på det som uttales, så er det fordi at om dette er riktig - om det er en naturlig konsekvens - så skulle jo en isfront oppstå også mellom andre toppidrettsutøvere og treneren. Som feks Karsten Warholm; han og treneren fremstår som bestekompiser. Skulle de plutselig bli fiender som ikke snakket sammen pga slitasje over tid? Og om man skal følge den samme logikken: vil det samme skje mellom Henrik som trener og Jacob som utøver? 

Det er tragisk at dette skal gå ut over andre, som Narve. Det er tragisk for idrettsmiljøet de har vært og er en del av. Og det er tragisk at noe som fremstår som uklart i opprinnelse men fastlåst i dag skal få utspille seg i offentligheten. For jeg tenker at dette må dreie seg om noe annet enn tøff disiplin i treningsforholdene over tid. Det gir ganske enkelt ikke mening. 

Endret av Friluftsdame
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Friluftsdame said:

For meg er konflikten komplett uforståelig. Leser intervjuer med Gjert i VG, der han snakker om slitasje over tid på en måte som ikke gir mening. Jeg tenker: det må være noe annet. https://www.vg.no/sport/friidrett/i/dwe2yO/gjert-ingebrigtsen-i-podkast-med-abid-raja-sier-unnskyld-til-kona-og-aapner-opp-om-familiekonflikten

Han har lyst til å si unnskyld til Tone, som bærer alle sårene på vegne av alle. Det har åpenbart Tone alltid gjort.. 

Når jeg ikke fatter og begriper hva konflikten går i basert på det som uttales, så er det fordi at om dette er riktig - om det er en naturlig konsekvens - så skulle jo en isfront oppstå også mellom andre toppidrettsutøvere og treneren. Som feks Karsten Warholm; han og treneren fremstår som bestekompiser. Skulle de plutselig bli fiender som ikke snakket sammen pga slitasje over tid? Og om man skal følge den samme logikken: vil det samme skje mellom Henrik som trener og Jacob som utøver? 

Det er tragisk at dette skal gå ut over andre, som Narve. Det er tragisk for idrettsmiljøet de har vært og er en del av. Og det er tragisk at noe som fremstår som uklart i opprinnelse men fastlåst i dag skal få utspille seg i offentligheten. For jeg tenker at dette må dreie seg om noe annet enn tøff disiplin i treningsforholdene over tid. Det gir ganske enkelt ikke mening. 

Kan vel ikke helt sammenligens med Karsten og hans trener. Det vil alltid være vanskeligere når det er snakk om far-sønn, nær familie relasjoner. Da er nok sjansen større for at det smeller og klinjser helt. 

Ser jo det selv i det daglige, det er lettere å ta ut frustrasjon og sinne mot mine nærmeste enn andre.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble ikke invitert i bryllupet står det i dag, han forteller det selv. Tenker at det sier sitt i grunn både at hsn ikke ble invitert og at han velger å snakke åpenhjertig om det. Om han skal fortelle litt, får han faktisk heller fortelle alt!

Endret av Orly
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mollebolle skrev (11 minutter siden):

Kan vel ikke helt sammenligens med Karsten og hans trener. Det vil alltid være vanskeligere når det er snakk om far-sønn, nær familie relasjoner. Da er nok sjansen større for at det smeller og klinjser helt. 

Ser jo det selv i det daglige, det er lettere å ta ut frustrasjon og sinne mot mine nærmeste enn andre.

Det har mye med personlighet å gjøre også. Både hos trener og utøver.

Men helt klart mest sunt for de fleste å bytte fra foreldre- til eksterntrener når man når et visst nivå. Det er det ingen tvil om.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsdame skrev (31 minutter siden):

Vis denne konflikten handler om et tenåringsopprør som aldri kom, så syntes jeg idrettsforbundets håndtering er enda rarere. 

Endret av Apis
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Måsies

Ser at nå er i hvert fall hele PR-maskineriet i fullt kjør. I løpet av en ukes tid står han frem på et ikke redaktørstyrt medie med "sin historie" som ikke har krav til samtidig tilsvar. Elden er ute og forhåndsprosederer i mediene. En konflikt som tilsynelatende for lengst var bak de det involverte ble lekket til mediene. Plutselig et varsel.

For de av oss som kjenner igjen PR-kampanjer er dette nesten sånn "kurs-eksempel".

Det kommer til å komme et svar. Så er vel bare å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måsies skrev (6 minutter siden):

Ser at nå er i hvert fall hele PR-maskineriet i fullt kjør. I løpet av en ukes tid står han frem på et ikke redaktørstyrt medie med "sin historie" som ikke har krav til samtidig tilsvar. Elden er ute og forhåndsprosederer i mediene. En konflikt som tilsynelatende for lengst var bak de det involverte ble lekket til mediene. Plutselig et varsel.

For de av oss som kjenner igjen PR-kampanjer er dette nesten sånn "kurs-eksempel".

Det kommer til å komme et svar. Så er vel bare å vente.

Tenkte jeg også, helt til jeg så at intervjuet var tilbake til tiden rundt bryllupet, altså før Elden. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsdame skrev (47 minutter siden):

Jeg reagerer veldig på at han sier unnskyld til Tone, men ikke til noen av barna sine. 

• Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Måsies
Apis skrev (3 minutter siden):

Tenkte jeg også, helt til jeg så at intervjuet var tilbake til tiden rundt bryllupet, altså før Elden. 

Nå snakker jeg om publiseringstidspunktet. Jeg antar han ikke først tenkte på gjenoppbygging av omdømmet sitt forrige uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (10 minutter siden):

Jeg reagerer veldig på at han sier unnskyld til Tone, men ikke til noen av barna sine. 

Ja, veldig spesielt 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Måsies said:

Nå snakker jeg om publiseringstidspunktet. Jeg antar han ikke først tenkte på gjenoppbygging av omdømmet sitt forrige uke.

Ryktene om Gjer Ingebritsen har gått i lang tid, og man så hvordan de skjøt fart på forumet her da det ble kjent at han ikke var invitert i sønnens bryllup. Når det svirrer slike rykter, så tenker jeg det er på sin plass at Gjert går ut i media med den underliggende årsaken til bruddet. 

Friidrettsforbundets håndtering av denne saken er uansett grusom. De vet det går noen ganske stygge rykter om Gjert Ingebrigtsen, og så kommer de med en uttalelse i media som de fleste vil ta som mer eller mindre en bekreftelse på ryktene. Var det virkelig nødvendig å begrunne at han ikke får trenerakkreditering med "tryggheten" for utøvere? Det kommer ikke som noen overraskelse at Gjert har søkt juridisk bistand etter det. 

Endret av Svava
  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Måsies
Svava skrev (7 minutter siden):

Ryktene om Gjer Ingebritsen har gått i lang tid, og man så hvordan de skjøt fart på forumet her da det ble kjent at han ikke var invitert i sønnens bryllup. Når det svirrer slike rykter, så tenker jeg det er på sin plass at Gjert går ut i media med den underliggende årsaken til bruddet. 

Friidrettsforbundets håndtering av denne saken er uansett grusom. De vet det går noen ganske stygge rykter om Gjert Ingebrigtsen, og så kommer de med en uttalelse i media som de fleste vil ta som mer eller mindre en bekreftelse på ryktene. Var det virkelig nødvendig å begrunne at han ikke får trenerakkreditering med "tryggheten" for utøvere? Det kommer ikke som noen overraskelse at Gjert har søkt juridisk bistand etter det. 

Altså, jeg mener personlig at denne saken burde fulgt en av tre spor, straffespor, varslingsspor eller en sak i sanksjonsutvalget i idretten. Alle tre alternativer kunne belyst og utkvittert saken. Det ender vel i en av de tre til slutt.

Samtidig er det befriende å for en gangs skyld se en sak der ikke den det gjelder har alle kort på hånden og organisasjonen lammes i frykt av å gjøre noe feil.

Dessuten er det ikke sånn at f eks akkreditering til trenere på internasjonale mesterskap er en slags naturlov, en har en kvote på x antall personer der en stort sett må gjøre knallharde prioriteringer, og den personlige treneren til en enkelt utøver kommer gjerne langt ned på prioriteringslisten da, særlig om vedkommende er i konflikt med andre på laget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måsies skrev (24 minutter siden):

Begrunnelsen fra forbundet om at han er en fare for utøverne,  er rimelig spesiell, vis sakens kjerne er at brødrene ikke fikk være ungdommer.  

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måsies skrev (1 minutt siden):

Altså, jeg mener personlig at denne saken burde fulgt en av tre spor, straffespor, varslingsspor eller en sak i sanksjonsutvalget i idretten. Alle tre alternativer kunne belyst og utkvittert saken. Det ender vel i en av de tre til slutt.

Samtidig er det befriende å for en gangs skyld se en sak der ikke den det gjelder har alle kort på hånden og organisasjonen lammes i frykt av å gjøre noe feil.

Dessuten er det ikke sånn at f eks akkreditering til trenere på internasjonale mesterskap er en slags naturlov, en har en kvote på x antall personer der en stort sett må gjøre knallharde prioriteringer, og den personlige treneren til en enkelt utøver kommer gjerne langt ned på prioriteringslisten da, særlig om vedkommende er i konflikt med andre på laget. 

Da må jo forbundet komme med en faglig begrunnelse,  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Apis skrev (18 minutter siden):

Begrunnelsen fra forbundet om at han er en fare for utøverne,  er rimelig spesiell, vis sakens kjerne er at brødrene ikke fikk være ungdommer.  

Helt enig.

Jeg leste intervjuet med Gjert. Klart en krevende trener som gjorde upopulære ting for å få brødrene i verdenstoppen.

Men ingenting ulovlig, ingenting straffbart og ingenting over grensen.

Så viser det seg at brødrene er sure på sin far fordi de nå er i en sen tenåringsopprør mot ham som far? Det forklarer den barnslige oppførselen fra noen av sønnene i media da.

Men det er ingen grunn å utestenge Gjert som trener for Narve og eventuelt andre. Forbundet er ikke Henrik sin privat lekeplass.

NordreSving skrev (2 timer siden):

Personlig er jeg på «Team Rettferdighet».

Spoiler

De to tingene som opptar meg er behandlingen er behandlingen av Narve og hvordan Gjert har blitt satt i offentlig gapestokk uten lov og dom. 

Behandlingen Gjert har fått med total offentlig utfrysing fra sønnene gir, som vi har sett i denne tråden, grobunn for store mengder grove spekulasjoner. Påstanden er at han MÅ ha gjort noe forferdelig for at sønnene tar slik avstand. Så der henger han til spott og spe uten mulighet til å forsvare seg. 

At han er en i overkant krevende trener som de til slutt ikke orket å forholde seg til synes åpenbart for alle som har sett serien. Henrik sine bevingede ord om at tiden var inne for at Gjert skulle bare være far fremstod som kloke og forståelige. 

Saken kunne stoppet der, ved at de faktisk la et sunt skille mellom Gjert som deres trener og Gjert som deres far. I stedet eskaleres konflikten av brødrenes urimelige krav knyttet til Narve og Gjerts muligheter til å trene andre. I tillegg presser Jakob forbundet til å utestenge Gjert og setter begrensninger for Narve. Da har de dratt det for langt. 

Om Gjert har gjort noe forferdelig så er det opp til rettsystemet å ta seg av det. Om man velger å ikke ta det gjennom rettsystemet så kan man heller ikke ta loven i egen hånd og ta det på seg å utmåle og effektuere straff. Hva slags relasjon de vil ha til Gjert på privaten er opp til dem, men de har ingen rett til å dra dette inn i idretten. 

Helt enig med deg også. Setter det i spoiler for å ikke sitere altfor mye tekst. En streng og krevende trener er ingen grunn å behandle ham slike han blir behandlet, eller Narve som uskyldig tredjepart.

Lenken til artikkelen fra 2018 litt tidligere i tråden viser at konflikten er først og fremst med Henrik.

Endret av Drizzt
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Måsies
Apis skrev (3 minutter siden):

Da kan man jo enten legge til grunn at forbundet lyver med vilje, eller at kanskje ikke hele saken er belyst skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (1 time siden):

Gjert sier også at han angrer på at han ofret familien for trener jobben, men da er det jo litt rart at han har ansatt Elden for å nettopp slåss for trener jobben… Om den unnskyldningen til Tone er oppriktig burde han vel fokusere på familie fremover ikke ansette Elden!  

• Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (46 minutter siden):

Klart at slik rollene har vært nær sagt hele guttenes liv, at Gjert har vært deres dominerende og detaljkontrollerende trener, klart at han har hatt en finger med i spillet og diktert det meste gutta har foretatt seg hele livet.

Det har begrenset deres individualitet og selvstendighet voldsomt i alle år, alt har handlet om prestasjonskulturen de har levd i, de har ikke hatt en normal ungdomstid og klart at det er mye andre ungdommer gjør de aldri har fått ta del i nettopp fordi de ikke har fått lov eller har kunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...